synnytyksessä repeämiä->granulaatio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
no ne joilla on niin varmaan tietää mikä se on.

no empä kyllä tiedä, mutta jos tarkoitat sellaista "lerpaketta" tai ylimääräistä kudosta, jota on muodostunut repeämisen ja tikkauksen jäljiltä, niin sellaisen kyllä omistin tuossa vuosi sitten.

Se lähti pikkuhiljaa itsekseen pois, tai se lerpake ikäänkuin pieneni vähitellen. Olin jo varannut ajan lääkärille, joka olisi nirhaissut sen pois (ei kuulemma satu yhtään, koska se on kuollutta kudosta), mutta huomasinkin että sitä "hävisi" koko ajan, joten peruin lääkärin ja annoin ajan kulua. Muutaman kuukauden päästä synnytyksestä sitä ei tainnut enää olla.

Luulen, että sinullakin se voi hävitä itsekseen, mutta jos haluat nopeasti eroon, niin käväise lääkärillä.

Granulaatio voidaan hoitaa kolmella tavalla:
1) penslaamalla (sivellään etikkahapolla jolloin surkastuu ja katoaa)
2) laserilla
3) perinteisesti veitsellä leikkaamalla.
Yleensä aloitetaan kevyimmällä hoidolla, eli penslataan 2-3 kertaa ja jollei tuloksia saavuteta, kudos poistetaan laserilla tai veitsellä.

Itselläni oli todella kipeä granulaatio, joka ei lähtenyt itsekseen paranemaan. Pelkäsin toimenpiteitä kuolemakseni, mutta penslaus ei sattunut lainkaan ja granulaatio katosi kahden penslauskerran jälkeen. Kannattaa siis hakeutua tk-lääkärin vastaanotolle, joka laittaa lähetteen naistentautien polille. Itse sain todella hyvää hoitoa ja myös pelkoihini suhtauduttiin ymmärtäväisesti.

Yhteistyössä