Synnytyksestä kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Laskettu aika on 7 viikon päästä ja ensimmäistä odotan, joten synnytystä on jo jonkin verran tullut mietittyä. Tuli mieleen sellainen asia, että saako synnytyksen aikana syödä yhtään mitään? Olen ymmärtänyt, ettei kauheasti ainakaan saisi syödä mahdollisen sektion ja nukutuksen takia. Pitääkö kutinsa? Jos synnytys kestää yhtä kauan kuin ensisynnyttäjillä yleenä tuppaa kestämään, niin minua ainakin alkaa heikottamaan, jos en saa kurkustani alas mitään :( Vai pistävätkö jotain suonensisäistä ravintoa, jos pyytää?

Ja toinen ei niin tärkeä kysymys: saako synnytyssalissa pitää puhelinta päällä? Saako siis salista jo ilmoitella perheelle vauvan syntymästä?

[QUOTE="vieras";24100230]Onkohan meillä lähekkäin laskettu aika ? Itsellä jotain paria päivää vähän yli 7 viikkoa.[/QUOTE]

Meillä on 20.8 laskettu aika :) Entä teillä?

Syömisestä en tiedä kun oma synnytys meni niin nopeasti, mutta meille sanottiin synnytyssalissa että mielellään ei alkais sieltä soittelemaan, kuulemma ekat pari tuntia synnytyksestä on semmosta aikaa että kannattaa rauhoittaa... Tiedä sit että miks.

Mä söin synnytyksessä sekä join. Puhelin oli päällä koko ajan ja näpyttelin heti uutiset maailmalle :D Ensisynnyttäjänä koko operaatio kesti huimat 5h vaikka äitini vastaavasti synnytti yli 24h...

Mulla oli kolme ensimmäistä synnytystä pitkiä, ja laitettiin tippa. Tippa oli myös puudutusten takia, mutta siitä sai nestettä. Ruokaa en olisi kyllä edes pystynyt syömään, ei olisi siihen ollut voimia. Kuopiossa ainakin saa pitää kännykkää mukana salissa ja soittaa heti synnytyksen jälkeen.

Aina ruoka-aikaan osastolla ruoan tarjosivat ja jääkaapista lisää sai itse hakea. Synnytyssaliinkin sain kerran ruoan (jonka mies söi ). Omaa pillimehua ryystin ponnistusvaiheessa. Ei se ruoka edes taida maistua, kun synnytys on tarpeeksi edennyt.

Ekan kerran mies meni ulkopuolelle soittamaan ja toisen kerran laitettiin yhdessä viesti synnytyssalista. Käsittääkseni sitten kun vauva on syntynyt, niin puhelin saa olla päällä.

Mä söin synnytyksessä sekä join. Puhelin oli päällä koko ajan ja näpyttelin heti uutiset maailmalle :D Ensisynnyttäjänä koko operaatio kesti huimat 5h vaikka äitini vastaavasti synnytti yli 24h...

Sen verran vielä jatkan että jos lapsi jää viereen niin varmasti se puhelin on toisarvoinen mutta mulla lapsi ei jäänyt viereen ja oli kiva saada äiti, paras kaveri ym langan päähän.

ja jatkoa äskeiseen, että juomisia sai koko ajan. Siinä vaiheessa kun sektiota alettiin miettimään, jos ei olisi alkanut synnytys edetä, niin sanottiin ettei saa enää juoda enen kuin lääkäri arvioi.

kotona ollessa vi syödä mitä mieli tekee. sairaalassa sitten ohjaavat tilanteen mukaan. yleensä kai mehua, mehukeittoa tms saa sairaalassa juoda. tilanteesa riippuen eli jos synnytys vasta aluillaan niin enemmänkin. riipuu sairaalastakin. itsellä eka synnytys kesti noin vuorokauden ja kikki vähä mitä sain syötyä niin oksensin. silti väsymys oli pahempi ongelma kuin esim nälkä.. toki synnytys itsessään vei näiltä huomion..
jorvissa sai olla salissa puhelin päällä. muista sairaaloista en tiedä

Eka synnytys kesti virallisesti n.8h mutta olin valvoskellut edellisen yön suppareiden kanssa eikä ollut ruoka maistunut.Antoivat mustikkakeittoa että pysyisin tolpillani.Tosin ne lens seuraavallla supistuksella kaaressa.

Meille ei sanottu mitään puhelimesta ja oli mukana salissa.Laitoin melko pianv synnytyksen jälkeen tekstarin sitä odotteleville :)

Saa sitä syödä niin paljon kun maistuu, jos ei ole section uhka päällä (esim. epäily, että vauvalla hätä). Ota omat herkut mukaan. Varsinkin miehelle ruuat mukaan, kun ei synnärissä tarjoilla syötävää kuin synnyttäjälle. Useinmiten kuitenkin, varsinkin loppuvaiheessa, kivut alkaa viemään ruokahalua, joten tarjolla on esim. mehukeittoja jotka menee helposti alas ja niistä saa energiaa. Toki jos section uhka on päällä, eikä saa syödä niin sitten ravintona suonensisäinen nesteytys.

