Syitä miksi ateisti odottaisi seksiä

"hmm"
Mitä mieltä olet, missä iässä (tai minkälaisen elämänkokemuksen jälkeen tms) nuorten olisi sopivaa aloittaa seksielämä? Summittaista aikaa tässä tietysti haen, eihän sitä voi välttämättä kovin tarkasti sanoa.

....

Itse asiassa haluaisin kysyä sinulta, hmm, yksityiskohtaisempaa kysymystä. Me ollaan selvästi eri mieltä asioista, mutta se on okei, ei siinä mitään, haluaisin ymmärtää sun näkökulmaa: Olet harrastanut irtosuhteita, mutta minusta vaikuttaa siltä että haluaisit olla uskollinen suhteessasi. Miksi? Tätä mun on vaikea ymmärtää, että mitä väliä sillä on missä vaiheessa harrastaa niitä irtosuhteita, ennen suhdetta vai sen aikana? Se kun ei ole keneltäkään pois, niinkuin monet sanoo. )
yksilön älykkyydestä ja henkisestä iästä sekä valmiudesta riippuen sopiva aika harrastaa seksiä olisi omasta mielestäni heittämällä 16-99.

mutta jäi vähän monttu auki tuosta jälkimmäisestä kysymyksestä. eikä mitenkään hyökäten vaan aidosti ihmetellen: herranjumala, luuletko sinä että se, että on harrastanut elämässään seksiä ilman avioliittoa/vakavaa suhdetta/aiettakaan suhteesta tarkoittaa sitä, ettei ihminen sitten suhteessa ole uskollinen ja halua olla uskollinen? että samantien seksi muuttuu vain yhtä merkityksettömäksi asiaksi kuin joku purkan jauhaminen ja pannaan kaikkia jotka ei juokse tarpeeksi nopeasti karkuun? en ihmettele tuota mielipidettäsi irtosuhteita kohtaan, jos tosissaan luulet sen olevan tuollaista. vinkki; se ei ole. nyt ollaan aika helvetin kaukana metsässä.

Suhde ei ihan varmasti ole vakaalla pohjalla jos eka seksi kerta aiheutaa parisuteenkriisin josta ei päästä yli. Totta. Itse käsitän parisuhteen kriisit vain paljon laajemmin. Omasta mielestäni niistä suurin osa käsittelee ylipäätään jotakin muuta kuin seksiä.

Varmasti ihminen joka etsii vakavaa suhdetta on valmiimpi odottamaan myös seksiä jonkun aikaa kuin henkilö joka etsii lähinnä seksi suhdetta. Siinä mielessä "odottaja" on keskimäärin valmiimpi panostamaan suhteeseen ongelmista huolimatta (liittyi ne seksii tai johonkin muuhun).
Olen samaa mieltä kaikesta mitä sanoit. Toki kriisit suhteessa liittyy muihinkin asioihin kuin seksiin. Me puhuttiin aiemmin nimenomaan seksiin liittyvistä kriiseistä.

[QUOTE="hmm";30408513]yksilön älykkyydestä ja henkisestä iästä sekä valmiudesta riippuen sopiva aika harrastaa seksiä olisi omasta mielestäni heittämällä 16-99.

mutta jäi vähän monttu auki tuosta jälkimmäisestä kysymyksestä. eikä mitenkään hyökäten vaan aidosti ihmetellen: herranjumala, luuletko sinä että se, että on harrastanut elämässään seksiä ilman avioliittoa/vakavaa suhdetta/aiettakaan suhteesta tarkoittaa sitä, ettei ihminen sitten suhteessa ole uskollinen ja halua olla uskollinen? että samantien seksi muuttuu vain yhtä merkityksettömäksi asiaksi kuin joku purkan jauhaminen ja pannaan kaikkia jotka ei juokse tarpeeksi nopeasti karkuun? en ihmettele tuota mielipidettäsi irtosuhteita kohtaan, jos tosissaan luulet sen olevan tuollaista. vinkki; se ei ole. nyt ollaan aika helvetin kaukana metsässä.[/QUOTE]Eli 16+, yksilöstä riippuen. Mitä mieltä olet, minkälaiset asiat siihen vaikuttaa? Yksityiskohtia haen.

