Syksyllä lapsettomuustutkimukset/hoidot aloittavat

Hiljaista, tylsää odottelua täällä. Helmikuussa tosiaan suunnittelikäynti ivf-hoitoja varten ja ne päästään aloittamaan joskus syksyllä Tyksin kesätauon jälkeen (ei olla siis jonossakaan edes vielä). Menkat olleet viime aikoina ihan oudot, ensin vuotaa yhden vajaan päivän kunnolla, sitten pari päivää ei edes oikein tuhruakaan, ja sitten alkaa lyhyet menkat. Kierron laskeminen vähän tuntunut olevan hakusessa, kun ovulaatio ei sitten olekaan just silloin kuin kuvittelin.. (tässä kierrossa tosin tikuttelu vähän päässyt unohtumaan!)

Viikon päästä on aika työterveyteen, jossa tutkivat endoepäilyä toivottavasti vähän tarkemmin kuin mitä Tyksissä aikaisemmin. Toivon niin kovasti, että saisin siellä asioita selväksi! Osaisin sitten tehdä päätöksen, että miten jatkon suhteen ja ollaanko julkisella vai säästetäänkö hoitoihin yksityisellä.

Onko kellään kokemusta Fertinovan takuuhoidosta? Nempula?

Viikonloppuna olin viettämässä kaverin kanssa tyttöjeniltaa. Jutteli koko ajan lapsistaan, imettämisestä ja vauvajutuista. Hänellä siis kaksi lasta, toinen tärppäsi ekasta kierrosta ja toinenkin alle puolen vuoden yrittämisellä. Nytkin naureskeli, että kolmas tulkoon jos on tullakseen, eivät niin stressaa ehkäisystä, vaikka vähän riskillä menisivätkin. Tuntuu niin kaukaisilta ajatuksilta nuo itselle.. :(
 
Kathyde, äh onpa ärsyttävää, että ei ole muuta puhuttavaa kun lapset. Ymmärtäähän sen että arki pyörii enimmäkseen niiden ympärillä, mutta silti on maailmassa muutakin. :/

Meillä on Letrot vaihdettu nyt Clomeihin ja siis Letroilla mentiin 2 kiertoo (hitokseen lyhyet kierrot vielä oli!) sit yks taukokierto ja nyt sit eka clomikierto.

Jännittää kamalasti et onko ovulaatio tapahtunu.. Parin päivän päästä labrassa selviää onko ollu lääkkeessä tarpeeks vastetta että ovulaatio on tapahtunu.

Lääkäri myöskin ilmotti tuossa clomiultrakäynnillä että maalis-huhtikuussa ois tuuba-uä ja/tai suoraan ensimmäinen inseminaatio.. Hui!
 
Tänään oli eka käynti lapsettomuuspolilla. Miehen näyte ihan ok, eli hedelmöityskyky hyvä vaikka suoraanuivia siittiöitä ei ollutkaan, mutta niitä epäsuoraan liikkuvia kuitenkin vissiin tarpeeksi.
Mulla oli syyskuun mittauksen perusteella fsh-arvo koholla ikään nähden (26v.), arvo oli 9,5. Lääkäri määräsi kontrollitestin fsh:lle sekä lisäksi amh-mittauksen. Ultrassa munasarjat näytti normaaleilta ja limakalvokin kuulemma ok (kp 9).
Huolettaa, että alan rapistua jo näin nuorena!! :eek: Lääkäri sanoi, että alkaa jo olla lapsien teolla kiire tuolla minun fsh-arvolla.
 
