**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** syyskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja rimpulakissa:
Roona: Joo, en mä kyllä pystykään. Melkein haikeena mietin esikoisen vauva-aikaa, kun aamuisin saatettiin tissitellä sohvalla tunninkin verran (molemmat tissit sen noin 30min ) ja minä katselin samalla sivusilmällä nauhalta CSI:tä :) Sen jälkeen vielä pullosta lisää maitoa ja lopulta nukahti. HIEMAN erilaista tällä kertaa... Hyvä kun ees tiedän mitä telkusta tulee nykyään :D
Voi kun itsekin nyt jaksaisi vaan nauttia tästä imetyksestä... Ja hyvän pointin kyllä nyt osoitit - mulla on aikaa! Poju on esikoinen, ja mulla koko maailma pyörii sen ympärillä... Ja niin sen pitää ollakin! Vaikka kuinka turhauttavalta tuntuukin toi tissillä leikkiminen, ja sen päälle kuitenkin vielä pullo, mutta on se silti niin tärkeää pienelle :heart:
Sulla se vaan menee nyt eri tavalla, mutta aivan varmasti pian saat tasapainoon kaiken.. siis miten jakaa aika kummallekin. Ja niitä pieniäkin tissihetkiä on varmasti mukava viettää pienen kanssa :)

Itekin haaveena saada toinen sit suht pian... kun tuota ikää alkaa pikkuhiljaa oleen sen verran, ettei tässä turhan pitkiä huilitaukoja viitti alkaa pitään jos meinaa enemmänkin noita pyöräyttää maailmaan :D

Mutta nyt pitää keskittyä tuohon ihanaan pikkumieheen 100%!!! :heart:

Moikka,

pääsin taas kurkkaamaan mitä tänne kuuluu. Tyttö nukkuu tuolla omassa sängyssään. Viime yönä imetin taas kolme kertaa ku tyttö meni aikaisin eilen illalla "yöunille". Uusi antibiootti suun kautta näyttäisi nyt vihdoin ja viimein tehoavan silmätulehdukseen. Tyttö näyttää pitävän jopa antibiootin mausta :LOL: Huomasin vaan et se kandee antaa silleen hiljakselleen n i sit ei puklaa sitä ulos.

päivät kuluu kyl ihan sika nopeesti ja tuo tyttö kasvaa hurjaa vauhtia. nyt vaan täytyis muistaa kuvata mahdollisimman paljon.

meillä on kans ollu käytössä nuo pampersit ja olen tykännyt niistä tosi paljon. Liberot ei kans istu meillä yhtään ja jotenkin paljon huonommat ku pampersit muutenkin. Mies toi eilen niitä eco- vaippoja Prismasta, niitä kokeillaan nyt sitten seuraavaksi. toivottavasti olis hyviä. Kait noita Muumi-vaippojakin voisi kokeilla.

Meillä viihdytään jotenkuten tossa aktiivimatolla. Tyttö seurailee sieltä mitä ympärillä tapahtuu. Tyttö on ihan rakastunu sellaiseen mustavalkoiseen pehmo lehmään, jonka mies on ostanut mulle huomenlahjaksi. Hän saattaa katsella lehmää useita minuutteja. Mies oli lukenu jostain et vauva erottaa selkeitä linjoja ja selkeitä värejä hyvin. Meillä tuo pehmolelu helpottaa mm. vaipanvaihtoa ku vauvalla on muuta mietittävää.

Onko ketään yllättänyt tuo kuinka paljon sitä on vauvassa kiinni? Tuntuu ettei välillä nimittäin ennätä päivän aikana käydä edes vessassa saati sitten syödä. Toisaalta ei silti kyl maltakaan syödä ku tuo toinen on niin ihana :heart:

mä en ole vielä uskaltautunut menemään mihinkään muualle kun tuohon lähi metsään vaunuilemaan. Koskakohan sitä uskaltais mennä johonkin kauppakeskukseen? mä vaan en haluaisi et tyttö tulee heti uudelleen kipeeks ku tuo silmätulehduskin näyttäis nyt hellittävän.

Miten itse olette voineet synnytyksen jälkeen? mä olen voinut tosi hyvin joskin nuo verenpaineet edelleen hieman kiusaa. Jälkivuoto on lähes loppunut, onneks. Alapää on edelleen hieman arka. kunpa se paranisi pian :p En ole ihm ekyllä kovinkaan väsynyt vaikkakin välillä tuntuu ettei ole saanut juuri nukutuksi vai nukkuukohan sitä vaan niin pinnallista unta et luulee olevansa hereillä :whistle:

nop jopas taas tuli tekstiä

Jooseppi & Möykky 2vkoa 5 päivää. kylläpä aika kuluu nopeasti :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja jooseppi:
Moikka,

Tyttö näyttää pitävän jopa antibiootin mausta :LOL:

Onko ketään yllättänyt tuo kuinka paljon sitä on vauvassa kiinni?

