Syke nähty, mutta tuhruttaa

Hei!

Olisiko täällä ketään kellä olisi sama tilanne päällä tai joku jolla tällainen tilanne ollut?

Elikkäs kyseessä 2. IVF ja sain elämäni ensimmäisen plussan 20. toukokuuta. Ensimmäiset 8 viikkoa meni ilman mitään vuotoja. Alkuraskauden ultra oli viime viikon maanantaina (rv 8+5). Ultrassa köllötteli yksi pikkuinen, jonka sykekin löytyi (ultra antoi, että viikkoja olisi 8+4).

Mutta sitten, juhannuksena lauantaina (rv 9+3) alkoi tämä hiton ruskee vuoto. No ehkä tätä ei ihan vuodoksi voi sanoa, mutta just sellaista ruskeeta valkovuotoa/tuhruttelua, että kuitenkin joutuu pikkuhousunsuojia käyttämään.

Mistä ihmeestä se tämän nyt lykkäsi? Mulle siirrettiin kaksi alkioita, mutta ei kai se sekään sieltä nyt vuotaisi?

On tämä hermoja raastavaa!! Seuraava ultra on vasta 13.7., joten vielä monta viikkoa pitäisi vielä kituutella :(.
 
mulla on ollu rusehtavaa vuotoa ekoissa raskauksissa, vkoja en muista mut alussa. ja molemmat siis päättyneet vauvan syntymään. mun käsityksen mukaan hätää ei oo jos vuoto on pelkkää tuhruttelua eikä kirkasta verta.
 
Mulla on vähän samanlainen tilanne päällä. Ultrassa 7+1 näkyi sydämen syke ja kaikinpuolin ok. Yhtäkkiä tänään 7+6 alkoi tulemaan tuhrua/vuotoa. Lääkäri vain totesi että tuo on melko normaalia että alkuraskauden aikana vuotaa. Jos ei kipuja jne niin on melko varmasti harmitonta.. itse yritän kyllä huomenna päästä tarkistamaan asian, ihan mielenrauhan vuoksi.
 
Alkuraskauden vuodot ovat tosi yleisiä. Jos ei ole minkäänlaisia kipuja, eikä vuoto ole runsasta, ei kannata hermoilla. Mulle kans siirrettiin 2 alkiota. Itsellä vuosi pariin otteeseen, ensin vko 6 paikkeilla melkein viikon ja sittten vko 11 paikkeilla pari päivää, sellaista ruskeahkoa vuotoa, vähän kuin menkkojen jälkipuolella, pariin otteeseen tuli ihan punaista vertakin pyyhkiessä. Jälkeen päin sitten selvisi, että istukka oli niin lähellä kohdunsuuta, että sen takia sitten vuosi. Nyt ollaan menossa viikolla 33 ja kaikki hyvin!
 
Itselläni kolmatta odottaessani rupesi vuotamaan verta rv 7 paikkeilla. Yksityisellä todettiin hematoomaksi, joka häipyi rakenneultraan mennessä. Saikkua sain viikon ja lepää piti. Sitten se vuoto vaan loppui ja terve vauva syntyi.

Tässä odotuksessa rv 16+ heräsin yks aamuyö kun alushousuni olivat aivan veressä, soitin synnärille ja sain kuulla ettei mitään voida tehdä jos jotain on tapahtuakseen. Koko sen päivän vuoteli (pärjäsin pikkuhousun suojalla) ja seuraavana päivänä vuodon jatkuessa hakeuduin synnärin päivystykseen. Mitään syytä vuodolle ei löytynyt, elävä ja touhukas vauva löytyi ja nyt vuoto loppunut 4 päivää myöhemmin..

Istukka saattaa olla huonossa paikassa, hematooma tai herkät limakalvot esim. Tsemppiä vuodon kanssa, tiedän että on hermoja raastavaa odottaa..
 
Mulla sama tilanne tuli viime vkolla, nyt 12+1 meneillään. Alkoi joskus alkuviikosta tuhruna ja yhtäkkiä lauantaina hanat aukes kipuilujen kera (kirkasta verta tuli tooosi paljon), oltiin ihan varmoja että kesken meni, mutta äitipolin päivystyksessä löytyikin ultrassa pieni sikiö sieltä liikuskelemasta ja sydän sykki kuin pitikin. Verivuoto loppui samana iltana, mutta tuhruttaa aina välillä vieläkin. Eilen kuultiin taas sydänäänet ja kaikki vaikuttais olevan hyvin, terkka syytti istukkan paikkaa tuosta vuodosta. Eli nou hätä, se kirkas verikään ei vielä välttämättä tarkoita mitään.
Mun omalla äidillä on ollut samaa ongelmaa parissa raskaudessa ja mietinkin, olisiko jotenkin periytyvää? Mutta rauhassa vain otat, vaikka tiedän ettei se helppoa ole.. Tuo on kuitenkin tosi yleistä tuo tuhru :)
 
Mulla toisessa raskaudessa lorahti ihan kirkasta verta kunnolla rv 7+5 ja sitten tuhruilua siitä reilun viikon. Pääsin heti seuraavana päivänä tuosta ultraan ja sikiö löytyi hyvinvoivana. Kohdussa näkyi myös toinen sikiöpussi, jossa elämää ei ollut ja oli jo häipymässä. Lääkäri totesi toisen alkion vuotaneen pois. rv12 ultrassa ei enää näkynyt jälkeäkään toisesta. mutta toinen siis syntyi ajallaan ja terveenä!

muoks. mulle ei siis tehty alkionsiirtoa, vaan kohdussa oli alkanut kaksosraskaus.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos teille kaikille viesteistä =)!

Vuoto jatkuu edelleen, kestänyt kohta 1 ½ viikkoa. Onneksi pääsin viime viikolla neuvolaan tarkistukseen ja siellähän se pikkunen köllötteli, heitti oikein kuperkeikankin. Kotidopplerilla olemme saaneet päivittäin sydänäänet kuulumaan, viikkoja nyt tasan 11. Joten taitaa tämä tuhruttelu onneksi olla vaaratonta? Inhottaa vain, kun joutuu koko ajan kulkemaan pikkuhousunsuoja pöksyissä.
 

Yhteistyössä