SYKSYN 2008 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Haltia Montako alkiota sulle siirrettiin?
Mulla oli ennen keskenmenoja vaihtelevaa vuotoa. Olin niin sekasin ja itkuinen ennen toista keskenmenoa, että mut otettiin sairaalan synnytysensiapuun ultraan (sain sinne lähetteen terkkarin päivystyksestä). Siellä todettiin silloin, että toinen alkioista oli tullut pihalle, mutta toinen vielä näkyi. Ultranäkymät ja hyvin noussut hcg rauhoitti huomattavasti, mutta 4vrk kuluttua ultrassa näkyi enää tyhjä kohtu.
Toivon sulle parempaa onnea. :heart:
 
Keskenmeno vuotaa kuulemma (lääkärin mukaan) tosi kovasti. Runsaammin kuin kuukautiset. Haltia, miksi verikoe vasta keskiviikkona? Etkö itse pääse paikalle? Jos pääset, soita heti ma terkkarille tai vaikka työterveyteen, ja pyydä kokeeseen lähete. Meillä homma toimi ainakin niin.

Maailma on epäreilu. Sitä tuskaa ja pelkoa ei voi kukaan vähätellä eikä tietää. Tuntuu, että elämältä vedetään pohja pois. Toivon edelleen että vuotosi lakkaa. Onko sulla kipuja?
 
Tänään ollut seesteisempi olo. Eilen piti sitten lähteä töistä pois aikaisemmin, kun vaan itketti -- mutta olin suunnitellut aikaisempaa lähtöä joka tapauksessa perjantain reissuun lähtemisen takia. Illalla kun asiaa mietin, niin jotenkin mä syytän tästä YA:n korvikelääkettä... Jotenkin tuntuu, että se valahtaa ulos saman tien. Miten teillä muilla -- mitä lääkettä olette käyttäneet nyt kun Lugesteronit ovat loppu apteekeista? Mulla on selkeästi lyhyen luteaalivaiheen takia heikohko oma keltarauhahormonin tuotanto. Vaihdoin Luget YA:n lääkkeeseen sunnuntaina (pp11), maanantaina tuli tilkka verta housuun (siis pp12). Maanantai-iltapäivästä keskiviikkoiltapäivään käytin sitten aitoja Lugeja (kp12-14), koska olin säästänyt niitä reissua varten (ei tarvitse säilyttää jääkaapissa). Testipäivän iltapäivällä (keskiviikko) aloin käyttämään YA:n lääkettä. Verta alkoi valua torstaina. Vuodot ja kouristelut alkoivat iltapäivästä. Voisiko tähän olla se selitys, että illalla laitoin lääkkeen ennen nukkumaan menoa, joten se imeytyi paremmin... Aamulla ja päivällä laittamani lääke valui suoraan ulos imeytymättä yhtä hyvin -- näin ollen iltapäivisin alkoi kouristelemaan ja valumaan verta. Yöksi veren valuminen loppui kun lääke ehti imeytymään... Omasta mielestäni tämä on loogista... Mitä mieltä te muut olette?

Kouristelut ovat selkeästi vähentyneet. Torstaina oli pahiten. Eilen vähämmän ja tänään... en ole varma onko ollut ollenkaan (hyvin mietoa menkkamaistakipua vain). Verta on tänään tullut vähemmän kuin aikaisemmin. En tiedä onko toivoa, mutta lääkettähän joudun lääkärin kehoituksesta vielä käyttämään maanantain verikoetuloksiin saakka. Oma asenne on ehkä se, että pieni elämän liekki on kuitenkin jo sammunut. Jos näin on, toivoisin, että kunnon vuoto alkaisi saman tien. Olisi jotenkin helpompi viedä asia "loppuun" näin viikonloppuna. Työviikon aikana se on raskasta -- varsinkin, kun en halua mitään juoruja liikkeelle, koska olen myös hakemassa talon sisällä toista, vakituista työtehtävää.

Haltia Voimia sulle! Niin kauan kuin vuoto ei ole runsaampaa kuin kuukautisvuoto, voit hokea itsellesi, että tämä on normaalia... tämä on normaalia... Tiedän tasan tarkkaan fiilikset. Jaksamista ja voimia sulle!