Koskakohan sitä uskaltais mennä johonkin kauppakeskukseen?
Meillä poju tykkää niistä Rela-tipoista! Nuolee ja imee aina sen lusikankin [sellainen pehmeä silikonilusikka siis]
:LOL:

Mä olin aluks ihan hermorauniona ku tuntu et oon vaan 24h äitinä ja tissinä ja mitään muuta ei saa aikaan.,, Mutta: Meillä alkanut tuo päivärytmi selkeentymään, ja yhtäkkiä sitä ei tarvikaan olla niin paljon siinä vauvassa kiinni, tai siis sen jotenkin vaan nyt vasta huomaa, ja tietää koska sitä omaakin aikaa on! Meillä poju vetää yleensä just tässä iltapäivästä pitkät päikkärit, valvoikin koko aamupäivän...

Me käytiin maanantaina ekan kerran kaupungilla, kun tuli 1kk täyteen. Ollaan toki ruokakaupassa muutaman kerran käyty poju mukana... Mutta siis ihan kunnon vaunuilu-reissu oli ma, pankissa ja parilla vaatekaupoilla. Hyvin sujui, nukkui koko reissun :D

Siis mä en jaksa!!!! Anoppi tulee huomenna tänne TRE, ja on hotellilla [luojan kiitos!] sunnuntaihin asti. Mutta siis tulee huomenna iltapäivällä meille... Noh, mies "ilmoitti", että anoppi tulee myös perjantaina päiväksi tänne hoitamaan pojua, niin mä ehdin tehä kaiken tarvittavan lauantain nimenantojuhlia varten... No-can-do, aamupäivä nukutaan ja tehdään muut omat rutiinit, sitten on päivällä neuvola, jonka jälkeen vaunulenkki... ja sit iltapäivästä mies tuleekin kotiin ja saa pojun hoidettavaks koko illaks ni teen safkat ja leivon. Se vaan sotkee ihan perkeleesti jos joku tulee "auttamaan" ilman että sitä apua pyydetään!!! Ja kaiken huippu, jäävuoren huippu, hermot meni tähän: Anoppi kyseli mieheltä että mitä me tarjotaan lauantaina... Noh, täytekakkua, ja ajattelin tehä jotain italiansalaatti-tyyppistä ja tapas-naposteltavaa.... Anoppi sitten ihmetteli että miten ehdin kaiken... Mies sanoi, että helposti kun tekee jo perjantaina valmiiks ymymym... Eilen illalla tuli sitten tekstiviesti: "Tilatkaa kakku leipomosta, ette kuitenkaan ehdi sitä tekemään." Ja mistäs se sen tietää mitä mä ehdin ja mitä en?? Äskön mies soitti, että anoppi sitten vielä oli ehdottanut miehelle, että hän voi maksaa sen kakun...!!! ENKÖ MÄ NYT SAA TEHDÄ YHTÄ SAATANAN TÄYTEKAKKUA ITSE????!!!!! :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: |O |O |O |O |O |O :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Mä oon kyllä ollut varautunut siihen, että lapsenhoitoneuvoja ym tulee joka suunnalta, ja niin niitä on tullutkin mun omalta äidiltä, mummiltani ja mun tädiltä... ja kaveriltakin... Ja ne oon suurimmaks osaks päästäny toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta siis että anoppi tulee ny neuvomaan ja ohjaamaan meidän arkea ja mun tekemisiä?? Vaikka hyväähän se vaan kuvittelee tarkoittavansa, mutta vois oikeesti miettiä ennenkö änkee liikaa hösäämään!!!

Mä niiiiin odotan, että olis sunnuntai ja kaikki olis häipyny ja saadaan sulkeutua oman perheen kesken omaan kotiin ja olla just niinkö halutaan :LOL:

Roona: Auuuu, mullakin palais käämi tuollasen kanssa, sympatia :hug: sinne!!! Uh, menee ihan kylmät väreet, kun oon vähän sellainen, et haluan et hommat tehdään niinkuin mä haluan... Toki tykkään kun joku auttelee, mut sillain et on hyvä yhteisymmärrys siitä, mitä apua milloinkin tarvitaan.

jooseppi: Vauvan vaunuja / turvakaukaloahan voi koittaa suojailla esim. harsoilla, jos lähtee liikenteeseen, niin ei ole niin alttiina pöpöille. Meillä tytöllä ikää vasta 9 päivää, joten ei olla kuin vaunulenkkejä tehty, eikä varmaan ihan heti tuonne Jumboon viedä. Ehkä parin viikon päästä. Tai aiemmin tietty jos on pakko; tuo Jumbo kun on meidän "lähikauppa" periaatteessa. Meillä esikoinen tais olla pari viikkoa kun oltiin porukalla kauppakeskuksessa ruokaostoksilla. Silloinkin oli turvakaukalossa harsoilla verhoiltuna.

