Synnytyksestä...

• Viestiketjun aloittaja Meri -62
  • Ensimmäinen viesti
Kaikesta hoidosta on mahdollisuus kieltäytyä!
Kuopusta tehdestä veden menosta oli kulunut pian neljä päivää, kuume oli korkea ja yrittivät vielä tipalla. En suostunut kun en jaksanut enää mitään, horkassa kuumeesta.
Niin leikattiin, neljä lasta olin sitä ennen synnyttänyt normaalisti ja ihan kivasti alakautta.
Viikolla olin menossa keuhko ja ylämaharöntgeniin jossa piti ensin juoda varjoainetta. Kuvauksessa olisi vielä laitettu ainetta suoneen mutta en suostunut kun tulin niin pahoinvoivaksi ja allerginen reaktio jo siitä juodusta. Mihinkään ei tarvitse suostua ja sanottiin että voidaan kuvata ilman varjoainetta joskus myöhemmin.
Pään magneettikuvauskin voidaan tehdä ilman varjoainetta kun olen sille allerginen! :heart:

Joku tuola aiemmi valitti ,et episiotomia haavakin on on niin kurja, mutta voin kuvitella että kamala se on sektiohaava myös.....jos nyt sopii vertailla näitä juttuja mitä joutuu kokemaan ennenkuin se nyytti on sylissä.

no jaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 22:29 vieras kirjoitti:
Joku tuola aiemmi valitti ,et episiotomia haavakin on on niin kurja, mutta voin kuvitella että kamala se on sektiohaava myös.....jos nyt sopii vertailla näitä juttuja mitä joutuu kokemaan ennenkuin se nyytti on sylissä.
Episomiaarvesta ei ole tietoa, mutta sektioarvesta on, ei se niin kamala ole, toivuin kohtuullisen nopeasti.

laija61
Synnytin 3 ensimmäista normaalisti,4.sektio,meinasi tukehtua,napanuora kaulan ympärillä,5. taas normaalisti.Olen toipunut hyvin synnytyksistä,ensimmäinen kun syntyi(olin 19v.) tulin laitokselta ja lähdin polkupyörällä käymään kaupassa =) .Mutta toivuin hyvin myös sektiosta.Monenlaisista kokemuksista olen kuullut.Eräs sukulainen synnytti hankalasti alakautta,toipuminen vei puoli vuotta.Seuraavan lapsen synnytti sektiolla,koska lääkärit olettivat että seuraava voisi olla yhtä ongelmallinen synnytys.

Maarit6
Minulla on 4 normaalia suht helppoja synnytystä 5 syntyi raskausmyrkytyksen takia hätäsectiolla. Kylly synnytyksen jälkeen toipuminen on helpompaa ei ole mitään nostorajoituksia nje.Itse halusin synnyttää kun sektiota ehdotettiin mutta se sectio tuli väkisinkin

Kyllä minusta
ainakin taysissa saa pelon vuoksi sektion, jos on erittäin pelkääväinen. Itse olin raskausmyrkytyksen takia etukäteen sairaalassa ja siellä oli näitä pelkääjiä. Yks pelkäsi aivan hirmuisesti kipua, mutta halusi silti synnyttää alakautta. Näille pelkääjille sitten annettiin synnytystä jouduttavaa lääkettä, kun pelkäsivät, että lapsi kasvaisi hankalan suureksi synnyttää.

sektio ja sterilisaa
Minulle tehty emättimen korjausleikkaus viidennen lapsen jälkeen...siksi mietin nyt sektiota, en halua uutta korjausleikkausta. Toipuminen vei moninkertaisen ajan verrattuna synnytyksiin...En myöskään halua lapsia enää lisää, tämä viimeinen on nyt kierukkaraskaus, niinpä mietin, että onkohan sektion yhteydessä mahdollista saada sterilisaatio ja jos on niin tehdäänkö koko operaatio nukutuksessa...
Olen todella kiitollinen, jos jollain löytyy tietoa aiheesta.

vastauksia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2007 klo 13:45 sektio ja sterilisaa kirjoitti:
Minulle tehty emättimen korjausleikkaus viidennen lapsen jälkeen...siksi mietin nyt sektiota, en halua uutta korjausleikkausta. Toipuminen vei moninkertaisen ajan verrattuna synnytyksiin...En myöskään halua lapsia enää lisää, tämä viimeinen on nyt kierukkaraskaus, niinpä mietin, että onkohan sektion yhteydessä mahdollista saada sterilisaatio ja jos on niin tehdäänkö koko operaatio nukutuksessa...
Olen todella kiitollinen, jos jollain löytyy tietoa aiheesta.
Hei, olemme samantyyppisessä tilanteessa.
Pyydä, vaadi lähete synnytyssairaalasi lääkärille sektiokeskustelua varten. Emättimen korjausleikkaus on syy sektioon, emättimessä on sen verran aripikudosta, ettei se jousta vaan vaarana on repetyminen enkä ole oikein varma onnistuuko kätilöltä sellaisen korjaaminen toimintakykyiseksi.
Olen itse samasta syystä ynnä pelon vuoksi saanut sektion. Toipuminen meni hyvin. Pyysin haavaan ompeleet, koska hakasten poistaminen sattuu, kokemus on siitä kun itse olen niitä poistanyt ja potilaat huusi. Tämäkin toive toteutettiin.
Riippuu vähän lääkäristä että tekeekö sektion yhteydessä sterilisaation. Olen nyt raskaana, tarkoitus pyytää taas sektio - ei mitään esteitä, lohdutti terkkari, - ja jos mahdollista sen yhteydessä sterilisaatio, mutta kaikki lääkärit ei suostu siihen, ehkä siinä on sitten riskejä tai kaksi toimenpidettä (koko vatsa auki, kohtukin pitää ommella, vatsanpeitteet) on vähän liian paljon lääkäreiltä ja potilaan turvallisuuden kannalta.. en tiedä, aion kysyä, saa nähdä onko se mahdollista.

Toipumisessa auttoi, kun osastolla hoitaja muistutti: olen juuri läpikäynyt isohkon leikkauksen, siitä toipuminen vie oman aikansa.

Ei siis voi verrata toipumusta synnytykseen, koska kyseessä ei ole synnytys, vaan isohko leikkaus, toimenpide, sektio, joka vaatii oman toipumusajan, mutta minä toivuin aika hyvin, vaikka olin melkein 40 v. Ei jälkikomplikaatioita.

Yhteistyössä