Synnytyksen avautumisvaihe-onko olemassa tehokas kivunlievitys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madde85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Madde85

Vieras
Odotan toista lasta ja traumat jäi ekan lapsen synnytyksestä. Sain pitkässä avautumisvaiheessa litalginia ja panadolia kipuun ja ne ei auttaneet sitten yhtään. En pystynyt makaamaan vaan vietin helvetilliset tunnit sängyn laidalla sairaalassa ilman yhtään lepäämistä, Kipu oli niin kamalaa että luulin tunteja kuolevani :(
Pelkkää kippurassa istumista pimeässä sairaalahuoneessa kun siellä oli toinenkin potilas huoneessa joka halusi nukkua. En pystynyt edes sängyssä sen aikaa maata kun olisi käyrää tultu ottamaan. Onko siis tuohon avautumisvaiheeseen mitään tehokasta kivunviejää, varsinkin siis jos on sairaalassa? Pelottaa jo tämä toisen synnytys,
Trauma jäi myös ponnistusvaiheesta kun luvattiin pudendaalipuudute mutat sitä ei annettukaan ja ponnistin luomuna helvetillisten kipujen kanssa tunnin kun spinaalin teho lakkasi :(
Haluaisin mennä uuteen synnytykseen ensi vuonna avoimin mielin mutta pieni paniikki takaraivossa takoaa muuta..
Onkohan toinen synnytys helpompi/nopeampi?

Miten ja missä vaiheessa epiduraali laitetaan? miten toimii? Auttaako myös ponnistusvaiheeseen?
Itselleni ei sitä laitettu vaan ainoastaan spinaali. En tiedä johtuiko siitä että olin yhtäkkiä auki jo n. 8cm et missä vaiheessa se pitäis laittaa?

Avautumisvaiheeseen (3vrk) en ainakaan ekaa odottaessa saanut mitään muuta kun ilokaasua (sitten kun olin sen 4 cm auki että pääs saliin), epiduraali (jonka laitossa kesti mulla yli tunti) vei kaikki kivut pois, vaikka oli oksitosiini tippa ja uuden annoksen sain sopivasti ennen kun ponnistaminen alkoi. Ainoastaan pään syntymisestä aiheutuva kipu tuntui läpi (pieni repeämä). Mulla taas nyt tokaa odottaessa pelkona tuo epiduraalin laitto kun ei helpolla mennyt, toimi kuitenkin niin hyvin että ehdottomasti haluan yhtä hyvän kivunlievityksen :)

Miten ja missä vaiheessa epiduraali laitetaan? miten toimii? Auttaako myös ponnistusvaiheeseen?
Itselleni ei sitä laitettu vaan ainoastaan spinaali. En tiedä johtuiko siitä että olin yhtäkkiä auki jo n. 8cm et missä vaiheessa se pitäis laittaa?

Yksilöllistä eikä etukäteen voi ennustaa, mutta kannattaa ainakin kokeilla.

Mulla käynnistettiin toinen synnytys laittamalla oksitisiinia suoraan suoneen, kivut oli todella kovat. 5 sentin kohdalla sain epiduraalin. Laitto kesti jokusen 10 minuuttia ehkä, ei sen laitto tuntunut miltään niiden tappajasupistusten lomassa ja ilokaasua sain hengitellä samaan aikaan vielä. 20 minuuttia ja kivut katosi, kroppa rentoutui niin että 30 minuutissa kohdunsuu aukesi tuosta viidestä kymmeneen senttiin ja pääsin ponnistamaan. Kivut katosi liki kokonaan, ainoastaan paineen tunne peräsuolen paikkeille jäi ja lapsen pään syntyminen tuntui kiristyksenä.

Epiduraalia voidaan myös lisätä jos synnytys pitkittyy!

Ilmeisesti olet ollut vuodeosastolla kun siellä kerran joku on yrittänyt samassa huoneessa nukkua. Siinä kohtaa synnytys ei varsinaisesti ole vielä käynnissä, joten epiduraalia ei vielä voi laittaa, sillä synnytys pysähtyisi siihen.

Tuohon vaiheeseen auttaa mielestäni litalginia paremmin kuuma suihku, jossa koko maha tulee pitää kuuman veden alla, lisäksi lämmin kaurapussi selän tai mahan päällä, lantion pyörittely seisten tai vaikka jumppapallon päällä istuen. Tämä ei ole mitään luomuhörhöilyä, vaan auttaa oikeasti! Sanon näin kaksi lasta synnyttäneenä ja monta synnytystä nähneenä. Kannattaa myös googlata synnytyslaulu. Itselläni se tuli luonnostaan ja vasta jälkeenpäin tajusin, mistä on kysymys. Aqvarakkulat ja akuneulat auttavat myös joitakin.

Epiduraali laitetaan yleensä jos kohdunsuu on 4-5cm auki ja synnytys on selkeästi käynnissä. Sinulle laitettiin spinaali varmaan siksi, että se vaikuttaa nopeammin ja on sen laitto on nopeampaa. Se on yhtä hyvä kuin epi.
Ilokaasua voi käyttää läpi synnytyksen, vaikka olisi muita kivunlievityksiä, mutta sitä varten pitää olla synnytyssalissa.

Tsemppiä! Toinen synnytys etenee yleensä puolet nopeammin ja on helpompi. Selviät kyllä ilokaasulla ja suihkulla siihen asti, että saat epiduraalin.

Yhteistyössä