Syitä miksi meidän pitäisi tehdä toinen lapsi?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Tuli tässä vaan asiaa mietittyä kun aina silloin tällöin tuota toivetta kuulee sukulaisilta ja ystävätkin kyselevät, että miksei tehdä toista lasta. Rupesin tosiaan asiaa miettimään ja kyllähän vauvat on ihania, mutta kun rupesin järkisyitä miettimään, että miksei kannata, niin tulihan sitä listaa:

1. Meidän pitäisi vaihtaa molemmat autot.
2. Pitäisi hommata ihan alusta lähtien taas kaikki, istuimet autoon, pinnasänky, vaunut jne jne...
3. vaipparumba
4. yöheräilyt
5. pullorumba
6. mies erittäin usein iltaisin töissä, joten olisin pääasiassa yksinäni vauvan ja leikki-ikäisen kanssa.
7. Miulta menis ainakin 2 seuraavaa talvea, itseasiassa useampikin, että joutuisin minimoimaan harrastukseni, jolloin myös koirat jäisi vähemmälle liikunnalle ja huomiolle koska en voi vauvaa ottaa mukaan ja vanhempi lapsi, joka nyt on 4, niin on nyt vasta pikkuhiljaa kyennyt osallistumaan.
8. kaksi lasta vaikeampi saada hoitoon, varsinkin kun ainoa vaihtoehto on mummila, loput asuu useamman sadan kilsan päässä.
9. päivähoitomaksut kasvaa
...

siinä nyt tuon verran. Noita asioita kun rupeaa miettimään, niin ei mitään järkeä tehdä toista lasta.

Mitä hyviä puolia toisen lapsen teossa olisi, mikä peittoaisi nuo ns. miinukset?

Laittakees listaa miulle :D

No, tästä kaikki suuttuu, mutta miun mielestä lapsesi ansaitsee saada sisaruksen. Oma sisko tai veli on niin suuri lahja, että enpä keksi parempaa. nuo siun syyt on, antekksi vain, aika itsekkäitä: ne lähtee kaikki sinun tarpeistasi.

Hassua miten negat tuli ekaks mieleen...
No vauvat on ihania, vauva-aika on ihanaa, saa olla kotona lasten kanssa. Sisarukset ovat rikkaus, etenkin vanhempana on mukavaa kun on sisaruksia joiden kanssa olla tekemisissä. (Mutta jos se niin hirveen vaikeelta tuntuu, niin ehkä sitten ei kannata.) Itsellä on haaveena kolmas.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
No, tästä kaikki suuttuu, mutta miun mielestä lapsesi ansaitsee saada sisaruksen. Oma sisko tai veli on niin suuri lahja, että enpä keksi parempaa. nuo siun syyt on, antekksi vain, aika itsekkäitä: ne lähtee kaikki sinun tarpeistasi.

Niin ne on itsekkäitä. Myönnän sen. Mutta jos mie koen nuo kaikki asiat huonoina asioina, niin ei kait miun oo mitään järkeä tehdä toista lasta?!

Luulen että syitä lapsen hankkimiseen ei yleensä tarvita kuin yksi: halutaan lapsi. Eli jos sellaista oloa ei ole, niin turha on muita syitä lähteä etsimään. Kyllä ainoalle lapselle kavereita löytyy kodin ulkopuoleltakin.

Jos sen toisen lapsen hankit, et sitä ikinä taatusti kadu. Jos et hanki, voit joskus miettiä että olisi ollut parempi ratkaisu. Esim. kun olet vanha, sinusta voi tuntua mukavalta, että lapsellasi on joku jakamassa taakkaa vanhuudestasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Luulen että syitä lapsen hankkimiseen ei yleensä tarvita kuin yksi: halutaan lapsi. Eli jos sellaista oloa ei ole, niin turha on muita syitä lähteä etsimään. Kyllä ainoalle lapselle kavereita löytyy kodin ulkopuoleltakin.

Ei kyse ole kaverista vaan sisaruksesta :).

