Synnyttäjän tietoihin: Ei opiskelijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blaaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Siihen esitieto kaavakkeeseen vaan reilusti esiin omat toiveet ja niitä pitää NOUDATTAA!

Itse laitoin EI opiskelijoita EIKÄ mieshoitajia/lääkäreitä,
ja tuossa asiassa ei ole muilla nokan koputtamista

Mutta kun ei sairaaloissa niitä toiveita aina pystytä noudattamaan.
Itse kirjoitin yhtä sun toista esitietolomakkeeseen esikoista odottaessani. Mutta synnyttämään mennessäni toiveita ei otettu huomioon.
Lisäksi paikalla on yksi anestesialääkäri ( jos hän on mies niin minkäs teet ) ja yksi synnytyslääkäri ( jos hän on mies niin minkäs teet )
Jostain luin kuinka nykysin tulee sairaaloissa ongelmia kun musliminaisia tulee synnyttämään. Kun aina ei satu olemaan työvuorossa naispuolisia lääkäreitä.

Mulla kävi varmaan kymmenen lääkäriksi opiskelevaa katsomassa kalvojen puhkasun, ja kaksi kätilöopiskelijaa hengaili siellä kaiken muun kuin ponnistuksen ajan. Ei kyllä siinä vaiheessa voinu vähempää kiinnostaa kenen pää siel peffas kävi kurkkimas :D

Sitä paitsi niille opiskelijoille oli hyvä sanoa; tuo sitä tuo tätä, annaks vähän noita, otaks tuon... vähän niinku palvelijoita kuningattarella :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Annatko sairaanhoitaja opiskelijan sitten ommella kädestä haavan?

Minä sain leikkaushaavaan tulehduksen, kun opiskelija vaihtoi siihen laastarin. :snotty: En hoksannut neuvoa laastarin alitossa, vaikka huomasin hänen laittavan sen aseptisesti väärin (hiplaili avatessaan sitä haavaa vasten tulevaa kohtaa).

Itsellä on ollut yhdessä synnytyksessä kätilöopiskelija mukana osan ajasa. Ihan ok oli minulle, mutta en olisi antanut tehdä ompeleita tms. toimenpiteitä (ellei olisi ollut kokenut opiskelija). Ja jos saliin olisi lauma opiskelijoita tunkenut en olisi kyllä tykännyt...

Mulla oli kätilöopiskelija mukana synnytyksessä. Ja oli ihanaa, hän istui siinä ja jutteli ja piti meille seuraa ja vei ajatukset muualle, sillä välin kun oikea kätilö oli muissa hommissa. Ei se mikään paha juttu ole!

Potilaalla on oikeus kieltäytyä opiskelijan hoidosta. Opiskelijan pitää aina ilmoittaa olevansa opiskelija ja kysyä potilaalta lupa osallistua hoitoon. Jos siitä kieltäytyy se kirjataan potilasasiakirjaan. Eli jos ei halua opiskelijaa edes sivusta katselijaksi oppimaan, niin rohkeasti sanomaan.

Mut jotenkin sen ammattilaisenkin on se ammatinsa opittava.....

Ihmiset on erilaisia ja tästä on turha moralisoida. Mutta ap, kirjaa vaan ehdottomasti toiveesi jo esitietolomakkeeseen. Lisäksi kannattaa synnyttämään mennessä vielä heti alkuun mainita, että sulla on sellainen toive. Synnytyksen kuluessa voi tulla tilanteita ettei kaikki ole ajan tasalla (sinä itsekään) niin ettei sitten tule ikäviä tilanteita, jos kerran ehdottomasti et halua sinne opiskelijoita. Jos sulla on mies mukana, sovi hänen kanssaan että hoitaa asiaa tarvittaessa sun puolesta synnytyksen aikana, jos vaikka sillon joku vielä kysyy asiasta. Tsemppiä synnytykseen!