Nipsu Tiedän myös syyllisyyden filikset seksiin liittyen... tosin se oli ennen plussaa... Olin varma, että nyt pilasimme koko jutun. Seksi on kuitenkin pannassa vain jos on vuotoja. Ja niistähän olet jo onnellisesti päässyt yli, joten aika nauttia elämästä. :)
 
kovin on nyt tummat tunnelmat...jännitetään viikonlopun yli ellastiinan ja haltijan puolesta ja toivotaan parasta.meille kaikille,aika alkutaipaleella kun ollaan.meillä maanantaina jännitys hetkeksi helpottaa kun päästään ultraan,toivottavasti hyviä uutisia.
fasupala rv 7+4
 
Ellastiina: mulle korvaavana lääkkeenä lugejen tilalle määrättiin Lugesteron 100mg eli vain laimeampaa versiota alkuperäisestä mutta laitan sitä tuplasti enemmän. Minkä niminen tää YA:n korvaava lääke on mitä sait?

haltia: :hug: mutta en vielä pahoittele koska ei toivo ole vielä kokonaan menetetty!Josko kaikki kääntyisi parhain päin... :)

ON: ei erityistä, eipä ole mullakaan ollut nyt oireita mutta en halua vielä sitä murehtia koska viikkoja on kasassa niin vähän vasta.RV 7 ultrassa sitten selviää tilanne. Voiko muuten Lugesteron estää keskenmenon alkamisen?Siis silleen että raskaus olis keskeytynyt mutta vuoto ei alkais lugejen takia?Mulla luget ainakin estää kuukautiset...

rv 4+4
 
Nipsu, ja ellastiina, ja muut joilla on ollut vuotoa. vuotiko teillä mitään hyytymiä? mulla nimittäin eilen vuosi, tänään en ole enää paljonkaan vuotanut, eilinen kuitenkin säikäytti perin pohjin. raskaustesti oli pe la ja nyt su positiivinen selvästi. eilinen mielestäni heikoin samalla testillä kaikki. Olo on ihmeellinen, toivo heräsi kuitenkin kun vuoto väheni/ehkä loppui. vuosin kuitenkin vähemmän kuin kuukautisten aikaan. pääsen lääkäriin vasta ke, koska huomenna aamulla lähden äidin ja siskon kanssa viroon kylylään, ja tullaan ti iltana kotiin. sekin tulee olemaan piinallinen reissu. nyt kerroimme vanhemmillemme meidän tilanteesta, niin se kyllä helpottaa. ei tiedä uskoako vai onko toivo jo mennyt.
 
siellä hän tänään ultrassa oli meitä vastassa,pieni vaikeasti mitenkään erotettava kirppu ja viikkoja sittenkin vasta 7+1.pieni sydän löi kovaan tahtiin,rauhoitti mieltä kummasti.vielä kun jaksaa reilun kk maltella niin ollaan jo selvemmillä vesillä.voimia kaikille ekan ultran odottajille!

fasupala 7+1 -> laskettu aikakin siirtyi 7.6.08
 
Hcg hormonitaso oli jo pudonnut n. 200. Viikon päästä vielä kontrolliverikokeeseen, että varmasti nollaantuu.

Siirryn nuolemaan haavojani... Pakkasessa odottelee kaksi blastokystiksi viljeltyä alkiota, joilla pitäisi olla hyvä lähtökohdat elämälle, jos vain sulatuksesta selviävät. Soitin äsken labraan ja kyselin aiheesta. Jotain pitää tehdä, jotta toivo taas heräisi ja jaksaisi taas nousta kuopasta. Kuukauden kuluttua PAS lienee tulee sitten ajankohtaiseksi (jos vain kierto normalisoituu). Toivottavasti pääsen palaamaan mukavaan seuraanne ennen joulua.

Toivottelen teille muille onnellista ja siunattua syksyä ja raskautta!
 
Voi kun täällä on surullisia uutisia, kun pitkästä aikaa piipahdin katsomaan, mitä muille kuuluu.

Toivoa ja voimia Ellastiina uuteen yritykseen. Lohtua ja voimia sekä turnauskestävyyttähän tässä tarvitaan. Onneksi sinulla on pakkasessa kaksi alkiota odottelemassa. Minäkin aika ajoin suurimmalla pelon hetkellä turvauden siihen ajatukseen, että jos ei tämä onnistu, niin on ainakin pieni toivonpilke odottamassa.

