Synnytyksessä katetroinnista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Keisarinna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
olisit pissannu alles..näin mä oisin tehny.

No kun ei tullut vaikka yritin. ns. nolo pissa

No ei sulla sitten todellinen hätä voinu olla. Ja viimeistään siinä vaiheeessa kun lapsi painoi rakon littanaksi, niin olisi luullut pissien valuvan tahtomattakin.

usein ei enää tule pissa sillon, ku lapsen pää painaa virtsaputkea vaikka olisi miten täysi rakko tahansa. Olihan varmaan kiva tulla lällättelemään.

Niinpä. Minut kateroitiin heti synnytyksen jälkeen ja saaliina 1,5 litraa virtsaa. Eipä vaan ponnistaessa siis pois tullut.

Mulla katetroitiin keskimmäisessä synnytyksessä, pääsin kyllä vessassa käymään, mutta eipä tullut mitään vaikka rakko oli todella pullistunut, näkyi selvästi vatsan päältäkin. Varmasti vauvan pää painoi jo virtsaputkea tai jotain?

Siis katetroitiin pissa pois, katetri pois, jonka jälkeen jatkettiin. Ei sitä katetria sinne tarvitse jättää..

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
no ei se katetrointikaan hyvä synnytyksessä ole. se letku on vauvan tiellä ja siitä saattaa tulla tulehdus jos on huono tuuri. olisit vaan antanu pissin tulla.

Miten sen pissan voi antaa tulla jos se ei vaan tule?
Mulla ainakin kivut vie kyvyn käydä pissalla. Pissaaminen ei vaan onnistu. Esikoisen synnytyksessä koitin käydä vessassa,mutta tuloksetta. Lopulta kätilö katetroi mut juuri ennen ponnistusvaihetta.
Miten se letku on synnytyksessä tiellä, kun eihän sitä rakkoon jätetä.

Mut katetroitiin sekä avautumis- että ponnistusvaiheessa. En kyllä kummallakaan kerralla tuntenut kauheeta pissahätää mutta kätilö oli näköjään ajan tasalla sillä pissaa tuli reilusti ja olo helpotti kummasti. Itse katerointihan ei vienyt kuin sen 5 min. Kai se on kätilöstäkin kiinni miten toimii.

Miksi tällaista asiaa pitää miettiä enää synnytyksen jälkeen? Mitään haittaa ei ilmeisesti tästä tullut äidille tai lapselle, joten minkä takia vatvoa näin merkityksetöntä asiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Miksi tällaista asiaa pitää miettiä enää synnytyksen jälkeen? Mitään haittaa ei ilmeisesti tästä tullut äidille tai lapselle, joten minkä takia vatvoa näin merkityksetöntä asiaa?

niin, synnytyksestä on aikaa jo 8kk ja kuten jo aiemmin kerroin, oli siinä paljon muutakin. Synnytys oli minulle erittäin traumaattinen kokemus ja nyt vasta pystyn kunnolla käsittelemään asiaa ja miettimään mitkä kaikki meni oikeasti pieleen.

Halusin varmistuksen tässä asiassa omille ajatuksille, että TÄSSÄKIN asiassa kätilö ei toiminut, kuten ilmeisesti yleinen käytäntö on. Varmasti synnytykseni on yksi syy, miksi sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Edelleenkään en itkemättä synnytystä miettiä ja ei, kyyneleet eivät tule liikutuksesta vaan järkytyksestä.

Toiseekseen sain juuri tietää olevani uudestaan raskaana ja tuleva synnytys pelottaa ja haluan tasan tarkkaan suunnitella etukäteen kaikki mahdolliset asiat mitä seuraavassa synnytyksessä voi tulla vastaan ja tällä kertaa haluan etukäteen jo tietää, miten tietyt asiat kuuluisi hoitaa OIKEIN, jotta tarvittaessa osaan sitä vaatia!

joten eiköhän tässä ole ihan tarpeeksi syytä vatvoa asioita. Kaikkea ei sinunkaan ole tällä palstalla pakko lukea!