Synnytyksestä toipuminen on sujunut täällä tosi hyvin. Mulle ei kyllä tullutkaan mitään repeämiä tai epparia, joten melkein, huom. melkein, vois sanoa, et en huomaa ees synnyttäneeni. Pukamat on vähän kiusannu, mutta onneks jo paranemassa. Vuotoa on vielä, mutta selvästi vähenemään päin. Välillä vähän tuntuu jomotusta tuolla alhaalla, mutta ehkä se on ihan normaalia, kun olen kuitenkin sen vauvan sieltä pukannut pihalle :D

Jeh, alkaa naperot heräilemään; ruoka-aika :D

rimpulakissa ja tyttö 9pvää

Vivid
Tervehdys tähän pinoon :wave: Saan vasta nyt aikaseks kirjottaa tähän pinoon, vaikka vauva täyttää tänään jo 4 viikkoa. Eli kyllä tuntuu siltä, että vauva todellakin pyörittää meiän arkea ja me koitetaan kovaa pysyy kyydissä :p

Ja vaikka vauva meiän arkea pyörittääkin, niin ihan hyvin se pyöritys onnistuu! Päivärytmit alkaa muokkautua, öisin saan nukuttua mielestäni hyvin ja imetys sujuu. Viime perjantaina oli viimeksi neuvola ja kasvua tapahtuu. Sillon mitat oli 53,6cm (49cm) ja 3700g (3235g).

Vaippa-gallup Meillä on käytössä Liberon pienin koko. Se istuu parhaiten ja ei valskaa, kuin harvoin. Pampers ollut myös testissä, mutta se pienin koko tuntuu jotenkin liian suurelta vielä.

Tukkosuus Sitä on täälläkin. Neuvolassa kyselin, että voisko se olla flunssaa, mutta se oli sitä mieltä, että vauvan nenä menee tukkoon, kun sinne joutuu maitoa. Antoi vinkiksi, että kannattaa kokeilla syöttää pystyasennossa mielummin kuin makuulla, niin sillon vauvan pää on koholla ja maitoa ei valu niin helposti nenään. Nyt oonkin syötellyt pääosin istualteen ja ilman rintakumia. Ja hyvin tuntuu menevän, vaikka välillä vasen puoli vähän takkuaakin.

Masuvaivat ja pulauttelu Täällä pulautellaan ja tosi paljon! Onneksi vauva kuitenkin kasvaa, niin ei tarvi stressata tuosta. Onhan se inhottavaa, kun vauvan vaatteet on melki aina märkänä ja oma ominaistuoksu on sellanen "kerran mahassa käynyt maito" :LOL: Maidon tuoksua lisää myös se, että mulla valuu välillä noi rinnat ihan älyttömästi. Heti kun ottaa suojat pois, niin hanat aukee ja maitoo valuu pitkin kylkiä ja mahaa. Masuvaivaa tulee lähinnä syönnin jälkeen. Ja sit kun tulee pierut tai kakat, niin ongelma on heti poissa. Meillä on käytössä Devitol, kun saatiin sitä neuvolasta. Ekoina päivinä tuntu, että se laittaa mahan ihan sekaisin, mutta nyt menee jo paremmin. Sit kun toi pullo on loppu, niin haluaisin siirtyä Deetippoihin, sillä ne on kuitenkin sitä D3-vitamiinia, mikä imeytyy paremmin. Rela-tippoja on täälläkin mietitty, mutta vielä ei oo koettu, että niitä tarvis.

Tutti-gallup Joko teillä syödään tuttia? Missä tilanteissa? Miten sujuu? Meillä ei vielä oo käytössä, mutta oon kovasti pohtinut, kun toi on sellanen lussuttelija.

Ristiäiset on täällä muuten 1.11.

Jaahas, vauva alkaa heräileen = maitoa! Täällä on kyllä niin lujatahtonen nuori mies, että tissiä pitää saada heti, kun nälkä iskee :whistle:

Ihana lueskella muitten juttuja ja ajatuksia! Nyt on helpotus, kun sain korkattua pinon, niin tulee sit taas helpommin kirjoteltua lisää, kun ei joka kerta tarvi kirjottaa tällasta maratonia ;)

Vivid ja Hippu 27pvä

Neuvola kuulumiset :) vaavin syntymä paino oli 3422g ja pituus 50cm
ekassa neuvolassa se oli 3560g ja tänään se oli 3800g ja pituus oli 52cm hienosti kasvaa vaavi..

neiti oli 4päivää ilman kakkaamista mutta tänään tulikin sitten vaipallinen kakkaa :D

Ristiäiset täällä on 31.10 ja niitä odotellessa :)

O&O+ rinsessa 17pvä :heart: :heart:

Heipat vaan kaikille :wave:

Synnytysstooria;