Ja kännykkäkäytännöt varmaan vaihtelee sairaaloittain, mutta vauvan syntymän jälkeen yleensä isät menee ulos lähettämään kiireisimmät terveiset. Muutaman tunnin seurannan jälkeen kuitenkin yleensä pääsee jo lapsivuodeosastolle, missä kännykkää taitaa saada vapaasti käyttää.

Taysissa synnytysvastaanotolla sain syödä, ja synnytyssalissa kätilö toi mulle jugurttia ja mehua, sekä omia eväitä mutustelin. Ponnistusvaiheessa kiellettiin juominen.

Kyllä mulle tarjottiin syötävää ja juomista jopa tuputettiin, koska elimistö ei toimi kunnolla jos tulee nestevajausta...
Seinäjoen sairaalassa ei ainakaan saa olla puhelin päällä. Tämä riippuu sairaalasta.

Esikoisen synnytyksessä (kokonaiskesto yli 18h) en saanut syödä enää salissa. Iltapalan oisin kyllä svo:lla saanut mutta unohtui syödä kun synnytys oli juuri käynnistynyt ja puuskuttelin kaurapussien kanssa sekä kävin suihkussa. Nesteitä sain salissa mutta huono ja heikko olo oli sanoin kuvaamaton. Synnytyksen jälkeenkään ei mikään meinannut pysyä sisällä, vedetkin oksensin pari tuntia (ja sitä aiemmin myös ehkä joku 3-5 kertaa ennen ponnistusvaihetta). Ehkä puudutusten sivuoireita, alhaista verensokeria ja uumpumusta??

Kakkosen synnytys oli nopea, saliin menosta ja kalvojen puhkaisusta poika oli pihalla reilussa 3 tunnissa. Viisastuneena oli aamulla syönyt 2 (!) aamupalaa ja pyysin heti syömistä kun saliin pääsin. Toivat viilin mitä en kyllä sitten saanut syötyä kun supistukset alkoivat tulemaan. Synnytyksen jälkeen sitten sainkin syötyä kohtuullisesti ja myöhemmin ruoka maistui osastolla (sekä karkit joita en ollut syönyt moneen kuukauteen rd:n takia) :p

Taysissa ei ainakaa vuonna 2008 ja 2010 saanut salissa olla kännykkää päällä vaan mies kävi soittamassa käytävällä. Vuodeosastolla sai olla ellei huonekaverilla ollut kipupumppua (ja siihenkään känny ei oikeasti vaikuta...)

Ei mulla olis kyllä käyny kesken synnytyksen mielessäkään syyä - supistukset sattui, ponnistutti ja oksensin kunnes olikin sitten jo ponnistusvaihe vihdoinkin...
(no ei esikko kestäny kyllä kuin 12h ja toka alta 3h)

eikä phks:ssa saanu ainakaa olla puhelin päällä (2008 ja 2010)...

Ensimmäinen synnytys kesti mulla 17 tuntia, eikä kyllä tullut nälkä missään vaiheessa eikä syötävääkään tarjottu. Kun lapsi oli syntynyt, kyselivät haluanko jotain. Sanoin kahvia ja voileipää, mutten sitten kyennyt syömään sitäkään. Miehelle tarjottiin myös kahvit ja leivät. Hän kävi kyllä kesken synnytyksen mäkkärillä syömässä, seikka jota en edes tajunnut ennen kuin sanoi jälkikäteen. Että niin paljon apua miehestä oli :)

En syönyt mitään myöskään toisella kertaa, synnytys kesti 8 tuntia. Söin sitten osastolla hedelmiä muutama tunti synnytyksen jälkeen (kello 4 aamuyöllä ).

Salista laitettiin molemmilla kerroilla tekstiviestit lähimmille, mies myös soitti salista äidilleen.

Ei hitto, taidan olla sitten ainoa koko ajan nälkäinen... Nimittäin kummankin _ponnistusvaiheessa_ kyselin kätilöltä että kunhan nyt tää täältä tulee, kai mä sitten saan heti jotain ruokaa.:D

Hirvittää jo nyt syyskuu, silloin kolmosen la, että taaskohan sitä mennään saliin vaan sapuska mielessä.XD

Ainakaan Taysissa ei saa olla puhelin päällä, näin 2008 ja 2009.

No minä taas oksensin kaikki ulos mitä olin ennen sairaalaan menoa syönyt kun kivut olivat niin kovat.. enkä saanut pyynnöistä huolimatta mitään kivunlievitystä.. suihkua lukuunottamatta.. sielä sitten yökkäilin..

No minä olin koko päivän osastolla lapsivesien menon takia odottelemassa että synnytys käynnistyisi. Siellä kyllä söin aina kun ruokaa oli tarjolla. Kuitenkin loppujenlopuksi vauva oli perätilassa ja sektioon jouduttiin sitten alkuyöstä, ja kyllähän ne leikkas vaikka olikin syönyt.

Just synnytin (28.6.) taysissa. Oli omia eväitä mukana (esim. pillimehua, mysli- ja suklaapatukoita, pähkinöitä, banaanilastuja) joita miehen kanssa syötiin. Mies myös haki kahviosta itelleen jotain lisää, mun ei tehny mieli. Jossain vaiheessa laitettiin sokeria suoneen, ku oli vähän huono olo. Ja keittosuolaa myöskin. Ruokaa mulle ei tarjottu. Kännykkä ei saanut olla salissa päällä, osastolla sai.