Synnyttäneiden parhaat vinkit

Kauratyyny tms. jonka voi lämmittää mikrossa ja laittaa harteille. Hartioita pakotti maidon noustessa sekä imetyksen alkuvaiheissa, kun ei osannut olla vielä rentona.

Lepo. Synnytys saa hormoonit liikkeelle ja tiikeriäiti valvoo ja vartioi (ja turhaan) eli unta kuulaan aina kun voi. Kyllä se oikea univelkavaihekin joskus koittaa, kun ne yöimetykset jatkuu tai vauva saa flunssan tms.
 
Korostaisin ehdottomasti tuota avun pyytämistä osastolla, minä myös valvoin pari vuorokautta enkä ehtinyt ruoka-aikaan hakea itselle ruokaa kun en onneton tajunnut nappia painaa. (ajattelin että sitä painetaan vaan jos on hätä...) Lopputuloksena olinkin sitten todella uupunut kun kotiin pääsin eikä maito noussut kunnolla.

Synnytykseen vinkkinä, jos voit pahoin pyydä heti nestetippa, minulla meni pussitolkulla ja auttoi jaksamiseen merkittävästi! Minulla ainakin kipukynnys laskee jos on verensokeri matalalla, tippa pitää sen puolen kunnossa :)
 
mulla oli keisarileikkauksen jälkeen aika kova jälkivuoto johon normaalit yösiteet tuntuivat liian pieniltä. Ostin Tena-ladyja, ne toimivat loistavasti :) ei ollut pelkoa, että vuoto tulee yli esim. yöllä.

ihan pikku juttu mutta osoittautui tarpeelliseksi synnärillä: huulirasva! mulla ainakin pääsi kroppa vähän kuivumaan koko ruljanssissa ja sairaalasta ei huulirasvaa saanut. Samoin suihkutettava kasvovesi oli ihana kuivassa sairaalailmassa.

Jos ei halua satsata imetystoppeihin myös ihan tavalliset spagettiolkaimiset topit käyvät, itse leikkasin toisen/molemmat olkaimet pois. Ne olivat myös käteviä myöhemmin toisen paidan alla esim. kylässä/kaupungilla kun piti imettää. Nostin vain toista paitaa, laskin topin yläosaa. Ei tarvinnut esitellä mahaa kaikille...

Harsoja kannattaa ostaa enemmän kuin mitä Ä-pakkauksessa tulee, niitä kuluu eikä koko ajan ole aikaa pestä pikkupyykkiä.

Mukavia pikkuhousuja..sellaisia mammamallisia. Ihan parhaita! :LOL:
 
Minä taas suosittelisin ainakin varalta ottamaan sairaalaan mukaan jotain viihdykettä. Esikoinen ei osastolla muuta tehnytkään kuin nukkui, noin neljän tunnein välein heräsi syömään ja sen jälkeen simahti taas, että kyllä ainakin tällä mammalla olisi aika käynyt pitkäksi ilman kirjaa/käsitöitä.

Jos varpaita palelee herkästi, kannattaa ottaa omat villasukat/pörrösukat matkaan, sairaalan sukat on ihan onnettomia. :/

Ja joku mainitsikin jo ensisynnyttäjille vinkkinä, että ei nyt kannata puolta sukua kutsua sairaalaan vauvaa katsomaan. Itse en ainakaan olisi jaksanut viihdyttää vieraita kun alapää oli täynnä tikkejä ja hiki valui maidon noustessa. Nyt kun kakkosen synnytys lähestyy, olen ilmoittanut kaikille, etten halua sairaalaan lainkaan vierailijoita miestä ja esikkoa lukuunottamatta. :D

Kotona sitten... no, minä luulin, etten todellakaan tule tarvitsemaan mitään rintapumppua tai itkuhälyttimiä. Olin niin väärässä. :D Rintapumppu oli ensimmäiset pari viikkoa paras kaveri ja itkuhälyttimen avulla pystyi kulkemaan vähän "vapaammin".
 
Eli tosiaan tuo mitä muutkin on ummetuksesta puhunut.. Jos vessassa käymistä pitkittää (siis kakkoshädällä käymistä) niin sitä pahempaa se on. Ei siis todellakaan kannata pitkittää, se ei siitä helpommaksi ainakaan muutu.

Ota kivunlievitystä ajoissa, kivut saattaa yltyä äkkiä ja kenenkään ei ole pakko synnyttää luomuna. Toki jos haluat, niin voit sen tehdä, mutta älä aseta etukäteen liian suuria vaatimuksia siitä. Voit ajatella että "kokeillaan josko luomuna onnistuisi" sen sijaan, että päätät sen varmasti tehdä.

