Synnytyksen käynnistämispäätöksen saamisesta

  • Viestiketjun aloittaja Joku
  • Ensimmäinen viesti
Joku
Tänään edessä päätös iltapäivällä.

-Kuinka helpolla te sitä pyytäneet olette synnytystapasuunnittelussa sen saaneet?
-Saitteko jäädä heti osastolle vai passitettiinko kotiin että tulette myöhemmin?
-Kuin paljon myöhemmin?
-Mikä sairaala?
-Viikot?
-Syy?


Kiitos paljon vastanneille. Toivon että vastaatte joka kysymykseen. Neuvolassa kehottivat ottaan synnytyskassin mukaan jos ottavat heti osastolle. Saas nähä. Itsellä syy lapsen oletettu iso koko, jotta sais mahtuun alakautta, pitäis käynnistää.
 
Viikkoja oli reilut 41, kuuma kesä, vähän itkeä tirautin, ettei oikeen enää jaksais, ni päätettiin käynnistyksestä. Tosin oli perjantai ja maanantaina pyydettiin tulemaan kassin kanssa sitten käynnistykseen. Silloin oli viikot 42+1, samana päivänä poika sitten syntyi. Sairaala oli Kanta-Hämeen keskussairaala. Ja syynä siis raskauden riittävä kesto. Kokoa arvioitiin ja pojan veikattiin hyvin mahtuvan tulemaan. maha oli kyllä valtaisa, ja vauvakin oli sitten yli 4,5 kg:n (pienemmäksi hiukan arvioitiin), mutta hyvinhän se sieltä! =) Synnytyksen kesto oli 1 h 35 min...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 10:43 Joku kirjoitti:
Tänään edessä päätös iltapäivällä.

-Kuinka helpolla te sitä pyytäneet olette synnytystapasuunnittelussa sen saaneet?
-Saitteko jäädä heti osastolle vai passitettiinko kotiin että tulette myöhemmin?
-Kuin paljon myöhemmin?
-Mikä sairaala?
-Viikot?
-Syy?


Kiitos paljon vastanneille. Toivon että vastaatte joka kysymykseen. Neuvolassa kehottivat ottaan synnytyskassin mukaan jos ottavat heti osastolle. Saas nähä. Itsellä syy lapsen oletettu iso koko, jotta sais mahtuun alakautta, pitäis käynnistää.

I

Eka synnytys oli pakostakin kaynnistetty, raskausmyrkytyksen takia ja vkot 34-5, KYS.

II

Toka synnytys oli omasta pyynnosta ja osittain lapsen suuresta koosta johtuva. Ja ennen la ta eivat siihen suostuneet, mutta tiesin sen jo n. 4 tai viisi pvaa ennen kaynnistelya. 40 rv alettiin siis kaynnistaa ja 40/1 syntyi poika. EKKS. Ja oli todella suuren tyon ja tuskan takana saada kaynnistys vaikka minulla oli ennestaan paperi KYSista etten voi synnyttaa isoa vauvaa ja tieto siita, etta vauva on ISO ja sen lisaksi minun piti tehda itselleni synnytyspelko, joka myos diagnoosina paperissa vaikkei moista edes ole. Niin ja kavin parinkin eri laakarin kanssa juttelemassa asiasta ennen kun sain kaynnistyksen. Synnytyksessa vammauduin mie ja vauva, koska vauva oli LIIAN ISO. Siis kaynnistyksesta huolimatta. Mutta paivaakaan en vaihtaisi pois ja loppupelissa, melkein ollaan jo toivuttu siita, molemmilla pienta vaivaa mutta menee varmasti ajan kuluessa ohi. Vauva siis nyt kohta 10kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 10:43 Joku kirjoitti:
Tänään edessä päätös iltapäivällä.

-Kuinka helpolla te sitä pyytäneet olette synnytystapasuunnittelussa sen saaneet?
-Saitteko jäädä heti osastolle vai passitettiinko kotiin että tulette myöhemmin?
-Kuin paljon myöhemmin?
-Mikä sairaala?
-Viikot?
-Syy?


Kiitos paljon vastanneille. Toivon että vastaatte joka kysymykseen. Neuvolassa kehottivat ottaan synnytyskassin mukaan jos ottavat heti osastolle. Saas nähä. Itsellä syy lapsen oletettu iso koko, jotta sais mahtuun alakautta, pitäis käynnistää.
Hei!

Minulla oli itselläni pelko lapsen isosta koosta. SF-mittojen yms mukaan lapsen koko oli ihan standardi, mutta itse yli nelikiloisena syntyneenä, samoin mieheni, olin varma, että lapsi on yli 4 kiloa.

Sain lopulta ajan äitiyspolille lapsen kokoarvioon 2 vkoa ennen laskettua aikaa. Lapsi olikin tuolloin jo yli 4 kiloa, lääkärien yllätykseksi.

Uusi kontrolli oli sitten päivää ennen laskettua aikaa, jolloin lääkäri olisi passittanut minut takaisin kotiin sillä perusteella, että lapsi mahtuu hyvin syntymään, vaikka vielä kasvaisikin.