Mä en nyt ymmärrä mikä ongelma tässä on ollut. Eikö se oo ihan tavallista, että synnyttäjä pissii jossain vaiheessa synnytystä? Niin minäkin. Monelta kuulemma tulee peräpäästäkin tavaraa eikä siinä muuta kuin hoitajat siivoo ne pois. Ekaa kertaa ees kuulen katetroinnista tässä yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en nyt ymmärrä mikä ongelma tässä on ollut. Eikö se oo ihan tavallista, että synnyttäjä pissii jossain vaiheessa synnytystä? Niin minäkin. Monelta kuulemma tulee peräpäästäkin tavaraa eikä siinä muuta kuin hoitajat siivoo ne pois. Ekaa kertaa ees kuulen katetroinnista tässä yhteydessä.

Nimenomaan se ongelma, että pissa ei tullut yrityksistä huolimatta vaikka rakko täynnä! Täysi rakko haittaa ponnistusvaihetta (jos ei tullut jo selväksi) ja toisekseen täysi rakko voi vaikka poksahtahtaa synnytyksessä. Mielellään olisin vaikka kussut sen kätilön päälle jos sieltä jotakin olisi tullut ulos, mutta ilmeisesti lapsi painoi virtsarakon suuta ja näin pissiminen ei onnistunut. Ja peräpäästäkin sitä tavaraa kyllä tuli eikä haitannut menoa!

Mun mielestä ap:n kannattaisi pyytää kaikki mahdolliset synnytyskertomukset ym. tuolta sairaalasta ja vaikka vielä keskustella sen kätilön kanssa jos mahdollista niin saisit asian pois mielestä. ihan turhaa jäädä miettimään tollaista, jota kätilö ei varmaankaan ole ilkeyksissään tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Pilli:
Todella inhottavaa toimintaa kätilöltä.. Itselläni oli hieman samantyylinen tilanne toisessa synnytyksessä. Vessaan en ehtinyt eikä katetroitu, tuloksena kusin alleni ihan kunnolla juuri ennenkuin aloin ponnistamaan :whistle: Siinä tokkurassa en kyllä asiaa juurikaan ajatellut, kunhan lorottelin vaan, saati että hävennyt olisin.

Mulla kävi sama. Just ennen ponnistusvaihetta kätilö kysyi vielä tarviiko käydä vessas mut ei tuntunut hätää. Sit kun aloin ponnistaa niin pissaa tulikin ihan reilusti.

Se voi olla että eivät ole yrittäneet laittaa katetria, koska vauvan pää on ollut jo tulossa, joten virtsaputki on todennäköisesti ollut jo litistyksissä koska pissa ei tullut alusastiaankaan. Ei ne kätilöt tahallaan jätä katetroimatta.

Jos mahdollista, kannattaa käydä pelkopolilla juttelemassa tästä synnytyksestä.Mullakin jäi kauheat traumat ensimmäisestä synnytyksestä, enkä pystynyt itkemättä edes ajattelemaan sitä. Toisessa raskaudessa sain neuvolassa lähetteen pelkopolille, jossa ensimmäinen synnytys käytiin sitten tarkkaan läpi. Siellä varmistui epäilykseni, että virheitä ja huonoja päätöksiä oli tehty. Asian käsittely auttoi minua. Toinen synnytys olikin sitten ihan erilainen kuin ensimmäinen. :)

mulla on katetroitu kummassakin synnytyksessä kun epiduraalin takia multa hävis se tunto ja en sanut yrityksistä huolimatta tehtyä pissaa pönttöön enkä muualle...ja tuloksena kummassakin kateroinnissa paljon tummaa pissaa...eikä miulle oo tulehuksia tullut...mulla on sitten ollut onni että olen saanut hyvät kätilöt synnytyksiin ja ovat osanneet hommansa

a) miksei sun annettu syoda synnytksen aikana? Oliko jotain komplikaatioita?
b) miksei sua paastetty vessaan?

Kyllahan "rakkohoito" kuuluu tarkeana osana synnytyksen hoitoon. Kyse ei siis ole todellakaan "merkityksettomasta" asiasta vaan painvastoin. Jos edellisesta vessareissusta/ rakon tyhjennyksesta on useampi tunti kulunut, niin kylla olisi kuulunut katetroida ennen ponnistusta. Varsinkin jos ei sulla ollut ponnistamisen tarvetta.

Yhteistyössä