Elikkäs ma 14.9 mentiin käynnistykseen ja meidän harmiksi laittoivat vaan yhden pillerinmurusen kohdunsuulle josta ei sinä päivänä paljon iloa ollut..joten mies kotiin yöksi ja äiti valvontaan..15.9 aamulla kuuden aikaan käyrälle ja uusi pillerinmurunen seiskalta rööriin..joitakin yksittäisiä suppareita joita käytiin sitten tehostamassa kävelylenkeillä, tuloksetta..puoli 11 palattiin osastolle ja sitten rupesi tapahtumaan...olin varautunut että koko päivä menee siinä seuraavaa pilleriä odottaessa kunnes kohdallemme osui nuori asiallinen naislääkäri joka sisätutkimuksen tehdessään tokaisi että parille sormelle auki, siirrytään synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun..johon minä että "HÄH" ja leguri vaan että eikös tänne olla synnyttämään tultu ja mies tuuletti vieressä.. :p
Siirryin saliin sitten klo 11 ja heti kalvot puhkaistiin ja rupesi samantein supistelemaan 4 min. välein..jonkun aikaa kärvistelin ilokaasun voimalla ja sitten sainkin jo pyynnöstä epiduraalin..joka oli kuin taivas taas kerran :whistle:
Puoli kaksi olin jo täysin auki ja valmis aloittamaan ponnistamisen jota hieman arkailin..tein kuitenkin työtä käskettyä ja saimme pienen prinsessan syliimme klo 14.15..noin kolmen tunnin kuluttua itse säännöllisistä suppareista..elikkäs aika rajua ja nopeaa toimintaa..onneksi kaikki meni sitten hyvin vaikka vauvalle onkin solisluun murtuma oikeassa kädessä kun ei muuten meinanut isoine hartioineen mahtua tulemaan.. :/
En revennyt sitten lainkaan josta olen tosi tyytyväinen..pääsin heti kävelemään ja suihkuun.. :) Vauvan mitat 3878g ja 51,5cm :heart:

Kotiuduttiin kolmen päivän päästä synnytyksestä..arki ruvenut sujumaan todella hyvin..minä lypsän maidon rinnoistani muutamaa kertaa päivässä lukuunottamatta, jolloin annan tyttelille lohtutissiä eli sitä rakkaustissiä ja syliä..ja mies syöttää vauvan..hän myös valvoo yöt ja minä päivät..Meidän imetyshetkistä ei tahdo tulla mtn..vauva olisi vaikka 5h rinnalla ja nukahtelee ja taas syö..joten olen sitten ratkaisut asian näin..en muuta ehtisi tekemaankään kun olla yhtenä rintana kokoajan..meillä tämä toimii näin kunnes mies palailee töihin parin viikon kuluttua.. :(

Pampperssit ovat mielestäni parhaimmat ja pehmeimmät vaipat mitä olen koskaan käyttänyt vauvoilla, mutta on ne myös kalleimmat.. :headwall:

Vauveli on syönnyt tuttia ekasta päivästä lähtien..antoivat sen jo laitoksella hänelle..

Paljonko teillä viikon ikäisillä vauvoilla menee kerta-annoksena maitoa? Meillä noin 60-80ml ja syö noin 3-4h välein..

Äippä35v ja Nuppuliini 8vrk :heart:

Imetyksestä on ollut puhetta. Ensinnäkin tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille, ei ole nimittäin ihan yksinkertainen asia kyseessä! :hug: meillä mennään rintakumin avulla, sen avulla opeteltiin sairaalassa imetys. eilen kävi neuvolan täti kotikäynnillä ja pyysin apua, vinkkejä hyvistä imetysasennoista ja sanoin että ennen kaikkea haluaisin myös ton rintakumin pois käytöstä.. auttoivat ja vauva näytti haukkaavan hienosti tissistä kiinni ilman rintakumia! oon vähän pelännyt koittaa imettää ilman rintakumia kun vauva heittelee käsiään ja päätään ja toisinaan itkee kun äiti on liian hidas ottaan sitä ruokaa esiin. no eilen sitten sain kun sainkin kerran imetettyä ilman rintakumia ja voi kun tulin iloiseksi! tänään on onnistunut monta kertaa peräkkäin, tosin nyt alkaa nännit oleen niin kipeet että rasvailen niitä bepanthenilla ja luulen että yöllä tuun käyttään taas rintakumia apuna jotta poika ei hermostu kun yrittää ottaa nännistä kiinni. tänään tosin on aika ahmattina ihan "haukannut" kiinni ja pakko sanoa että onnistumiset antaa kyllä voimia koittaa uudelleen ja uudelleen!! :heart:

me käytetään liberoja ja hyvin näyttävät pitävän noi erilaiset kakan koostumukset.

oon alkanut antaan probiootti baby -maitohappobakteerijauhetta vauvalle ennen syöttöjä aina kun muistan. totesin että päiväsaikaan on helpoin muistaa, koska tota jauhetta säilytetään jääkaapissa ja se sekotetaan veteen. voihan olla etteivät tule ehkäsemään masuvaivoja mutta eipä niistä kai haittaakaan ole.

synnytyksestä oon toipunut hyvin, hoitajat oli ihmetelleet kun oon painelen siellä niin virkeenä osastolla. ainoo mikä on haitannut on toi epparihaava ja ne tikit..ensimmäinen viikko on kuulemma vaikein ja oon kans sitä mieltä! tänään ollut ensimmäinen päivä kun en oo ottanut kipulääkettä siihen. tikit kuulemma sulaa 1-2 vkon kuluessa pois.

