Sydänleikkaus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peloissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Peloissaan

Vieras
Tää palsta ehkä nyt lähinnä vastasi sitä mihin kysymykseni sijoitan, vaikkei koske äitien terveyttä, vaan miehen terveyttä! Mutta tulin kysymään kuitenkin, jos jollain olisi omakohtaista kokemusta??
Mieheni on nimittäin menossa sydänleikkaukseen, hän on alle 40 v. Läppävian korjaus, joka on todettu vasta äskettäin..
Tietty kait yksilöllistä, mutta kauan leikkaus yleensä kesää, monta päivää ollaan sairaalassa? Entä toipuminen... Olen kuullut että pariin viikkoon ei saa nostella mitään 0,5 kg painavampaa ja saikku on noin 3kk! Tässä pienen lapsen työssäkäyvänä äitinä mietin miten selviämme tulevasta ajasta.. Eikä vähiten pelota miesrukan puolesta :'( Ahdistaa valmiiksi koko asia, ehkä siksi kun en ole saanut riittävää infoa itse, kun en ole lääkärikäynneillä ollut mukana. Osaisiko joku neuvoa, kertoa ehkä omia kokemuksia...?

Onko mihenne operaatio oikein sydänLEIKKAUS.pojaltamme korjattiin ahtauma pallolaajennuksella.Eli katetrisaatio nivuksen verisuonia pitkin.Ja kaikki meni tosi hyvin.Oli hilkulla että ei jouduttu leikkaamaan pienien verisuonten tähden mut meilläkävi tuuri.Toipuminen on huomattavasti kuulemma pitempää kun tehdään avosydänleikkaus.Onhan se nyt tietenkin ymmärrettävää.Toipumunen vie minun tietääkseni ainakin pari kuukautta.. Kyllä se voimia vaatii,niissä on kuitenkin ne omat riskinsä!Onneks lääketiede on nyt tosi kehittynyttä :)

En tiedä onko kyseessä avosydänleikkaus... läpän korjaus kuitenkin kuulostaisi siltä että tehdään ihan leikkaus, ei kai sitä voi katetrilla korjata...? Tai enpä tiedä. Ajattelin kyllä mennä ensi kerralla mukaan lekuriin, tulen hulluksi kun en tiedä mitä on edessä..
Muilla kokemuksia?

Minun mies oli vuosi sitten avosydänleikkauksessa, 42- vuotiaana. Rintalasta avattiin, sydän oli pysäyksissä 5,5 tuntia, jonka leikkaus kesti. Hänellä oli läpässä 2 reikää ja vuoto jo aika runsasta. Pääsi sairaalasta tasan viikon kuluttua leikkauksesta. Toipui leikkauksesta erittäin nopeasti! Ja on nyt tällä hetkellä elämänsä kunnossa. Alkuun ei kyllä saanut nostella. Toivottavasti saisitte kotiin apua!! Hyvin kaikki menee!!

Niin ja tieto lisää tuskaa... Olin ihan kauhuissani kun lekuri "oli mennyt kertomaan" jostain kuolleisuus prosenteista leikkauksessa/leikkauksen jälkeen, mutta järkeväähän se on (ja pitääkin) kertoa kaikista riskeistä.
Olen kyllä nyt ajatellut että en stressaa asiaa ennen kun se on ajankohtaista (tammikuussa se Holter (?) mittaus, leikkaus n 4 kk siitä), mutta joka päivä se mielessä pyörii.. Ja varsinkin kun on lapsi perheessä. Onneksi meillä on kyllä apu lähellä jos tarve vaatii.
No, eiköhän se siitä =)

saatte kyseiseltä osastolta paljon informaatiota. Sairaalassa oloaika on korkeintaan viikko jos kaikki menee hyvin. Läppäleikkaukset ovat avosydänleikkauksia jonka aikana potilas on sydän-keuhko-koneessa. Kun menette osastolle, teille kerrotaan kyllä kaikki hyvin yksityiskohtaisesti. Tsemppiä koitokseen!

Yhteistyössä