Sylikummius

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttumat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minttumat

Vieras
Onko sylikummius hieman "parempi" kummi kuin muut kummit? Sylikummi on siis ykköskummi ja muut kakkosia, kolmisia jne

Käyn asiasta aina oman äitini kanssa vääntöä. Hän kuuluu siihen ikäpolveen ilmeisesti, joka pitää sylikummiutta ykköskummiutena eli on ikään kuin arvokkain, läheisin ja parhain kummin paikka.

Olen siis monien lapsien kummi, mutta en ole kenenkään sylikummi ja äitini mielestä minulla on kummiudessa vaan muut sijat eli minua ei ole arvostettu oikein korkealle, kun en ole saanut ykköspaikkaa.
Huh..mikä vuodatus.

Hmm.. tää on aika jännä juttu..

Minulla on yksi kummilapsi, juuri ennen kastetta katsoimme kuka lukee rukouksen, missä järjestyksessä olemme ym. ni lapsen äiti sanoi et he olivat ajatelleet et minä pitäisin lasta sylissä. Olin yllättynyt ja todella innoissani kun sain kunniatehtävän. Toisaalta ajattelen että se on vain yksi tehtävä ristiäisissiä, eihän lapsi voi lattiallakaan olla ;) En ole lapsen kanssa mitenkään sen läheisempi kun muutkaan kummit.

Omalla lapsellani on 6 kummia joista 2 on lapsen tätejä. Sovimme että nuo tädit pitävät vuorotellen lasta sylissä. En tiedä miksi valittiin juuri nuo, ehkä siki että ovat "sukulaissuhteiltaan" läheisimpiä lapselle, tai että ovat meidän sisaruksia.. Tädit ovat lapsen kanssa ehkä läheisempiä kun muut kummit koska näkee lasta useammin, mutta ei liity tuohon sylikummiuteen mitenkään..

Tehtävä muiden joukossa, mutta kuitenki jollailailla kunniatehtävä :)

Meillä kummit ovat tasa-arvoisia. Ennen ennen ristiäistilaisuuden alkua sakastissa kysyttiin kuka haluaa pitää sylissä, kuka pitää kynttilää ja kuka lukee raamattua, jokainen sai valita mitä tekee.

En osaa laittaa ihmisiä tuolla tavalla järjestykseen. Omilla lapsilla sylikummin valintaan vaikutti osin läheisemmät vällit osin täysin muut seikat. Ystäväpariskunnalta (miehen ystävältä) kysyimme kumman he haluavat "sylikummiksi" ja heille itsestään selvyys oli että se olen minä naisena, no sekin oli meille ihan ok tilanne, olisi ollut ok toki toisinkinpäin.

[QUOTE="vieras";23937765]Voi jos on käynyt rippikoulun :)[/QUOTE]

on käynyt, 16-vuotias on ja ollaan mietitty kummiksi, mut ei vielä olla päätetty. Velipuoli on vielä masussa.

[QUOTE="mamma";23937816]on käynyt, 16-vuotias on ja ollaan mietitty kummiksi, mut ei vielä olla päätetty. Velipuoli on vielä masussa.[/QUOTE]

No kyllä se sitten onnistuu :) Niin ja kuuluu tietysti vielä kirkkoon?

Tsiisus. Meilläpä ei ollut sylikummia ollenkaan. Muutenkin ihan turhaa ja tyhjänpäiväistä miettiä, kuka on ykköskummi ja kuka on kakkoskummi. MITÄ VITUN VÄLIÄ SILLÄ ON? Ja miksi ylipäätään lapsella pitää olla monta kummia, lahjojen vuoksiko?

Meille pappi sanoi vuonna 2005 että nykyään ei ole olemassa sylikummeja. Jonkun sylissähän se vauva tietenkin kasteen ajan on, mutta ei sillai että sitä merkittäisiin johonkin tietoihin. Meillä on lapsilla 2 naispuolista ja 1 miespuolinen kummia, ja molemmat tytöt ovat olleen kastetoimituksen ajan ensin toisen ja sitten toisen naispuolisen kummin sylissä.

Vielä.. Eihän ole missään määrätty, että vain kummi voi pitää lasta sylissä kasteessa. Esim. itse olin isäni sylissä. Meidän lapsilla on ns. sylikummit, mutta he eivät ole sen kummemmassa asemassa, kuin muutkaan. Tosin, itse kyllä olen ylpeänä ottanut sylikummin tehtävän vastaan :)

Naurettava ajatus että sylikummi olisi jotenkin "parempi". Kyllä ne on ihan muut asiat mitkä vaikuttavat siihen millainen kummilapsen ja kummin suhde on. Sen käsittää varmaan jokainen ihminen joka asiaa tarkemmin ajattelee. Toivottavasti myös ap:n äiti jossain vaiheessa. :) Meillä kaikki lapset ovat olleet isänsä sylissä kastetoimituksen ajan. Itse olen yhtä lasta pitänyt ristiäisissä, ja se on USKOMATTOMAN raskas homma.

Yhteistyössä