Synnyttäjän tietoihin: Ei opiskelijoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blaaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nenna:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
näinpä juuri eli kyllä niille opiskelijoille on suotava mahdollisuus oppia noin niinkuin käytännössä, eikä se millään tavalla vähennä sinun yksityisyyttäni, mitään laumaa sinne ei tuoda ilman lupaa, mutta kätilön mukana saattaa olla opiskelija.

Kyllä mä sanoisin, että siinä yksityisyys kärsii, jos viisi opiskelijaa tulee peräperää kokeilemaan kohdunsuuta. Synnyttäjä oli niin kivuissaan, että havahtui kunnolla vasta lauman puolivälissä, että hei ettehän te olekaan lääkäreitä... Lupaa ei kukaan muistanut kysyä, koska sekaannuksiahan sattuu.

no tää oli kyllä sitten semmonen esimerkki, mitä ei todellakaan tapahdu jokapäivä ja toisekseen puhuinkin nimenomaan jos se YKSI opiskelija kätilön mukana on niin ei se mitään yksityisyyttä vähennä, mutta jos lauma tuodaan ni se on sitten hieman eri asia. mutta kuten tavallista täällä väännetään nämä viesti aina jotenkin ihan nurinkurin.

Valitettavan usein kuulen sanonnan että en anna opiskelijan tutkia kun ei ne mitään osaa tai tiedä,mistähän johtuu? Sitten monella sellainen kuva että ne kätilöopiskelijat on kovin nuoria tyttöjä jotka ensimmäisen opiskelukuukauden jälkeen päästetään hoitamaan synnytyksiä kokonaan.
Tuossa on mm. tietoa mitä kätilöopiskelijoiden täytyy osata ja mitä tehdään ennen virallista ammattinimikettä ;)

http://www.jamk.fi/koulutus/tutkinnot/nuoret/sosiaalijaterveysala/hoitotyo/katilotyonsv

ihan turha moralisoida, jos synntys jo valmiiksi vaikka pelottaa, niin on ihan ok, että kieltäytyy opiskelijoista synnytyksessä. kyllä opiskelijoille riittää vaikka uudelleensynnyttäjiä, joilla ei ole jäänyt traumoa synnytksestä. mun puolesta mun synnytykseen olisi vaikka voinut tulla opiskeljoita, mutta se nyt on ihan teoriaa, kun olin sairaalassa yhdeksän jälkeen illalla ja lapsi oli aika nopsaan maailmassa.

Mun puolesta on aina opiskelijat olleet tervetulleita katsomaan ja tutkimaan, ei haittaa. Mutta kaikille se ei ole ok, voi olla jollekkin liian intiimi alue. Se suotakoon heille, meitä, jotka antavat opiskelijan tulla, varmasti riittää.

Tällaiset ihmiset tekevät varmisti joskus jotain muuta, mitä minä en tee. Mä en esim. vaan pysty luovuttamaan verta, mitä sitten joku "opiskelijakammoinen" saattaa tehdä.

Varmasti voi niihin papereihin johonkin mainita, ettei opiskelijaa halua, vaikka sitten alareunaan, jollei muuta tilaa ole.

Miten se opiskelija muutttuu täydelliseksi esim parin kuukauden jälkeen, kun saa paperit kouraansa? Kieltäydyttekö kätilöstä, jolla ei ole muutakuin harjoittelua alla? Päästättekö katsomaan toosaa? Mitäs jos teillä käy kaksi kätilöä, saako toinen katsoa ja toinen ei edes sitäkään?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Miten se opiskelija muutttuu täydelliseksi esim parin kuukauden jälkeen, kun saa paperit kouraansa? Kieltäydyttekö kätilöstä, jolla ei ole muutakuin harjoittelua alla? Päästättekö katsomaan toosaa? Mitäs jos teillä käy kaksi kätilöä, saako toinen katsoa ja toinen ei edes sitäkään?

Mitä noista opiskeluista olen kuullut, ottaisin mielummin vastavalmistuneen kätilön (n. 100 synnytystä) kuin kohtuu tuoreen lääkärin (ehkä pari synnytystä). Mutta kieltämättä tuo ompelujuttu pisti miettimään, muuten ei ole niin väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ihan turha moralisoida, jos synntys jo valmiiksi vaikka pelottaa, niin on ihan ok, että kieltäytyy opiskelijoista synnytyksessä. kyllä opiskelijoille riittää vaikka uudelleensynnyttäjiä, joilla ei ole jäänyt traumoa synnytksestä. mun puolesta mun synnytykseen olisi vaikka voinut tulla opiskeljoita, mutta se nyt on ihan teoriaa, kun olin sairaalassa yhdeksän jälkeen illalla ja lapsi oli aika nopsaan maailmassa.

