syke huippu urheilijalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "syke"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole huippu-urheilija, mutta melko lähellä :D Leposyke on 51-52, maksimisyke pitäisi olla 194 kieppeillä mut nousee korkeintaan 176:een..

Tämäkin riippuu vähän lajista, mitä harrastaa. Hiihtäjällä on varmasti matalampi leposyke kuin voimanostajalla jne.

Viimeksi muokattu:
Sekä leposyke että etenkin maksimisyke ovat suuresti yksilöllisiä. Kestävyysharjoittelu laskee leposykettä ja toisaalta iällä on taipumus laskea maksimisykettä. Periaatteessa (siis huom. periaatteessa) ideaalitilanne on se, että nk. sykereserviä olisi mahdollisimman paljon, eli siis leposykkeen ja maksimisykkeen välinen ero olisi mahdollisimman suuri.

Itse en ole huippu-urheilija, mutta jonkinlainen aktiivikuntoilija kuitenkin ja oma leposykkeeni on n. 50bpm tai vähän alle ja maksimi kahdensadan hujakoissa.

Voisin kuvitella, että n. 40 kieppeillä. Mulla oli pari vuotta sitten leposyke 46, vaikken urheilija ollutkaan, mutta aktiivinen kuntoilija. Nyt oli 52, kun olen huonommassa kunnossa kun en ole enää jaksanut samalla tavalla liikkua vauvan kanssa.

Sykkeet voi vaihdella suurestikin eri ihmisten välillä mutta luulisin huippu-urheilijan leposykkeen olevan 40-50 lähistöllä.Maksimisykkeen karkeana laskutapana voidaan käyttää 220-oma ikä mutta tuokin voi tapauskohtaisesti heittää paljon.

Yhteistyössä