Synnyttäjän tietoihin: Ei opiskelijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blaaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blaaah

Vieras
Sairaaloissa kerätään tiedot lähiomiaisista yms. Löytyykö sieltä kohtaa, johon voisi kirjata, ettei halua opiskelijoita tai muutakaan ylimääräistä yleisöä mukaan tutkimuksiin? Itse ainakin kaipaan yksityisyyttä, enkä halua, että alapääni tilannetta opetetaan kenellekään.

Synnytystapa-arvion kutsussa on mainittu, että Jorvi toimii opetussairaalana ja mukana saattaa olla opiskelija. Mutta eikös kaikki muutkin pääkaupunkiseudun synnärit ole opetussairaaloita? Kai ihmisellä pitää joku oikeus yksityisyyteen olla.. Jopa googlen karttakuva housut kintuissa olevasta miehestä nosti haloon, vaikka eihän siinä nyt kovin tarkalla tasolla niitä intiimialueita näkynyt. Nyt kaipaisin samaa yksityisyydestä vauhkoamista myös sairaaloihin :D

Kuinka olet itse opiskellut ammattisi,et ole koskaan ollut opiskelija?
Kuinka luulet tulevien kätilöiden joskus jotakin osaavan jos kaikki kieltää opiskelijoiden paikallaolonkin tai vieläpä koko tutkimisenkin?

Joka kerta kysytään siinä tutkimustilanteen alussa, että saako opiskelija olla paikalla tai saako hän tutkia ja siitä voi halutessaan kieltäytyä.

Jossainhan niiden opiskelijoiden on taitonsa opittava eli en kannata mitään vauhkoamista heidän suhteensa, kun kerta kieltäytymismahdollisuus on.

näinpä juuri eli kyllä niille opiskelijoille on suotava mahdollisuus oppia noin niinkuin käytännössä, eikä se millään tavalla vähennä sinun yksityisyyttäni, mitään laumaa sinne ei tuoda ilman lupaa, mutta kätilön mukana saattaa olla opiskelija. mulla oli synnytyksessä enemmän ja vähemmän porukkaa, no ainakin kätilöopiskelija ja sitten tuli ensiavusta joku joka halusi nähdä synnytyksen, sai tyttöparka varmaan elinikäisen traumat, kun mun synnytys ei sujunut ihan oppikirjojen mukaan... mut siis tähän multa pyydettiin lupa.

Kun laskettu aika lähestyy, saat neuvolasta lomakkeen johon voit kirjata toiveita ja ajatuksia tulevasta synnytyksestä. Synnyttäjä saa sanoa, jos ei halua opiskelijaa paikalle.

olen osittain samaa mieltä kanssasi, ja ymmärrän että kaikki ei halua opiskelijoita vahtaamaan alapäätä, ja vielä niinkin "herkässä" tilanteessa kuin synnytys. Mulla oli synnytyksen alussa mukana kätilöopiskelija. Kotona olin ajatellut, että en halua mukaan opiskelijoita, mutta enpä minä sitä kehdannut siinä vaiheessa sanoa, kun kysyttiin, että saako opiskelija tulla. Ja toisaalta, en minä kyllä sitä ehtinyt siinä edes miettimään, kuka alapäätäni katsoo. Oli muutakin tekemistä.

Ja sitten, jos kaikki äidit ja hoidettavat haluaa, että opiskelijat ei tule mukaan synnytykseen, tai mihin tahansa muuhun hoitotoimenpiteeseen, niin eihän ne opi. Kuka meitä sitten hoitaa, kun ne ei ole oppinyt käytännön asioita???

Eihän kaikki ole opiskelijoita kieltämässä! Monille on ihan sama, kuka sinne alapäähän kurkkii. Haluan tietää, onko tuo kielto kätevästi kirjattavissa potilastietoihin, jolloin opiskelijoita ei tule edes tyrkylle. Tiedän kyllä, että heistä saa kieltäytyä, mutta haluaisin tiedon asiasta jo ennakkoon sairaalalle.

Kyllä sinne voi ilmoittaa, ettei halua opiskelijoita. Meidän kupongissa Pirkanmaalla oli sellainen "muuta" -kohta johon kirjoitin, etten halua opiskelukavereita. Opiskelijoissa on se etu, että pitävät seuraa vähän paremmin kun "leipiintyneet" kollegansa. Ite ainakin tykkäsin, oli nuoremman synnytyksessä vähän sitten muutakin ajateltavaa kun kivut. Ja voit sanoa, että opiskelija voi kyllä osallistua johonkin juttuihin, mutta ei esimerkiksi tehdä tutkimuksia.

