Synnyttämään menosta matkakorvausta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko totta että synnyttämään menosta ja sairaalasta kotiutumisesta voi saada matkakorvausta?
Mulla synnytyksestä kulunut jo kuukausi, joten olenko auttamatta myöhässä vai voinko vielä korvausta hakea? Entä kuuluuko mun soittaa jonkun todistuksen saadakseni synnytysosastolle vai sinne vuodeosastolle?

Minkä verran kelalta mahtaa matkakorvausta saada, kannattaako sitä edes hakea? Matkaa sairaalaan meillä on 70km.

Voit hyvin hakea vielä, se tieto lapsen syntymäpäivästä on kyllä Kelassa, joten välttämättä et tarvitse mitään muuta liitettä (esim. sairaalan todistusta). Omavastuu on 9,25 euroa/matka, joten sen ylittävältä osalta saa korvauksen. Muistaakseni kilometrikorvaus on 0,44 ?/km vai olikos se kuitenkin niin että Kela maksaa puolikkaana (0,22 e/km)... tästä en ole nyt ihan varma. Jos menit taksilla, taksi kuitti pitää tietysti olla liitteenä.

Joo saa. Minä olen joka kerta hakenut ja sen saa siis niin, että koti-sairaala-koti ja toisen kerran koti-sairaala-koti. Näin minulle kelassa sanottiin eli tuo takaisintulo, koska sen tuojan (eli yleensä mies) pitää tulla sieltä myös kotio. Eli vaikka sinä olet se joka sinne on mennyt niin kuskin takaisintulo korvataan myös. Ja näin minulle on rahat kolmesta kerrasta tullut.

Itse olen laittanut liitteeksi kopion sairaalan laskusta, josta näkyy päivämäärät koska siellä on oltu.

6kk on se aika jonka sisällä pitää hakea eli hyvin ehtii.

Yhteistyössä