Imetyksen alku voi olla todella kivuliasta. Esikoisen kohdalla imetys päättyi liian aikasin siksi, että nännit olivat niiiiiin kipeenä koko ajan. Toisen kohdalla pitkä imetys onnistui siksi, että alusta asti, joka imetyksen jälkeen laitoin LANSINOH -nimistä voidetta! Se oli TOSI HYVÄ! Maksaa aika paljon, jotain 20e purkki (tai 8e minipurkki) mutta se on kyllä ehdoton hankinta myös seuraavaan sairaalakassiin!

Mulla esikoisen kohdalla oli sairaalakassissa vaikka ja mitä.. Toisen kohdalla olin vähän viisaampi enkä ottanut mukaan niin paljoa kaikkea. No, kolmannen kohdalla en ota varmaan mitään, ehtiihän niitä sairaalaan tuoda sitten myöhemminkin (sairaala 5km päässä).

Ja itse en osannut nukkua esikoisen sairaala-aikana, toisen kohdalla kylläkin. Luottakaa vaistoihinne, jos nukutte, usein heräätte kyllä heti jos vauva kaipailee teitä!

Ja yleinen ohje, kaikessa tehkää niinkuin teistä tuntuu hyvältä! Älkää niinkuin "kuuluu" tehdä. Älkää ottako paineita äitiydestä, älkää kokeko olevanne huono äiti jos ette sitä oikeasti ole. Tärkeintä on se, että lapsi ja vanhemmat ovat tyytyväisiä, ei se, onko lapsella kestovaipat vai saako lapsi korviketta ;) :heart:
 
Lisäänpä omat vinkkini.

Imetyspaitoja ostin, mutta käyttämättä jäivät. Sen sijaan kovassa käytössä ovat aivan tavalliset paidat, joissa syvä V tai U kaula-aukko.(kietaisumalli vielä parempi) Vedän vaan kaula-aukon tissin alle ja liiveistä luukku auki ja vauvalle muonaa. Toimii.

Nännikumit kannattaa ostaa kotiin valmiiksi. Mulla oli nännit niin kipeät 5-6 pv synnytyksestä, että tuntui et varpaankynnet lentää irti ko imettää. Kumeja käytin parina päivänä joka toisella imetyksellä ja ne pelasti.

Tutti. Meillä vauvalla oli niin valtava imemisen tarve, että olisi vaan roikkunut tississä kiinni 24/7. Imetyksen jälkeen annoin tutin ja molemmat oli tyytyväisiä.

Harsoja joku ylempänä kehotti hankkimaan enemmän ko äp pakkauksesta saa. Samaa mieltä.

Kestoliivinsuojat on ihan ykkösiä! Samoin kannustan myös kestovaippoihin, edes kokeilemaan.

Synnytyksestä toipumiseen kannattaa varata aikaa. Itselläni meni epparihaavan kanssa 5-6 viikkoa ennen kuin uskalsi istua normaalisti. Jälkivuodon määrä yllätti myös, hyytymistä ei kukaan puhunut, mutta kaiketi kaikilta niitä tulee, itselläni ne paljastivat tulehtuneen kohdun.

Synnytyksen kivunlievitystä kannattaa pyytää ja vaatia jos tuntuu ettei kuunnella, kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään.

Rintatulehduksen lisäksi saattaa tulla maitotiehyetukos, imetystuki ry:n sivut on hyvät.
 
Tässä kans jotakin..

ceridal lipogel ( suihkutettava rasva ) osittain tulehtuneeseen epparihaavaan oli ihan pelastus

Imetystoppi oli helppo ku vaavin kans vaan kotona, ei tarvinnu t-paitaa tai hillua vaan rintsikat päällä.

Miniläppäri oli kiva sairaalassa kun olo siellä venyi 6vrkteen keltaisuuden takia :)

Voi ilman turhia lääkkeitäkin synnyttää!! Tsemppiä!!
 
