synnärinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kättäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kättäri

Vieras
Heippa,

kokemuksia Kättäristä synnytyspaikkana? Mua pelottaa sen ""luomusynnäri""-maine, eli saako siellä kivunlievitystä ollenkaan vai joutuuko vaan makaamaan vesialtaassa ja kuuntelemaan valaiden laulua nauhalta? (Siis tämä oli kärjistys.. )

Kuulisin tietty mielelläni sekä posi- että negatiivisia kokemuksia.

Kättärillä on ns. Haikaranpesä, jonne pitää ihan itse aktiivisesti hakeutua ja siellä noudatetaan tuota luomumenetelmää - ihan tarkkaan en tiedä millainen systeemi on kokonaisuudessaan.

Itse sain ensimmäisen lapsemme Kättärillä ns. normaalilla osastolla ja siellä sai kyllä ihan kaiken kipulääkityksen mitä tahtoi, ilokaasua ja epiduraalin : )

Luomumpaa Kättärillä on se, että panostavat todella kovasti imettämiseen eli opastavat erittäin hyvin tähän hommaan. Meilläkään ei ihan heti yhteispeli vaavin kanssa sujunut, mutta harjoittelu tekee mestarin. Perhehuoneita on jonkin verran ja samoin sitten niitä normaaleja.

Kannattaa käydä tutustumassa Kättärillä ennen synnytystä.

Onko tosiaan noin että Haikaranpesä on ns. luomu synnäri? Iik nyt iski vähän pelko persuuksiin, olen menossa sinne, kun neuvolantäti suositteli, mutta tiedän jo nyt että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset.
Kuulisin mieluusti lisää myös kommentteja kättäristä.

Haikaranpesä on siis Kättärin yksi osasto, jonne pitää ihan erikseen hakea jo raskauden melko varhaisessa vaiheessa. Siellähän on omat synnytysvalmennukset sun muut, jossa varmasti selviää haluaako siellä synnyttää tai ei. Omalta neuvolä-tädiltä voi myös kysellä lisää.

Kättäriä, sitä tavallista puolta, voin kyllä suositella lämpimästi. Seuraavakin on tarkoitus synnyttää siellä ja kaikilla tilanteeseen sopivilla kivunlievityksilla ryyditettynä.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960

Haikaranpesä - osasto 15

Kätilöopiston sairaala
Sofianlehdonkatu 5 A, 00610 Helsinki
PL 610, 00029 HUS

Ilmoittautuminen tapahtuu keskiviikkoisin klo 8-13 puh. (09) 471 65366

Vierailuajat ovat vapaat, perheet sopivat vierailuista itse.

Haikaranpesä on Kätilöopiston sairaalassa toimiva kodinomainen synnytysyksikkö. Yksikön tavoitteena on antaa yksilöllistä ja perhekeskeistä hoitoa synnytyksen aikana ja parina vuorokautena synnytyksen jälkeen. Hoidon lähtökohtana on terveys ja lapsen saamisen luonnollisuus ihmisen elämänkaaressa.

Haikaranpesä on tarkoitettu erityisesti sinulle, joka haluat osallistua hoitosi suunnitteluun, synnyttää aktiivisesti ja opetella uuden perheenjäsenen hoitoa perhehuoneessa osaavan henkilökunnan tuella. Asiakkailta toivotaan omatoimisuutta. Aikuisen tukihenkilön kuten puolison mukanaolo valmennuksessa, synnytyksessä ja lapsivuodeaikana on välttämätöntä.

Haikaranpesässä voidaan hoitaa sinua, jos sinulla ei ole

perussairautta
sairaalaseurantaa vaativaa raskaudenaikaista sairautta kuten maksan toiminnan häiriötä, kohonnutta verenpainetta, anemiaa, insuliinihoitoista raskausdiabetesta
tulehdusoireita tai tulehdusriskiä esimerkiksi lapsiveden menosta on kulunut yli 24 tuntia
häiriötä sikiön kehityksessä, kasvussa tai voinnissa kuten pieni- tai suuripainoisuutta
ennen- tai yliaikaista synnytystä, synnytys ennen 37. raskausviikkoa tai 42. raskausviikkon jälkeen
sikiö perätilassa
monisikiöraskaus
päihteiden väärinkäyttöä.
Mikäli raskauden aikana, synnytyksen kuluessa tai synnytyksen jälkeen sinun tai lapsesi voinnissa ilmaantuu jotain poikkeavaa, hoitoa jatketaan siihen erikoistuneessa yksikössä.

Haikaranpesä tarjoaa synnytyksen ja lapsivuodeajan lisäksi valmennusta ensisynnyttäjille kaksi kertaa ja uudelleensynnyttäjille kerran, synnytyssuunnitelman sekä teemaryhmiä eri aiheista. Valmennuksissa käsitellään synnytystä, siihen valmentautumista sekä lapsen hoitoa ja imetystä. Teemaryhmien yhteisiä aiheita ovat seksuaalisuus ja mielialat. Äitien teemoja ovat rentoutus ja äänenkäyttö synnytyksessä ja isille keskusteluryhmä isyydestä. Synnytyssuunnitelmakeskusteluissa käydään kätilön kanssa läpi perheen toiveita synnytyksen hoitamisesta ja lapsivuodeajasta osastolla. Keskustelussa tehtävä kirjallinen synnytyssuunnitelma jää sairaskertomuksen osaksi ja toimii ohjenuorana myöhemmin hoitoa toteutettaessa.

Haikaranpesän asiakkaaksi voi ilmoittautua rakenneultraäänen jälkeen noin 20. raskausviikolla.

Jep, eli ei sinänsä ole mikään luomu paikka. Itse sain esikoisen Haikaranpesässä ja kokeilin kyllä altaassa lillumiset, keinutuolit, jumppapallot yms yms tarjolla olevat ns. pehmeät menetelmät ilokaasulla höystettynä. Mutta kun homma alkoi pitkittymään, päädyttiin epiduraaliin jotta sain vähän kerätä voimia. Eli kaikki samat kivunlievitykset löytyy täältäkin.

Itse synnytyssali oli avara ja mukava.

Yhteistyössä