Ei, en luule että jos on harrastanut elämässään seksiä ilman avioliittoa/vakavaa suhdetta/aiettakaan suhteesta tarkoittaa sitä, ettei ihminen sitten suhteessa ole uskollinen ja halua olla uskollinen. Ja että samantien seksi muuttuisi merkityksettömäksi kuin purkan jauhaminen? Ei se näin toimi.

Jäitä hattuun hmm.

Kysyin että miksi haluat suhteen olevan uskollinen. Tuossa sun purkauksessa jäi näemmä vastaamatta, kun ihmettelit kuinka metsässä mie mahdankaan olla.

juueipäs
"Jos sua kiinnostava mies on lääkäri, ja pystyy tekemään kiireessä leikkauksia ja tarpeen tullen 20 tuntista työpäivää, sanotko että "ei tuo vielä kerro mitään, pitää seurustella ensin että tietää kuinka herkästi se menettää hermonsa"

Itse asiassa, juurikin näin. Ei kerro lääkäristä mitään kun työasiat ovat pikkasen eri asia kuin rakkausasiat. Minä pystyn erittäin kovan henkisen paineen alla tekemään kriisityötä ja kohtaamaan karmeita asioita, mutta kotona hermo menee kyllä hyvin pienestäkin ja olen äkkipikainen, herkkä ja hauras jos mieheni on kyseessä.

Minusta on rakkauden tärvelemistä sotkea se seksiin. Rakkaus on jotain niin syvää ja voimallista, väkevää. Seksi taas irstasta, hauskaa, kepeää, kokeilevaa, toki myös hyvin yhdistävää ja syvällistä (esim tantra on tällaista mielestäni), mutta seksi ei ole syömistä tai paskalla käyntiä ihmeempi asia sitten kuitenkaan, anaaliseksi varsinkaan, hehe. Voihan pytyllä istuskellessakin ottaa romanttisia katsekontakteja tai pitää kädestä kiinni ja eläytyä, jakaa se hetki toisen kanssa, mutta se on silti vain paskalla käyntiä. Ruumiillisia toimintoja vain. Tai jos kyse on enema-huuhtelusta osana vaikka sitten sitä rakastavaa seksisessiota. Rakkaus on syvempänä pään sisällä ja lähempänä jotain luonnonvoimaa. Minä haluan rakastaa vain ja ainoastaan miestäni päivieni päähän saakka ja omistaa elämäni vain ja ainoastaan hänelle. Mutta seksiä kyllä harrastan iloisesti muidenkin kanssa, ihan luvalla, eikä asiassa ole mitään ongelmaa ja ne eivät liity toisiinsa yhtikäs mitenkään. Kai tämä liittyy siihen, että pidämme molemmat todella rajusta seksistä ja lyömistä ja satuttamista ei ihan samalla tavalla pidä kuitenkaan niin ylevänä ja puhtaana asiana, vaikka meille se rakastelua onkin, että lähtisi ihan varauksetta sotkemaan asioita keskenään. Ja samaten kun kiihotumme kolmansista osapuolista ja ne ovat luontainen osa touhujamme ajoittain.

sgkpsg
Moikka mies1! Sun kun piti olla niin älykäs niin miten et osaa häivyttää noita maneerejasi kirjoituksistasi ettei sua heti tunnistettaisi kun yrität esiintyä uudella nikillä jonakin mitä et (taaskaan) ole?

"hmm"
Eli 16+, yksilöstä riippuen. Mitä mieltä olet, minkälaiset asiat siihen vaikuttaa? Yksityiskohtia haen.

Ei, en luule että jos on harrastanut elämässään seksiä ilman avioliittoa/vakavaa suhdetta/aiettakaan suhteesta tarkoittaa sitä, ettei ihminen sitten suhteessa ole uskollinen ja halua olla uskollinen. Ja että samantien seksi muuttuisi merkityksettömäksi kuin purkan jauhaminen? Ei se näin toimi.

Jäitä hattuun hmm.