Toivottavasti palaat pian!
 
Fasupala: Ihana uutinen! Meillä on ultra ensi viikon torstaina. Pelottaa, jospas siellä ei mitään kuulukaan. Minkälaisia oireita sinulla on? Mulla ei mitään, paitsi alavatsa on ihan tiukka ja pömppö. Se on ainoa muutos kropassa. Ei edes rinnat ole kipeät. Mä olen jotenkin ihan paniikissa, koska en jaksa uskoa että mikään sisälläni voisi kasvaa.

Ellastiina: Olen todella pahoillani ja toivotan sinulle paljon voimia jatkoon.

nipsu08 rv 6
 
Ellastiina :hug: Ei tässä oikein löydä sanoja.. :'(

on: Tänään kävin neuvola lääkärillä. Kohtu vaikutti oikean kokoiselta ja dopplerilla saatiin sydänäänet kuulumaan. :heart: Pikkuisen syke oli jotain 150-170. Musta tuntuu ihan ihmeelliseltä, että kaikki vaikuttaa olevan ok. Jotenkin jo tottunut, että lääkärikäynnin päätteeksi saa aina itkeä silmät päästään.
 
nipsu:ei mullakaan ole mitään oireita,tässä sitä vaan mennään eteenpäin...jännitys vähän helpotti kun sai ekan kuvan käteen,vielä kun aika lentäisi tuonne marraskuulle...
ellastiina:vielä sut täällä nähdään, voimia uuteen koitokseen!
ulpu78:sä oletkin jo vähän pidemmällä, onko vatsanseutu vielä muuttunut?

fasupala rv 7+2
 
Ellastiina: suuren suuret pahoittelut :hug: . Tiedän täysin miltä tuntuu (2 km takana), se täytyy ensin rämpiä siinä toivottomassa suossa mutta siitä pääsee yli vaikka se ei nyt siltä tunnu/näytä. Kuten fasupala sanoi vielä me sinut täällä nähdään!Jaksamista.

Ulpu78: hienoja uutisia! :D Varmaankin upea tunne kuulla oman lapsen sydänäänet... :saint:

ON: Rinnat kipeytyneet hieman ja sitä pientä kuvotusta on aina sillon tällön.Makeat ei maistu (outoa mulle) vaan suolanen ruoka on hyvää. Pullat jää kauppaan mikä on kyllä ihan hyväkin kun tätä elopainoa on aika paljon jo ilman raskauttakin :LOL: Muuten täällä ei kummallisempia. Miten muilla menee?

Alexandria rv 5+0? (2 viikkoa ultraan!! :D )
 
Ellastiina - :hug: :'( :hug:
Ulpu - Oli varmaan ihanaa kuunneltavaa!
(.) Kaksi viikkoa ollaan oksennettu säännöllisesti ja väsymys on tosi kovaa. Ja ne tunnemyrskyt. Keskittymiskyky on huomattavasti heikompi kuin aiemmin, tekee puheiden pitämisen tosi raskaaksi. Vie hirveästi energiaa. Mies on ihan huolissaan, kun on ollut toista viikkoa työreissussa. Sanoi, että tämän jälkeen ei mene minnekkään niin, että jättää mut yksin. Onneksi mulla on kissa, joka pitää huolta. Mitähän siitä imetyksestä mahtaa tulla, kun kisun pitää olla sylissä aina kun jotain tapahtuu?

Hobelix & vattu (x2?) 8+0
 
Nyt verikokeessa käyty, ja raskaana olen ainakin ollut. tulos oli hieman viitearvon alapuolella (ei sanonut mikä se arvo oli) mutta sanoi, että vasta ensi viikolla kannattaa tulla seuranta verikokeeseen. Olo on hirveän stressaantunut, ei tämä jännittäminen ja pähkäily lopu millään. Hoitaja sanoi, että tässävaiheessa vk 4 +6 arvot heittelee vielä hirveästi, joten mitään varmaa ei voida sanoa. sanoi, että saattaa viitata myös tuulimunaan, tai kaikki saattaa olla hyvin, ei auta kuin odottaa taas. kyllä tämä on kauheaa. Vuoto oli siis lauantaina melko tummaa punaista ja hieman kölönttejä, sunnuntaina väheni, vähän klönttejä, ti ja ke ollut niukahkoa ja tänään ei juuri mitään. yhtenäkään yönä ei ole vuotanut, vaikka kuukautisten aikaan vuotaa aina. siteeseen ei ole tullut paljon, mutta pönttöön välillä, määrä vaihdellut. mitän kramppeja tms ei ole ollut, normaalia menkkajomotusta välillä, hirveä väsy ja nipistelyä välillä. kuvottavaa oloa jatkuvasti. olin jo luopunut toivosta, mutta nyt kuitenkin mietin, että josko kuitenkin.