Lääkäri kysyi kuitenkin vielä mielipidettäni, jolloin sanoin, että voin mennä kotiin, jos lääkäri on sitä mieltä. Luotan häneen. Hänhän se jokatapauksessa parhaiten tietää. Kuitenkin lääkäri passitti minut osastolle seuraavana päivänä käynnistykseen eli tasan laskettuna-aikana. Lapsen kokoarvio oli tuolloin 4,3kg. Ja olin ensisynnyttäjä.

Lapsi syntyi Oyssissa kaksi päivää yli lasketunajan. Koko oli 4600kg. Hyvin meni synnytys kaikinpuolin! Poika oli iso ja on edelleen, mutta terve ja tomera :)!

Tiina
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 10:43 Joku kirjoitti:
Tänään edessä päätös iltapäivällä.

-Kuinka helpolla te sitä pyytäneet olette synnytystapasuunnittelussa sen saaneet?
-Saitteko jäädä heti osastolle vai passitettiinko kotiin että tulette myöhemmin?
-Kuin paljon myöhemmin?
-Mikä sairaala?
-Viikot?
-Syy?


Kiitos paljon vastanneille. Toivon että vastaatte joka kysymykseen. Neuvolassa kehottivat ottaan synnytyskassin mukaan jos ottavat heti osastolle. Saas nähä. Itsellä syy lapsen oletettu iso koko, jotta sais mahtuun alakautta, pitäis käynnistää.
Mulle määrättiin samasta syystä kuin sulla
Menin supistusten takia illalla ja aamulla käynnitettiin,olin salissa koko ajan.
Kanta-hämeen keskus-sairaala
viikot oli 37+4 kun vauva syntyi.
Vauvan koko arvio oli rv 35 3300g ja 3,5kg oli yksi vauvoistani kuin syntyi ja sai mustelmat naamaan ja käsiin koska oli ahdasta,Yli-lääkäri säikähti kokoa ja sanoi että rv 37 käynnistetään jos tulee supistuksia.Halusin välttää sektion kaikella mahdollisella tavalla ja koska olin saannut jo kolme alakautta kätilöt ja lääkärit olivat samaa mieltä.
Kun vauva syntyi olikin hänen painonsa 3830g mutta tuli normaalisti luut naristen ulos =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 10:43 Joku kirjoitti:
Tänään edessä päätös iltapäivällä.

-Kuinka helpolla te sitä pyytäneet olette synnytystapasuunnittelussa sen saaneet?
-Saitteko jäädä heti osastolle vai passitettiinko kotiin että tulette myöhemmin?
-Kuin paljon myöhemmin?
-Mikä sairaala?
-Viikot?
-Syy?


Kiitos paljon vastanneille. Toivon että vastaatte joka kysymykseen. Neuvolassa kehottivat ottaan synnytyskassin mukaan jos ottavat heti osastolle. Saas nähä. Itsellä syy lapsen oletettu iso koko, jotta sais mahtuun alakautta, pitäis käynnistää.
Eka synnytys:

Menin polille rajusti kohonneen veranpaineen takia, kun viikkoja oli 41+3. Otettiin osastolle ja lääkäri sanoi silloin, että huomenna käynnistetään. Vauva arvioitiin aika isoksi 3,7 kg (olen pienikokoinen). Illalla otettiin vielä lantiosta röntgen, kun polin lääkäriä arvelutti mahtuuko noin iso.

Seuraavana aamuna osastonlääkäri totesi, että voin iltapäivällä lähteä kotiin, kun verenpaineet laskeneet. Olin kauhuissani, kun olin luullut, että saan vihdoinkin vauvan syliini. Väitin vähän lääkärille vastaan (halusin jo sen vauvan ja toiseksi pelotti, että miten isoksi vauvan aiotaan antaa kasvaa), jolloin lupasi ultrata iltapäivällä. Ultrassa totesi, että vesi on vähissä, käynnistetään. Ja painoarvioksi sai 2,7kg. Siinä sitten ihmettelin, että miten se on voinut edellisestä päivästä kilon kutistua :eek: Lääkäri ultrasi vielä uudestaan ja sanoi, että ei ole missään tapauksessa yli 3kg. Käynnistettiin silloin iltapäivällä ja syynä oli siis veden vähyys, ei se, että minä halusin käynnistystä. Lääkäri ei ottanut toiveita vastaan, vaan käynnistys tehtiin puhtaasti lääketieteellisin perustein. Alle 3 kg tyttö syntyi yöllä.

Kolmas synnytys:

Menin yliaikaisuuskäynnille polille, kun viikkoja oli 41+5. Oli sunnuntai niin en päässyt käynnistykseen. Henkilökuntaa oli vähemmän kuin arkena. Olisi pitänyt mennä uudestaan, kun viikkoja tasan 42, mutta ilmoitin, etten halua tulla silloin, kun on esikoisen synttärit. En halunnut, että olisimme miehen kanssa silloin molemmat sairaalassa. Lääkäri kysyi haluanko sitten tulla etu- vai jälkikäteen. Sain luvan tulla jo seuraavana päivänä, kun niin halusin ja silloin käynnistettiin. Viikkoja siis 41+6 ja perusteena yliaikaisuus.

Molemmilla kerroilla oli todella kuuma, helteinen kesä ja olo ison mahan kanssa tosi tukalaa. Molemmilla kerroilla sairaalana oli K-S KS.
 

Yhteistyössä