synnytys ja äidin ranneke?

• Viestiketjun aloittaja rannekkeeton
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla on ollut molemmilla kerroilla, sairaala OYS. Mutta miksi ne vauvalle laitetaan niin löysälle ne rannekkeet, molemmilta useamman kerran tippuivat ranteesta. o_O Hyötyäkö niistä on jos lattialla lojuvat.

"vieras"
Tunnisteranneke on käytössä jos on menossa suunniteltuun sektioon ja voi olla että jopa kiireellisessä sektiossakin se ehditään laittaa, mutta hätäsektiossa on niin kiire ettei siinä aleta mitään rannekkeita miettimään. Ranneketta käytetään identifioinnin takia eli aina leikkaukseen jouduttaessa varaudutaan siihen että potilas voidaan joutua nukkuttamaan vaikka kesken toimenpiteen jolloin hän ei pysty kertomaan nimeään ja sotuaan :)

"sama"
[QUOTE="vieras";22342595]Tunnisteranneke on käytössä jos on menossa suunniteltuun sektioon ja voi olla että jopa kiireellisessä sektiossakin se ehditään laittaa, mutta hätäsektiossa on niin kiire ettei siinä aleta mitään rannekkeita miettimään. Ranneketta käytetään identifioinnin takia eli aina leikkaukseen jouduttaessa varaudutaan siihen että potilas voidaan joutua nukkuttamaan vaikka kesken toimenpiteen jolloin hän ei pysty kertomaan nimeään ja sotuaan :)[/QUOTE]

Niin ja tarkoitin että joudutaan nukuttamaan kesken puudutuksessa tehtävää toimenpidettä :D

miekin
Joo, mulla muuten oli vaan esikoisesta joka syntyikin kiireellisellä sektiolla, yritettiin puuduttaa mutta epäonnistui joten nukutettiin mut lopulta. Toisesta lapsesta ei enää ollutkaan kun saatiin ulos ilman sektiota :) Totta muuten on, että ainakin meidän lapsilla ne on hulahtaneet ranteesta ja nilkasta helposti pois.

Saraldo
Lapsella pitäisi aina olla ranneke. Ja ainakin jossain vaiheessa oli käytäntö, että lapsella ja äidillä oli identtiset rannekkeet (en ole nyt seurannut, että vieläkö näin on). Jos esimerkiksi lapsi joutuukin lasten teholle tai keskolaan, niin lapsi täytyy pystyä tunnistamaan siellä. Ja äitinä ajattelisin, että jos sillä lapsella ei ole ranneketta, mistä voin olla ihan satavarma, että se on se minun vauvani. En mä ainakaan tuijottanut lastani ekan vuorokauden aikana niin intensiivisesti, että olisin täysin varmasti tunnistanut hänet muiden lasten joukosta.

Periaatteessa sairaalassa pitäisi ihan jokaisella olla ranneke. Aina voi sattua jotain, mikä estää potilasta kertomasta, kuka hän on. Kiva sitten hoitaa jotakuta, jonka ehkä pitäisi olla tämän niminen henkilö.

"vieras"
Mä synnytin viime vuonna TAYS:ssa ja kyllä mulle laitettiin ranneke heti synnytyssaliin mennessä vaikka oli ihan ns. tavallinen synnytys suunnitteilla (ja olikin), eli ei mitään suunnitelmaa tai erityistä riskiä, että olisi joutunut sektioon.

Tai sitten ne piti mua jonain riskitapauksena, kun olin ilmoittanut toivovani selviäväni mahdollisimman vähällä lääkkeellisellä kivunlievityksellä:D

bubllen
Mulla oli molemmilla kerroilla ranneke. Alatiesynnytykisä olivat (tosin toinen oli kätilön mukaan hilkulla päätyä hätä(?)sektioon, mutta lapsi saatiin ulos imukupilla) . Eihän sitä tosiaan ikinä tiedä tavallisesti alkaneestakaan synnytyksestä että mihin siinä päädytään ja silloin kyllä äidilläkin pitäisi periaatteessa ranneke olla.

...
Hätäsektio tosiaan aina nukutuksessa ja kiireellinen puudutuksessa, mut ei toki epiduraalin voimin, vaan se vaihdetaan ihan kunnon puudutukseen..

Ja mulla siis 6v. sitten oli itsellä ja tuplilla rannekkeet, ja normaali synnytys, mutta he joutuivatkin "keskolaan"! Mutta vuosi sitten ei ollut kun pojalla, ja synnytys oli kiireellinen sektio..

Itse asiassa kaikilla sairaalassa kirjoilla olevilla pitäisi olla ranneke.

Potilas voi kesken kaiken mennä sellaiseen kuntoon, ettei voi sanoa kuka on. Lisäksi, jos sattuu sairaalassa vaikka tulipalo ja joudutaan evakuoimaan, täytyy potilaat olla tunnistettavissa. Olen todella yllättynyt, että vain harvalla on ollut ranneke!

Joku kyseli, miksi vauvan ranneke laitetaan löysälle. Useinkin se heti syntymän jälkeen on "sopiva", mutta painon käydessä alempana ja turvotuksen hävittyä ranneke käy isoksi.

Yhteistyössä