Toistuvat äkilliset hengenahdistukset..enkä saanu lääkäriaikaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Ollut 4kertaa noin 3kuukauden sisällä..
2ekaa kertaa oli lähinnä vaan pyörrytys, korkea syke, ja oikeasti olo että tajunlähteminen ei kaukana.. nämä kerrat lievän fyysisen rasituksen aikana.. kesti noin 4-5min..

3 kerta oli kun seisoin suihkussa yksin... tuli huono olo, pyörrytti, sit alko ahdistaa, tukehduttava tunne, syvään haukoin henkeä.. taas noin 4min ja meni ohi...

4kerta sama kuin edellinen + korkea syke mutta lievän rasituksen aikana.

Aina jaa sellane tärinä ja heikko olo..

En saanu lääkäriaikaa... pitää mennä päivystykseen jos siltä tuntuu sano hoitaja puhelimessa...
voi huoh....
onkohan tää normaalia vai pitäiskö huolestua.

Olen 25v, perusterve muuten. kotiäiti.

ihan vain hyperventilointia (paniikkikohtaus), joten ei edellytä akuuttia lääkäriaikaa. Kohtauksen sattuessa voit mennä päivystykseen, jolloin todetaan veren normaalia korkeampi happipitoisuus (et siis todellakaan ole tukehtumassa, vaan hengität liikaa, mistä tunne tulee - hengitä paperipussiin kohtauksen tullessa, jotta veren happipitoisuus lakkaa kasvamasta). Lisäksi varaa aika mielenterveyspuolelle, jotta saat selvitettyä sen, mistä ja miksi paniikkikohtauksesi laukeavat.

hengenahdistuksessa voi AINA suoraan mennä päivystykseen, tilaamatta aikaa.
mä sain hengenahdistuskohtauksen v 2004, kärvisteli ahdisuksen kanssa koko yön, aamulla menin lääkäriin. sanoivat että olsi pitänyt tulla jo yöllä. Syytä ei koskaan tähän lydetty, mutta saattoi silä olla vaikutusta että olin raskaana siloin. Mua tutkittii kunnola ja kuvatiin kauhkot,m otettiin eirlaisa verikoita astm atutkittiin jane. MITÄÄN eivan löytynyt. saaattoi se olla joku allergiakohtauskin

Kohtauksen aikana voi tietenkin mennä päivystykseen, muutenkin varaisin ajan lääkärille vaikka tilanne näin ulkopuolisesta ei ehkä kuulosta kovin vakavalta, mutta tarkistuttaisin asian joka tapauksessa. Paniikkikohtaukselta minustakin vaikuttaisi.

Ja terveyskeskus lääkärille tai muulle yleislääkärille varaisin ajan syy paniikkikohtaukseenkin voi joskus olla somaattinen.

Paniikkihäiriö :: Terveyskirjasto

Viimeksi muokattu:
No tuota.... siis nää kolme kohtausta on tulleet aina seksin jälkeen... samantien kun hommat loppuu kohtaus alkaa HETI. Paitsi tuo yksi kerta kun olin yksin.

Enkai nyt saa paniikkikohtausta seksin jälkeen??!!

Osaaks kukaan sanoa et onko tää nyt oikeesti syy lähtee päivystykseen???
Siis vaikka tänään tai huomenna?? vai sillon kun olen saanut seuraavan kohtauksen??
Oon oikeestaan aika huolissani :(

Mä sanoisin,että lähdet päivystykseen jos vielä tuollaisia kohtauksia tulee. Millainen vointisi nyt on? Sekin on aika lailla ratkaisevaa. Jos olet edelleen huonovointinen,niin sitten kannattaa mennä päivystykseen. Luulisin myös,että kyseessä jonkinlainen paniikkihäiriö. Näin yhtäkkiä ajattelisin,että jos kyse jostain todella vakavasta olisi niin et varmaan enää olisi 3kuukauden jälkeen siitä täällä kirjoittamassa. Uskon kyllä että huolettaa.

mä pyörtyilen alhaisen verenpaineeni kanssa, mutta ei ole ollut hengenahdistusta kylläkään.

Nopein, helpoin, halvin ja vaarattomin tapa "hoitaa" alhaisen verenpaineen aiheuttamaa pyörrytystä on kolme lasia (6dl) VETTÄ yhtäpötköön juotuna.

luin tästä jostain ja koitin, se tosiaan auttaa!

Toinen syy miks pyörtyilen, on kun koitan laihduttaa (eli syödä max 1400-1500 kcal päivässä) ja kun verensokeri laskee, niin se yhdistettyna alhaiseen verenpaineeseen -> taju lähtee.

Yhteistyössä