Meillä menikin nyt suunnitelmat sitten ihan uusiksi.... Piti päästä tekemään inssit huhti- ja toukokuussa. Nyt tasa-arvovaltuutettu on tehnyt jutun siitä, kun lahjasukusoluhoitoja julkisella on tehty vain pariskunnille. Tästä syystä lahjasukusoluhoidot lopetetaan julkisella. Meitä lohdutettiin sillä, että he saavat nyt tehdä YHDEN hoidon niille jotka on jo kirjoilla.... Aikas laiha lohtu tää oli ja lisää paineita ihan törkeän paljon!! Noh, se mikä tässä nyt on positiivista niin ei "pakotettu" inssiin vaan tekevät sitten heti IVF/ICSI hoidon. Et mahdollisuudet on edes hiukan paremmat... Meidät saatiin heinäkuun jonoon eli soittelen heinäkuun menkoista. Sain jo kaikki reseptit ja piikityskynän mukaan. Nyt vaan tarvii toivoo, että saatais paljon pakkaseen tavaraa että ois sitten sitä kautta vielä mahiksia jos ei ekasta nyt tärppää.

evekin ja jasmina20: me ollaan myös hoidossa Tyksissä.
 
Shelterme, no voihan paska! Onneks ei sentään tarvinnu inssiin käyttää, et jos paremmat mahikset onkin tossa koeputkessa. Toivottavasti aika menee nopeesti ja heinäkuu on tossa pian :)

Miulle tehtiin tänään aukkari, missä selvis et molemmat johtimet on auki. Tähän kiertoon ois tehtävä myös eka inssi. Jännittävää aikaa :S
 
Shelterme: Kiva kuulla, että löytyy muitakin tyksiläisiä :)
Tosiaan me ei olla vielä siellä asti, parin viikon päästä vielä ehkäsyneuvolan lääkärin vastaanotolle joka sitten laittaa lähetteen tyksiin..
Hirveitä vaan nuo tyksin jonot..
 
Hei kaikille,

Voisin liittyä myös tänne joukkoonne. Meillä on pari vuotta sitten jätetty pois e-pillerit ja ehkäisy on ollut välillä vähän niin ja näin. Vuosi sitten aloitimme aktiivisen yrittämisen, mutta mitään ei ole tapahtunut. Nyt sitten verikokeet tehty terkkarilla ja mun hormonitutkimuksissa ei poikkeavaa. Lähete lapsettomuuspolille on annettu.

Nyt tosi tosi tyhmä kysymys... Tuleeko sieltä kirje kotiin, jossa kutsutaan paikan päälle, vai pitääkö itse soittaa ja varata aikaa?
 
Hei kaikille,

Voisin liittyä myös tänne joukkoonne. Meillä on pari vuotta sitten jätetty pois e-pillerit ja ehkäisy on ollut välillä vähän niin ja näin. Vuosi sitten aloitimme aktiivisen yrittämisen, mutta mitään ei ole tapahtunut. Nyt sitten verikokeet tehty terkkarilla ja mun hormonitutkimuksissa ei poikkeavaa. Lähete lapsettomuuspolille on annettu.

Nyt tosi tosi tyhmä kysymys... Tuleeko sieltä kirje kotiin, jossa kutsutaan paikan päälle, vai pitääkö itse soittaa ja varata aikaa?
Riippuu varmaan vähän paikasta. KYSillä ainakin tulee kirje kotiin, mut kannattaa vaikka soittaa polille ja varmistaa miten toimitaan niin ei mee ohi :)
 
Toukokuinen, meille tuli kaikki liput ja laput kotiin :)
Shelterme ja evekin tsemppiä teille tulevaan :) jonot on kyllä raastavan pitkät tyksissä mutta kun jonot on jonotettu niin hoidot lähtee vauhdilla eteenpäin ja jos tuoresiirtoon ette pääse tai ei onnistu, niin yksi kierto välissä ja pas:seihin. Ja niissä ei tarvitse taukoja pitää välissä jos epäonnistuu. Tulkaa välillä kertomaan kuulumisia! Itsellä ensiviikolla varhaisultra, tänään rv 6+3 :love:
 
Moi kaikille!
Meillä on toinen hoitokierros hyvää vauhtia käynnissä. Synarela sumuttelut menny jo kohta pari viikkoa. Ens viikolla nolla ultra.