mäkin varasin eilen ristiäispäivän! halusin tietyn papin ja tietyn kirkon alasalin (krypta vai mikä lie nimeltään) ja piti siis löytää yhteinen päivä, jotta molemmat on vapaana. sunnuntaina 25.10 meidän vauva saa sitten nimen =) päädyin tosiaan varaan kirkon alasalin - Tampereen Aleksanterin kirkon alasali on vasta remontoitu ja tosi makee - seinät on osittain kallioo ja lasia ja tila toimii hyvin! Hintakaan ei oo paha; 60euroa/5h ja saa käyttää astioita sun muita mitä siellä onkaan.

oltiin tänään ensimmäistä kertaa ulkona. aiemmin oli jo tarkotus mennä, maanantaina jo, mutta tähän arkeen totutteleminen on vienyt vähän aikaa täällä kotona. mutta mukavaa oli, ai että! vauvakin nukahti jo heti kun vaunuihin pääsi. huomenna taas lisää ulkoilua =)

toiste taas lisää, pieni nukkuu nyt ja äidillä on nälkä..

kerttuneiti ja Puru 6vrk :heart:

VAIPPAGALLUPPIIN

meillä on käytetty Libeon 2 vaippoja, koska niistää saa kerättyä merkkejä/koodeja..ja sit saa niitä tavaroita :D
keräsin esikonkin aikaan niitä...
onhan ne hiukka koppuraisempia kuin pampersit, mut on hiukka halvempiakin.

kasvamisesta

Meillä kasvo jätkä ekana alle viikkoon kotiutumisesta 300g!
ja nyt sit oli kasvanut viikossa 250g...ja meillä syödään rintaa, ehkä yks syöttökerta päivässä
korviketta, kun tuntuu et rinnat on syöty niin tyhjiin :LOL:

esmeralda ja pikku jätkä 19vrk

vaipoista libero vaippoja meillä on käytetty, muutaman kerran on tullu lävitte mutta ihan hyviä ne on musta ollu kuiteski.. kestoja meillä on pari kaapissa mutta kokeiltu ei olla vie kertaakaa :)
Painosta mulla olis tiputettavaa vie väh. 8kiloo :) farkut jotka sain mutsilta ja viime viikolla piti vetää maha sisää ku pisti housut kii ja puristi niin että happi meinas loppuu :D nii nyt ne on ihan pikkasen löysän tuntuset, jei :D ja menin omia housuja läpi nii muutamat sain päälle ja lopuissakaa kauaa mee ku saan ängettyy päälleni :D
Vattavaivat meillä on ollu rela-tipat käytössä ja on ihan auttanu. Eilen kävi neuvolan täti ja sano että jos tuntuu että tarvis muutaki apua masuu nii voi cuplatonit ottaa myös käyttöö.. Taidetaa ne hakee tänää lisäks.. Oli meinaa viime yö semmosta mahan kitkutusta että morjens.. :/ kolme tuntia valvottii yöllä, syötiin ja kitkutettiin mahaa.. ja omaan sänkyyn ei nukahtanu, mun viereen sain viimei joskus puol kahe aikaa yöllä nukahtaa..
Tuttia meillä ei oikei syödä.. Tai syödää mut sitä pitää pitää paikoillaa, jos päästää irti nii poitsu pulauttaa sen samantie pihalle :D
Meille tuli ne vaunut vihdoinki tiistaina :) jipii.. ne on hienot =) Ja heti tiistaina käytii kävelyllä, eilen aamulla kaksin ja mies kävi vie illalla että mä saisin nukkua.. en saanu kyl sitte yhtää unta.. 1½h olis ollu hyvää aikaa nukkua mutta ei tullu uni ei.. :/
Tiistaina meillä kävi mun mutsi, sisko ja siskon muksut :) sisko elikkäs täti (tuleva kummi-täti) oli aivan täpinöissään ja olis ollu koko ajan nenä kii vauvassa =) joonasta 5v kiinnosti enemmän piirretyt, mutta kävi kyllä moikkaamas vauvaa :) jenni 3v ja julia 2v olis ollu ihan koko ajan vauvaa kattomassa ja silittelemässä =) yhes vaihees ku mutsi piti poikaa sylis nii tytöillä oli molemmilla harjat ja ne harjas pojan hiuksia :D julia varsinki oli koko ajan silittelemäs pojan hiuksia ja hihitteli ja hymyili ku naantalin aurinko koko ajan :D Olisivat halunneet ottaa vauvan mukaan ku lähtivät :D Ja parasta oli ku julialla on unipeitto mistä se ei luopuis IKINÄ mistään syystä mihinkää ja kauhee huuto tulee jos sitä ei löydy tai joku sen erehtyy ottamaan :) julia meinas antaa tuttinsa eka vauvalle ja sit julialta kysyttiin että annatko sä vauvalle unipeittos, niin julia tosiaan anto :D meiltä kaikilta loksahti oikeetsi suut auki ku kaikki odotti että pudistaa päätää visusti :D että sellasta meillä =)
tänää voitas taas mennä kävelee kaksin ku poitsu herää ja syö.. :)

viivi ja poitsu 2vko ja 1pv

On se jännä miten noi tissittelyt menee eri päivinä ihan eri tavalla!! Yhtenä päivänä melkein kokoajan pullolla, ja kuten eilen: tosi hienosti meni tissillä... Poju veti ilman kumia pari kertaa! Ihanaa, ja ilman kumia se tosiaan syö nopeasti, paljon, eikä nukahtele!!! :heart: Tänä aamuna oli taas hieno hetki kun tissi maistui ilman, ja 15min syönnillä 2,5h unet vielä päälle! :p Oon nyt alkanu kokonaan jättään kumin pois... Ilman kumia tissillä, jos ei toimi, yritän silti 30-60min, sit pullolle.