Ei muuta sanottavaa kuin, että menkää synnyttämään avoimin mielin. Kaikki synnytykset ovat erilaisia. Synnyttäkää luomuna, jos siltä tuntuu, mutta jos kivunlievitystä haluaa, niin siitä kannattaa puhua ajoissa, koska se juna voi mennä ohi... Edelleenkään synnytyksestä ei jaeta muita palkintoja kuin terve lapsi ja terve äiti! =) Nukkukaa äipät sairaalassa mahdollisimman paljon, koska kotona (varsinkaan jos on useampia lapsia) ei siihen aina saa mahdollisuutta. Sairaalaan ei mielestäni tarvi viedä mitään välttämättä synnyttämään mennessä, koska sieltä saat vaatteet, pesuaineet, voiteet, lääkkeet jne. Isi tai muut läheiset hoitavat loput tavarat puolestasi. :)
 
Tässä minun muutama vinkki joita ei ole vielä sanottu:

-Raskausaikana kannattaa käyttää jo heti plussatestin jälkeen raskausarpiin tarkoitettua voidetta. Esim. bodyshopin kaakaovoidetta! Itse käytin sitä aamuin illoin koko raskausajan ja yhtään raskausarpea en saanut, vaikka mahani oli iso ja venyttynyt =)
-Lansohlia kannattaa laittaa jo ennen ensi-imetystä. Itse laitoin sitä ennen ponnistusvaihetta synnytyssalissa ja käytin sitä alkuun tiuhaan jolloin en kokenut olleskaan nännikipuja!
- Sairaalassa lepää aina supistusten välissä avautumisvaiheessa. Silloin ei tunne yhtään kipua, joten kerää voimia seuraavaa supistusta varten.
- Varaudu siihen ja varoita miestä siitä, että vaikka lapsi on sininen syntyessään eikä itke se ei tarkoita sitä, että vauva olisi kuollut!
-Muista että sinä olet synnyttämässä ei kätilö! He eivät automaattisesti tarjoaa esim. kivunlievitystä vaan sinun on itse päätettävä että mitä haluat ja milloin!
 
Pystyasento ja liikkuminen avautumisvaiheessa hyviä, samoin vesi. Vankka toive muusta synnytysasennosta kuin perinteinen selillään ylämäkeen työntö...

Ja tosiaan unta aina kuin mahdollista. Kotityöt odottaa.

Ja koska synn. jälkeinen masennus on tosi yleistä niin yhteys neuvolaan mt-toimistoon, jos on itkuisuutta, ahdistuneisuutta tai mielialan laskua, joka ei ota mennäkseen suht pian ohi. Voi tulla kelle vaan ja hoito tehokasta. Kotona kärsiville äideille ja perheille raskas..

 
Tässä on ollu kyllä paljon hyviä niksejä. Kaikki mun niksit on oikeestaan tullut tähän, mutta halusin vielä todeta noista imetysvaatteista. Musta parhaimmat on säädettävät spagettiolkaintopit, mulla oli oikeeataan aina ne maksimipituudella, mutta oli käteviä, kun yöllä veti vaan kaula-aukkoa alas. Ite olen sen verran iso yläkropaltani, ettei mulla toimi samalla tavalla v-aukkoiset paidat ymv.

Sitten kun rintojen kanssa oli ongelmia, niin noitten rintakumien ja kauratyynyn ja villahuivin lisäks koin hyväksi vaatteeksi fleece-liivin. Joku kehoitti kokeilemaan myös villaisia rintalätkiä, mutta en tullut hommanneeksi, ehkä nyt pitäisi vaikka neuloa sellaiset...

Sain myös messuilta uudelleen käytettävät "lämpösydämet". siis kait ne jonkinlaiset näppien lämmittimet ovat, mutta olivat kyllä aika taivaalliset rintsikoissa pahimmilla hetkillä... mutta kauratyyny ajaa saman, mutta liikkuvimmissa tilanteissa toimi paremmin... :)
 
Taitaa olla eri käytäntöjä eri sairaaloissa...tuosta juomisesta/pillimehusta...mä en saanut juoda mitään tai siis sain ns.kostuttaa suuta, mut juomalla juotuna en saanu synnytyksen aikana. Aina on sektion mahdollisuus ja siks ei saa juoda juuri mitään. Varsinkin tokassa synnytyksessä mua janotti ihan ällyttömästi, mut en saanu mitään. Kun kätilö lähti huoneesta niin pyysin ukkoa antamaan mehua.
 