Punktio ajoittuu huhtikuun alkuun. Kamalasti pelottaa jo valmiiksi.

Mites muilla, onko hoitoja menossa tai tulossa?
 
Kiitos vastauksista, jäädään siis odottelemaan kutsua.

Maleen77, toivottavasti kaikki menee hyvin. Kerroit, että sattui viime kerralla, muttei kuitenkaan ihan hirveesti. Ehkä toimenpiteen aikana auttaa vain syvä rauhallinen hengitys ja ajatus siitä, että kohta se on ohi. <3
 
Miten tästä selviää taas eteenpäin... Tänään piti olla 2 ICSIN 1Pas
Siirtoon ei päästy, kun pakasteeseen saatu alkio oli hajonnut pakkasessa. Se oli ainut pakkasalkio, toisesta ICSIstä siirrettiin siis yks ja toinen laitettiin pakkaseen. Elokuussa uusiin hoitoihin taas. Elämä on...
 
Moi, en tiedä pitäisikö kirjoittaa, mutta teen sen nyt joka tapauksessa. Jospa siitä olisi hyötyä jollekin muullekin pariskunnalle. Olimme siis yrittämeet lasta melkein 3 vuotta. Kävimme lapsettomuushoidoissa.Aluksi mieheltäni ei löytynyt ollenkaan normaaleja siittiöitä ja meille ilmoitettiin, ettei meillä ole mahdollisuutta "omaan" lapseen. Lopulta kuitenkin muutama kunnon siittiö löytyi kun menimme uusiin tutkimuksiin. Niitä eristettiin ja minulta tietysti munasolu. Tehtiin inseminaatio. Ne eivät onnistuneet koska alkiot eivät jostain syystä kiinnittyneet. Hoitolasta päätettiin, että pidetään taukoa. Rupesimme itse tutkimaan asiaa ja päädyimme Jenkkisivuille. Sielä on tietysti vaikka mitä, mutta...... minulla on allergioita ja astma. Sielä oli käytetty Prednisolon nimistä lääkettä kuurina. Tämä oli estänyt sen, että naisen elimistö "hylkii" munasolua. Päätimme kokeilla koska minulla on kyseistä lääkettä muutenkin tarkoitettuna astman pahenemisvaiheisiin. En ollut kuitenkaan tarvinnut sitä muutamaan vuoteen. Eli... otin kuurin ja jatkoimme yrittämistä. En tosin itse ihan uskonut että tämäkään auttaisi koska olin todella masentunut. Kuukautiseni jäi pois. Säikähdin, että minulle on tullut jokin vakava sairaus tms. joka tekisi lasten saamisesta vielä vaikeampaa. Varasin lääkärille aikaa. Sielä pyydettiin tekemään joka tapauksessa raskaustesti ennen kynekologille menoa. Ajattelin, että naurettavaa....mutta tein. Olin raskaana !!!! Oi sitä onnea !!!! Kaikki meni hienosti loppuun asti. Nyt lapseni on 13v. Toinen lapseni, joka tehtiin samalla metodilla on nyt 11v. Molemmat lapseni ovat täysin terveitä. Vaikka tässä kerron lääkekuurista, niin olen iloinen lapistani ja en millään pysty pitämään tätä sisälläni. Jospa siitä olisi apua jollekin samasta syystä lapsettomuudesta kärsivästä. Tosin mitään allergia tms. diagnoosia lapsettomuuteen en ole koskaan saanut. Onnea kaikille lapsia toivoville.
 