Se on muuten ihme juttu kun siellä sairaalassa laitetaan alusta asti vauva tissille kumin kanssa!!! Kuten käsitin, ainakin TAYSssa ainakin vividille ja kerttuneidille tehty myös näin? Harmittaa kun jo synnytyssalissa kun vauva nostettiin rinnalle, toi kätilö kumin siihen väliin!! mulle ei annettu edes mahdollisuutta opetella ilman! Kiva nyt sit vauvaa huudattaa kun on tottunut siihen! :'(
Sama juttu oli tutin kanssa: hoitajat tuputti vauvalle tuttia vaikka tää sylki sitä kokoajan ulos suusta! Onneksi poju ei sitä nytkään kamalasti lutkuta. Yleensä jos on vähän känkkäränkkä tai nälkä alkaa vaivaan enkä ihan juuri sillä sekunnilla vielä ehdi... Nukkuessa ei sitä tarvi onneks. Ja hoitopöydälläkin rauhoittuu parhaiten haistelemalla ja puristelemalla pukluharsoa, kai se tuoksuu sit niin hyvälle! Yrjö.... :x ...ei mut se tuoksuu pojun nenään äidille.

Juu, se anoppi tulee tänään... Kiitos rimpulakissa myötätunnosta. Mulla kans ihan sama homma tollasten asioiden suhteen, haluan olla ohjaksissa ja siihen on kenenkään turha tulla väliin! Tämä siis koskee eritoten illallisten ja juhlien järjestelyä: etenkin tarjoilupuolta... Ja sisustaminen on kans yks mikä saa mut syttymään: se on pyhä asia minkälaiset verhot mulla on, ja matto ja pöytäliinat ja sohvatyynyt ja tilbehöörit.... :LOL: Mä oon kunnon koti-natsi :D Onneks mies pysyy taka-alalla noiden asioiden suhteen! Sama homma alkanut kyllä oleen lapsen vaatteiden kanssa, pitää olla tietyt potkarit tietyn bodyn kanssa et sopii yhteen jne. :ashamed: Pienet on ilot ihmisellä! B)

Hyi hitto, nyt toi jätkä haisee niin pahalle mun sylissä... että parempi varmaan vaihtaa vaippa?! :saint:

Onpas tullu juttua ku en oo muutamaan päivään käyny täällä palstalla. :)

Meillä oli tiistaina pikku-ukon 1,5kk neuvola ja hienosti kasvaa rintamaidolla: nyt painoa n.3300g (2204g)ja pituutta reilu 50(45,8)cm, eli aikalailla vastasyntyneen mitoissa aletaan olla! Ja ite asiassa ois huomenna mun laskettuaika, onneksi ei tarvi jännätä enää synnytystä :D
Silmätulehdus jatkuu edelleen ja sain neuvolasta reseptin vahvempaan silmägeeliin. Toivottavasti siitä on apua. Lisäksi ostin nyt niitä rela-tippoja, että josko auttaisivat noihin massuvaivoihin..toivottavasti!!

Vaippagalluppiin
: meillä on käytössä Liberon 2.koko, mut oon aatellu kokeilla seuraavaksi Pamperssia, ku nuo tahtoo jostai syystä vuotaa varsinki öisin! :| Vaihdatteko te muuten yöllä vaippaa vauvalta? Meillä on vähän pakko, tai muuten on pissat varmasti läpi aamulla..

Ristiäisiä
suunnitellaan kovasti, ne on siis ens viikon sunnuntaina ja n.20 vierasta näyttää kertyvän! Onneksi anoppi (meilläpäin se on mukava :D ) aiko lainata astioita, liinoja yms, ku ei oo itellä noin paljoo saman sarjan kuppeja jne. Ja tulis aika kalliiksi ostaa kaikki kerralla! Tarjottavia oon tässä sitten mietiskelly ja itelle ainaki pitäs ostaa jtn juhlakampetta.

Tutti oli opetettu meiän vauvelille jo keskolassa ja sitä käytetään nyt kotonakin :) Ihan hirveesti ei vauva kyllä sitä ime, pärjää aika hyvin ilmankin. Välillä sit annan suuhun jos käyttää tissiä pelkästään imemistarpeeseen, ni sit laitan tutin ja se kelpaa!

Mut nyt ruvettava hommiin...