Kysyin että miksi haluat suhteen olevan uskollinen. Tuossa sun purkauksessa jäi näemmä vastaamatta, kun ihmettelit kuinka metsässä mie mahdankaan olla.
miksi mielestäsi on ihmettelemisen arvoista, että en petä miestäni, vaikka olen harrastanut irtosuhteita? onhan tuo nyt kysymyksenä aika absurdi jolla lähinnä ilmaistaan että jos on harrastanut seksiä joskus, sillä ei ole mitään merkitystä enää ikinä. Ihmettelet, mitä eroa on harrastaa seksiä puolituntemattoman kanssa sinkkuna ja silloin, kun olet toisen ihmisen kanssa naimisissa. tämä kertoo vähän että metsässä ollaan.

mutta jos aidosti et itse keksi syitä, niin esimerkiksi siksi, että se suhde säilyisi, koska se on vakava, olen siihen sitoutunut ja odotan siltä tulevaisuutta. koska en edes halua harrastaa seksiä muiden kuin mieheni kanssa. saan sitä tarpeikseni kotona, ja rakkaudella maustettu seksi on ylivoimaisesti parasta (mutta sen parhautta ei mitenkään vähennä se, että olisi joskus harrastanut muistakin syistä seksiä). koska se olisi verinen loukkaus eniten rakastamaani ihmistä kohtaan.

sitä, millä henkisellä tasolla ihmisen pitää olla harrastaakseen seksiä on puuduttava keskustelunaihe joka ei pahemmin itseä kiinnosta. joidenkin aikuisienkaan ei sitä tarvitsisi harrastaa.

Joo et sie oo ku sie oot hemmo_87 mut aikaisempi nikkis oli mies1. Vastaahan kysymykseen :) ps. sie et hämää tolla siesiemiemie-jutullas, vaikutat vaan pelleltä kun välillä unohdat sen etkä muuten kirjota murteella :)
Kirjoitan välillä puhekielen sanoja, välillä kirjakielen. Omg. Oon pohjosesta ja asun nyt Keski-Suomessa. Murteet sekoittuu. Asia loppuunkäsitelty. Palataan asiaan kun sulla on jotain annettavaa keskustelulle.

[QUOTE="hmm";30408527]...

mutta jos aidosti et itse keksi syitä, niin esimerkiksi siksi, että se suhde säilyisi, koska se on vakava, olen siihen sitoutunut ja odotan siltä tulevaisuutta. koska en edes halua harrastaa seksiä muiden kuin mieheni kanssa. saan sitä tarpeikseni kotona, ja rakkaudella maustettu seksi on ylivoimaisesti parasta (mutta sen parhautta ei mitenkään vähennä se, että olisi joskus harrastanut muistakin syistä seksiä). koska se olisi verinen loukkaus eniten rakastamaani ihmistä kohtaan.[/QUOTE]
- Mitä tekemistä uskollisuudella on suhteen säilymisen kanssa?
- Vakava suhde on siis sanojesi mukaan sellainen, joka on uskollinen. Kertooko syrjähyppy että suhde ei ole vakava...? Vai mitä ajat tällä takaa?
- Mitä tekemistä seksin harrastamisella on tulevaisuuden ja suhteen sitoutumisen kanssa?
- Miksi syrjähyppy olisi verinen loukkaus eniten rakastamaasi ihmistä kohtaan?

Mun näkökulma josta kysyin tän mun absurdin kysymyksen, on sellainen että seksistä voi tehdä itselleen merkityksettömän harrastamalla sitä usein ja matalalla kynnyksellä. Siitä voi toisaalta myös tehdä merkityksellisen pitämällä sen kiinni rakkaudessa ja parisuhteessa. Mielestäni ihmisellä on oikeus ja käytännössä pakko valita kumpaan suuntaan hän itse haluaa seksinsä kanssa mennä.

Mielestäni kummastakaan tavoitteesta poistuminen vähän vain haittaa sitä, ja siksi ihmettelen miksi ihmiset ovat jossain siinä välimaastossa. Mun mielestä ihmiset ei usein ole itselle perustelleet omia valintojaan. Siksi kysyn. Olen utelias.

Onko hemmo_87 ollut ikinä rakastunut?
Näyttää siltä, että tähän kysymykseen emme tule koskaan saamaan vastausta.

Hemmoille seksi on puhtauteen perustuva tekninen suoritus. Ja siitä eteenpäin hautaan asti kestävä kahle.

Kuin perhosta pyydystäisi.

Jos saat kauniin kiinni, niin äkkiä eetteriin, neula läpi ja lasin alle, jossa se pysyy ikuisesti kauniina ja ah, puhtaana. Mutta kuolleena.

Tää virgomania on ihan käsittämätön juttu.