  • Tykkää
Reactions: Feles
Moi, en tiedä pitäisikö kirjoittaa, mutta teen sen nyt joka tapauksessa. Jospa siitä olisi hyötyä jollekin muullekin pariskunnalle. Olimme siis yrittämeet lasta melkein 3 vuotta. Kävimme lapsettomuushoidoissa.Aluksi mieheltäni ei löytynyt ollenkaan normaaleja siittiöitä ja meille ilmoitettiin, ettei meillä ole mahdollisuutta "omaan" lapseen. Lopulta kuitenkin muutama kunnon siittiö löytyi kun menimme uusiin tutkimuksiin. Niitä eristettiin ja minulta tietysti munasolu. Tehtiin inseminaatio. Ne eivät onnistuneet koska alkiot eivät jostain syystä kiinnittyneet. Hoitolasta päätettiin, että pidetään taukoa. Rupesimme itse tutkimaan asiaa ja päädyimme Jenkkisivuille. Sielä on tietysti vaikka mitä, mutta...... minulla on allergioita ja astma. Sielä oli käytetty Prednisolon nimistä lääkettä kuurina. Tämä oli estänyt sen, että naisen elimistö "hylkii" munasolua. Päätimme kokeilla koska minulla on kyseistä lääkettä muutenkin tarkoitettuna astman pahenemisvaiheisiin. En ollut kuitenkaan tarvinnut sitä muutamaan vuoteen. Eli... otin kuurin ja jatkoimme yrittämistä. En tosin itse ihan uskonut että tämäkään auttaisi koska olin todella masentunut. Kuukautiseni jäi pois. Säikähdin, että minulle on tullut jokin vakava sairaus tms. joka tekisi lasten saamisesta vielä vaikeampaa. Varasin lääkärille aikaa. Sielä pyydettiin tekemään joka tapauksessa raskaustesti ennen kynekologille menoa. Ajattelin, että naurettavaa....mutta tein. Olin raskaana !!!! Oi sitä onnea !!!! Kaikki meni hienosti loppuun asti. Nyt lapseni on 13v. Toinen lapseni, joka tehtiin samalla metodilla on nyt 11v. Molemmat lapseni ovat täysin terveitä. Vaikka tässä kerron lääkekuurista, niin olen iloinen lapistani ja en millään pysty pitämään tätä sisälläni. Jospa siitä olisi apua jollekin samasta syystä lapsettomuudesta kärsivästä. Tosin mitään allergia tms. diagnoosia lapsettomuuteen en ole koskaan saanut. Onnea kaikille lapsia toivoville.
Laitettiinko monta alkiota inseminaatiossa? :)
 
Ihan hauska juttu, kun inseminaatiossa ei siirretä alkioita vaan siittiöitä. Eikä Suomessa siirretä koeputkihoidossa kun max. 2 alkiota (tietääkseni).
Moi,
no aikaa tästä omasta hoidostani on kulunut jo vuosia, joten termini ei ehkä ole enää parhaimassa muisitssa. Mutta siis alkion siirtoa tehtiin. Nykyään ehkä laitetaan vain kaksi, mutta minulle laitettiin kolmannella kerralla kolme. En kirjoittanut tätä, muusta syystä kun antaakseni vinkin, koska olen itse niin tyytyväinen tulokseen. Anteeksi väärä sana tms. ei ollut tarkoitus suututtaa tai ärsyttää. Hyvää jatkoa ja mukavaa kesänjatkoa. t, :D
 
Moi,
no aikaa tästä omasta hoidostani on kulunut jo vuosia, joten termini ei ehkä ole enää parhaimassa muisitssa. Mutta siis alkion siirtoa tehtiin. Nykyään ehkä laitetaan vain kaksi, mutta minulle laitettiin kolmannella kerralla kolme. En kirjoittanut tätä, muusta syystä kun antaakseni vinkin, koska olen itse niin tyytyväinen tulokseen. Anteeksi väärä sana tms. ei ollut tarkoitus suututtaa tai ärsyttää. Hyvää jatkoa ja mukavaa kesänjatkoa. t, :D
Haha, joo okei ei mitään. En tajunnukkaan lasten ikiä lukea näköjään :D Ymmärrettävää siis että hommat hoitunu vielä eri tavalla kuin nykyään :)
 