Mun vinkki kuuluu aktiiviseen synnytykseen, on täysin ilmainen ja kulkee automaattisesti mukana jos osaat/muistat sitä käyttää. Olen niin pettynyt, ettei suomalaisessa synnytysvalmennuksessa panosteta laisinkaan hengitysharjoituksiin :/ Ja nyt en tarkoita jenkkileffojen läähätysjuttuja. Olen viisi lastamme synnyttänyt ilman kivunlievityksiä (en ole niitä ollenkaan vastaan ja ne ovat hyvä apu!!!) keskittymällä hengittämiseen :attn: Jos osaa hengittää oikein , pääsee siupistuksista yli ja se auttaa myös rentoutumaan niin :attn: , että kohdunsuu avautuu :attn: helpommin. Hengityksen pidättäminen ja suualueen kiristäminen, joka tapahtuu meillä automaattisesti kovan kivun vallatessa kropan, pitkittävät synnytystä!

 
Yksi hyvä vinkki näyttäisi puuttuvan, tai sitten luin todella huonosti.

Lämpökääreet välilihalla ponnistamisen aikana.
Näin ehkäistään tehokkaasti repeytymisiä ja nihrautumisita = palautuminen alakerrassa huomattavasti nopeampaa.

Nämä oli mulla käytössä kolmannen synnytyksessä ja silloin ei tullut edes nihraumaa, vaikka ponnistusvaihe kesti kaikista pisimpään (22min).

Osa kätilöistä pitää tätä humpuukina ja osa vannoo niiden nimeen, synnyttäjänä en voi muutakuin suositella.
 
KiiajaVille:eivät ole humpuukia todellakaan. Tammisaaressa , jossa olen 4 ensimmäistäni synnyttänyt, kätilöt tekivät aina noin:painoivat ponnistaessa lämpimillä kääreillä alapäätä. Eipä ole tikin tikkiä minuun laitettu siihen päähän koskaan :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrannanmaalari:
Kaalinlehdet tosiaan auttaa rintojen pakotukseen kun maito on nousemassa, joten kannattaa varata kaappiin / käydä ostamassa kun kotiutuu. Mehua kannattaa varata paljon kaappiin, sillä jos ei juo riittävästi, niin ei tule maitoa!
pakko kmmentoida tähän, mies kun tuli synnärille katsoman, sanoin että huomenna kun haet meidät kotiin, käy ostamassa kaupasta keräkaalta, kun maito alkaa nousta, auttaa siihen rintojen pakotukseen, no mies kun haki synnäriltä, autossa nökötti kukkakaali :LOL: että ei paljon apua, haki sitten myöhemmin ihan oikean kaalin.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka ja Chiligail
En lukennut nyt ihan kaikkia vinkkejä joten tämä saattoi ollakin jo siellä...
Mutta mulla SUURESTI auttoi synnytyksessä se, että supistuksen aikana pidin piiiiitkäää vokaaliääntä! :D Siis "Aaaaaaaaa...." Tai sitten perus "ooooooommmmmm....".
Välttyy kirosanoilta kun keskittyy yhdenlaiseen ääntelyyn ja se sama ääntely jokaisen supistuksen aikana tuo sitä tiettyä "tutttua ja turvallista" tunnetta. Ainakin minulla. Kun tiesin että olin vetänyt pitkää Aaaa:ta niin että piti vetää henkeä, tiesin että suppari loppuu ihan kohta. Siskolleni tämä vinkki oli erittäin kallisarvoinen toisessa synnytyksessä sillä ekassa hän vain väänsi "vi**u, Per***,..." :D

Toinen hyvä vinkki synnytykseen: Varovaisesti ilokaasun kanssa! Mulla meni se niin päähän että ekat pari tuntia hämärän peitossa ja muistan vaan kuinka oksetti...
 
Jos on taipumusta limakalvojen kuivuuteen kuten mulla, niin kostuttava nenäsuihke sairaalakassiin on ehdoton. Tehokkaan ilmastoinnin takia mulla kuivui ja tukkeutui nenä niin pahasti, että meinas itku tulla. Mies toi sitten öljysuihkeen ja johan aukes röörit.

Osastolla kannataa tosiaan pyytää rohkeasti apua ja painella sitä kutsunappia surutta. Itse kärvistelin omin avuin mahdollisimman pitkälle koko ajan. Jälkeenpäin mietittynä olisi vaan pitänyt käyttää kaikki saatavilla oleva apu. Kotona sitä sitten saa pärjätä omillaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja IkanderinMilja:
En lukennut nyt ihan kaikkia vinkkejä joten tämä saattoi ollakin jo siellä...
Mutta mulla SUURESTI auttoi synnytyksessä se, että supistuksen aikana pidin piiiiitkäää vokaaliääntä! :D Siis "Aaaaaaaaa...." Tai sitten perus "ooooooommmmmm....".
Välttyy kirosanoilta kun keskittyy yhdenlaiseen ääntelyyn ja se sama ääntely jokaisen supistuksen aikana tuo sitä tiettyä "tutttua ja turvallista" tunnetta. Ainakin minulla. Kun tiesin että olin vetänyt pitkää Aaaa:ta niin että piti vetää henkeä, tiesin että suppari loppuu ihan kohta. Siskolleni tämä vinkki oli erittäin kallisarvoinen toisessa synnytyksessä sillä ekassa hän vain väänsi "vi**u, Per***,..." :D