no eiköhän jokaista ensisynnyttäjää pelota synnytys, enkä siitä syystä alkaisi kieltämään, se ihan "oikea" kätilö kun ei paljoa siellä huoneessa ylimääräistä ollut, niin tukena ja turvana (oman miehen lisäksi) oli nimenomaan tämä opiskelija, joka tarvittaessa haki kätilön, ilman mitään napin painalluksia ja odotuksia koska tulee ja pitäisikö painaa uudestaan, itseäni ainakin pelotti enemmän ajatus olla "pelkän" napin varassa. mutta joo kohta tämä taas on edessä ja pelonsekasin tuntein uutta synnytystä odotellaan... eli siis ekasta tuli todella pahat repeämät ja parantuminen kesti lähes vuoden, mutta ei tämä "trauma" millään lailla vaikuta niiden opiskelijoiden läsnäoloon, mutta kuten sanottua, jokainen voi toki halutessaan kieltäytyä opiskelijoista, mutta en usko että sitä pystyy 100% varmasti papereihin kirjoittamaan, koska ei niitä papereita välttämättä niin tarkkaan ehditä lukemaan, jos todellakin on kiire.

Itse kielsin opiskelijat synnytyksessä, mutta eipä siitä kovasti apua ollut.

Olin synnärillä useamman päivän (käynnistyksessä) ja sisätutkimuksia teki useampi lääkäri/kätilö tietenkin. Koskaan ei kerrottu että osa näistä oli kuin olikin opiskelijoita ja itse siinä tilassa en itse tajunnut kyllä mistään mitään.

Lopulta päädyttiin sektioon, jossa opiskelija hoiti puudutuksen laiton.. ei sitten onnistunut ihan ekalla kerralla. Sektiohaava on myös opiskelijan ompelema ja myös sen näköinen.

Mulla ainakaan ei helpottanut omaa oloa yhtään, että elämäni ensimmäisessä leikkauksessa jouduin kuuntelemaan, kuinka minua operoivia ihmisiä koitetaan samalla opettaa kädestä pitäen toimimaan sektiotilanteessa.

Vähän paha maku siis jäi.. harkitsin asian eteenpäin viemistä, mutta jotenkin voimat ei riittäneet. Olin vaan niin helpottunut, että kaikki oli loppujen lopuksi hyvin.
Mutta eipä ainakaan minun tapauksessani otettu potilaan toivetta huomioon, vaikka sen ilmoitin sekä kirjallisesti, että suullisesti.

Näillä näkymin ei onneksi toivota enempää lapsia, mua ei sinne laitokseen enää sais :D
Meni vähän ohi alkup. aiheesta, mut sainpahan avautua :ashamed:

Mun synnytyksessä oli miespuolinen lääkäriopiskelija mukana (ja vieläpä tummaihoinen)
Aivan mahtava ihminen, mua ei haitannut yhtään että oli mukana.
Kätilö vaihtui kaksi kertaa, kun vuoro vaihtui, mutta tämä opiskelija kysyi multa, että saako jäädä seuraamaan synnytyksen loppuun. Sanoin että siitä vaan, vaikka tuntuu kestävän koko homma. Kymmenen jälkeen tämä opiskelija sitten lähti, oli ollut mun synnytyksessä koko päivän, aamusta asti!
Pari päivää myöhemmin nähtiin vielä sairaalan aulassa ja kyseli kovasti miten on alkanut vauvan kanssa sujumaan ja onnitteli kovasti.

Mä ajattelin ennen synnytystä että en halua opiskelijaa ja varsinkaan miestä ja vielä vähemmän mitään mustaihoista (vaikka en rasisti ookkaa). Mut sit kun kysyttiin, niin suostuinhan mä eikä harmita! =)

minä itse olen äärimmäisen kiitollinen että synnytyksessäni oli myös kätilöopiskelija mukana. Lasta elvytettiin ja kun vauvaa lähdetiin kiidättämään teholle, opiskelija jäi parsimaan minua kasaan ja ennen kaikkea luokseni. olisi kai siihen joku toinenkin voinut tulla, mutta kuitenkin oli hyvä joka tiesi jotakin tilanteesta hetkeä ennen

Ja ihan tohon alkuperäiseen kysymykseen vastaisin.

Voit sanoa kun seuraavaksi olet yhteydessä sairaalaan, että toivot heidän kirjaavan tietoihisi etusivulle, ettet halua mihinkään tilanteisiin opiskelijaa mukaan. Tätä käsittääkseni kysyit. Silti saattaa käydä siten, että sulta kuitenkin jossakin tilanteessa uudelleenkin tiedustellaan voiko opiskelija olla paikalla, jos vaikka tuo pyyntö on jostakin syystä jäänyt huomioimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
Nyt kaipaisin samaa yksityisyydestä vauhkoamista myös sairaaloihin :D

Tuon lauseen ymmärsin siten että toivoisit muidenkin kieltävän opiskelijat.