Moi, en tiedä pitäisikö kirjoittaa, mutta teen sen nyt joka tapauksessa. Jospa siitä olisi hyötyä jollekin muullekin pariskunnalle. Olimme siis yrittämeet lasta melkein 3 vuotta. Kävimme lapsettomuushoidoissa.Aluksi mieheltäni ei löytynyt ollenkaan normaaleja siittiöitä ja meille ilmoitettiin, ettei meillä ole mahdollisuutta "omaan" lapseen. Lopulta kuitenkin muutama kunnon siittiö löytyi kun menimme uusiin tutkimuksiin. Niitä eristettiin ja minulta tietysti munasolu. Tehtiin inseminaatio. Ne eivät onnistuneet koska alkiot eivät jostain syystä kiinnittyneet. Hoitolasta päätettiin, että pidetään taukoa. Rupesimme itse tutkimaan asiaa ja päädyimme Jenkkisivuille. Sielä on tietysti vaikka mitä, mutta...... minulla on allergioita ja astma. Sielä oli käytetty Prednisolon nimistä lääkettä kuurina. Tämä oli estänyt sen, että naisen elimistö "hylkii" munasolua. Päätimme kokeilla koska minulla on kyseistä lääkettä muutenkin tarkoitettuna astman pahenemisvaiheisiin. En ollut kuitenkaan tarvinnut sitä muutamaan vuoteen. Eli... otin kuurin ja jatkoimme yrittämistä. En tosin itse ihan uskonut että tämäkään auttaisi koska olin todella masentunut. Kuukautiseni jäi pois. Säikähdin, että minulle on tullut jokin vakava sairaus tms. joka tekisi lasten saamisesta vielä vaikeampaa. Varasin lääkärille aikaa. Sielä pyydettiin tekemään joka tapauksessa raskaustesti ennen kynekologille menoa. Ajattelin, että naurettavaa....mutta tein. Olin raskaana !!!! Oi sitä onnea !!!! Kaikki meni hienosti loppuun asti. Nyt lapseni on 13v. Toinen lapseni, joka tehtiin samalla metodilla on nyt 11v. Molemmat lapseni ovat täysin terveitä. Vaikka tässä kerron lääkekuurista, niin olen iloinen lapistani ja en millään pysty pitämään tätä sisälläni. Jospa siitä olisi apua jollekin samasta syystä lapsettomuudesta kärsivästä. Tosin mitään allergia tms. diagnoosia lapsettomuuteen en ole koskaan saanut. Onnea kaikille lapsia toivoville.
Moi, en tiedä pitäisikö kirjoittaa, mutta teen sen nyt joka tapauksessa. Jospa siitä olisi hyötyä jollekin muullekin pariskunnalle. Olimme siis yrittämeet lasta melkein 3 vuotta. Kävimme lapsettomuushoidoissa.Aluksi mieheltäni ei löytynyt ollenkaan normaaleja siittiöitä ja meille ilmoitettiin, ettei meillä ole mahdollisuutta "omaan" lapseen. Lopulta kuitenkin muutama kunnon siittiö löytyi kun menimme uusiin tutkimuksiin. Niitä eristettiin ja minulta tietysti munasolu. Tehtiin inseminaatio. Ne eivät onnistuneet koska alkiot eivät jostain syystä kiinnittyneet. Hoitolasta päätettiin, että pidetään taukoa. Rupesimme itse tutkimaan asiaa ja päädyimme Jenkkisivuille. Sielä on tietysti vaikka mitä, mutta...... minulla on allergioita ja astma. Sielä oli käytetty Prednisolon nimistä lääkettä kuurina. Tämä oli estänyt sen, että naisen elimistö "hylkii" munasolua. Päätimme kokeilla koska minulla on kyseistä lääkettä muutenkin tarkoitettuna astman pahenemisvaiheisiin. En ollut kuitenkaan tarvinnut sitä muutamaan vuoteen. Eli... otin kuurin ja jatkoimme yrittämistä. En tosin itse ihan uskonut että tämäkään auttaisi koska olin todella masentunut. Kuukautiseni jäi pois. Säikähdin, että minulle on tullut jokin vakava sairaus tms. joka tekisi lasten saamisesta vielä vaikeampaa. Varasin lääkärille aikaa. Sielä pyydettiin tekemään joka tapauksessa raskaustesti ennen kynekologille menoa. Ajattelin, että naurettavaa....mutta tein. Olin raskaana !!!! Oi sitä onnea !!!! Kaikki meni hienosti loppuun asti. Nyt lapseni on 13v. Toinen lapseni, joka tehtiin samalla metodilla on nyt 11v. Molemmat lapseni ovat täysin terveitä. Vaikka tässä kerron lääkekuurista, niin olen iloinen lapistani ja en millään pysty pitämään tätä sisälläni. Jospa siitä olisi apua jollekin samasta syystä lapsettomuudesta kärsivästä. Tosin mitään allergia tms. diagnoosia lapsettomuuteen en ole koskaan saanut. Onnea kaikille lapsia toivoville.
Hei Ilma!
Muistatko millä annoksella kortisonia söit ja kuinka pitkän kuurin?

