Syksyllä lapsettomuustutkimukset/hoidot aloittavat

Eskimopuikko, meillä on ensimmäinen lapsi tähtäimessä. Olen kyllä ollut aiemmin raskaana yli 7 vuotta sitten, mutta tehtiin keskeytys. Miestä ei oo vielä tutkittu, niin en osaa sanoa tuosta ICSIstä mitään. Ainakin edellinen lääkäri anto ilmi, että miussa ainakin on vikaa.

Kauhea tukku paperia tuli postissa. Meiän ensikäynti lokakuulle tuli jo aiemmin, mutta nyt sitten tuli paksusta kuoressa pelkästään miun lääkäri ja tutkimusaikoja marraskuulle ja jopa maaliskuulle asti :D Onko ihan normaalia että tulee ihan hitonmoinen nippu paperia ja infoa yhdelläkertaa?
 
Puregon on niinkuin insuliinikynä,pyöritetään määrätty määrä ja kynämäisesti pistetään loppuun saakka. Orgalutran on esitäytetty kertakäytröinen injektio. Pregnyl näistä haastavin kun täytyy saada olla rikkomatta niitä pikku lasipulloja ja saada sekoitettua,ihan hyvin nekin menny mut jännittävää kuitenkin.
 
Heippa! Jännää eskimopuikko!! Toivotaan, että kierto menee nappiin!

Täällä saatiin vähä kurjia uutisia. Mulla on todennäköisimmin adenomyosiini, joka vaikeuttaa tätä hommaa :( kiinnittyminen vaikeaa eikä kohtu tee aaltomaista liikettä oviksen aikana, joten uiminen vaikeutuu. Ensi kiertoon eka inssi letrozol-lääkkeillä. Nyt kp 13 eikä vielä oviksesta tietoa eli joutuu ootteleen monta viikkoa (yleensä kierto on n. 32). Mites muilla menee? Tsemppejä kaikille :)
 
Ihan uusi termi mulle toi adenomyosiini. Onko sua ennen ultrattu vai löytyykö toi muilla tutkimuksilla?

Niijuu, että toi Puregon on kuitenkin vähän niinkuin samaan tarkoitukseen kuin Pregnyl. Vaikka oon itse sairaanhoitaja ja ampulleiden kanssa säätänyt, niin täytyy myöntää että kädet tärisi aikalailla kun sekottelin tota Pregnyliä. Hankalaks on tehty.

Meillä vielä 41päivää ensikäyntiin :( Aika menee hirveen hitaasti. Oon jo hyväksynyt ajatuksen ettei meille luomulasta tule.
 
Joo ja kun sen pistää vkl niin kiva jos hajoo käsiin ni mistäpä saat uutta ku klinikka kiinni. No toivotaa parasta. Toi puregonhan kasvattaa munikset ja pregnyl sit irrottaa ja orgalutran pitää siinä välissä ne munikset kiinni etteivät karkaa ennen pregnyliä. Puregon on tosi helppo ei tarvii säätää sen kaa onneks ja samoin orgalutran.

Mamido: siis mikä tämä adenomyosiin tma on?

Eläinystävä:muistan kyllä et tuntui pitkältä ajalta odottaa ekaa käyntiä. Siitä se pikkuhiljaa lähenee :)



Mä oon pistäny puregonia nyt 200ky 4iltaa. Tiistaina eka kontrolli ultra. Mua pelottaa et selviääkö siittiöolki sulatuksesta, se oli nii huono näyte muutenkin :'(. Oliko koko putkessa 100tuhatta, liikkuvista ym. en muista,tpivotaa parasta.
 
