Sydänvikaisten lasten rajoitteet tarhassa/koulussa?

  • Viestiketjun aloittaja Karoliina
  • Ensimmäinen viesti
Karoliina
Hei,

tyttärelläni 2v. on syn. sydänvika ja hän on nyt lähdössä hoitoon. Lääkärin mukaan mitään rajoitteita leikin, juoksemisen jne... suhteen ei ole.

Millaista on ollut teidän sydänvikaisten lasten arki hoidossa ja koulussa? Millaisia rajoitteita tullut eteen? Onko lapset sairastaneet paljon? Oletteko olleet kotona "karanteenissa" ennen leikkausta (tyttärelleni tulossa leikkaus jossakin vaiheessa)?

Otetaan kaikki viestit kiitollisena vastaan!

Karoliina
 
Mun lapsella on vaikea synnynnäinen sydänvika ja on sairastellut paljon alentuneen infektioherkkyyden takia joka johtuu juuri sydänviasta.
Kun tuli aika lähteä päivähoitoon (poika oli silloin reilu 2 vuotta) niin sain hänelle paikan yksityisestä allergia ja astma päiväkodista ja oon todennu sen hyväksi! Lapsia on vain reilu kymmenen eli mahdollisuus saada joku infektio on paljon pienempi kuin tavallisessa päiväkodissa. Sain myös kardiologilta suosituksen kyseiseen hoitomuotoon ja saan kaupungilta sen takia erityishoitolisää, eli hoitomaksu tulee samanhintaiseksi kuin kunnallisessakin päiväkodissa!
Oon kyllä tykänny tosi paljon ja infektioitakin on ollut varmasti paljon vähemmän kuin tavallisessa päiväkodissa.
 
fallottytön äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 12:58 Karoliina kirjoitti:
Hei,

tyttärelläni 2v. on syn. sydänvika ja hän on nyt lähdössä hoitoon. Lääkärin mukaan mitään rajoitteita leikin, juoksemisen jne... suhteen ei ole.

Millaista on ollut teidän sydänvikaisten lasten arki hoidossa ja koulussa? Millaisia rajoitteita tullut eteen? Onko lapset sairastaneet paljon? Oletteko olleet kotona "karanteenissa" ennen leikkausta (tyttärelleni tulossa leikkaus jossakin vaiheessa)?

Otetaan kaikki viestit kiitollisena vastaan!

Karoliina
Jos tyttärellesi on tulossa leikkaus vasta hamassa tulevaisuudessa, eikä kardiologi ole puhunut mistään rajoitteista, ei kannata suotta arkailla vaan laittaa lapsi ihan iloisin mielin hoitoon. Ja jos lapsi ei tuohon ikään mennessä ole ollut erityisen infektioherkkä, hän varmaan kestää flunssat terveen tavoin.
Sitten kun leikkaus tulee ajankohtaiseksi, ottaisin ehkä itse lapsen pois hoidosta muutamaa viikkoa aiemmin, ettei leikkaus ainakaan peruuntuisi infektioiden vuoksi. Me olimme ennen tyttären leikkausta karanteenissa pari, kolme viikkoa - ei kukaan käskenyt, mutta itsestä se tuntui järkevälle. Lapsi oli 8 kk vanha, ei siis hoidossa, mutta karanteenia pidimme eristäytymällä liki kaikista, varsinkin lapsiperheistä.
Meidän tytär on sairastellut eniten silloin, kun olimme koko toissa talven kotona (minä äitiyslomalla nuoremman lapsen syntymän vuoksi). Eli kyllä ne pöpöt löytää sinne kotiinkin, jos vain yhtään on ihmisten kanssa tekemisissä.
 
hei te sydänvikaisten lasten vanhemmat!

meidän poika on nyt 1,5v ja ollaan menossa jatkututkimuksiin, kun pienestä asti ollut hirveän väsynyt, ja hengitys vaikeaa.
itselleni tulee juuri tämä sydänvika mieleen, koska isäni puolen suvussa on paljon sydänvikaa. minun isälläni oli myös synnynnäinen sydän vika.

olisin kiinnostunut, miten te muut vanhemmat oletta hoksanneet lapsellanne sydänvian, tai siis että mitkä olivat merkit, että lähditte jatko tutkimuksiin?

voimia ja halauksia kaikille erityislasten vanhemmille! :hug:
 
siis kyllähän jos vakavammasta sydänviasta on kysymys, niin se huomataan kyllä pääsääntöisesti aina jo laitoksella!
en tiedä sitten jos on vaikka pieni reikä tai vastaava..kyllä nyt senkin luulisi sydänultrassa näkyvän! Ei niitä sen kummemmin "hoksailla"
Toivottavasti pääsette tutkimuksiin!
 
Esim. läppävikahan myös jäädä huomaamatta jos se ei anna sivuääntä.
joskus se löydetään vasta aikuisena. meillä poika aloitti päiväkodin kolme vuotiaana, eikä mielestäni sairastellut enempää kuin muutkaan päiväkodin lapset. meillä ei rajoitteita, leikattu Coa ja nyt aortaläppästenoosi seurannassa. tosin olen kyllä melko helposti ottanut kotiin lepäämään flunssan tullessa. jaksaa useimmiten yhtä hyvin kuin muut lapset, poikkeus ehkä kovat pakkaset jolloin itse sanoo väsyvänsä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2006 klo 08:49 maria kirjoitti:
hei te sydänvikaisten lasten vanhemmat!

meidän poika on nyt 1,5v ja ollaan menossa jatkututkimuksiin, kun pienestä asti ollut hirveän väsynyt, ja hengitys vaikeaa.
itselleni tulee juuri tämä sydänvika mieleen, koska isäni puolen suvussa on paljon sydänvikaa. minun isälläni oli myös synnynnäinen sydän vika.

olisin kiinnostunut, miten te muut vanhemmat oletta hoksanneet lapsellanne sydänvian, tai siis että mitkä olivat merkit, että lähditte jatko tutkimuksiin?

voimia ja halauksia kaikille erityislasten vanhemmille! :hug:
Hei,
omalta kohdaltani voisin kertoa, että jos suvussa on sydänvikaa niin tutkimuksia voisi toivoa omalta lääkäriltä.

Lapsellani huomattiin erityisen hyvän lastenlääkärin toimesta sydänvika synnytysosastolla. Lapseni on kuollut kahden sydänleikkauksen jälkeen.

Vanhemmat sisarukset ovat tutkittu tapahtuneen johdosta ja nuoremmat jo kohdussa ollessaan.

Taitaa tosiaan olla niin, ettei terveyskeskuslääkärit, jotka ovat useinmiten yleislääkäreitä aina osaa kuunnella mahdollisia sivuääniä yms. On parempi, jos osaa perustella tutkimusten tarpeen ja saa erikoislääkärien palveluja.

Voimia teille ja onnea pikkuiselle matkaan.

:hug: :hug:
 

Yhteistyössä