Meillä on se tilanne että kaikki keinot otetaan käyttöön, jos suinkin mahdollista ...yksityisen sektorin hoidoissa ollaan ja rahaa palanut hoitoihin jo reilu 10000e

Uus hoito tulossa elokuussa...
 
Hei
Aika kuollut foorumi tämä, mutta josko tämä vielä tästä heräisi henkiin. Kiva olis kuulla toistenkin kuulumisia.

Meillä siis nyt takana jo kolmas punktio. Kivutta ei päästy nytkään. Saaliiksi saatiin 8 munista, joista hedelmöitty neljä.

Huomenna ois siis alkion siirto. Mahdollisesti tehdään myös alkion kuorinta, mikäli asiantuntijat katsovat sen tarpeelliseksi.

Huomenna selviää myös se että minkä laatuisia alkiot ovat ja jääkö pakkaseenkin jotain.

Toiselta foorumilta luin vinkin että punktiosta alkaen seittemän päivän ajan pitäisi syödä ananasta, se kuulemma parantaa alkion kiinnittymistä. Sitä siis pitäisi tänään käydä ostamassa kaupasta.

Mites muilla.

-Maleen
 
Moikka, täällä uusi juuri hoidot aloittanut.. :)

Me olemme kylläkin jo toisella kierroksella eli yksi lapsi meiltä löytyy ja hän on pian 2-vuotias. Esikoista yritettiin lähes kolme vuotta ja ilman suurempia hoitoja hän sitten saikin alkunsa, kun syy löydettiin.

Tällä kertaa saimme lääkäriltä diagnoosin selittämätön lapsettomuus ja viikon päästä pitäisi olla ensimmäinen inssi. Letrozol on käytössä nyt kp 3-7, kp 9 ultrataan ja sitten tosiaan ensi viikolla olisi varmaankin inssin aika. Kyllä hieman jännittää, kun on mulle ihan uusi kokemus! Kaikki käytännön asiat; tehdäänkö inssi kun oon saanut testeillä bongattua oviksen, kuinka inssi saadaan ajotettua ovulaatioon nähden yms pyörii mielessä yötä päivää. Jollain varmasti on kokemusta inssistä, kertookahan millaisia..?

Maleen onko sulla jotenkin erityisen kivuliaita olleet nuo punktiot? Miten teidän siirto meni? Miten oon kokenut nuo kaikki lääkkeet, onko tullut paljon sivuvaikutuksia? Kovasti mietityttää, jos joutuisi enemmänkin hormoneja käyttämään tulosten saamiseksi, joten olisi kiva kuulla kokemuksia.
 
Moikka, täällä uusi juuri hoidot aloittanut.. :)

Me olemme kylläkin jo toisella kierroksella eli yksi lapsi meiltä löytyy ja hän on pian 2-vuotias. Esikoista yritettiin lähes kolme vuotta ja ilman suurempia hoitoja hän sitten saikin alkunsa, kun syy löydettiin.

