Synnytyksen jälkeinen masennus!!!!

Miten teillä oireili synnytyksen jälkeinen masennus??
Saitko lääkkeet, kuinka pian auttoi???

Itse synnyttänyt kaks viikkoo sit, olo kovin ahdistunut. Etenkin iltaisin tulee sellainen ahdistus, että hulluksi tulen, tai sekoan jotenkin. Myös psykoosia pelkään.. Myös epätodellinen olo on koko ajan.
Pitäis varmaan mennä lääkäriin...
 
Nii, mun pitää lisätä että en mä oikeastaan masentuneeksi itseäni tunne.
Mut koko ajan on ajatukset jollain lailla omassa olossa, ja pelottaa kaikki. Välillä tuntuu että ei uskalla kauppaan mennä.
Nukkumaan käynti myös pelottaa, sillä vauva nukkunut aika huonosti. Välillä menee monta tuntia ennnekuin saan unen päästä kiinni, sit vauva herääkin jo syömään... \|O
 
Hei!

Tuo kuulostaa ahdistukselta. itselläni olut samankaltaista oireilua, ei tosin synntyksen jälkeen, koska silloin olin jo lääkityksellä. ahdistus voi muuttua masennuksesksi, joten hae vain äkkiä apua. hyvä, kun tunnistat itsessäsi nuo oireilut, silloin olet terveellä pohjalla! jo spelkäät psykoosia, et todennäköisesti siihen joudu, koska oikeasti psykoosissa olevat eivät tajua pelätä sitä.

voimia!
 
ItkuIikka
Olethan tietoinen tilasta: synnytyksen jälkeinen herkistyminen?

Se on synnytyksen jälkeisen masennuksen kaltainen paljonkin; itkuisuutta, tulevaisuus ahdistaa, pelottaa oma jaksaminen, tulevat haasteet jne... Alkaa noin viikko synnytyksen jälkeen ja pitäisi hävitä itsestään alle kuukaudessa synnytyksestä.
Se ilmeisesti liittynee hormonitoiminnan muuttumiseen, imetyksen aloittamiseen (ts. maito nousee rintaan) ja äidin herkistymiseen sen vuoksi.
Jos kuitenkin oireesi vain pahenevat ja kestävät koko ajan kauemmin- ota ihmeesssä yhteys neuvolaan! Siellä osaavat auttaa. Tai sitten mene suoraan lääkäriin!

- Minulla oli synnytyksen jälkeen pari viikkoa tosi tukalaa. Itkeskelin ihan ´"älyttömille asioille". Tuntui, etten hallinnut ollenkaan itseäni, vaan itketti milloin mikäkin. Mutta siitä se sitten helpottui ja nyt ei ole mitään hätää.
Puhu myös kumppanisi kanssa, hän saa nyt olla se "järki käteen tyyppi", ellet itse jaksa.
 
jatkanpa minäkin
Lapsivuodepsykoosin ensimmäisiä oireita on juuri EPÄTODELLINEN OLO, ei "sumuinen olo", kuten masennuksessa/herkistymisessä. Ja puhkeaa hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen.

Itse tuon lapsivuodepsykoosin kokeneena voisin sanoa, että menepä käymään lääkärissä, että saat itsellesi mielenrauhan.


 

Yhteistyössä