Synnytyksen yhteydessä sterilisaatio?

Tehdäänkö? Kokemuksia?

Kolmas tulossa n. 10 viikon päästä. Ja enää ei lapsia haluta, nämä riittävät meille :heart: :heart: :heart: Vaikka ikuinen vauvakuume on varmasti... :ashamed:

Ja mulla nyt niin kova synnytyspelko, että jos tästä selviin niin ei ikinä enää. (Aiemmista ei ollut minkäänlaista pelkoa/jännitystä)

SatKs:ssa tehdään jos kriteerit täyttyvät ja kyseessä sektio.Mulla lähtee paperit nyt kiireellisenä vetämään sterilisaatioon(todennäköisesti pääsen jonon hänniltä etupäähän).5 lasta riittää meille =)

Olen joskus lukenut sellaisen asian, että synnytyksen yhteydessä tehty sterilisaatio on epävarmin, koska silloin elimistöllä on huikea parantumispyrkimys, ja tuolloin elimistö helpoimmin "korjaa" munajohtimiinkin tehtyjä operaatioita.

Ylipäätään operaatio on merkittävästi helpompi ja varmempi miehelle tehtynä, joten on todella merkillistä, että se vielä nykyäänkin tehdään niin usein naiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Olen joskus lukenut sellaisen asian, että synnytyksen yhteydessä tehty sterilisaatio on epävarmin, koska silloin elimistöllä on huikea parantumispyrkimys, ja tuolloin elimistö helpoimmin "korjaa" munatorviinkin tehtyjä operaatioita.

Ylipäätään operaatio on merkittävästi helpompi ja varmempi miehelle tehtynä, joten on todella merkillistä, että se vielä nykyäänkin tehdään niin usein naiselle.

Totta, mutta niin se vaan on, että monille miehille se on ajatuksenakin jo lähes kauhun paikka, kun pitäis moiseen operaatioon mennä...liekö sitten pelkona, että ei enää sen jälkeen toimi :whistle:

luppa
Mulle annettin sterilointisuostumus pitkin hampain, vaikka olen 36v, neljäs lapsi syntyy eikä mikään muu ehkäisy käy-olen siis kokeillut KAIKKIA MUITA EHKÄISYJÄ.Ja silti jouduin käydä kahdella lääkärillä. Vielä viimeisena ennen suostumusta ehdottivat miehen sterilointia, mutta koska mieheni on 10v nuorempi, en halua hänelle ehdottaa...Eihän sitä tiedä mitä elämässä tapahtuu.

Kriteerit ovat:
-yli 30v
-yli 3 lasta
-muu ehkäisy ei sovi

Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Olen joskus lukenut sellaisen asian, että synnytyksen yhteydessä tehty sterilisaatio on epävarmin, koska silloin elimistöllä on huikea parantumispyrkimys, ja tuolloin elimistö helpoimmin "korjaa" munatorviinkin tehtyjä operaatioita.

Totta, mutta niin se vaan on, että monille miehille se on ajatuksenakin jo lähes kauhun paikka, kun pitäis moiseen operaatioon mennä...liekö sitten pelkona, että ei enää sen jälkeen toimi :whistle:
Olen kyllä ihan itse ajatellut itselleni sterilisaatiota. Sinänsä, kun kortsuja lukuunottamatta kaikki muu ehkäisy on oikeastaan naisen vastuulla, olisi ihan reilua, että miehelle tehtäisiin sterilisaatio, mutta mutta...
Kyllä tässä on vakaa aikomus yhdessä olla vanhukseksi asti, mutta mitä jos elämä potkiikin meidät eri suuntiin ja tulee ero. Lapset jäis melko varmasti mulle, vaikka mieheni kyllä hyvä vanhempi onkin. Silti. Ja mieheni näkisi lapsia vain joka toinen viikonloppu, jos sittenkään, jos muuttais takaisin omaan maahansa. Ja sitten jos hälle olis vielä tehty sterilisaatio, niin eipä hällä olis mahdollisuutta enää saada omia lapsia.
Ja minulla kun olisi jo kolme lasta, niin eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi lapsia mulle.

Tuttavalle tehtiin synnytyksen yhteydessä. Ne johtimet katkaistiin, koska klipsit olisivat saattaneet pettää: munanjohtimet ovat kuulema raskauden jälkeen vielä turvoksissa tjsp ja kun elimistö palaa ennalleen, turvotus laskee ja klipsit pettää.

Olkoon kriteerit mitä ovat, mutta esim. minä 2 lapsen äiti ja alle 3kymppinen saisin sterilisaation ja aion mennä sen ottamaan.

