Syksyllä löydetty munasarjoista useita kystiä tai myomia. Nyt kovia kipuja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Asiaa ei tuolloin tarkempaan tutkittu vaan minulle sanottiin aina vaan kahden kuukauden kontrolliaika, kahden kuukauden kontrolli aika - jos vaikka kivut katoaisivat. Just.

Minulla ollut nyt parin vuoden verran kovia vatsakipuja, kuin synnytyksessä. Alkuun niitä tuli harvakseltaan. Nyt noin vuoden-puolitoista menkat heittäneet härän pyllyä vaikka aina siihen saakka ollut aivan täsmällisen kuukautiset.
Viimeisen vuoden tai hieman vajaan tullut menkat niin että joka toinen kk tulee runsaasti ja joka toinen kk ei vaan oikein meinaa tulla, pientä tuhrua vain tai sit hulahtaa kerralla kunnolla. Mutta tunne on että jotain pitäs tulla vaan ei tule.
Viime menkat jotka piti olla viikko sitten, ei ollut ollenkaan. Tai sellaista pientä tuhruttelua vain kahtena päivänä.
Ja raskaana en ole.

Nyt kuukauden-kahden ajan tullut sellaisi todella kovia repiviä/viiltäviä kamalia kipuja oikealla puolella munasarjoissa. Kipu pysäyttää ja tuntuu kuin koko lantio olisi tulessa. Kaksin kerroin kun käy niin vähän helpottaa.
Teen fyysisesti suht rankkaa seisomatyötä ja tämä on todella ikävää kun liikkua ei kivun aikaan kykene, kuin hammasta purren/itkun kanssa.

Mitähän nämä kivut mahtanevat olla?
Ja pitääkö minun seuraavan kerran kun sattuu mennä liioitellen päivystykseen että jotain asialle tehdään?

Ja siis molemmissa munasarjoissa oli useita usean sentin kokoisia "jotain"- ehkä kystiä, ehkä myomia. Tälläisen vastauksen tuolloin sain.

Ja tämä perinnöllistä jo kolmanness polvessa.
Äidiltäni jouduttu poistamaan munasarjat ja kohtu.

Minulla on ollut monia kuvaamiasi oireita - juuri varsinkin tuo kuukautishomma. Kavin gynella, tehtiin lantion ultra - ja kavi selville etta kohtu seka munasarja taynna kasvaimia. Kohtu oli kasvanut 14cm kokoiseksi. Tammikuun 8 paiva poistetaan kohtu seka molemmat munasarjat. Toivon etta tuskailu loppuu siihen!! Voimia sinulle - ei ole kivaa.

[QUOTE="Gloria Mundi";27675435]Minulla on ollut monia kuvaamiasi oireita - juuri varsinkin tuo kuukautishomma. Kavin gynella, tehtiin lantion ultra - ja kavi selville etta kohtu seka munasarja taynna kasvaimia. Kohtu oli kasvanut 14cm kokoiseksi. Tammikuun 8 paiva poistetaan kohtu seka molemmat munasarjat. Toivon etta tuskailu loppuu siihen!! Voimia sinulle - ei ole kivaa.[/QUOTE]

Pääsitkö tuosta vain sinne ultraan?

Minusta tuntuu että täällä saa ravata ja ravata gynellä ja mitään ei tapahdu. Pääsee vain terkalle aina joka määrää vain pissatestiä ynnä muuta turhaa.
Lääkärille ei vaan pääse.
Sen alavatsa ultrankin jälkeen vain toitotettiin: kontrolliaika kontrolli aika, jos vaikka vaan kipu häviää.

Millaisia kasvaimia sinulla on? Hyvä- vai pahalaatuisia?
Mitä muita oireita sinulla ollut ennen kuin kaikki tämä todettu?

[QUOTE="Gloria Mundi";27675435]Minulla on ollut monia kuvaamiasi oireita - juuri varsinkin tuo kuukautishomma. Kavin gynella, tehtiin lantion ultra - ja kavi selville etta kohtu seka munasarja taynna kasvaimia. Kohtu oli kasvanut 14cm kokoiseksi. Tammikuun 8 paiva poistetaan kohtu seka molemmat munasarjat. Toivon etta tuskailu loppuu siihen!! Voimia sinulle - ei ole kivaa.[/QUOTE]

Kyllä tuskailu siihen loppuu. Multa poistettiin munasarjat ja kohtu kaksi kuukautta sitten ja kyllä todella tuntuu ihanalta. Ei tarvi jatkuvasti rampata pissalla, ei ole mitään kipuja, olo on kevyt. Mulla kysta oli kiertynyt, joten kipu oli ihan kammottava. Jouduin päivystysleikkaukseen. Toisessakin munasarjassa oli kysta, ja kohdussa myoomia. Sekin on ihanaa, kun ei tule enää kuukautisia. Ne tuli mulla ihan säännöllisesti leikkaukseen asti, mutta kivut oli aina ihan järkyttävät.