Anrika & Pikku-ukko 1,5kk

Rintakumi lykättiin meilläki heti väliin tayssis, ei niinku edes annettu mahollisuutta opetella ilman vaan heti todettiin että ei tuu mittää.. No tuleehan siitä ilman sitäki jotai :D mä jätin ite sen kumin jo sairaalas pois, siellä oli muuten vaan yks kätilö joka oli mun kaa samaa mieltä että se kumi ei oo hyvä :D kaikki muut tuputti sitä :headwall:
Vaippa vaihtoon yöllä? joo pakkohan se on ainaki meillä ku jätkä paskoo ihan koko ajan nii eihä se sellasella vaipalla ainakaa nuku, eilenki yöllä vaihdettii vaippa kolme kertaa sen kolmen tunnin aikana ku valvottii :LOL: :headwall:

Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Se on muuten ihme juttu kun siellä sairaalassa laitetaan alusta asti vauva tissille kumin kanssa!!! Kuten käsitin, ainakin TAYSssa ainakin vividille ja kerttuneidille tehty myös näin? Harmittaa kun jo synnytyssalissa kun vauva nostettiin rinnalle, toi kätilö kumin siihen väliin!! mulle ei annettu edes mahdollisuutta opetella ilman! Kiva nyt sit vauvaa huudattaa kun on tottunut siihen! :'(
Sama juttu oli tutin kanssa
Joo, kyllä ne kovin helposti sen rintakumin toi! Meillä ei sentään ihan synnytyssaliin, kun siellä imetys sujui hyvin. Mutta mä sain sen siksi, että vasen nänni ei oo niin "pysty", joten vauva ei saanut siitä otetta. Nyt oon kyllä syötellyt jo monet kerrat ilman rintakumia! Ehkä me päästään siitä vihdoin eroon. Mutta on se kumi hyvä olla tuolla kaapissa varuilla, jos vaikka nännit menee ihan rikki. Mulla meinaan kävi tossa viikko sitten niin, että vasen nänni vuosi ihan verta... Sit vaan oikeesta maitoo ja kun se oli loppu, niin sit pullosta pumpattua maitoo. Nännit onneks paranee nopeesti ja jo samana iltana sain kumin kanssa syötettyä vasemmastakin. Mutta miettikääs tytöt, kun vauvoille tulee hampaat :kieh:

Vivid ja Hippu 28pvä

hei saako energiajuomaa juoda imettäes vai ei? ja jos juo niin kauanko pitäs olla imettämättä? tietääkö joku? Ku purkis lukee että ei suositella raskaana oleville ja ku oon guuglettanu niin tulee niin ristiriitasia tietoja :O

Tosta rintakumista vielä... Mulle kans sanottiin, et pitää käyttää sitä ku ei tuu maitoo kunnolla, tai vauva ei saa imettyä kunnolla... tai sitä sun tätä. No ei kai sitä tuu vielä ekana päivänä kaikilla kunnolla!! Ja paras tapa vauhdittaa ja runsastuttaa sitä maidon tuloa on pitää sitä lasta siinä rinnalla!!! Veikkaan, että munkin maidontulo-ongelmat olis hoitunu siellä sairaalassa sillä, et olisin edes yrittäny aina aluks imettää ilman sitä kumia... Meinaan nyt ku oon muutaman päivän tota ukkoo pakottanu ottaan tissiä ilman sitä kumia, on maitooki alkanu tuleen reilusti enemmän ja herkemmin ku kumin kanssa!! Harmittaa ku en aikasemmin tajunnu alkaa sitä treenauttaan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ViiVi09:
hei saako energiajuomaa juoda imettäes vai ei? ja jos juo niin kauanko pitäs olla imettämättä? tietääkö joku? Ku purkis lukee että ei suositella raskaana oleville ja ku oon guuglettanu niin tulee niin ristiriitasia tietoja :O
Mä oon ainaki Batteryy juonu vihdoin!!! Ja ilman sitä en kestäis näitä väsyneitä päiviä! Muistaa vaan pysyä niissä suositelluissa rajoissa!!

B)

Vitamiineista: Mä syön edelleen Multivita Raskaus -monivitamiinia. Sehän on ihan hyvää imetysaikanakin. Ja lokakuun alusta otan siihen sit vielä D-vitamiinia vähän lisäks, et tulee tarpeeksi.

Rintakumista ja tutista: Onpa tosiaan erilaisia käytäntöjä sairaaloissa! Kätilöopistolla taas EI SAA käyttää vauvalla tuttia sairaalassa olon aikana ja rintakumikin tuodaan useimmiten vasta sitten, jos on todellisia ongelmia imetyksen kanssa (nännin muoto, nännit rikki tms. ). Esikon aikaan kesti aika kauan ennen kuin sain rintakumin käyttöön, vaikka tissit oli jo verillä. Nyt sain kumin jo salissa, kun olin puhunut asiasta. En tosin käyttänyt sitä ennen kuin parin päivän päästä.