Ja listaan voisin vielä lisätä terveyteni, sillä edellisen raskauden takia miulla meni polvet paskaksi ja toinen jouduttiin operoimaan ja toinen temppuilee vieläkin, joten uuden raskauden takia, ne olisi entistä paskemmassa kunnossa, jolloin saisin varmaankin heittää hyvästit harrastukselleni, joten koirat kärsisi myös.

Lapsi olisi siis 5 kun saisi pikkusisaruksen, jos on nyt 4. Jos pikkusisarus menisi hoitoon vuoden vanhana, esikoinen olisi 6 eli eskarilainen ja esiopetus on maksutonta. Vaikka pienestä menisi täysi maksu ja esikoinen olisi lopun päivää hoidossa, hänestä menisi 60% maksu vähennettynä sisarusalennuksella. Paljonko maksu siis käytännössä nousisi?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos sen toisen lapsen hankit, et sitä ikinä taatusti kadu. Jos et hanki, voit joskus miettiä että olisi ollut parempi ratkaisu. Esim. kun olet vanha, sinusta voi tuntua mukavalta, että lapsellasi on joku jakamassa taakkaa vanhuudestasi.

Tää on totta. Olen itse ainoa lapsi ja vanhempieni vanheneminen mietityttää. Eriyisesti aikuisena olisn kaivannut sisarusta.

Mun mielestä lapsi kanssa ansaitsee sisaruksen. Ja ainoista lapsista tulee usein suhteellisen pissapäisiä ja ainoastaan itseään ajattelevia. Se, että mä haluan lapsestani ihmisen joka ajattelee myös muita, saa meidät tekemään myös toisen lapsen. Mutta myös sen takia meille tulee toinen, että me vanhemmat oikeasti haluamme! Jollette te halua, ei siinä mitään väärää ole.

Tähäna sti olen aina ollut vankasti sitä mieltä, että yksi riittää. Miulla ei ikinä ole ollut minkään sortin vauvakuumettakaan. Nyt kun kaveripiirissä vauvoja putkahtelee maailmaan tasaista tahtia, niin välillä sitä miettii, että pitäisiköhän kuitenkin. Mutta sitten mieleen tulee tuo pitkä lista, että miksei kannata... ja järkevästi kun ajattelen, niin ei mitään järkeä koko ideassa :whistle:

Kysympä vain miksi pitäs vaihtaa molemmat autot? Onko teidän autot suunniteltu kolmelle hengelle??

Toi kaikki mitä listasit on vaan väliaikaista, sit ku vauveli kasvaa niin sisaruksita on hirveeeesti seuraa toisilleen. Ja tavaroita saa halvemmalla ku ostatte käytettynä. Itsellä on kaksi siskoja ja veli, on elämän rikkaus että on sisaruksia. Ois aika "orpo olo" jos olisin ainut lapsi.
Tää ainut lapsi joutuu sitten vanhempana kantamaan yksin huolta vanhemmistaan, kun ne sairastuvat ja tarttevat apua. Meillä tää tilanne ja huippu juttu, että voidaan sisarusten kanssa puhaltaa tässä yhteen hiileen ,ei ole kukaan yksin vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni Tonnika:

Tähäna sti olen aina ollut vankasti sitä mieltä, että yksi riittää. Miulla ei ikinä ole ollut minkään sortin vauvakuumettakaan. Nyt kun kaveripiirissä vauvoja putkahtelee maailmaan tasaista tahtia, niin välillä sitä miettii, että pitäisiköhän kuitenkin. Mutta sitten mieleen tulee tuo pitkä lista, että miksei kannata... ja järkevästi kun ajattelen, niin ei mitään järkeä koko ideassa :whistle:

No, suoraan sanottuna, eipä taida olla :(.

Meillä nyt 4-vuotias tyttö ja la 24.6. Pitkään mietittiin ettei toista lasta meille tule, mutta niin se vaan mieli muuttuu... Mies myös meillä illat töissä ja itse olen yrittäjänä, työllistän myös muita itseni lisäksi jolloin vapaa-aikaa ei muutenkaan ole liikaa.