Yksityiselle gynelle vaan valittamaan. Ei se paljoa enempää maksa kuin mennä ensin tavalliselle terveyskeskuslääkäriltä ja sieltä sitten lähetteellä joskus hamassa tulevaisuudessa gynelle. Menee nopeammin. Voi ihan samalla lailla laittaa lähetteen sitten sairaalaan leikattavaksi tai tutkittavaksi tarkemmin.

Itselläni hyvin iso myooma kohdun ulkopinnalla teki hirveät kivut kuukautisten aikaan,oli pakko pysähtyä esim. kävellessä, kun pisti niin pahasti. Kkuukautiset olivat todella niukat normaaleista myoomaoireista poiketen.

[QUOTE="aloittaja";27675463]Pääsitkö tuosta vain sinne ultraan?

Minusta tuntuu että täällä saa ravata ja ravata gynellä ja mitään ei tapahdu. Pääsee vain terkalle aina joka määrää vain pissatestiä ynnä muuta turhaa.
Lääkärille ei vaan pääse.
Sen alavatsa ultrankin jälkeen vain toitotettiin: kontrolliaika kontrolli aika, jos vaikka vaan kipu häviää.

Millaisia kasvaimia sinulla on? Hyvä- vai pahalaatuisia?
Mitä muita oireita sinulla ollut ennen kuin kaikki tämä todettu?[/QUOTE]

Mina menin yksityiselle. Oli sellaine tunne etta olen raskaana vaikka tiesin etta en ole. Vatsa kasvoi, painontunne palleaan, narastys. Laakari tunsi tunnustelematta etta asiat eivat ole niin kuin pitaisi. Kasvaimet ovat kuulemma hyvanlaatuisia. Kuukautiset oli yhta sotkua - juuri samoin kuin sinulla. Ja kipua ja viiltelya alavatsassa. Koko homma todettiin ihan pari viikkoa sitten joten nopeaa toimintaa on ollut tassa - onneksi!

[QUOTE="vieras";27675479]Yksityiselle gynelle vaan valittamaan. Ei se paljoa enempää maksa kuin mennä ensin tavalliselle terveyskeskuslääkäriltä ja sieltä sitten lähetteellä joskus hamassa tulevaisuudessa gynelle. Menee nopeammin. Voi ihan samalla lailla laittaa lähetteen sitten sairaalaan leikattavaksi tai tutkittavaksi tarkemmin.

Itselläni hyvin iso myooma kohdun ulkopinnalla teki hirveät kivut kuukautisten aikaan,oli pakko pysähtyä esim. kävellessä, kun pisti niin pahasti. Kkuukautiset olivat todella niukat normaaleista myoomaoireista poiketen.[/QUOTE]

Yksityistä olen miettinyt monesti, ainut mikä jarruttaa on se että se maksaa hunajaa. Ei pelkkä lääkärikäynti vaan tutkimukset. Viimeksi mainittiin hinta 300e.

[QUOTE="cde";27675477]Kyllä tuskailu siihen loppuu. Multa poistettiin munasarjat ja kohtu kaksi kuukautta sitten ja kyllä todella tuntuu ihanalta. Ei tarvi jatkuvasti rampata pissalla, ei ole mitään kipuja, olo on kevyt. Mulla kysta oli kiertynyt, joten kipu oli ihan kammottava. Jouduin päivystysleikkaukseen. Toisessakin munasarjassa oli kysta, ja kohdussa myoomia. Sekin on ihanaa, kun ei tule enää kuukautisia. Ne tuli mulla ihan säännöllisesti leikkaukseen asti, mutta kivut oli aina ihan järkyttävät.[/QUOTE]

Kylla odotan joo tuota leikkausta etta voisi olla taas normaali oli. Vaikka pelottaakin - en ole ennen ollut leikattavana. Ei kuukautisia, ei kipuja :)

