synnynnäinen skolioosi

Onko kenelläkään tai kenenkään lapsella synnynnäistä skolioosia tai nikamaepämuodostumia? Miten on hoidettu? Onko tarvinnut leikkausta tai jumppaa? Miten on vaikuttanut jokapäiväiseen elämään, onko selkäkipuja?
 
Mulla tosiaan esikoisella tuollainen nikamaepämuodostuma. Itseasiassa selkäydintyrä. Jennalta puuttuu viidestä nikamasta nikamakaaret joten on "reikiä selässä". Sitten on skolioosi ym.

Juuri nyt tällä hetkellä mumminsa kanssa mangneettikuvassa....
Jännittää kamalasti. Itse en päässyt koska viimeisilläni ja sinne kuvaushuoneeseen ei päästetä raskaana olevia.

ss
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 13:22 Susanna kirjoitti:
Mulla tosiaan esikoisella tuollainen nikamaepämuodostuma. Itseasiassa selkäydintyrä. Jennalta puuttuu viidestä nikamasta nikamakaaret joten on "reikiä selässä". Sitten on skolioosi ym.

Juuri nyt tällä hetkellä mumminsa kanssa mangneettikuvassa....
Jännittää kamalasti. Itse en päässyt koska viimeisilläni ja sinne kuvaushuoneeseen ei päästetä raskaana olevia.

ss
Tsemppiä sinne kovasti!
Minkäasteinen skolioosi on lapsellasi? Meillä yhdellä lapsella on synnynnäinen skolioosi, koska yksi nikama on kiilamainen eli siis pieni pala puuttuu. Ei ole vielä mitenkään vaikuttanut, enkä edes tiedä, vaikuttaako koskaan. Minkäasteinen skolioosin itää olla, että tarvitaan leikkaushoitoa? Minulla on tietoa tosi vähän, koska en ole edes henk.koht tavannut koko ortopedia. Röntgenkuvat lähetettiin ortopedille ja aiottiin ottaa yhteyttä myöhemmin. Mitään ei ole kuulunut. Siitä siis tämä epätietoisuus.
 
Ei mitään hajua minkä asteinen skolioosi neitosella on...Tämä että Jennalla puuttuu nuo nikamakaaret, tekee sen että lihaksisto on hiukan poikkeava, selkäydinnesteellä ei ole suojaa luista ym.

Mun tietojeni pohjalta tuo skolioosi saa kyllä olla tod. vakava ennen leikkaushoitoa, koska meidän Jennalla ei ole asiaa edes otettu puheeksi. Enemmän meillä leikkaushoitoa vaatisi kaikki neurologinen (jos nyt ikuna vaatii).

Rassaavaa tulosten odottelu, sen tiedän. Kuulostaisi tuo teidänkin "tila" spina bifidalta (olisko spina bifida occulta) jossa nikama jää kehittymättä. Tavallisesti tuo tila jää ehkä täysin huomaamatta mikäli sen rinnalla ei esiinny mitään muuta. Jennalla näitä nikamoita on tosiaan 5.

ss
 
Siis meillä puuttuu lapselta yhdestä nikamasta oikealta reunalta palanen. Se sitten aiheuttaa, että selkäranka kääntyy siitä kohtaa kieroon. Nikamaa ei olisi varmaan edes huomattu, mutta ihan muusta syystä otettiin röntgenkuva ja siinä huomattiin tuo juttu. Ei meillä mistään tuommoisesta selkäydinkanavajutusta ole ollut puhetta. Haittaako se nikakaepämuodostuma mitenkään teidän lasta. Tai siis pitääkö sitä seurata röntgen ym kuvilla vai tarvitaanko leikkaus?
 
Ei tähän mennessä ole haitannut tytön elämää millään lailla.
Tarkassa seurannassa ollaan. Tänään tosiaan ollut aivokuvassa ja aikaisemmin otettu kaikenlaisia muita testejä. Tähän vaivaan voi liittyä niin paljon neurologistakin vaivaa että kaikki pitää sulkea pois.

Jennalla myös skolioosi käsittääkseni näiden nikamien kohdalla enemmän.

Tyttö on aivan ihmeen kaupalla täysin normaali, ikätasoisen kehityksen omaava neitonen.

Aika paljosta ollaan saatu olla kiitollisia koska tähän hänen vaivaansa tosiaan kuuluisi kuulua kaikenlaista muutakin vaivaa!
 
HEipsis,

Mangneettikuva meni oikein hyvin. Tosin viggo piti laittaa 3 kertaa kun ei meinannut onnistua. Tyttö itse oli tietysti itkenyt mutta ei pistänyt ollenkaan vastaan. Huomenna sitten saadaan tulokset!

Kyllä tämä tulosten odottelu on kamalaa!

Ss
 
Mulla on itselläni skolioosi. Eikä se ole sinäällään vaikeuttannu mun elämää, ei ilmeisesti liene kovin paha. Liikuntaa on aina suositeltu ja just uimista erityisesti, vahvistaa selän lihaksia.
Mulla ekan raskauden jälkeen joutu käydä fysikaalisessa, koska selkä kipeyty tosi pahasi enkä päässy aina sängystä ylös. Nyt mulla on kokoajan lihakset toiselta puolelta (vissiin siellä puolella minne selkäranka on vääntynny) ihan jumissa ja paljon kehittyneemmät. Eli mulla on umppa ohjeita, miten saa lihakset tasapainoitettua. Se on kaikkein tärkeintä että pitää lihakset hyvässä kunnossa. Jotka sitten tukee sekärankaa.
Ei ole muuten ollu mitään.

 

Yhteistyössä