sydämen sivuääni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Onko kenenkään lapselta löydetty yhtäkkiä sydämestä sivuääntä ?
Kävin lapseni joka on nyt 8kk neuvolan lääkärissä ja siellä mulle yhtäkkiä sanottiin että onko koskaan ennen kuulunut sivuääntä koska nyt kuuluu!! Käytin vielä yksityiselläkin häntä ja sielä lastenlääkäri sanoi että on 3 asteen systoolinen sivuääni ja laittoi lastenpolille ajan eli sydämen kammioiden tai eteisten välillä on kuulema reikä. mut ennekun ollaan käyty ultrassa ei voi tietää miten paha tää reikä on..

Mä oon niin shokissa tästä. voi olla että osaksi johtuu siitä että esikoisella oli avoin ductus joka leikkauksella jouduttiin sulkemaan mutta tää todettii hänellä jo heti syntymän jälkeen. Tällä toisella tämä huomataan vasta nyt. ihmettelin lääkärissä et miten voi nyt vasta kuulua kun ennemmin ei mitään. sanoi vaan että on voinut nyt vasta tulla..

onko kellään tällasta kokemusta et näin "myöhään" olis jotain ilmenny

Kuulemma 10 % on harmiton sivuääni, eikä niistäkään suurin osa sitä koskaan tiedä. Meidän pojalla on, johtui jostain purjeläpän (vai mikä lie) vuodosta, ja joskus ehkä 2 v huomattiin. Varmuuden vuoksi ultrattiin ym, mutta ihan harmiton on, voi loppua kun kasvaa tai sitten ei. Niitä reikiäkin seurataan, ja suurin osa sulkeutuu itsekseen alle kouluiässä.

Mun lapsellani on ollut syntymästä saakka kammoiväliseinäreikä. Sehän tarkoittaa sitä, että jokaisella sydämen pumppauksella pieni virtaus käy myös sinne toiselle puolelle kammiota. Ei ole haitannut elämää mitenkään, eikä sille mitään ole tehty. Menee usein umpeen itsekseen, sydämen kasvaessa tietysti reikä pienenee. Riippuu tietysti siitä, missä kohtaa reikä sijaitsee. Monella huippu-urheilijalla saattaa olla synnynnäinen reikä. Ennen vanhaan, ei olla osattu niin hyvin kontrolloida noita sivuääniä ja monella se on tietämättään. Tyttäreni sai "terveen" diagnoosin n. 10 vuotiaana. Siinä vaiheessa reikä oli täysin umpeutunut. Ja voi olla, että jo paljon aiemminkin, koska kontrolleja ei niin usein tehty. Ole vaan ihan rauhassa, kyllä asiat selviää lääkärille mennessä ja saa varmasti hyvää hoitoa.

sitä vaan miettii kun tuollainen asia paukastaan päin naamaa. ajattelin jo että kaikki on ohi kun vanhempi poika on saatu kuntoon mut nyt tämä. on vaan niin voimaton olo et kun pitää kaikkee tulla =(

Olen kuullut vastaavia tapauksia. Joku HLHS vauvakin on päässyt terveenä lähtemään laitokselta, kunnes sitten ekoissa nla-seurannoissa on alettu ihmetellä, että miksi vauva ei kasva eikä jaksa syödä. Tästä tuskin kuitenkaan kyse kun lapsi on jo 8-kuinen.
NÄitä välillä on. Mieheni siskolla todettiin lapsena, jotain 5 v., kans avoin ductus. Oli vaan ihmetelty, kun tyttö nukahtelee välillä mihin vaan, pöydän alle jne, eikä jaksa mitään tehdä.
Jaksamisia, toivottavasti pian pääsette ultraan :hug: .

mulla myös 8kk poika ja tänään neuvolalääkäri huomasi sydämessä sivuäänen. Ennen ei ole kuulunut. Suositteli varaamaan ajan lastensydänlääkäriltä, mutta sanoi myös että joka toisella lapsella on jonkin asteinen sivuääni, joten tuskin on mtn vaarallista. Nyt on kuitenkin varattu aika sydänfilmiin ja sydämen ultraäänitutkimukseen.

Minun sydämestä löydettiin sivuääni työterveystarkastuksessa.
En tiedä liittyikö asiaan, mutta kun tulin raskaaksi niin minulla oli ns. lisälyöntejä. Ne olivat inhottavia.

ei ole kovin kiireellinen, jos aika luvattu kk sisään....

jos lääkäri kerran sanonut että ei ole pikku juttu,niin ajan pitäisi olla hyvinkin nopeasti... ei kk sisään...

Yhteistyössä