Sitten varmaan ymmärsit tahallasi väärin.
Tuskin ketään kiinnostaa muiden synnytykset kuin omat.
Mulla ei ollut opiskelijoita sektioissa.

Mulla luki papereissa ei opiskelijoita..tosin se luki neuvolassa koska en tuntenut itseäni mukavakasi jos huoneessa jäkitti opiskelija ( itse opiskelen samaa alaa).

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No anteeks nyt kauheesti jos sain tuosta loppulauseesta tuollaisen mietteen.

Ei kyllä ole tapanani haeskella negatiivia fiiliksiä kirjotuksista.
Vai oliko kommenttisi "Sitten varmaan ymmärsit tahallasi väärin" tarkoitettu positiiviseksi.

Ekassa ei ollut, mutta tokassa oli harjoitteljua, jonka pyysin sinne itse mukaan-ettei tarvinnut olla siellä yksin kun mies oli esikoisen kanssa kotona =) kaiken huipuksi toi oli jokin lääkäriharjottelija osastolta X, ei edes synnäriltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
mun toisessa synnytyksessä oli kätilöopiskelija joka hoiti koko paketin, toki kokeneen kätilön seuratessa vierestä. Mun synnytys kesti yli vuoronvaihdon, joten mulla lähinnä ärsytti se että niitä kätilöitä oli useampia, jotka siinä ravas. Tämä opiskelija pysyi mukana kokoajan. Pelkästään hyvää sanomista jäi :hug:

Mulla sama. Opiskelija kävi sitten vielä ennen kotiinlähtöä meitä erikseen katsomassa :)

Ja ainahan se kysytään että sopiiko että on opiskelija mukana/saako tulla. Meiltä ainakin on kysytty, on kyse sitten ollut synnyttämisestä tai mistä tahansa muusta vaivasta.

Verikoe on ainut mitä en antaisi lapselta ottaa opiskelijan, en oikein mielelläni itseltänikään ja syy on se että sitten mua jännittäis vielä enmmän, pyörryn liian helposti...

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

No anteeks nyt kauheesti jos sain tuosta loppulauseesta tuollaisen mietteen.

Ei kyllä ole tapanani haeskella negatiivia fiiliksiä kirjotuksista.
Vai oliko kommenttisi "Sitten varmaan ymmärsit tahallasi väärin" tarkoitettu positiiviseksi.

Ei vaan juuri siksi miten sen kirjoitin. Itse ymmärsin sen niin että kirjoittaja halusi että pystyisi vauhkoamaan myös siellä yksityisyydestä.
Minä en suurennuslasilla tarkkaile että kirjoittaisin vain positiivisesti.

Siihen esitieto kaavakkeeseen vaan reilusti esiin omat toiveet ja niitä pitää NOUDATTAA!

Itse laitoin EI opiskelijoita EIKÄ mieshoitajia/lääkäreitä,
ja tuossa asiassa ei ole muilla nokan koputtamista

Multa on myös aina kysytty saako opiskelija tulla mukaan, luvan ovat saaneet joka kerta.. Ei ne mua häiritte.. Esikoisesta ku oltiin jo synnyttäneitten osastolla nii sielläkin oli opiskelija mukana just sillä mun huoneen hoitajalla. Olin kyllä niin tyytyväinen kun se opiskelija kävi mua ja vauvaa kattelemassa ja juttelemassa mun kanssa, oli niin tylsää päivät kun viikko siellä jouduttiin olemaan.. :)

En päästäisi kandilaumaa seuraamaan synnytystäni. Enkä sen puoleen mitään muitakaan toimenpiteitä. Olen pelkopotilas, joten tilanne on ymmärretty hyvin. Sen sijaan synnytyksissä minulla on ollut loppuvaiheen kätilöopiskelija mukana. Se on osoittautunut loistojärjestelyksi etenkin pelkäävälle potilaalle. Opiskelijat on huolellisia ja heillä on aikaa juuri sinulle. Ja kaikki toimenpiteet ja ratkaisut tietenkin varmistaa ohjaava kätilö. Suosittelen!

Mitä jo nukkumatti sattuu olemaan mies? Siinähän sitten olet ilman epiduraalia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Siihen esitieto kaavakkeeseen vaan reilusti esiin omat toiveet ja niitä pitää NOUDATTAA!

Itse laitoin EI opiskelijoita EIKÄ mieshoitajia/lääkäreitä,
ja tuossa asiassa ei ole muilla nokan koputtamista

Yhteistyössä