Kysymys miten teillä noi hcg arvot, onko olleet viitearvojen sisällä? jos alapuolella, onko tarkoittanut keskenmenoa? entä vuoto, onko kenelläkään tullut klimppejä, ja silti kaikki olis ollut hyvin.

inhottavaa, että tästä piinasta ei pääse ollenkaan. entä sesi jos on vuotoa ollut? ei olla uskallettu harrastaan n kuukauteen seksiä, ja olin jo toivonut, että vihdoin päästäisiin toistemme kimppuun. Ei tässä uskalla juodakaan, vaikka olin ajatellut viinipullon avata, jos keskenmeno on tullut.

Muoks, ja vuoto ei ole ollut kyllä voimakkaampaa kuin kuukautisuot, tosin, jos en olisi tenyt raskaustestiä olisin varmaan vain luullut, että menkat alkoi ja jatkanut seuraavaan kiertoon.
 
Hei! Ajattelin vielä tulla kommentoimaan tuota lääkejuttua, mistä aikaisemmin kirjoitin... Nyt kun olen lopettanut keltarauhashormonin, niin kunnon vuoto alkoi ja myöskin alkio tuli ulos tänään. Joten kyllä se YA:n lääke on estänyt sen aikaisemmin (kun epäilin, ettei siinä olisi tehoa). Ihan vaan, ettei kenellekään jää levoton olo siitä, että lääkeessä voisi olla vikaa (jos käyttää samaa).

Toisin kuin ehkä luulisi, niin jotenkin alkion näkeminen toi toivoa -- jotain oli oikeasti kehittynyt ja kasvanut sisälläni. Kunpa tietäisin syyn, miksi pieni elämän alku ei sitten jaksanut elää ja mistä verenvuoto ja supiselu johtui. Olo on kuitenkin toiveikas -- ehkä ensi kerralla ja toivottavasti pian.
 
Haltia: Ne supistelut olivat siis kovia menkkamaisia kipuja, jotka tulivat ja menivät aaltomaisesti. Samalla tuli siis verta. Tämä alkoi aina myöhemmin iltapäivällä. Vaikeahan se on erottaa, että mikä on normaalia alkuraskauteen kuuluvaa menkkamaista kipua, joka johtuu lienee kiinnittymisestä ja kohdun kasvusta. Harmittaa, että TAYS:lla ei voi suoraan soittaa lääkärille ja kysellä asioita. (Vastailen kysymykseesi alkion ulkonäöstä toisella palstalla, kun jotenkin tuntuu, että se ei sovi tälle palstalle).
 
Heissan,

Varovasti täällä ilmoittaudun mukaan. Plussa testin tein viime sunnuntaina pp16 ( ja pp13 ja pp14 ) mutta stressiä on ollut enkä vieläkään oikein uskalla iloita tästä plussasta.

Eli menossa oli siis viides IVF ( viimeinen julkisella, yksi tehty yksityisellä välissä ) . Toisesta IVF:stä saimme vuonna 2006 pojan joten kolme kertaa on nyt yritetty toista lasta. Hoito sujui tällä kertaa todella hyvin. Ainoa ongelma oli että oikea munasarja pysyi levossa koko ajan, mutta vasemmasta saatiin enemmän munasoluja ( yht. 10 ) kuin yleensä on saatu yhteensä. Lopullinen saldo oli 6 hedelmöittyi joista 2 siirrettiin ja 4 pakastettiin. Olin jo tässä vaiheessa todella varma että onnistumme. Vakaa usko jatkui pp10 asti, mutta pp11 maailma romahti. Vuoto alkoi ja oli todella runsasta jo muutaman päivän kuluttua. Vuoto oli ainakin yhtä runsasta kuin normi kuukautisissa. No pp13 tein testin jotta voisin lopettaa luget. Mutta testiin tulikin +. Vuoto oli vielä runsaampaa seuraavana päivänä joten uusin testin, + edelleen. Pää alkoi hajota tässä vaiheessa. En uskaltanut uskoa plussaan koska vuotoa oli paljon ja ihan kirkkaan punaista. Ei siis mitään tuhrua. Tein testin vielä virallisena testipäivänä pp16 jolloin vuoto oli jo lähes loppunut. Edelleen plus, mutta aika haalea.