Tällä kertaa saimme lääkäriltä diagnoosin selittämätön lapsettomuus ja viikon päästä pitäisi olla ensimmäinen inssi. Letrozol on käytössä nyt kp 3-7, kp 9 ultrataan ja sitten tosiaan ensi viikolla olisi varmaankin inssin aika. Kyllä hieman jännittää, kun on mulle ihan uusi kokemus! Kaikki käytännön asiat; tehdäänkö inssi kun oon saanut testeillä bongattua oviksen, kuinka inssi saadaan ajotettua ovulaatioon nähden yms pyörii mielessä yötä päivää. Jollain varmasti on kokemusta inssistä, kertookahan millaisia..?

Maleen onko sulla jotenkin erityisen kivuliaita olleet nuo punktiot? Miten teidän siirto meni? Miten oon kokenut nuo kaikki lääkkeet, onko tullut paljon sivuvaikutuksia? Kovasti mietityttää, jos joutuisi enemmänkin hormoneja käyttämään tulosten saamiseksi, joten olisi kiva kuulla kokemuksia.
 
Moi Mavli!

Punktiot on ollut mulle varsin kivuliaita. Kipulääkitystä on saanut kyllä, mut kyllä ne pistot on tuntunut siitä huolimatta. Viimeisin punktio ehkä oli näistä kaikista kolmesta mitä on tehty niin kivuttomin. Morfiinijohdannainen jota annostellaan punktion aikana ei ilmeisesti mulla vaikuta kipuun tai sitä ei uskalleta antaa riittävän isoa annosta, koska mulla se laskee pulssia liian paljon.
Toimenpiteen jälkeenkään ei kyllä tunnu jaloissa tms. Toisilla se menee päähän ja eivät pysy pystyssä, jos ei oo taluttamassa joku.
Kahdessa edellisessä punktiossa oon joutunut välissä myös nousemaan ylös tutkimuspöydältä, kun ei oo saaneet vasemmalta munasarjaa tyhjennettyä rakkuloista. Ku se on niin ylhäällä, ilmeisesti suoli työntyy siihen haitolle.

Mitä lääkkeisiin tulee, niin toi synarela aiheuttaa aivan järkyttävät vaihdevuosioireet ja pääkivun. Synarelaa käytetään ovulaatioinduktiossa pidemmässä kaavassa, sen tarkoitus on lopettaa oma hormonitoiminta kokonaan, saa siis aikaan ns. vaihdevuodet.

Minä oon käyttänyt pistoshoitoina näissä kolmessa hoidossa Gonal-f oli toka hoidossa munasolujen kasvua stimuloiva lääke, siitä ei isommin sivuvaikutuksia tullut.

Ekassa ja tässä viimeisessä hoidossa stimuloiva lääke on ollut toi menopur, josta ei myöskään mitään sivuoireita ole tullut.

Viimeisin hoito toteutettiin lyhyellä kaavalla, jolloin synarelaa ei tarvittu, mutta jarrupiikkinä oli Orgalutran, josta ei myöskään sivuvaikutuksia tullut.

Viimeisin hoito onnistui muutoinkin parhaiten. Kahdeksan munasolua saatiin punktiossa, vaikka vasenta puolta ei pystytty tyhjentämään ollenkaan. Näistä kahdeksasta hedelmöittyi neljä. Yksi siirrettiin ja kolme jäi pakkaseenkin, mikä on mahtava saavutus meikäläisille. Onpahan ainakin mahdollisuus PAS:ssiin, jos tämä pikkuinen ei kiinnitykkään. Ei tarvi ainakaan heti mennä punktioon uudelleen.

Onnea Mavlille inssiin ku se on edessä. Itsellä ei inssistä oo kokemusta, mutta siinäkin aika usein käytetään tukilääkitystä, jolloin ovulaatiokin pystytään melko hyvin aikatauluttamaan, jotta hoito onnistuu.
 

Yhteistyössä