Toinen hyvä vinkki synnytykseen: Varovaisesti ilokaasun kanssa! Mulla meni se niin päähän että ekat pari tuntia hämärän peitossa ja muistan vaan kuinka oksetti...
Peesi tälle! Itsellä on ihan "luonnostaan" tullut tuo ääni mukaan kaikissa synnytyksissä eli aaa, ooo ja uu -äänteet. Vikassa eli kolmannessa synnytyksessä kätilö ohjeisti tosi hyvin, että nimenomaan MATALAA uuu-äännettä pitäisi käyttää ja kehotti miestä "ohjaamaan" matalaan ääneen eli olemaan mukana uuu-ääntelyssä, kätilö tuli itsekin siihen ääntelyyn mukaan välillä. Ääni tuppaa väkisin karkaamaan korkeaksi, jolloin ei ilmeisesti auta samalla tavalla (matala uuu-äänne kuulemma rentouttaa ja edistää parhaiten avautumista ja vauvan laskeutumista) ja kun miehillä on luonnostaan matalempi ääni, niin miehen äänestä oli ihan konkreetista hyötyä :) Siinä loppuvaiheessa kun ei oikein se sanallinen ohjaaminen edes mene jakeluun kun on niin kipeä...

Kannattaa myös suosia pystyasentoja ja liikkua avautumisvaiheessa mahdollisimman paljon jos pystyy. Kannatan myös pystyä ponnistusasentoa (itsellä toiminut jakkara loistavasti, yksi lapsista syntyi konttausasennossa) ja vettä (suihku, amme) sekä lämpimiä jyväpusseja kivunlievityskeinoina.

Ja kannattaa pitää vauvaa tiiviisti rinnalla ensimmäiset päivät, jos vaan voimia riittää synnytyksen jälkeen. Itsellä ekan imetyksen alku oli VAIKEA kun en tuota tajunnut (että vauva tosiaan haluaa ekat päivät imeä ihan koko ajan ja se saa maidon nousemaan kunnolla). Tokassa ja kolmannessa toimin toisin eli pidin vauvaa vierihoidossa päivät ja yöt ja annoin imeä - imetykset lähtivät ihan eri tavalla käyntiin ja itsekin sai jopa sitä lepoakin enemmän kun vauva ei huutanut kaiken aikaa.... Lansinoh on tosiaan aivan ehdoton apu imetyksen alkuvaiheessa!
 
iipsu
Mun päivän pelastaja oli epiduraali mitä ilman olisi taju lähtenyt :) supistukset eivät olisi enää voineet olla pahempia.. puudutuksen jälkeen kaikki kivut katosivat ja sain jopa nukuttuakin kunnes täytyi alkaa ponnistamaan :D
Ja vastoin monen muun mielipidettä, minusta oli ihanaa ja helppoa ja nopeaakin synnyttää puoli-istuvassa asennossa sängyssä =)
JA kotona supistuksiin auttoi ihana lämmin suihku!
 
Loistava ketju!

Aikalailla taitaa omat vinkkini tässä jo ollakin. Imetykseen liittyen liputan myös kestoliivinsuojien puolesta, eivät tartu samalla tavoin tisseihin kiinni.

Minulle oli aivan helmi homma maidon noustessa sairaalassa olla ilman kunnon liivejä. Se verkkosysteemi, johon oli sullottu sideharsokaitale tissien päälle, tuntui ihanalta: ei puristanut eikä painanut mistään.

Mahdottoman ihana imetysvaate on mielestäni glamourmomin imetystoppi. On kyllä aika arvokas investointi (huutiksesta saa hieman halvemmalla), mutta todella mukava päällä ja ihan hyvännäköinen vaate.

Kantoliina oli aivan ykkösjuttu kotona, kun on paljon kotitöitä, pieniä isosisaruksia ja pelkästään sylissä viihtyvä vauva.

Kapalointi auttoi meillä levottomaan uneen ensiviikkoina.
 

Yhteistyössä