sydänäänet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ultralla nehän näkyy rv 6-8 asti. Dopplerilla siinä rv 10-14 . Toisilla kuuluu heti ensiyrittämällä ja toisella hieman myöhemmin. Perustella en osaa, sen saa hoitaa joku muu, jos haluaa.

minulla kuului jo rv.9 kun pyysin että koittaa kuunnella, aikaisempien kokemusten takia (takana yksi tuulimuna raskaus)

omien rasvakudosten määrä vaikuttaa siihen että milloin kuuluu, niinkuin kohdun asentokin (eteen vai taakse kallistunut) ja se että onko istukka etu vai taka seinässä..

Mulla ei kuuluneet vielä rv 9+6, ja "vatsanpeitteitä" ei ole nimeksikään, joten tuo on hyvin yksilöllistä. Mulle terkkari sanoi että harvoin kuuluu vielä viikolla 9. Mutta kuten _hilti_ sanoi, siihen vaikuttavat kohdun asento, istukan paikka ym.

9+3 ja vatsanpeitteitä oli tuolloin ylimääräisiäkin.

Riippuu myös tosi paljon dopplerin käyttäjästä. ja missä vauva viilettää:)

Kohdun asento taitaa olla ratkaisevimpia tekijöitä, mulla kohtu eteenpäin kallellaan. Myös istukan paikka saattaa vaikuttaa.

Mulla ei kuulunut vielä viikolla 10 vatsan päältä!!!Ja ihan hoikkavartaloinen olin.....tosi yksilöllistä, joten ei kannata pelästyä jos ne ei ekalla kerralla kuulu!!

Mulla kuului komeasti jo rv 8+5 ja istukka on vielä edessä alhaalla ja reilusti turvotusta. Eikä ole kohtu mitenkään eteenpäin kallellaan. Neuvolatätikin ihmetteli... On siis todella yksilöllistä.

Minulla ei kuulunut vielä rv 8+2, mutta tänään 11+1 kuului jo tosi hyvin. Voi kyllä olla ettei kuulunut siksikään että ekalla kerralla hoitaja yritti kuulostella ja nyt sitten lääkäri. Siellä se jumpsutti kuin höyryveturi :) Olen hiukan alipainoinen, joten vatsanpeitteet ei ole tiellä. Kohdu kaltevuudesta en tiedä.

Voivat kuulua vasta rv 16+ (tai jo 8+), ja ei aina riipu mamman masustakaan. Laitteistoissakin on valtavia eroja, ja samoin terkkareiden taidoissa. Kohdun asenne ja muut rakenneseikat, sekä vauvan asento kohdussa vaikuttavat myös.

Minä olen viikolla 15+ menossa ja itseasiassa en ole vielä kuullut sydän ääniä ollenkaan. Varhaisultrassa näkyi kun sydän sykki ja np-ultralääkäri keskittyi vain mittaamaan niskapussia, mutta monitorissa näkyi sykkivä sydän. Kaitpa sitten rakenneultrassa jo jotain kuuluu. Itse en ole huolissani noista äänistä kun olen nähnyt että siellä se heiluttelee...

Alkuperäinen kirjoittaja Mariia:
Minä olen viikolla 15+ menossa ja itseasiassa en ole vielä kuullut sydän ääniä ollenkaan. Varhaisultrassa näkyi kun sydän sykki ja np-ultralääkäri keskittyi vain mittaamaan niskapussia, mutta monitorissa näkyi sykkivä sydän. Kaitpa sitten rakenneultrassa jo jotain kuuluu. Itse en ole huolissani noista äänistä kun olen nähnyt että siellä se heiluttelee...

Niinpä, eipä kai sitä olekaan syytä ollakkaan huolissaan, jos syke on ultrassa näkynyt.

Siellä rakenneultrassa ei välttämättä mitään sydänääniä kuulu, syke toki näkyy, mutta ei kaikissa ultralaitteissa ole äänimoodia. Yleisemmin niitä ääniä kun kuunnellaan sillä neuvolan Dopplerilla.

Yhteistyössä