Tutti kelpaa meillä joskus, mut aika harvoin. Tissilläkään ei enää oikein viihdy vaan kirkuu pulloa et sais nopeammin herkkunsa ja masun täyteen :(

Vaihdetaan vaippa yöllä, jos on tullut kakka tai jos vaippa tuntuu painavalta. Ei varmaan aina tarvis, mut oon ajatellu, et vauva nukkuu sit paremmin kun on puhdas vaippa. Tuskin vaikuttaa, mutta silti :) Tähän mennessä oon vaihtanu vaipan vain ekalla herätyksellä eli siinä 2-3 maissa.

Meillä kävi tänään neuvolan täti kotona. Tytölle on tullut viikossa 450g lisää painoa :eek: Täällä ilmeisesti kasvatetaan pikkupossua :LOL: Tiistaistakin oli paino noussut 150g. Ihan tajuton tahti. Korvikekin ilmeisesti lihottaa hyvin :)

Ristiäispäivää ei olla vielä päätetty mutta viimeistään 1.11. pidetään. Pitäsä tehdä nopsa tiedustelu, et kumpi suunnitelluista päivistä sopis kummeille ja isovanhemmille. Kotona pidetään, joten mitään erityistä paikkaa ei tarvi varata; pappi vain.

Ny iltapuuron laittoon :wave:

Kuulumisia Espoosta.

Viimeksi kun kirjoitin niin olin niin iloinen ja onnellinen kun Leidi veteli kunnolla sikeitä. Plaah, ei olisi pitänyt juhlia liian aikaisin. Ma-su välinen yö meni taas 7 tunnin yöunilla ja se jo vähän mietitytti. Mutta sitten iski ihan oikeasti paniikki |O . Ei saatu tyttöä kunnolla heräämään, ei vaikka mitä yritettiin. Vähän ääntelehti mutta ei innostunut edes syömisestä eikä vaipanvaihto pesuineenkaan auttanut. Soitin synnärille ja kehoittivat lähtemään heti sairaalaan. Hui että kun pelättiin miehen kanssa ja Leidi meni vain veltommaksi ja raajat kylmenivät :eek: . Onneksi sairaalaan ei ole pitkä matka.

Siellä sitten tutkittiin ja tutkittiin. Välillä Leidi vähän piristyi ja rupesi jo näyttämään itseltään mutta sitten taas "lamaantui". Verikokeiden tulokset olivat muuten ok mutta veressä oli liikaa hiilidioksiidia joten lääkäri määräsi meidät osastolle jatkotutkimuksiin. Oikein selkeää kuvaa en saanut mitä tuo liiallinen hiilidioksiidi sitten käytännössä aiheuttaa tai mistä se johtuu.

Kävimme keuhkoröntkenissä, EKGssa, verenpaineet mitatiin, Leidi joutui uniapnealaitteeseen sekä happipitoisuutta mitattiin toisilla letkuilla. Ja kaikki ne verikokeet jotka toisen kantapäästä otettiin... Hyvähän se on, että tutkitaan mutta kyllä siinä äidille (ja isälle myös) tuli useampaan otteeseen tippa linssiin kun katseli avutonta pienokaista :ashamed: .

Tiistaina saatiin sitten tulokset ja meillä on täysin terve ja erittäin hyvin voiva neiti. Ja taas tuli äidillä itku, nyt tosin helpotuksesta :heart: . Jouduimme siitä huolimatta jäämään sairaalaan vielä yhdeksi yöksi, sillä lääkäri epäili velttouden syyksi liian pientä ravintomäärää. Se hämmensi jotenki kun Leidi on kuitenkin koko ajan syönyt ja imu on erittäin hyvä. Niinpä sitten olimme vuorokauden ruokaseurannassa punnituksineen ja totta se oli, pienen voimat eivät riitä riittävään imemiseen ja paino oli tippunut. Ei kuulemma ole mitenkään harvinaista pieninä syntyneillä vauvoilla.

Nyt ollaan taas kotona (ihanaa!) ja meidän tulee herättää tyttö syömän kolmen tunnin välein kellon ympäri. Ja syöminen tapahtuu siten, että 15 min. imetystä jonka jälkeen väh. 30 ml pullosta. Näin taataan riittävä energiamäärä. Maanantaina neuvolassa katsotaan sitten paino ja mietitään jatko. Helpottunut olo kun ei mitään vakavaa mutta onhan tämäkin raskasta ja olen joutunut turvautumaan korvikkeisiin kun oma maidontuotanto kärsinyt stressistä.

Huh, tulipas pitkä höpötys ihan omaa napaa. Halusin vaan kertoa, että osaatte olla varovaisia liian pitkien unien kanssa, siis etenkin jos muksu on kovin pieni kuten meillä (3100 g syntymäpaino). Nauttikaa jos ei tarvitse herätä miljooona kertaa yössä mutta olkaa samalla tarkkaavaisia, että pikkuiset saavat varmasti riittävästi ruokaa. Yritän huomenna päästä/keretä kirjoittamaan ja kommentoimaan muita asioita. Paljon olisi sanottavaa imetyksestä, vaipoista, rintakumeista jne. mutta ehkä tämä stoory riittää tältä päivältä :kieh: . Nyt nukkumaan tunniksi ennen seuraavaa imetystä.

Cummastelija + Leidi

Yhteistyössä