Meilläkin menee vauvatarvikkeet uusiksi kun ehdittiin kaikki myydä. Autot vaihdettiin myös. Ja päivähoitomaksut kasvaa, eikä ns. lapsivapaata aikaa ole nytkään kuin ehkä kerran 2KK:ssa. Harrastukset on jääneet lähes kokonaan tai sitten ne on vaan muunnettu lapsiperheen arkeen sopiviksi. Lapset voi ottaa mukaan aika moneen juttuun kun vaan käyttää mielikuvitusta.

Ja mikä sen ihanampaa kun oma lapsi työ- ja hoitopäivän jälkeen halaa ja sanoo että äiti ihanaa kun ollaan kotona :) Tuskin jaksan odottaa että niitä halailijoita on kaksi!

Mä oon ainoa lapsi, ja vaikka on kavereita sun muita ollut ja on, niin olen katkera vanhemmilleni siitä ettei mulla ole sisaruksia.
Vanhempani eivät siis halunneet kuin yhden lapsen, itsekkäistä syistä, jotka hyvin samantapaisia kuin ap:lla.
On rankkaa olla yksin pohtimassa miten vanhemmat pärjää nyt vanhoina, ei ole lähisukua jonka kansa viettää aikaa tai ihmistä jonka akns ajakaa lapsuusmuistoja.
Se on oikeasti surullista.
Mulla on monta lasta, lapsettomuushoidotkin on käyty siksi että mä koin että haluan tehdä kaikkeni et mun lapsilla on mahdollisuus sisaruussuhteisiin, jos eivät ole läheisiä aikuisina niin ei voi mitään, mut on edes mahdollisuus jota mulla ei ole ollut.
Mut jos ei todella halua lasta, niin ei kai sit ole järkeä miettiä toista, miksi sitten on halunnut sen ensimmäisenkään jos toiselle ei ole sydämessä tilaa?

Jos ei itse halua tehdä toista lasta syystä tai ilman syytä niin eihän sitä sitten pidä tehdä vaikka täällä jeesustellaan että itsekästä jättää tekemättä alotusviestin syitten takia. Ja mitä pahaa on siinä että "itsekkäästi" jättää tekemättä jos se on itselleen parempi olla tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Kysympä vain miksi pitäs vaihtaa molemmat autot? Onko teidän autot suunniteltu kolmelle hengelle??

Toi kaikki mitä listasit on vaan väliaikaista, sit ku vauveli kasvaa niin sisaruksita on hirveeeesti seuraa toisilleen. Ja tavaroita saa halvemmalla ku ostatte käytettynä. Itsellä on kaksi siskoja ja veli, on elämän rikkaus että on sisaruksia. Ois aika "orpo olo" jos olisin ainut lapsi.
Tää ainut lapsi joutuu sitten vanhempana kantamaan yksin huolta vanhemmistaan, kun ne sairastuvat ja tarttevat apua. Meillä tää tilanne ja huippu juttu, että voidaan sisarusten kanssa puhaltaa tässä yhteen hiileen ,ei ole kukaan yksin vastuussa.

Juu meidän molemmat autot on 3hengen autoja ja toinen vasta muutama kuukausi sitten ostettu.

Tavarat saa toki käytettynä, uusia ei ole mikään pakko saaha, mutta tosiaan ihan kaikki pitäisi hommata kun kaikki ollaan jo myyty tai annettu pois.

Väliaikaista toki olisikin, mutta kaikista eniten tuossa listassa harmittaisi koirat ja niiden kohtalo. En voisi ehkä seuraavaan 3-4 talveen niiden kanssa pahemmin harrastaa ja sitten vanhin olisi jo 10-11 ja seuraavatkin 8-9 vuotiaita, joten ne olisivat jo eläkkeellä harrastuksen parista, joten...

Yhteistyössä