Synnytyksen jälkeinen hormonikorvaushoito

Ottaisin mielelläni vastaan kaikenlaisia kokemuksia synn. jälkeisestä hormonikorvaushoidosta. Miten lääkitys aloitettiin? Ketä määräsi? Minkälaisia oireisiin määrättiin? Miten vaikutti?

Kiinnostaa asia kovasti, kun takana sairastetut synn. jälkeiset masennukset ja silloin ilmeni mm. kuumia aaltoja jne. Johtuivatkohan matalista estrogeeniarvoista, tiedä häntä?
 
Ja hyvää sellaista. TK:ssa mittautin estrogeeniarvot ja gyneltä hain estrogeenilaastarit. Olo oli parempi jo seuraavana päivänä ja mielialat ei heitelleet enää niin paljon. Ainut sivuvaikutus oli huimaus pari ekaa viikkoa. Oireina mulla oli kuumat aallot, hiustenlähtö, masennus, unettomuus, sydämentykytykset, pinnan kiristys yms.
 
Kiitos mappi vastauksestasi! Pitänee mittauttaa nuo estrogeeniarvot heti synnytyksen jälkeen. Jos sitten saisi itsekin tuota estrogeeniä jossakin muodossa. Olisikin tämä synn. jälkeinen masennustila johtuvainen tästä asiasta.
 
Moikka! Millaisia estrogeeniarvoja teillä sitten on ollut? En ole mistään saanut tietää mikä arvo on matala, koska kuukautisia ei vielä ole tullut (6kk synnytyksestä), niin ei tiedä mikä kierron vaihe on menossa?Mappi? Kiinnostaa tietää, koska kuulostaa niin itselt nuo sun oireet...
 
Jostain olen joskus saanut tällaiset ohjearvot estrogeenipitoisuudesta: kuukautisten jälkeen 0,08-0,5, ovulaation aikaan 0,9-1,5 ja ovulaation jälkeen 0,25-0,9. Nämä siis normaalirajoja. Itse painin kanssa tämän hormoniasian kanssa ja olen saanut sellaista tietoa, että suomessa kaikkein parhaiten hormoniasioista on perillä, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Marjatta Aito. Ottaa vastaan helsingissä adnex gynekologiasemalla. Jos täällä nyt mainostaa saa. ;)
http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Articles&func=Article&ID=20
 
jos menktkaan ei ole vielä alkaneet, niin estrogeeni on satavarmaan alhaalla. Välillä pelkkä imetyksen lopettaminen ja menkkojen alkaminen saa pään taas pelaamaan! Mulla oli eka estrogeeniarvo 0,08 ja sain estrogeenilaastarit hoidoksi. Nyt on vaivana pms:t ja niihin laitan estrogeenigeeliä, vaikka tuo arvo on nykyään jo korkeampi.

Stressi vaikuttaa ainakin estrogeeniin, sen välttäminen on kyllä helpommin sanottu kuin tehty!
 
Löysin tämän vanhan ketjun =) Ja haluaisin nostaa tämän uudestaan esille!

Itsellä on menossa estrogeenikorvaushoito alhaisiin estradioli arvoihin. Olen 28v 3 lapsen äiti. Viimeisimmästä synnytyksestä on 4v ja sairastuin masennukseen raskauden jälkeen. Olen kokeillut kymmeniä psyykelääkkeitä turhaan. Olen saanut vain sivuvaikutuksia. Nyt viime jouluna vasta löytyi alhaiset estradioliarvot, mutta kunnalliselta puolelta en saanut mitään apua vaikka arvot olivat vain 0,004. Hakeuduin sitten yksityiselle (marjatta aito) ja sain häneltä heti korvaushoidoksi laastarit + suun kautta otettavan esrofem valmisteen 4-6mg/vrk. Trkivens valmiste pitää sitten aloitaa rinalle seuraavien kukautisten jälkeen.

Haluaisin kovin kuulla lisää kokemuksia!
 

Yhteistyössä