Moikka

Liityn joukkoon.. Meillä yritystä 2 vuotta takana ja yksi keskenmeno viime keväänä rv 12, joka oli henkisesti rankempi kuin olisin ikinä voinut kuvitella.. Selvisin siitä vasta kesän aikana.
Letrozolia olen syönyt jo viime talvesta lähtien ja aluksi kaikki sujui hyvin mutta nyt on ovulaatio laiskistunut kuten lääkäri asian ilmaisi. Toissa kierrossa pistin Pregnyl-piikin oletettuna ovulaatiopäivänä mutta ei tulosta. Tässä kierrossa ekaa kertaa kolmena päivänä Puregonia joka ainakin tuntui auttavan, munasarjoja kivisteli ja lh-testi antoi plussan. Sitten taas pregnylit perään ja eilen aloitin lugesteronit (saakelin valkokastikemömmö) ja nyt ootellaan josko ois tärppäillyt..
Odotuksia yritän pitää matalalla koska viimesin vuosi on ollut rankka ja aina kuukautisten alettua masennun päivien ajaksi sohvalle musertumaan ja katkeroitumaan kaikille kellä on lapsia. Sitten taas se menee ohi kun uusi kierto alkaa ja olen oma itseni. On tääki.. Näiden keskustelun lukeminen on kuitenkin sen verran auttanut että päätin itsekkin liittyä porukkaan :)
 
Moikka. Liitynpä minäki tähän ketjuun. Olen 30v ja mieheni 31v. 3,5 v sitten alettiin yrittää ensimmäistä. Nyt on 2v aikaa kun käytiin Väestöliitossa ja selvisi ettei miehellä simppoja ollenkaan. Puhuivat jostain selittämättömästä sikiöaikaisesta häiriöstä. Mulle tehtiin aiemmin jo aukiolotutkimus ja verikokeita. Niissä kaikki ok. Alettiin kypsytel asiaa ja hoitoihin menoo luovutetuilla siittiöillä. Asia jäi taka-alalle kun tuli omiem häiden suunnittelu. Nyt kesä ohi ja häät juhlittu ni nostettii kissa uudestaa pöydäl. Tällä kertaa lähdetää suosiolla julkiselle Tyksiin. Meille nyt lähete laitettu sinne menemään. Mä käyn taas samoissa verikokeissa ja mies menee taas antaan näytteen. Se on mielestämme turhauttavaa kun se tiedetään jo 100 varmaks et siel ei oo mitään... no säännöt on säännöt. Nyt itse tarttis alkaa painoa tiputtaa ettei siitä kauheesti ois sanottavaa. Nyt on ainaki motivaatio kohdallaan. Nyt sitte vaan odottelua... en huomannu kysyy yhtään mitään niistä jonoista. Kiva lukea toistenkin tilanteesta ja vaihtaa kuulumisia. Se vertaistuki on paras tuki!
 
Omaanapaa: alkaa turhauttaa aikalailla. Kierto venynyt jo 45vrk:hon eikä mitän tuntemuksia että menkat alkais jotta pääsis viimeinkin piikittelemään ja eteenpäin tässä asiassa.. :( Tänään soitteli hoitaja Fertinovasta ja hieman varovaisesti kyseli että mikäs meillä on tilanne kun heillä on merkintä että alkukuusta pitäisi olla jo meilläkin ns. tilanne päällä. R-testin tein aamulla vaikka tiesinkin sen jo valmiiksi negaa näyttävän, arghh.. :(
 
Liitynpä minäkin keskusteluun, vaikka varsinaisissa hoidoissa emme vielä olekaan. Lähete vasta kirjoitettiin, joten jonossa ollaan TYKSiin. Jännityksellä odotetaan miten pitkä jono mahtaa olla!

Ollaan kummatkin 30v. paikkeilla ja ensimmäistä lasta vasta touhutaan. Miehellä siittiöt ok, eikä itsellänikään (tietääkseni) mitään kummempia diagnooseja ainakaan toistaiseksi ole. Kilpirauhasarvot oli ok, ja viime vuonna työterveydessä ultrattiin eikä siinäkään mitään huolestuttavaa löytynyt. Endometrioosia olen kovien kuukautiskipujen takia epäillyt, mutta sitä ei olla vielä poissuljettu. Kuukautisten loppupuolella on ollut nyt harmittavia kramppeja, jolloin olen muutaman pvän kuin kaktuksen syönyt, joten mietityttää onko muutakin kuin kuukautisiin liittyvää oireilua.. Toistaiseksi terveen papereilla mennään. Yritystä takana suunnilleen vuosi, taidettiin aloittaa marraskuussa -14, sitäkin ennen tosin jo ehkäisy vähän niin ja näin.. (Kierukka poistettiin 8/2014.)

