Synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Minulla on nyt reilu kuukausi synnytyksestä ja olen havainnut samanlaisia kipuja kuin ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Googlesta olen myös yrittänyt etsiä tietoa että mistä nämä voisi johtua, ja ortopedillä kävin myös ensimmäisen synnytyksen jälkeen mutta en ole vielä selkeää vastausta saanut mistä voisi johtua.
Eli siis, mulla on nivelet tosi kipeät, myös voimakkaita liitoskipujen kaltaisia tuntemuksia, mutta ne nyt varmasti selittyvät sillä kun raskaudesta ja synnytyksestä vielä kuitenkin vasta kuukausi, lonkat myös ovat etenkin aamuisin kipeät. Lisäksi nyt uutena juttuna semmoinen, että mun reisiä vihloo aivan julmetusti kauttaaltaan, lisäksi samanlaista vihlontaa tuntuu alavatsalla?!
Onkohan kenelläkään ollut samanlaisia tuntemuksia, tai tietoa että voiko tämmöinen liittyä jotenkin raskaudesta ja synnytyksestä palautumiseen?

Mulla ainakin oli loppuraskaudessa ja joitain kuukausia raskauden jälkeen nivelet todella kipeitä. Esimerkiksi sohvalta nouseminen tms perustoiminnot tuottivat tuskaa polviin. Hormonaalisia, jäi jossain vaiheessa pois.

Iskiasvaivoja oli myös. Ne eivät koskaan lakanneet kokonaan, mutta helpottivat ajan myötä.

Mulla alkoi nivelvaivat noin 1-2 kk synntyksen jälkeen, mutta ne eivät liittyneet synntyskanavaan tai alapäähän vaan kipeitä ja erittäin jäykkiä olivat kaikki jalkapöydä, nilkan, polven, lonkkien nivelet. En päässyt yöllä herätessäni suorin jaloin kävelemään esim. vauvaa hoitamaan tai vessaan ja aamullakin kipu ja jäykkyys kestivät pitkään aamupäivälle. Kipu ja jäykkyys eivät kadonneet missään vaiheessa eli esim. hyppelehtiminen tai juoksu aristivat kovasti. Vasta kun tulin 2 vuoden jälkeen uudelleen raskaaksi, nivelvaivat loppuivat. Kävin reumalääkärillä mutta ei reumaa, se kun puhkeaa helpommin raskauden jälkeen. Epäilen itse estrogeenin alhaisuutta. Mutta eikös liitoskivut voi jatkua vielä vaikka vuoden pari, oon lukenut että jollakin kesti 3 v. synnytyksen jälkeen. Nivelethän ovat löysät vielä ainakin vuoden synntyksestä.

Yhteistyössä