En jaksanut lukea koko litanjaa läpi, mutta kerronpa kokemukseni. Esikoista synnyttäessä mulla kävi viisi lääkäriopiskelijaa koittamassa peräkkäin kohdunsuun tilanteen. Peräkkäin!!! Kun muutenkin toosa levällään oli jokseenkin epämiellyttävää ja ehkä noloakin maata, niin sitten vielä tuo. Mutta en kakkosen kohdalla kuitenkaan kieltäny opiskelijoita, pakkohan niidenkin on jostain opittava. Mutta vois toki miettiä, miten niiden toiminta olis vähän mukavampaa potilaalle..

mä laitoin silloin et en halua mieskätilöä enkä hoitajaa. Olin sen verran arka silloin moisessa asiassa.

eipä sinne tullu mut epiduraalin laitto mies ja sillä ny ei ollu merkitystä ku ei se toosaa käyny kattomaan eikä kaivamaan.

Nyt vähä vanhempana niin voisin ajatella toisin.

ja se et jos suomessa syntyy useampi kymmenen tuhatta vauvaa vuodessa ja vaikka 2% kieltäytyy opiskelijoista niin siellä on kuitenki se 98% jotka antaa, et ei se niiden opiskeluja ja oppimista varmasti estä.

voihan sitä toivoa ja aika hassua on jos ei voi toivetta noudattaa tämmöisessä asiassa. Suurin osa kuitenkin antaa opiskelijan tulla mukaan. Oman opiskeluni aikana muistaakseni 2 äitiä kielsi tulemasta.

Omaan synnytykseeni olisin seuraa kyllä kaivannut, mies vaihteli verisiä alusia välillä kun en mä kehdannut jatkuvasti hyppyyttää semmosen asian takia kätilöä, niillä oli selkeästi kiire, salit täynnä jne... Ja itse antaisin kyllä opiskelijankin ommella, se nimittäin kyllä neuvotaan niin kädestä pitäen jos tekee eka kertoja ja jos on kokeneempi niin yhtälailla tarkkaillaan ja sittenhän alkaakin olla jo samalla viivalla kun vastavalmistuneet. Mutta kukin tavallaan.

Ymmärrän ap:ta täysin. Itsekkään en tavis gyne käynnille halua yhtäkään ylimäärästä tyyppiä mun pyhimpää tuijotteleen. Jo mieslääkärikin on vastenmielinen ajatus (Vaikka sellasella olen monestikkin käynyt) Tosin synnytyksissä ei ole sit taas niin väliä... Hassua ihan näin ittekki ku aattelee..

Itellä ollu molemmis synnytyksis kätilöopiskelija mukana. Heti kättelys kysyivät, että saako olla ja kyllä se mulle sopi (yllätyin ittekki vastatessani joo). Ja mahtava apu heistä oli; heillä oli AIKAA mulle ku kätilö viiletti huoneesta huoneeseen.
Ainut huono asia oli, kun ekalla kierroksella tää opiskelija myös tikkas mut kasaan ja voi iesus ku oli takapuoli kipiä, ja kauan!!!! Se oli vetäny sinne sellasekki siksakit, että se kinnas ja kiristi. Ennen ku lähin kotiin, niin tarkastukses ne otti yhen tikin pois ja heti helppas. Autos, matkalla kotiin, mä aivastin ja tunsin ku jotaki repes pöksyis..... Arvatkaa ihan huviksenne oliko kiva käydä pissalla seuraavien päivien ajan?

Mulla oli opiskelija kätilö mukana synnytyksessä. Ja ihana olikin. Kun varsinainen kätilö ei ehtinyt tietenkään olemaan mun kanssa koko ajan ennen varsínaista ponnistusta, tämä opiskelija oli koko ajan mun vierelläni ja täytti mun pienimmätkin toiveeni. :) Jouduin kaavintaan ja tämä opiskelija oli mun vieressä herätessäni nukutuksessa ja oli koko oman vuoronsa ajan mun kanssa. Jäi hyvä mieli tästä tytöstä. Kiitinkin häntä kauniisti ja toivotin hyvää jatkoa opiskeluissa.

Yhteistyössä