[QUOTE="Gloria Mundi";27675494]Mina menin yksityiselle. Oli sellaine tunne etta olen raskaana vaikka tiesin etta en ole. Vatsa kasvoi, painontunne palleaan, narastys. Laakari tunsi tunnustelematta etta asiat eivat ole niin kuin pitaisi. Kasvaimet ovat kuulemma hyvanlaatuisia. Kuukautiset oli yhta sotkua - juuri samoin kuin sinulla. Ja kipua ja viiltelya alavatsassa. Koko homma todettiin ihan pari viikkoa sitten joten nopeaa toimintaa on ollut tassa - onneksi![/QUOTE]

Voi apua, minullakin tuo raskaus tunne. Ja se on aivan kamala, kuin vatsan sisällä olisi jotain vaikke tietää ettei raskaana ole.
Ja kyllä palleassa painetta, kamalia närästyksiä ollut ja ennen en ole kärsinyt.
Oksentelen ilman mitään syytä. Tulee vaan yks kaks paha olo ja yökkö lentää.

Paljonko maksoi tuo sinun tutkimuksesi?
Ja mitä kaikkea tutkittiin, millä laitteilla?

[QUOTE="aloittaja";27675498]Yksityistä olen miettinyt monesti, ainut mikä jarruttaa on se että se maksaa hunajaa. Ei pelkkä lääkärikäynti vaan tutkimukset. Viimeksi mainittiin hinta 300e.[/QUOTE]

Mulla maksoi yksityisellä käynti papakokeen ja ultran kanssa (yht. 40 minuutin käynti) n. 190 euroa. Siitä viikon päästä pääsin jo sairaalaan tutkimuksiin. Leikkausajan sain marraskuulle, mutta jouduttiinkin sitten leikkaamaan kuukautta aikaisemmin ankarien kipujen takia.

[QUOTE="aloittaja";27675514]Voi apua, minullakin tuo raskaus tunne. Ja se on aivan kamala, kuin vatsan sisällä olisi jotain vaikke tietää ettei raskaana ole.
Ja kyllä palleassa painetta, kamalia närästyksiä ollut ja ennen en ole kärsinyt.
Oksentelen ilman mitään syytä. Tulee vaan yks kaks paha olo ja yökkö lentää.

Paljonko maksoi tuo sinun tutkimuksesi?
Ja mitä kaikkea tutkittiin, millä laitteilla?[/QUOTE]

En tieda mita maksoi kun en ole viela laskuja saanut (asun ulkomailla). Ultra oli se sisainen vaginan kautta tehtava lantio ultra jolla katsottiin molemmat munasarjat ja kohtu. Muita tutkimuksia ei tehty kun jo tuli passitus leikkaukseen. Leikkausta varten oli 3 vaihtoehtoa joista valita. Valitsin ihan sen traditionaalisen vanhanaikaisen tavan.

Lisään vielä, että minullakin oli tunne kuin olisin raskaana, ja närästi ja oli suolisto-oireita ja vatsakipujai. Vatsallani en pystynyt nukkumaan ollenkaan, koska kohtu ja kysta pullottivat niin ilkeästi. Kaikki nuo vaivat loppuivat leikkaukseen.

[QUOTE="cde";27675550]Lisään vielä, että minullakin oli tunne kuin olisin raskaana, ja närästi ja oli suolisto-oireita ja vatsakipujai. Vatsallani en pystynyt nukkumaan ollenkaan, koska kohtu ja kysta pullottivat niin ilkeästi. Kaikki nuo vaivat loppuivat leikkaukseen.[/QUOTE]

Samoin. Kiitos tiedosta - nyt odotan viela enemman etta kaikki tama loppuu :)

Minkälaisia teidän suolisto-oireet olivat/ovat?
Itselläni kertyy ihan julmetusti ilmaa vatsaan. Ja maha toimii joko on tai off. Eli joko aivan viimeisen päälle kuralla tai sit aivan ummella. Ääripäästä toiseen, keskitietä ei ole.

[QUOTE="aloittaja";27675627]Minkälaisia teidän suolisto-oireet olivat/ovat?
Itselläni kertyy ihan julmetusti ilmaa vatsaan. Ja maha toimii joko on tai off. Eli joko aivan viimeisen päälle kuralla tai sit aivan ummella. Ääripäästä toiseen, keskitietä ei ole.[/QUOTE]

Just!!