Jos joku on erehtynyt rakastamaan ennen, niin sen jälkeen rakkautensa ei voi olla aitoa tai puhdasta? Ainakin jos rakkaus on fyysisesti ehditty rikkomaan.

Tommoisissa tapauksissa kyseessä ei koskaan ole rakkaus, vaan hoitoa vaativa sairaalloinen omistushalu.

• Tykkää
Reactions: dipt ja Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja juueipäs;30408523:
"Jos sua kiinnostava mies on lääkäri, ja pystyy tekemään kiireessä leikkauksia ja tarpeen tullen 20 tuntista työpäivää, sanotko että "ei tuo vielä kerro mitään, pitää seurustella ensin että tietää kuinka herkästi se menettää hermonsa"

Itse asiassa, juurikin näin. Ei kerro lääkäristä mitään kun työasiat ovat pikkasen eri asia kuin rakkausasiat. Minä pystyn erittäin kovan henkisen paineen alla tekemään kriisityötä ja kohtaamaan karmeita asioita, mutta kotona hermo menee kyllä hyvin pienestäkin ja olen äkkipikainen, herkkä ja hauras jos mieheni on kyseessä.

Minusta on rakkauden tärvelemistä sotkea se seksiin. ...
Okei joo, tunnistan lähipiiristänikin tällaisen sun kuvaaman tilanteen, missä työssä ja kotona reagoi eritavoilla. Tämä on arkipäivää, olen samaa mieltä.

Mun pointtia se ei silti mun mielestä kumoa, ja tässä syy: ne henkiset valmiudet esim nyt paineensietoon on olemassa. Tämä ei muutu.

--

Miks sun seksi ei toiminu eksän kans, sitä en osaa sanoa perehtymättä asiaan tarkemmin. Sanoit suoraan että "kävimme ne kaikki läpi." Voitaisko me selvittää tämä asia. Mua kiinnostaa. Mitä se on se kemia mitä teillä sit ei ollu? Mulla on kokemuksia kans. On ollu kipinöitä. On melkein paperit syttyny palamaan kun jäivät mun ja hänen väliin. Sitten on ollu tykkäämistä, uteliaisuutta, toisiin mutta ei kipinöitä. Tää ihminen täällä taas vaikuttaa kaikin puolin sopivalta... mutta sit ei vain tunnu miltään vaikka tilaisuuksia ois.

Jotenkin mie oon vain vissin olettanu että kyllä ihmiset tietää sen eron onko kipinöitä ilmassa vai ei. En ole edes hoksannu mainita sitä ekassa viestissä. Ehkä mie en ole kokenu sitä että seurustelee ilman tätä. Mun kursseilla täällä yliopistolla on tällä hetkellä pari kaikin puolin kiinnostavaa blondia... mutta ei vähääkään kipinöitä. Ei tulis kuuloonkaan että aloittaisin seurustelua niitten kanssa.

Palataan huomenna asiaan. Öitä, juueipäs.

Näyttää siltä, että tähän kysymykseen emme tule koskaan saamaan vastausta.

Hemmoille seksi on puhtauteen perustuva tekninen suoritus. Ja siitä eteenpäin hautaan asti kestävä kahle.

Kuin perhosta pyydystäisi.

Jos saat kauniin kiinni, niin äkkiä eetteriin, neula läpi ja lasin alle, jossa se pysyy ikuisesti kauniina ja ah, puhtaana. Mutta kuolleena.

Tää virgomania on ihan käsittämätön juttu.

Jos joku on erehtynyt rakastamaan ennen, niin sen jälkeen rakkautensa ei voi olla aitoa tai puhdasta? Ainakin jos rakkaus on fyysisesti ehditty rikkomaan.

Tommoisissa tapauksissa kyseessä ei koskaan ole rakkaus, vaan hoitoa vaativa sairaalloinen omistushalu.
...
...

Oletat vissin että etsin nimenomaan neitsyttä. -- Joo, se ois paras vaihtoehto, ei käy kieltäminen, mut ei se ole välttämätöntä. Seksielämän puolelta riittää samankaltainen arvostus yhteistä elämää kohtaan. Sanoinhan jo ekassa viestissä, että ei nämä asiat ole mustavalkoisia, Asiankannattaja. Kaikilla mun eksillä oli aikaisempaa seksielämää. Se ei ollu este seurustelemiselle tai tunteille.

