Kai myös persut edustavat sun mielestä saatanaa.
Koet siis demokratian uhkaavan demokratiaa.
En koe persujen edustavan saatanaa. Peruspopulismia, jossa ääriainekset kuitenkin jokseenkin kurissa. Persut ovat ok, joskaan en usko heidän kykyihinsä esim. hallituksessa. Näen, että jotain hyvääkin tuoneet, toivotaan että hallitus pärjää huonoissa ajoissa.
Toki persuilla on ollut muutama ihan huuhaatapaus riveissään. Alkuun tulee mieleen esim. Ano Turtiainen, Laura Huhtasaari, Teuvo Hakkarainen - varmaan muitakin. Mutta heidän linjansa ei kuitenkaan ole persuissa se vallitsena. Purrasta en erityisemmin pidä, linja kummallisen talousoikeistolainen. Mutta oman lyhytnäköisen etunu kannalta Purra sopii Kokoomusksen apupuolukeeksi. Hei, mun verotus kevenee! Mitäs tässä valittamaan.
Sinällään en näe asiaa ihan noin yksinkertaisena. Täsmäisku köyhiin on liian rankka. Syviä arpia tehdään ja hintaa saatetaan maksaa epäsuorasti kauan.
Suomessa kenelläkään poliitikolla ei ole niin paljon valtaa kuin USA:ssa presidentillä. Ja minä koen, että Donald Trump on surkein tapaus joka tuohon tehtävään on päässyt... oikeastaan koskaan.
En minä kovinkaan monesta republikaanista pidä. Mutta en koe, että he kuitenkaan olisivat olleet suuri uhka demokratialle. Reagan oli suorastaan hyvä presidentti, sopi kasarille. Bush vanhempi meni vähän ohi, nuorempi taas oli vähän hölmö sätkynukke. Ei paha tyyppi sinällään. Kännäävä raikulipoika, joka kuitenkin kelpasi (kuten aina) biblebelttaajille. Niin se aina menee. TV-papitkin olivat niitä pahimpia synnintekijöitä.
Trump on sitten ihan eri asia. Narsisti + älyllisesti max. keskiverto (joka pressalle on hiukan liian vähän). No hänen tapauksessaaan todennäköisesti suurempi äly laskisi suosiota.
Todisteet hänen luomastaan uhalle demokratiaa kohtaan on luettavissa kaikkialta, minua fiksummat ovat kirjoittaneet siitä muutaman kirjastollisen verran.
Mutta moni kaipaa enemmän autoritääristä johtajaa, joka vaan käyttäytyy miten lystää. Siinä ei silloin mitkään demokraattiset arvot paina. Taitaa olla niin, että loppujen lopuksi aika harva todellisuudessa piittaa demokratiasta. Tärkeämpää on, että oman päässä muototunut maailmankuva saa vastakaikua tai kuviteltua vastakaikua. Ja semmoinenhan Trump on. Hän sanoo mitä sylki suuhun tuo ja fanit kaivaa sieltä sitten itselleen sopiviammat jutut ja palvoo häntä kuin jotain kulttia.
Osa ei palvo, mutta kannattavat sitten häntä vaan siksi, että vihaavat melkeinpä kaikkea mikä liittyy woketukseen tai sellaiseksi miellettyyn. Ja tätä heidän mielessään edustaa USA:ssa demokraattinen puolue. Joten kaikkea mikä on sitä vastaan, kannatetaan.