[QUOTE="cde";27675515]Mulla maksoi yksityisellä käynti papakokeen ja ultran kanssa (yht. 40 minuutin käynti) n. 190 euroa. Siitä viikon päästä pääsin jo sairaalaan tutkimuksiin. Leikkausajan sain marraskuulle, mutta jouduttiinkin sitten leikkaamaan kuukautta aikaisemmin ankarien kipujen takia.[/QUOTE]

Saanko kysyä millä yksityisellä kävit?
Itselläni kipu on samalaista kuin synnytyksessä, sellaista jatkuvaa tauotonta polttelua tai sitten tuo uusin lantiota vihlova/polttava kipu/tunne. Se on todella voimia vievää, kun tuntuu kuin koko lantio olisi sisältä päin tulessa.

[QUOTE="aloittaja";27675640]Saanko kysyä millä yksityisellä kävit?
Itselläni kipu on samalaista kuin synnytyksessä, sellaista jatkuvaa tauotonta polttelua tai sitten tuo uusin lantiota vihlova/polttava kipu/tunne. Se on todella voimia vievää, kun tuntuu kuin koko lantio olisi sisältä päin tulessa.[/QUOTE]

Karkasi kesken viestin.. minulla on aika korkea kipukynnys mielestäni joten tähän saakka en ole kokenut mitään synnytystä kovempaa ja molemmat lapset tuli ilman kivun lievityksiä. Onko kipu jossain vaiheessa vielä kovempaa?

[QUOTE="aloittaja";27675653]Karkasi kesken viestin.. minulla on aika korkea kipukynnys mielestäni joten tähän saakka en ole kokenut mitään synnytystä kovempaa ja molemmat lapset tuli ilman kivun lievityksiä. Onko kipu jossain vaiheessa vielä kovempaa?[/QUOTE]

Asun ulkomailla joten silla ei varmaan ole mitaan merkitysta mita laakaria kaytin. :) Minulla on kanssa suht korkea kipukynnys enka vahasta valita, mutta nama kivut ovat just sellaisia pistavia kipuja syvalla lantiossa, seka alaselkakipua. Kuukautiset, silloin kun paattavat tulla, vievat sangynpohjaan paivaksi - ovat niin kivuliaat. Monta kertaa olen manannut sita etta kuinka aiti aina sanoi etta kivuliaat kuukautiset loppuu siihen kun synnyttaa lapsia - 4 lasta myohemmin ja katin kontit... nytpa siihenkin sitten selitys loytyi. Noista suolisto-oiriesta sen verran etta niitten takia juoksin laktoosi ja keliakia kokeissa kun ei siina hommassa ollut mitaan jarkea. Kavin gastroenterologilla juttelemassa joka lahetti sitten kokeisiin. Kaikki tulokset negaa. Koitin muunnella ja sovitella ruokavaliota itsekseni ja tarkkailin etta olisko joku tietty ruokaaine, mutta ei.. Kuten yksi nimimerkki tuotta aikaisemmin sanoikin etta suolisto oireet loppuu leikkaukseen YAYYYYYY!!!!

Mä kävin kanssa yksityisellä, ultrineen maksoi muistaakseni vähän yli 100e. Sain lähetteen naistenklinikalle. Siellä tutkittiin, kontrolli 4kk päästä, ei ollut kysta hävinnyt, joten operoitiin. Mulla siis oli iso kysta toisessa munasarjassa, myös munasarja jouduttiin poistamaan, tehtiin tähystysleikkauksena. Ja mikä parasta, samalla nukutuksella laitettiin hormonikierukka. Kaikki vuodot on muisto vaan :)

Minulla myös löytyi kystat lokakuulla gynen ultrassa molemmista munasarjoista. Nyt tulossa kontrolli onko mitään tapahtunut. Ainakin kamalan kipeä olen ollut. Alavatsa kipuilee ja viiltelee ja pari vkoa sitten söin antibioottikuurin virtsatietulehdukseenkin. Vähän semmoinen olo, että oliko se sitä sittenkään. Otettiinhan siinä tietysti pissakoe, jossa tulehdusarvot yms koholla eli jospa sitä oli. Ekalla kerrallagynellä otettiin myös verikoe, jossa lääkäri kontrolloi, ettei mitään pahanlaatuisia olisi nuo kystat. Jännittää kontrolliin meno. Nyt muuten on ollut kuukautisten välissäkin ruskehtavaa pahanhajuista vuotoa. Yksityisellä myös olen käynyt. Ei julkiselle pääse ollenkaan kuin pää kainalossa.
Miten isoja teidän kystat on olleet? Minulla toinen n. 3 cm ja toinen 1 cm. Toivottavasti ovat hävinneet. kivut tosin ei ole hävinneet.

Yhteistyössä