Olen kuullu monia, monia kertoja miten ihmiset kuvaa rajoitettua seksielämää kuin kuolleena näytteenä. Vertauskuvia on toki erilaisia. Ei rajat tee asioista elottomia suljettuna. Rukissa meillä oli tosi kova kuri, mutta me saatiin asioita tehtyä. Vesi voi valua "vapaasti" joka suuntaan, mutta jos se ohjataan putkeen saadaan toiseen päähän paine josta voi saada jotain hyödyllistä. Niinku mun isoisä tekkee yhellä Kemijoen padoista.

Tässäki ketjussa on vaikka kuinka esimerkkejä mite ihmiset mennee ääripäihin niissä oletuksissa mitä jostain kommentista voi ehkä semanttisessa mielessä tehä. Jos on rakastanut ennen, tuleva rakkaus ei voi olla aitoa tai puhdasta?? Näin varmasti jotkut ajattelee. Vihjaat että mie oisin niitä. Ei.

Ei olla paljon puhuttu siitä mitä ne on ne henkisen puolen asiat jotka tekee sekä suhteesta että seksistä hyvää. Puhtaus on niin latautunu sana että en tykkää käyttää sitä tässä asiayhteydessä ollenkaan. Tykkään sanasta kintsukuroi, opin sen tässä kesällä. Japanilaisilta on tullu tää käsite, tarkoittaa jotain mikä on särkynyt, korjattu, ja kauniimpi sen takia että se toimii kaikesta siitä huolimatta.

Mie kun ajattelen että ei ihmisten tarvi rikkoa itteään ennen kuin ne voi oppia. Muiden virheistä voi oppia myös, ja palatakseni asiaan, tän ketjun tarkoitus on tuoda esiin keskustelua seksuaalisen liberalismin kolikon kääntöpuolesta, jotta ihmiset voi itse tehdä päätöksiä, jotka perustuu mahdollisimman monipuolisiin tietoihin.

Asiankannattaja, haluatko kommentoida jotain yksityiskohtaa ketjun ekasta viestistä?

Kahle... Jos kukaan ei estä vapauttasi juomasta itseäsi alkoholistiksi, onko vapaus hyvästä? Jos nopeasrajoitukset teiltä poistetaan, lisääntyykö turvallisuus? Jos olet sitoutunut parisuhteeseen jonka eteen näet vaivaa, onko elämäsi köyhempää vai rikkaampaa? #oddmusings

Kahle... Jos kukaan ei estä vapauttasi juomasta itseäsi alkoholistiksi, onko vapaus hyvästä? Jos nopeasrajoitukset teiltä poistetaan, lisääntyykö turvallisuus? Jos olet sitoutunut parisuhteeseen jonka eteen näet vaivaa, onko elämäsi köyhempää vai rikkaampaa? #oddmusings
Kukaan ei voi estää mua juomasta. Osaan keittää pontikkaa.

Nopeusrajoituksia kunnioitan, kuin myös poliisin oikeuksia valvoa niitä, kuin myös puhalluttaa minut.

Miten sä pystyt määrittelemään mun sitoutumiseni parisuhteeseen?

Voin ihan rehellisesti kertoa olleeni erittäin sitoutunut ja uskollinen suurinpiirtein neljännesvuosisadan.

Sä et mulle pysty sitoutumisesta tai uskollisuudesta pysty kertomaan yhtikäs mitään.

On ollu ihastuksia ja vaikka mitä tunteita, joskus enemmän joskus vähemmän, mutta mie itse kutsun rakkaudeksi vasta sellaista tilannetta ku toiseen luottaa 100% ja suhde toimii. Silloin ollaan jo aika pitkällä, kihlat ehkä kulman takana tjsp. En ole sinne asti vielä päässyt.
Jännää, että sinä olet tässä se, joka sotkee rakastumisen ja rakastamisen.

Kukaan ei voi estää mua juomasta. Osaan keittää pontikkaa.

Nopeusrajoituksia kunnioitan, kuin myös poliisin oikeuksia valvoa niitä, kuin myös puhalluttaa minut.

Miten sä pystyt määrittelemään mun sitoutumiseni parisuhteeseen?

Voin ihan rehellisesti kertoa olleeni erittäin sitoutunut ja uskollinen suurinpiirtein neljännesvuosisadan.

Sä et mulle pysty sitoutumisesta tai uskollisuudesta pysty kertomaan yhtikäs mitään.
...
...
Okei.

