SYNNYTYKSEN JÄLK. MASENNUS - USKALTAAKO HAAVEILLA TOISESTA LAPSESTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Heips

Sairastin synnytyksen jälk. masennuksen tai ehkä ennemmin uupumuksen tämän ensimmäisen vauva-aikaan. Sain lääkkeet ja terapiaa ja niitten turvin selvisin siitä "ihan hyvin". Pahin olo ei kestänyt kovin kauaa koska osasin lähteä hakemaan nopeasti apua ja sain myös turvaverkkoa ympärilleni.

Nyt lapsi on 1,5 v ja ajatus toisesta lapsesta on herännyt. Samalla ahdistelen että mitä sitten, samako ruljanssi on edessä taas masennuksineen.

Onko kellään muulla ollut ekan lapsen jälkene masista, uusiko se toisen lapsen jälkeen, miten siitä selvisit, voiko mielialalääkkeitä alkaa syödä esim. synnytyksen jälkeen jo "ennaltaehkäisevästi" (esim. muutaman kk ajan) ettei sairastuisikaan, voiko niitä syödä imettäessä jne? Kaikenlaisia kokemuksia kaivataan.

Joo mulla oli esikon jälkeen.

Toka syntyi 2,2vuoden ikäerolla.Ei mitään masennusta, kaikki oli ihanaa!!!

Mut kantsii ulkoilla, pitää huolta itestään ja syödä terveellisesti ja levätä riittävästi, jos on tota taipumusta.Kalaöljyä ja b-ryhmän vitamiineja sekä talvella d-vit.lisä.

Kolmannen odotusaikana oli odotuksen aikainen masennus.Se loppui onneks synnytykseen.

Ja nyt neljättä ootan eikä ole sitä odottajan masennusta ainakaan.

Luojalle kiitos, että kaikki odotuksen ja synnytyksen jälkeiset ajat on erilaisia=)

Kiitos luppa vastauksestasi. Söitkö mielialalääkettä silloin masiksen aikaan? Entä kun tuli odotusajan masis? Kiitos vinkeistä tuon kalaöljyn ja b-vitamiinin suhteen, olen kalaöljyä aika ajoin syönytkin. Sitä saa varmaan syödä myös raskauden aikaan?

No mulla ei varsinaista masennusta ollu mut sellanen 2vikkoo kestävä baby blues. Oireet samat eli ruokahaluttomuus, unettomuus, elämä tuntu mustalta, ei naurattanu mikään asia ja persoonallisuuskin muuttui ja vauvasta en osannu iloita ollenkaan. Mut luulen että se vaan johtui uudesta tilanteesta ja meni ohi kun sopeuduin vauva-arkeen! En usko että se enää uusii ja määkin haaveilen jo seuraavasta =)

Suosittelen Möllerin Sydämelle-nimistä kalaöljykapseli-tuotetta, jossa on foolihappoa ja b6 sekä b12 vitskuja kalaöljyn lisäks.Voi syödä raskaana ja kannattaa myös.Ihan tauotta,jos on masennustyyppistä oireilua tai taipumusta.

D-vitamiinia ´vedän ihan sitä halvinta.Kesällä 5millimoolia ja talvella 10.On todettu vaikuttava radikaalisti hormooneihin.Suomalaiset kärssivät jatkuvasta vajeesta. Yliannostusvaaraa ei noilla annostuksilla ole, vaikka auringonavalo tuottaakin ihossa d:tä, sillä rajat ovat monikertaiset.

En syönyt mielialalääkkeitä.Lisäsin ulkoilua, hikiliikuntaa(jonka on todettu vastaavan pientä masennuslääkeannosta) ja tuoreravintoa.

Odotusaikaisen masennuksen takia kävin kerran viikossa nauvolapsykologilla.

Uskallat haaveilla - ja toteuttaakin! Sulla on se etu, että sun masennus on hoidettu, ja tosiaan voit jutella neuvolassa siitä että pelkäät että se uusii. Mulla huomattiin synnytyksen jälkeinen masennus vasta toisen lapsen syntymän jälkeen, vaikka se alkoi jo esikoisen synnyttyä. Esitin niin hyvin itsellenikin että hyvin menee, niin kukaan ei sitä tajunnut kuin vasta nyt jälkikäteen. Usein sanotaan että hoitamaton masennus uusiutuu herkästi, joten sikäli sulla on mahdollisuudet selvitä toisesta raskaudesta&vauva-ajasta ilman masennusta!

Mielialalääkkeitä voi alkaa syömään synnytyksen jälkeen jos tuntuu että tarvitsee, ja jo sekin voi auttaa kun juttelee lääkärin kanssa ja tietää että apua saa. Mielialalääkkeiden kanssa voi myös imettää (olen syönyt lääkkeitä 5kk ja imettänyt koko ajan. Kysyin asiasta useilta tahoilta kun olin todella epävarma asiasta). :) Rohkeasti vaan!

mulla oli 3.mannen jälkeen syvä masennus.4.nen ootusaikana söin loppu raskaudessa masislääkkeitä "varmuuden vuoksi" mut viimiset 2vkoo olin syömättä ettei vauvalle tuu vieroitusoireita.synnytyksen jälk söin pari kuukautta mut ei tullu ni lopetin. nyt odotan 5. lasta välillä masentunu olo mut menny pian ohi.kun itelle tiedostaa olot ja kertoo nla:ssa niistä niin auttavat ja sanovat miten vois ehkästä...ite syön vapaa kierron kalaöljukapseleita 2 päivässä.en oo kyllä kuullu et ois masennukselle hyväx mut tuli nyt seki tääl selväx itelle:) monivitamiini tapletteja syön kun rajoitettu ruokavalio ja magnesiumia oon nyt ootusajan syöny.kuulem aut suonenvetoihin.eikä niitä oo kyllä ollu.:)
uskallat kyllä ajatella toista lasta!ite jännitin myös kauheesti kuinka käy jos alan oot mut hyvin on menny!!!!!

Mulla on ollut molempien jälkeen...
Toisesta meni pidempään ennen kuin hoitoa kun luulin ettei se toista kertaa tule, mutta sitten kävi ilmi että on ihan yleistä et tulee uudestaan ku on ekalla tullut...
No mutta nyt tiedän sit seuraavan kerran varautua, mutta toivottavasti ei enää tulis..

Mulla nuo molemmat oli niin etten ite tajunnu apua heti hakee ku koitin oll kuin en oisi masentunut, yritin siis kieltää sen niin pitkälle kuin pystyin mutta loppujen lopuks oli luovutettava ja mentävä lääkäriin...

Kiitos teille kokemuksista, nämä ovat vaan asioita jotka pelottavat mutta ei kai sille pelolle pidä valtaa antaa ja sen takia jättää lapsiluku yhteen, olenhan selvinnyt jo yhdestä masiksesta ja tdn ensi kerralla - jos sellainen tulee - tajuan hakea paremmin apua ja tajuta myös muutoin jaksamiseni rajat, ekan synnytettyähän mä olin ns. täydellisesti jaksava, tunnollinen äiti - ja sellaiset ihmisethän sitä sit väsyykin ihan omiin vaatimuksiinsa.

sairastui synnytyksen jälkeiseen masikseen äskettäin, mukava lukea siksi jotenkin kokemuksia vaikken tietenkään kellekään ko. sairautta toivoisi tulevankaan. Vieläkö muilta löytyisi kokemuksia?

Yhteistyössä