Kovasti odottaisin tutkimuksiin ja hoitoihin pääsemistä, että vähän tietäisi mitä edessä on. Hoitoihin liittyvät termit on vielä ihan hepreaa, vaikka ystävän hoitoja olen vierestä seurannutkin. Malttamattomia ollaan, ja kovasti haluaisin jo tästä pähkäilystä päästä eteenpäin siihen vauva-arkeen ja touhuamiseen. Tänään kuulin yhden ystävän raskausuutisen ja vaikka onnellinen hänen puolestaan olenkin, niin uutinen tuli itselle vähän huonona päivänä ja fiilikset olleet tänään vähän maassa.

Mutta tsempillä silti eteenpäin, toiveissa että joskos vaikka jouluun mennessä olisi intoiltavaa.. :)
 
Hei kaikille! Vihdoin päätin liittyä tällaiseen keskusteluun, kun liian kauan on tullut yksin vatvottua näitä juttuja.. Tai no onhan mulla tuo mies ja pari hyvää ystävää, mutta ei ketään joka on samassa tilanteessa :) Tämä ryhmä vaikutti sopivalta! Mahtuuko mukaan?

Eli yritystä 10/13 alkaen ilman plussan häivääkään, tutkimukset julkisella alkoi viime keväänä. Diagnoosina minulla POI (munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen), AMH-arvo 0,4 ja FSH 14 vaikka ikää "vasta" 31. Miehessä ei mitään erityistä vikaa. Lisäksi mulle 1kk sitten tehtiin laparoskopia, koska on ollut endoa. Siinä kaikki kunnossa ja saatiin maksusitoumus yksityiselle ensin inssiin ja sitten IVF:n jos inssit ei tuota tulosta. Ensimmäinen kierto menopur-pistoksilla menossa, kaksi follia kasvamassa ja eka inssi jo ensi viikolla!

Onko muita joilla kehnot munasarjat?
 
Moi, mulle ei olekaan ilmoitusia tullu täältä..

Punktio oli 4punktiosta epämielyttävin, luulen olevan lääkärissä vian ku aina ennen meni hyvi. Kuitenki 8solua,7hed, 1siirtoon ja 2pakkaseen olivat tosi hyviä alkioita 3päiväisiä 8soluisia. Nyt jännätään. Ekaa kertaa sain gonapeptyl 0.1 ja sen pistin eilen.oon björkky turvoksissa,iha sattuu. Munasarjat oli kyllä rauhalliset siirrossa kuulema,joten johtunee lugeista 200mgx3 . Mulla jäi 1 avaamaton 300iu puregon käyttämättä ku entiset riittiki mut ei uskaltanu jättää ostamatta ku sen takia ois pitäny sit ajaa 300km. Löytyy jos tarvetta. Klinikan lasku tuli:cry::eek: kyllähä sen tiesi mutta konkreettisesti lapulla kuitenki järkyttää. Toivottavasti vaan tulosta sais.

Kathyde mulla se on kans ollu kamala paikka, enää ei niin paha kun omia on mutta ennen tosikkoa oli kamalaa vaikka iloinen toisten raskaudesta olinki mut silti pari päivää itkumasikset piti pitää:( ja kai se toetynlainen kateus on edelleen vaikka lapsia onkin, mutta se että toiset vaan päättää et noni, lapsi saa tulla ja kappas kummaa ollaan heti raskaana.vaikkei tätä kellekkää toivokkaan,mutta pahalta silti tuntuu. Itse kun olen aina halunnut suurperheen väh5lasta.

Shelterme onko katsottu ettei suoraan kiveksistä löydy muutamaa siittiötä? Oletko kuullut että niinkin voi saada, just jos ei oo ollenkaa siittiöitä spermassa.