Jännää, että sinä olet tässä se, joka sotkee rakastumisen ja rakastamisen.
Meh, semantiikkaa. Ihmiset tarkoittaa eri asioita eri sanoilla. Ihastuminen, kiintyminen, välittäminen, kiinnostuminen, rakastuminen, tykkääminen, jne. Joo varmaan jotku puhuu rakastumisesta ensimmäisten seurustelukuukausien aikana. Minusta se on vielä noita muita asioita, mutta onkhan sillä mitään väliä tässä.

--

Tosi moni tässä ketjussa on ilmaissu eriäviä mielipiteitä ekaa viestiä kohtaan. Onko tosiaan näin että samaa mieltä ei ole juuri kukaan, paria harvinaista poikkeusta lukuunottamatta?

Olen lukenut aiemminkin tämän saman tarinan Thoughtcatalogista. Tarinassa seksistä oli tehty naisen silmissä epäpuhdasta, neitsyydestä tavoiteltavaa, ja puhtauden menettämisestä sosiaalinen kirous.

Tyyppiesimerkki miten odottamisenkin voi tehdä todella väärin. Siinä missä uskikset tekee joitain asioita kunnioitettavalla tavalla, ne feilaa toisia. Tyttö ei esimerkiksi ollut koskaan hänen sanojensa mukaan edes "ajatellut seksuaalisia asioita, tai tehnyt mitään mistä seuraa seksuaalisia ajatuksia". Kirkko tekee siinä karhunpalveluksen, jos multa kysytään.

Ruusutarha, miten seksiin tutustuminen kannattais sun mielestä nuorten aloittaa?
Useammin seksiin tutustumisen todennäköisesti pilaa nuoren elämässä muut olosuhdetekijät kuin itse seksiin liittyvät, esimerkiksi alkoholin käyttö liian varhain ym. ehkä kaoottiset tilanteet, jotka eivät pysy hallinnassa, ja tällöin ensimmäiset kokemukset seksistä etenkin tytöillä saattaa olla enemmän rikkovia kuin myönteisiä.

Yksi apu tähän voi kuitenkin olla niinkin yksinkertainen, kuin esimerkiksi jokin tietoa sisältävä vihko, josta nuori voi itse lukea aiheesta, myös sen sosiaalisesta ja henkisestä puolesta eikä vain fyysisestä. Tietenkään se ei poista kaikkea mikä tuossa iässä on haastavaa, mutta mitä enemmän tietoa asioista on, sen enemmän on myös ymmärrystä.

Esim. Jenni Pääskysaaren Kompassi-kirja oli mulle nuorena hyödyllinen, se käsittelee nimenomaan naiseksi kasvamista ja seksuaalisuuden kehitystä siinä murrosiässä ja on suunnattu teini-ikäisille. Jotain vastaavan tapaista näkökulmaa ja informaatiota moni tyttö mielellään varmaan ottaisi vastaan, vaikka sitä ei ehkä osaa itse silloin etsiä.

Seksiin tutustumisen voi tietenkin aloittaa ihan itsekseen, mutta toisen kanssa tapahtuvaan seksiin tutustuminen kannattaa mun mielestä aloittaa sellaisessa seurustelusuhteessa, jossa voi tuntea luottamusta toiseen.

...
...
Okei.

Meh, semantiikkaa. ..
Tosi moni tässä ketjussa on ilmaissu eriäviä mielipiteitä ekaa viestiä kohtaan. Onko tosiaan näin että samaa mieltä ei ole juuri kukaan, paria harvinaista poikkeusta lukuunottamatta?
Sanoilla on merkitystä, koska maailma on sana (Samuli Paronen)

Mitä et suostu hoksimaan on se, että seksi on ihan normaali asia.

Jos joku tahtoaan vastaan syystä tai toisesta pidättyy siitä, niin se ei ole tervettä.

On ihan riittävän hankalaa löytää ittelleen sopiva parempi puolisko, joten ei kande tehdä asiasta yhtään vaikeempaa nostamalla seksi jollekin mystiselle jalustalle.

...Yksi apu tähän voi kuitenkin olla niinkin yksinkertainen, kuin esimerkiksi jokin tietoa sisältävä vihko, josta nuori voi itse lukea aiheesta, myös sen sosiaalisesta ja henkisestä puolesta eikä vain fyysisestä.