Ap:lle jotkut lääkärit eivät tee mielellään synnytyksen yhteydessä sterilisaatioita, kun ne ovat juuri niitä sterilisaatioita jotka pettävät. Syy: synnytyksessä naisen elimistössä tapahtuu niin paljon vaurioita, että kroppa tekee korjaustöitä superteholla. Näinpä se korjaa myös niitä synnytyksen yhteydessä tarkoituksella tehtyjä vaurioita ja rakentaa uusia yhteyksiä munasolun kulkua varten. Turussa muistaakseni kyseinen huomio tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja kuukatti:
Ei se vaatiminen mitään auta.Ensisijainen ehkäisy on aina kierukka tai hormoonikierukka ja alle 30v on käytännössä mahdotonta saada ster.
Jos on käytännössä mahdotonta, niin miten ystäväni on sterilisoitu ja minullekin luvattu s-paperit heti kun ne haluan. (Tiedustelin lääkäriltä kerran asiaa)

kaali
Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Alkuperäinen kirjoittaja kuukatti:
Ei se vaatiminen mitään auta.Ensisijainen ehkäisy on aina kierukka tai hormoonikierukka ja alle 30v on käytännössä mahdotonta saada ster.
Jos on käytännössä mahdotonta, niin miten ystäväni on sterilisoitu ja minullekin luvattu s-paperit heti kun ne haluan. (Tiedustelin lääkäriltä kerran asiaa)
ihmettelen tuota "mahdotonta saada" kun moni on kuitenkin saanut ;) että jos kuukatti ottais asioista selvän... ;)

Mulle tehtiin neljännen sektion yhteydessä. Tosin en olisi sitä halunnut, mutta kohdun tilanteesta johtuen suostuin sterilisaatioon :/ (olisi vaarana kuolema sekä äidillä ja lapsella jos tulisin raskaaksi)

porkkana
sterilisaation voi kyllä saada alle kolmekymppinen jos on kolme tai enemmän lapsia, tai jos raskaudesta aiheutuisi vaaraa. Mä oon 28 ja aattelin kans ton sterilisaation hankkia, mutten ihan vielä synnytyksen jälkeen, koska haluan harkita asiaa vielä niin etten ole raskaana. raskaana ollessa se on ihan varmaa etten uudesta raskaudesta haaveile, tuskin koskaan enää muutenkaan, kun vitonen jo tulossa.

Synnytän SatKs:ssa, kärsin nyt kovasta synnytyspelosta jospa sitten suostuisi siihen sektioon ja samalla ehkä saisi sen sterilisaation.. hmmm.. ?? Kolmas lapsi siis minulle tulossa ja täytän pari viikkoa ennen laskettua-aikaa 30v.

Vaikka joskus eroisinkin, en enää kolmannen eri miehen kanssa lapsia hommaisi. Ja kun olen aloittanut tämän äitiyden jo yli 7v sitten niin senkään takia en enää halua. Olenhan jo liki 50v kun nuorimmaisen saa täysi-ikäiseksi... :eek:

J
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Synnytän SatKs:ssa, kärsin nyt kovasta synnytyspelosta jospa sitten suostuisi siihen sektioon ja samalla ehkä saisi sen sterilisaation.. hmmm.. ?? Kolmas lapsi siis minulle tulossa ja täytän pari viikkoa ennen laskettua-aikaa 30v.

Vaikka joskus eroisinkin, en enää kolmannen eri miehen kanssa lapsia hommaisi. Ja kun olen aloittanut tämän äitiyden jo yli 7v sitten niin senkään takia en enää halua. Olenhan jo liki 50v kun nuorimmaisen saa täysi-ikäiseksi... :eek:
Pyydä sitten _todella_ todella hartaasti!!!!! Pelkosektion ehkä saat mutta sterilsaation saaminen 3-kymppisenä tuntuu olevan todella vaikeaa!!! Mutta toisaalta, jos päset leikkauspöydälle niin voihan he siinä samalla niitä klipsejä laittaa. Onnea tulevaan!

Tuli vaan tässä kohtaa mieleen...Mä olen 56v. kun saan tän vielä syntymättömän neljännen lapseni täysi-ikäiseksi. Ja toista lastani aloin odottaa vasta kun esikoinen oli 7 1/2-v. ... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Tuli vaan tässä kohtaa mieleen...Mä olen 56v. kun saan tän vielä syntymättömän neljännen lapseni täysi-ikäiseksi. Ja toista lastani aloin odottaa vasta kun esikoinen oli 7 1/2-v. ... :D
No, me olemme erilaisia. Minä koen asian niin, että kun nuorena en ehtinyt menemään tarpeeksi, haluan mennä sitten kun olen saanut lapset kunnialla täysi-ikäisiksi... :ashamed:

Yhteistyössä