Pp5 (lasken kuitenkin perinteisen 2päiväisen alkion mukaan niin voin testata aiemmi:p
 
Lääkäri ei ollutkaan luvattuna ajankohtana ehtinyt kirjoittaa lähetettä, mutta vissiin nyt tiistaina vihdoin kirjoitteli.. Ainakin terkkarin mukaan oli "things to do"-listalla sille päivälle, tiedä siitä sitten. Nyt sitten odotellaan kirjettä ensikäynnistä. Malttamattomana odottelen, tylsää tämä odottelu.. Mutta siihen tietty pakko totutella, kun sitä riittää ;)

Nyt kierron alkuvaiheilla taas parempi fiilis kaiken suhteen, ei paina enää murheet mieltä. Aina alkukuusta toiveikkaampi olo, sitten kierron lopussa vaan päässä jyllää ja viimeistään sitten kun menkat alkaa, niin harmittaa. Taas sama rumba uudestaan läpi. Mieskin töissä melkein koko ajan ensi viikolla niin ei kauheasti nähdä. Täytyy yöllä heräillä touhuilemaan sitten vaan, ovulaatio kun lähestyy .. :D

Miten pitkiä jonotteluja porukalla on ollut tuonne julkiselle puolelle?
 
Miten pitkiä jonotteluja porukalla on ollut tuonne julkiselle puolelle?
Meillä meni noin 3kk ekasta lääkärikäynnistä (neuvola) poliklinikalle. Sitten mentiin rytinällä tutkimukset (labrat, spermatutkimus ym.) kunnes jouduttiin sit odottamaan mun laparoskopiaa 4 kk :( Eli noin puoli vuotta tutkimuksista hoidon aloitukseen.

Eka inssi oli meillä viime viikon maanantaina, mitään toivoa ei annettu koska nämä vaan pitää hoitaa alta pois että päästään äkkiä IVF-jonoon. Nyt kuitenkin lugeja tukena "jos vaikka auttais". Oma olo on vähän mitäänsanomaton. Menis vaan kierrot mahdollisimman nopeesti.
 
Ajattelin tutustua tähänkin ketjuun, nyt kun hakeuduimme mieheni kanssa lapsettomuustutkimuksiin. Olen kohta 26v. ja mies 27v. Meillä on yhteinen lapsi 5v. Olemme olleet ilman ehkäisyä jo 2,5v. Aktiivisempaa yritystä noin vuosi.

Tänään oli ensimmäinen lääkärikäynti tk:ssa. Verikoikeisiin ensin ja sitten lähetteen myötä lapsettimuuspolille.

Koen, että tutkimuksiin lähteminen helpottaa stressiä, jota tätä yrittäminen ja odottaminen on aiheuttanut. Vihdoinkin saamme tietää yritämmekö koko ajan turhaan. Haluan vain tietää mikä on vialla (vai onko mikään). Hoitoihin en kuitenkaan vielä haluaisi varmaan lähteä..

Nyt on kp 18 ja dpo 0 tai 1. Joka kuukausi sitä toivoo vaikkei oikein jaksa uskoa, että onnistaisi.
 
Kolmeen kuukauteen mäkin olin varautunut. Nyt tosin näyttää olevan vähän lyhyempi jono, koska nyt jo tuli kutsu ensikäynnille marraskuun puoleenväliin! Ihmeen nopeaa toimintaa, kun vasta lähete kirjoitettiin. Toivottavasti saisin minäkin hoidot nopeasti alulleen, odottavan aika on niin pitkä.. (ja joo, minä vähän malttamaton).

Miten kauan porukalla on ensikäyntiin mennyt aikaa, ja mitä siellä on tehty? Ystävä on ollut Tyksissä hoidoissa ja muisteli, että olisi jo ensikäynnillä tehty aukiolotutkimus, ultran lisäksi.

Kp12 muistaakseni nyt menossa, pitäisi tänään aloittaa vielä ovulaation tikuttelu.. :/

Feles, täällä vähän sama homma... Ei ole koskaan, vaikka on kuukautiskipuja yms tutkittu, tullut mitään diagnoosia. Kaipaisin vaan varmuutta, että onko kaikki ok ja jos ei, niin mikä syynä ja miten edetään. Miehellä ilmeisesti kaikki ok, niin vähän jännityksellä odotan onko syy meikäläisessä.. :D Hoitoihin sinänsä menen hyvillä mielin, kun ystävän kautta olen kuullut hoidoista paljon niin vähän tietää mitä on edessä..
 