...Esim. Jenni Pääskysaaren Kompassi-kirja oli mulle nuorena hyödyllinen, se käsittelee nimenomaan naiseksi kasvamista ja seksuaalisuuden kehitystä siinä murrosiässä ja on suunnattu teini-ikäisille. Jotain vastaavan tapaista näkökulmaa ja informaatiota moni tyttö mielellään varmaan ottaisi vastaan, vaikka sitä ei ehkä osaa itse silloin etsiä.

Seksiin tutustumisen voi tietenkin aloittaa ihan itsekseen, mutta toisen kanssa tapahtuvaan seksiin tutustuminen kannattaa mun mielestä aloittaa sellaisessa seurustelusuhteessa, jossa voi tuntea luottamusta toiseen.
Mua kiinnostais tietää mallin vuoksi yks tai kaks sun mielestä tärkeää yksityiskohtaa tuosta Kompassi-kirjasta. Mie oon samaa mieltä sun kans, noista sosiaalisista ja henkisistä seksiin liittyvistä puolista käydään liian vähän keskustelua nykyään.

Sanoilla on merkitystä, koska maailma on sana (Samuli Paronen)

Mitä et suostu hoksimaan on se, että seksi on ihan normaali asia.

Jos joku tahtoaan vastaan syystä tai toisesta pidättyy siitä, niin se ei ole tervettä.

On ihan riittävän hankalaa löytää ittelleen sopiva parempi puolisko, joten ei kande tehdä asiasta yhtään vaikeempaa nostamalla seksi jollekin mystiselle jalustalle.
Seksihalut on tunteita siinä missä monet muutkin tunteet. Esimerkiksi todella loukkaavaa tai omasta mielestä väärää käytöstä kohtaan voi tuntea aggressiivista suuttumusta. Onko silloin syystä tai toisesta tappelemisesta pidättäytyminen tervettä?

Joissain tapauksessia pidättäytyminen jopa helpottaa sopivan paremman puoliskon löytämistä, kun ei jää seksin takia suhteeseen joka olisi jo kannattanut lopettaa. Kuinka monesti ihmiset sanoo että "näin jälkikäteen ajatellen ois pitäny jo silloin erota, mutta kun seksi oli niin hyvää"?

Olen samaa mieltä sun kans, Asiankannattaja, siitä ettei seksiä tule nostaa millekään mystiselle jalustalle. Pian valmistuvana opettajana kannata realistista, no-bullshit opetusta, jossa nuorille laitetaan faktat kainostelematta pöytään.

Sun mielestä mie ehkä nostan seksiä jollekin jalustalle. Elin 21v asti ajatellen "ihmiset saa harrastaa seksiä miten haluavat kunhan kaikki on vapaaehtoista eikä muita satuteta". Sittemmin mun ajatukset on muuttunu, kun olen pohtinu useampia näkökulmia. 21-vuotiaana tutustuin ihmisiin joiden kanssa ekaa kertaa keskustelin niistä näkökulmista.

kyllä se siitä kun ikää tulee
Mie oon samaa mieltä sun kans, noista sosiaalisista ja henkisistä seksiin liittyvistä puolista käydään liian vähän keskustelua nykyään.
Tähän minäkin yhdyn. Mielestäni tämän ketjun kaltaisista vanhakantaisista aiheista pitäisi puhua enemmän ja tuoda julki sitä, että seksihalut ja himot ovat normaaleja, että itsetyydytys on normaalia, että erilaiset seksimieltymykset eivät ole paha juttu, että itseään voi rakastaa ja päätäntävalta siitä antaako vai eikö ei muuta ihmisarvoa mihinkään sukupuolesta riippumatta. Ja että odottaa voi jos haluaa, mutta ihan yhtä lailla voi antaa mennä jos siltä tuntuu, pääasia että itse on tyytyväinen ja elämä on itselle mielekästä. Että abortti ei ole maailmanloppu jos ei siitä sellaista halua tehdä, että lapsia ei ole pakko haluta tai olla valmis ottamaan vastaan vaikka seksiä haluaakin harrastaa ja että himokas nainen ei ole likainen ja inhottava, vaan ihana seksuaalinen olento. Ja että naisetkin katsovat pornoa ja kaikki porno ei ole pahasta, vaan oikein kiva ja mukava asia, kunhan ketään ei satuteta vastoin tahtoa. Ja että seksinkään ei tarvitse olla monogamisen parisuhteen kulminoituma tai vakavaa tai jotenkin salailtavaa.