Maanantaina (pp17) soitin sairaalaan ja hoitsu oli aika varma että hedelmöittyminen on tapahtunut, mutta kesken mennyt. Hän ehdotti että teen viikon päästä uuden testin ja jos edelleen näyttää + niin soittelen. No hermoraunio kun jo olin niin en tähän voinut suostua, vaan ehdotin verikoetta. No hoitsu varmisti lääkäriltä ja sain kuin sainkin lähetteen verikokeisiin. Eka arvo 276 (pp18) ja toinen kahden päivän kuluttua 583. Eli normaalisti on arvo noussut.

Eli siis näiden tietojen mukaan olen raskaana, mutta pelottaa kyllä ihan hirveesti. Vuoto on onneksi lähes loppunut mutta pelkään joka kerta kun menen vessaan että onko se alkanut uudestaan. Viime yönäkään en saanut nukuttua kun illalla lugeja laittaessa taas tuli vuotoa, hyvin vähän kylläkin.

Terv. Tintinka 5+1 (la 24.6.2009)

ps. Tsemppiä kaikille muille jotka vuotaa ja Ellastiinalle pahoittelut :hug:
 
Voi kun huolestuttaa täälläkin. Eilen iltapäivällä ilmaantui aivan haalean, vaaleaa vuotoa - ei veristä, eikä oikein edes ruskeaa, mutta kuitenkin jonkin väristä :( Tänään iltapäivällä sama toistui ja nyt illansuussa on ollut uudenlaista alaselkävihlontaa. Pohdin myös virtsatieinfektion mahdollisuutta...

Okei. Tiedän toki, että tämä on aika minimaalista, mutta huolettaa silti, kun jotain uutta epämääräistä ilmaantuu. Viikkoja nyt 8 + 5 ja ensi tiistaina seuraava ultra. Voi kunpa kaikki olisi hyvin.

Voi tätä epätietoisuudessa eloa.
 
Heippa kaikille!

Olen myötäelänyt jännittyneenä kaikkien teidän kuulumisianne nämä muutamat päivät oman plussani jälkeen. Jaksamista vaikeuksien kohtaamille ja onnea iloisemmissa merkeissä odottajille! Pääseekö lapsettomaksi itsensä jo aikojen alusta tuntenut clomilainen mukaan? :)

Taustoja: minä '87 ja mies '75 ja yli vuosi puskettiin tätä esikoista vaikka mun pco oli tiedossa ja kierron tasaus eri hormonein aloitettiin hetimiten. Lopulta nyt sit kun inssi oli jo varattu ja unohdettiin koko yritys, niin kierron ainoasta sekstailusta tulikin +! Nyt on kaiketi 4+5 menossa, l.a. 27.6. Oireet on vähät, lähinnä nälkäisenä öllöttää ja väsymys ja palelu on pop. Neukkuun on meno vasta pitkän (!) kk:n päästä.

Toisin kuin monella teillä muilla, meillä lähinnä mies on peloissaan keskenmenosta, mä vaan suhtaudun koko raskauteen niin viileesti, en älyä edes pelätä, otan vaan kaiken vastaan mitä tulee. Ei tätä tavallaan usko vieläkään eikä varsinkaan tunnu että sieltä joku konkreettinen lapsi ois tulossa. Luulis että ekstrapitkälllä tilausajalla ajatukseen ois tottunut! :) Helpotti kyllä lukea teidän jo ultrassa & dopplerissa käyneiden sykähdyttäviä juttuja, ehkä tää tästä :D

Kertoilkaa kuulumisia,

terv. -A-
 

Yhteistyössä