Liityn joukkoon! Kaksi puregon pistosta takana, ultra ensi viikon tiistaina. Onko kenellekään tullut sivuvaikutuksia puregonista? Mulla oli aamulla pää kipeä, joka ei ole normaalia ja mietin johtuisko lääkkeestä. Pistoksen jälkeen alavatsaa kipristelee jonkun aikaa. Varmaan normaalia sekin?

Taustaa sen verran, että lapsettomuuden syy siittiöt, joita löytyi vasta biopsiassa. Yksi onnistunut hoitokerta jo takana, josta tuloksena 1,5v ihanuus. Tuosta hoidosta miehen siittiöitä on pakkasessa valmiina, joten hoito vain minulle tällä kertaa. Jostain syystä minulle laitettiin eri lääkkeet kuin viimeksi. Hoidot tehdään yksityisellä vaikka rahapussissa kirpasee, mutta siellä on ne siittiötkin, niin ei haluta uutta biopsiaa kunnallisella.. Ehkä niiden siirtokin onnistuisi, mutta näin hoituu nopeemmin ja "kivuttomammin"
 
Hei, voisin myös liittyä seuraa. Meillä yritystä takana vuosi ja 3 kk, ei ainuttakaan tärppiä. Minulla on säännöllinen kierto ja ovistestitkin ovat olleet plussaa. Haimme elokuussa lapsettomuustutlimuksiin kunnalliselle täällä Ruotsissa jossa asumme ja homma aloitettiin miehen simppatesteillä ja miun verikokeita, tulokset kuullaan 19.10 jolloin myös lääkäriaika. Miehellä on jo 3 lasta aiemmasta liitosta. Kiva ois jakaa kokemuksia, kun vasta Ruotsiin muutettuani ystäväpiiriä ei ole vielä kertynyt. On rankkaa pettyä kuukausi toisen jälkeen...
 
Hei, voisin myös liittyä seuraa. Meillä yritystä takana vuosi ja 3 kk, ei ainuttakaan tärppiä. Minulla on säännöllinen kierto ja ovistestitkin ovat olleet plussaa. Haimme elokuussa lapsettomuustutlimuksiin kunnalliselle täällä Ruotsissa jossa asumme ja homma aloitettiin miehen simppatesteillä ja miun verikokeita, tulokset kuullaan 19.10 jolloin myös lääkäriaika. Miehellä on jo 3 lasta aiemmasta liitosta. Kiva ois jakaa kokemuksia, kun vasta Ruotsiin muutettuani ystäväpiiriä ei ole vielä kertynyt. On rankkaa pettyä kuukausi toisen jälkeen...
Ei pahalla mutta 3kk?! Täällä me muut ollaan yritettu VUOSIA, joten kun sanot et on niin rankkas pettyä niin naurahdin. Puolivuotta on ihan normaali aika yrittää, hyvin harvalla se tossa 3kk aikana tulee. Älä nyt itsellesi ainakaan vielä ala mitään lisätressiä tehdä tai minnekkään lapsettomuustutkimuksiin mene :O Ovistikut vaan käyttöön
 
Tervetuloa mukaan sporttimimmi! Kerrohan sitten, kun saatte tuloksia!!

Täällä tämä eka inssikierto menossa. Letrozolit söin kierron alussa. Ma olin folliultrassa ja vasemmalla olikin yksi hyvin kasvanut 19mm:n folli. Nyt on sitte tää viikko ovisplussaa odoteltu et päästäis itse hoitoon, mutta ei vaan kuulu. Huomiselle varasin uuden ultran lääkärin ohjeiden mukaan ja katsotaan jos irrotupiikki pistettäisiin että vielä perää ehdittäisiin toimia. Toivon kuitenkin et aamulla testi ois muutenkin positiivinen!! Ainakin limat on tullu ja nippailut alkaneet. Jännäksi menee :)
 

Yhteistyössä