Minun synnytys kuvattiin opiskelija käyttöön,ottivat toki kasvot peittoon :D

Meitä oli samaan aikaan synnytyshuoneissa noin 10 äitiä ja olin kuulemma ainut joka antoi kuvata tuon tilanteen :)
täytyy ihmetellä että miten te luulette niiden opiskelijoiden joskus osaavan palvella teitä jos kaikki kielletään,
kuitenkin alan osaava koulutettu henkilökunta seuraa vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Eihän kaikki ole opiskelijoita kieltämässä! Monille on ihan sama, kuka sinne alapäähän kurkkii. Haluan tietää, onko tuo kielto kätevästi kirjattavissa potilastietoihin, jolloin opiskelijoita ei tule edes tyrkylle. Tiedän kyllä, että heistä saa kieltäytyä, mutta haluaisin tiedon asiasta jo ennakkoon sairaalalle.

Eli sinulla ei siis otsaa sanoa sitä siellä suoraan!

Kyllä jokaisella on oikeus kieltää opiskelijoiden osallistuminen synnytykseen. Mutta ei ne opiskelijat todellakaan ole siellä sun toosaas arviomassa vaan opiskelemassa synnytyksessä avustamista. Että ei olis tullut mieleenkään kieltää opiskelijan osallistumista. Ja mun synnytyksessä opiskelijan läsnäolosta oli itseasiassa iso apu, kun kätilölle tulikin vähän kiireempi. Ja kannattaa antaa opiskelijan ommella, mun eppari tuli todella huolellisesti ommeltua ja tarkistettua. Eipä ollut vaivoja jälikäteen. Nojoo, miinusta ehkä jonkun mielestä, että isä ei saanut leikata napanuoraa, mutta ei ollut meille tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
näinpä juuri eli kyllä niille opiskelijoille on suotava mahdollisuus oppia noin niinkuin käytännössä, eikä se millään tavalla vähennä sinun yksityisyyttäni, mitään laumaa sinne ei tuoda ilman lupaa, mutta kätilön mukana saattaa olla opiskelija.

Kyllä mä sanoisin, että siinä yksityisyys kärsii, jos viisi opiskelijaa tulee peräperää kokeilemaan kohdunsuuta. Synnyttäjä oli niin kivuissaan, että havahtui kunnolla vasta lauman puolivälissä, että hei ettehän te olekaan lääkäreitä... Lupaa ei kukaan muistanut kysyä, koska sekaannuksiahan sattuu.

Mulla on kerran opikelija synnytytksessä säästänyt mut sektiolta ja olen hyvin iloinen siitää, että opiskelija oli paikalla ja huomasi tilanteen, jota kokenut gyne ei huomannut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joka kerta kysytään siinä tutkimustilanteen alussa, että saako opiskelija olla paikalla tai saako hän tutkia ja siitä voi halutessaan kieltäytyä.

Ei multa ole kysytty synnärillä koskaan. Ne on vaan lymyilly jossain reunassa salakuuntelemassa ja rientäneet sitten tiirailemaan, kun olen tutkimuspöydällä. Neuvolalääkärin tarkastuksessa lääkäri mainitsi, että tässä on opiskelija, varmaan ok, että hän seuraa vieressä. Siinäkään ei siis kysytty, todettiin vaan.

Inhottavinta on se, kun lääkäri puhuu mun asioista opiskelijalle ihan kuin mä olisin joku sivuseikka. Eli mulle ei kerrota mitä mun alapäästä selvisi, vaan sille opiskelijalle.

Alkuperäinen kirjoittaja buahahahhah:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:

Eli sinulla ei siis otsaa sanoa sitä siellä suoraan!

Mitä väliä???

mun toisessa synnytyksessä oli kätilöopiskelija joka hoiti koko paketin, toki kokeneen kätilön seuratessa vierestä. Mun synnytys kesti yli vuoronvaihdon, joten mulla lähinnä ärsytti se että niitä kätilöitä oli useampia, jotka siinä ravas. Tämä opiskelija pysyi mukana kokoajan. Pelkästään hyvää sanomista jäi :hug:

Yhteistyössä