Se voi olla harrastajansa näköistä. Sitä tällaisten ketjujen avaajat eivät tajua, vaan olettavat että kaikille seksi on sama asia ja että kaikki suhtautuvat elämään samalla tavalla. Mikä oletus on edes, että kaikki haluavat ikinä avioon tai sitoutua koskaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se siitä kun ikää tulee;30409944:
Tähän minäkin yhdyn. Mielestäni tämän ketjun kaltaisista vanhakantaisista aiheista pitäisi puhua enemmän ja tuoda julki sitä, että seksihalut ja himot ovat normaaleja, että itsetyydytys on normaalia, että erilaiset seksimieltymykset eivät ole paha juttu, että itseään voi rakastaa ja päätäntävalta siitä antaako vai eikö ei muuta ihmisarvoa mihinkään sukupuolesta riippumatta. Ja että odottaa voi jos haluaa, mutta ihan yhtä lailla voi antaa mennä jos siltä tuntuu, pääasia että itse on tyytyväinen ja elämä on itselle mielekästä. Että abortti ei ole maailmanloppu jos ei siitä sellaista halua tehdä, että lapsia ei ole pakko haluta tai olla valmis ottamaan vastaan vaikka seksiä haluaakin harrastaa ja että himokas nainen ei ole likainen ja inhottava, vaan ihana seksuaalinen olento. Ja että naisetkin katsovat pornoa ja kaikki porno ei ole pahasta, vaan oikein kiva ja mukava asia, kunhan ketään ei satuteta vastoin tahtoa. Ja että seksinkään ei tarvitse olla monogamisen parisuhteen kulminoituma tai vakavaa tai jotenkin salailtavaa.

Se voi olla harrastajansa näköistä. Sitä tällaisten ketjujen avaajat eivät tajua, vaan olettavat että kaikille seksi on sama asia ja että kaikki suhtautuvat elämään samalla tavalla. Mikä oletus on edes, että kaikki haluavat ikinä avioon tai sitoutua koskaan?
Oon monista asioista sun kans samaa mieltä. Pitäis puhua näistä enemmän. Seksihalut on ok, ne on luonnollisia. Itsetyydytys sopivuuden rajoissa on ok. Ihmisarvo on kaikilla teoista riippumatta. Jokainen päättää itse mitä tekee. Abortti ei ole maailmanloppu. Ei pitäisi olla kaksoismoraalia sukupuolten kohdalla. Seksi voi olla harrastajansa näköistä.

Näistä asioista olen eri mieltä:
1) Porno on hyvin paljolti huono asia. Se vaikuttaa aivoihin ja sen vaikutukset nuorten miesten kautta näkyy jo yhteiskunnassa. Tästä on tutkimustietoa. Pieni, pieni osa pornosta (siitä mitä porno on nykyään) voi rikastaa ihmisten elämää, jos minulta kysytään.
2) Mie luulen että yksiavioiset heterosuhteet on aika lujasti kiinni ihmisen biologiassa, vaikka toki siitä on paljon poikkeuksia. Miksi taistella luontoa vastaan jos sen mukaan toimimisesta ei ole haittaa? Tällaiset perustavanlaatuiset suhteet tuskin on lähdössä pysyvästi pois, veikkaan.
3) Nykyisin korostetaan yksilön päätöksen vapautta seksiin liittyen. Mun mielestä pitäisi vähän enemmän korostaa pidättäytymistä ja asioihin kunnolla perehtymistä ennen seksielämän aloittamista, koska seksi on oikeasti iso juttu. Hormonaalisesti, biologisesti, sosiaalisesti, psykologisesti iso juttu. En kuitenkaan ehdota mihinkään liialliseen ääripäähän menemistä. Esim. Amerikan kouluissa on lähes kaikissa seksivalistusohjelmia, joiden kulmakivi on "odota avioon asti", mutta ne eivät tutkitusti toimi. Tämä ei johdu siitä että pidättäytyminen olisi pahasta, vaan siitä että seksiin suhtaudutaan siellä kieroutuneella tavalla, kuten näkyy esim. ruusutarhan linkistä viestissä #43, sivulla 2.

Yhteistyössä