Eli tosiaan tuo mitä muutkin on ummetuksesta puhunut.. Jos vessassa käymistä pitkittää (siis kakkoshädällä käymistä) niin sitä pahempaa se on. Ei siis todellakaan kannata pitkittää, se ei siitä helpommaksi ainakaan muutu.
Ota kivunlievitystä ajoissa, kivut saattaa yltyä äkkiä ja kenenkään ei ole pakko synnyttää luomuna. Toki jos haluat, niin voit sen tehdä, mutta älä aseta etukäteen liian suuria vaatimuksia siitä. Voit ajatella että "kokeillaan josko luomuna onnistuisi" sen sijaan, että päätät sen varmasti tehdä.
Imetyksen alku voi olla todella kivuliasta. Esikoisen kohdalla imetys päättyi liian aikasin siksi, että nännit olivat niiiiiin kipeenä koko ajan. Toisen kohdalla pitkä imetys onnistui siksi, että alusta asti, joka imetyksen jälkeen laitoin
LANSINOH -nimistä voidetta! Se oli TOSI HYVÄ! Maksaa aika paljon, jotain 20e purkki (tai 8e minipurkki) mutta se on kyllä ehdoton hankinta myös seuraavaan sairaalakassiin!
Mulla esikoisen kohdalla oli sairaalakassissa vaikka ja mitä.. Toisen kohdalla olin vähän viisaampi enkä ottanut mukaan niin paljoa kaikkea. No, kolmannen kohdalla en ota varmaan mitään, ehtiihän niitä sairaalaan tuoda sitten myöhemminkin (sairaala 5km päässä).
Ja itse en osannut nukkua esikoisen sairaala-aikana, toisen kohdalla kylläkin. Luottakaa vaistoihinne, jos nukutte, usein heräätte kyllä heti jos vauva kaipailee teitä!
Ja yleinen ohje, kaikessa tehkää niinkuin teistä tuntuu hyvältä! Älkää niinkuin "kuuluu" tehdä. Älkää ottako paineita äitiydestä, älkää kokeko olevanne huono äiti jos ette sitä oikeasti ole. Tärkeintä on se, että lapsi ja vanhemmat ovat tyytyväisiä, ei se, onko lapsella kestovaipat vai saako lapsi korviketta
:heart: