**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** syyskuussa

Oujee, olipas "ihana" päivä eilen...!!! Miksei ihmiset tajuu mistään mitään!!!! |O Mua ärsyttää nyt vaan kokoajan enemmän ja enemmän kun anoppi yrittää tunkee joka paikkaan säätään ja järjestään... eikö se tajuu, et nää on nyt meidän juhlat, meidän perheen koti... Äh, kai se on vaan sille sit vaikee sulattaa, et poika karkas naimisiin ja perusti perheen, Tampereelle! [Se kun on sitäkin kysellyt, miksei me muuteta Rovaniemelle!!!???] Mutta vois ny silti tajuu, et sen ei tarvi, eikä edes pidä tulla häsläämään ja "auttamaan"! Eilen huvitti, kun hän taas ehdotti mulle, että vois tulla päivällä avuks että mä kerkeen siivoomaan...! Ei vissiin oo menny jakeluun, kun oon selittäny, et aamupäivä menee kokonaan lepäillessä ja pojun kanssa tissitellessä, päivällä neuvola, vaunulenkki... ja iltapäivästä mies tulee kotiin. Ja se täällä siivoaa sitten ja imuroi! :LOL:

Ja eilen kaiken huippu: Mä imetin pojua, ja anoppi tulee kahteen otteeseen sinne makuuhuoneeseen pällistelemään!!!!!!! :kieh: :kieh: |O Tokalla kerralla vielä kysyi että "alkoiko se jo syömään?" Sanoin, että eiku nyt se vähän nukkuu tossa välill'ä.... "Ai, eikö se ime nukkuessa?" En vastannu mitään....

GRRRRHHHH!!!!! Olis jo sunnuntai!!! |O

*************************''
Noni, se siitä.
Batteryy oon juonu ihan hyvällä omallatunnolla päivällä, enkä oo kellosta katellu et mihin aikaan. Hyvin on poju nukkunu, viime yönä tais tulla jopa enkat - 5h!!! :D

Vitamiineja syön niinkö raskausaikanakin, niitä multitabseja jotka on tarkotettu raskaus-ja imetysajalle...

Vaipat katotaan yölläkin, ja yleensä siellä iso paska muhiikin!!!

Tänään neuvola - vähän jo jännittää paljon sitä painoo on pojulle tullu!!! :heart:

Cummastelija hui! kamala mitä ootte käyny läpi.. :hug: Mutta onneksi kaikki on kuitenkin hyvin :hug: =) :heart:

Meillä alotettiin eilen cuplatonit ja yöllä syötiin ekan kerran korviketta koko yö ja poika nukku niin hyvin pitkästä aikaa :) eka nukku 2,5h ja valvo sit tunnin verran ja mä olin niin väsy et silmät ristis mut sitte nukuttii vähä yli 3h, syötii ja taas unta palloo samantie =)

Täällä viime yönä typy tehny nukkumis ennätyksen... veti hirsi yhteen putkeen 9h 15min!!! Jippii!!! On siis nukkunu vajaa kaks viikkosesta täysii öitä!!! Edellinen enkka oli 8,5h!!! Ei siis todellakaan oo tarvinnu olla öitä hereillä!!!

Ulkona ois kiva enempi olla ja kävellä pisin poikin, mut ku mä kammoan ihan sairaanloisesti hirvikärpäsii ja eilenki niitä tuolla ropisi koko ajan niskaan.... päätin, etten ulostaudu ennen pakkasia lainkaan.. kjeh kjeh!!!! Hyi hitto, ku puistattaa, ku aattelenki niit!!!!!!!

Ristiäis tarjottavii tarviis pikku hiljaa alkaa miettimään. Eilen sain kutsukortit viimein väsättyä ja postitettua! Heh, sen verran hyvin tullu typyn nimee harjoteltuu, et lipsahtanutkin se meijän äitin luona vieraillessa, mut onneks kukaan ei oo rekisteröinyt mitään.. täytyy ite olla hiukan tarkempi, ja pitää pari viikkoa suu supussa!!! :x

moikka,

voi cummastelija. onneks kaikki nyt hyvin. olette varmasti säikähtäneet ihan kamalasti :hug:

meillä oli tännä neuvola ja tyttö kasvaa hurjaa vauhtia painoa nyt hurjat 4495g ja pituus 53 cm. neuvolatäti oli kijoittanut et virkeä ja jäntevä tyttö ja erottaa jo värejäkin hyvin.

antibiootti lyönyt vattan sekaisin heh. välil sellaset kakkat vaipa et moro. nytkin vääntää tossa torttua olkapällä. massuvaivoja ei ole ollut. liekö sitten nuo rela-tipat auttaneet. viime yönä heräsin suht monta kertaa imettää, 3 krt.

mama melkoset unet teen vauvali ottaa. joo kyl mä vaihdan vaipan yölläkin. roona yritä kestää.
mä olen nyt syöny noit mölleron kalaöljykapseleit. tekee vaavin aivoille hyvää :)

jooseppi & Möykky 3vkoa :heart:

Cummastelija: No hui! Onneksi kuitenkin kaikki hyvin. Pääasiahan on että vauva kasvaa, oli sitten korvikkeella tai tissimaidolla. Voimia sinne :hug:

Mua kävi taas eilen illalla itkettään kun mietin sitä tytön Down-epäilyä. Terkka kyseli silloin päivällä käynnillään siitä kaikkea ja kun kävin taas läpi sen kaiken mitä noiden kolmen ekan päivän aikana tapahtui, niin illalla sitten repesin. Yölläkin kun oltiin tytön kanssa valvottu 2h ja mietin, et miks edes yöt ei vois mennä superhienosti, niin tuli ihan huono omatunto, kun saatiin sentään terve tyttö sairaalasta kotiin :ashamed: Sairaalassa kun "lupasin" itselleni, et jos vauva vaan on terve, niin en valita enää ikinä mistään vauvanhoitoon liittyvästä. Ehkä liikaa luvattu, väsyneenä ei aina jaksa ;)

Jahas, taidan keitellä teet, kun on jotenkin vilu ja lapset nukkuu. Pitäis munkin, mutta kun just nyt ei väsytä :headwall:

Tosiaan, huomasin vasta nyt ton kirjotuksen, jaksamisia Cummastelija! Meillä oli tuota 3h välein syöttötouhua koko sairaala-aika, joka kerta myös ennen ja jälkeen punnitus! Ja kotonakin jatkettiin vielä ekaan neuvolaan asti... Kunnes neuvolatäti sanoi että höpölöpö, paino noussu huimasti! Ja ihan turha poikaa herätellä enää syömään, kyllä se nykyään osaa ite ilmottaa kun on nälkä! Ja hyvin on kasvanutkin:

Neuvolassa tänään, poika siis tasan 5 viikon ikäinen:
paino 4280g (viimeks 2vko sitten 3405g) ja pituus 54,4cm (viimeks 3vko sitten 51,1cm)

Nyt tissille taas...

Alkuperäinen kirjoittaja rimpulakissa:
Rintakumista ja tutista: Onpa tosiaan erilaisia käytäntöjä sairaaloissa! Kätilöopistolla taas EI SAA käyttää vauvalla tuttia sairaalassa olon aikana ja rintakumikin tuodaan useimmiten vasta sitten, jos on todellisia ongelmia imetyksen kanssa (nännin muoto, nännit rikki tms. ). Esikon aikaan kesti aika kauan ennen kuin sain rintakumin käyttöön, vaikka tissit oli jo verillä. Nyt sain kumin jo salissa, kun olin puhunut asiasta. En tosin käyttänyt sitä ennen kuin parin päivän päästä.
Tulin lukemaan tuolta odotuspuolelta.
Mutta tähän piti kommentoida että sain esikoisen 2v sitten ja syntyi siis Kättärillä. Hän joutui heti syntymän jälkeen lastenosastolle hoitoon reiluksi vuorokaudeksi. Sieltä hän sai myös tutin jota söi kyllä siellä laitoksella muutenkin. Ja samoin rintakumin sain käyttöön kun oli hankalaa saada poika rinnalle. Ei ollut mitään ns. ongelmaa rinnoissa. Kotona sitten sain rintakumin jäämään kokonaan pois. Poika vaan oppi siellä lastenosastolla juomaan pullosta. Mulle sattui kyllä ihan mielettömän ihanat kätilöt siellä:)

inka85: Ehkä ne sitten siellä lastenosastolla helpommin antaa sen tutin, kun ei ole äitiä koko ajan läsnä? Muutenhan siellä (tai ainakin Haikaranpesässä, jossa ollaan oltu molemmilla kerroilla ) suositaan mieluummin vauvan oloa äidin rinnalla kuin tutin käyttöä. Rintakumista oon kuullu, et on tosiaan täysin kätilöstä kiinni, et miten siihen suhtaudutaan. Meillä oli kans nyt aivan ihanat kätilöt eikä minkään suhteen tarvinu vinkua. Esikon aikaankin oli ihan mukavia, mutta tuon rintakumin kanssa olivat vähän niuhoja.

Heips..
Onko kukaan käyttänyt vauvan vatsavaivoihin cuplatonia tai rela-tippoja? Meillä on relat käytössä mutta ei tunnu auttavan..
Eli kokemuksia molemmista kaivattaisiin..

Vauvalla kauheat ilmavaivat ja olis kiva kun sais helpotusta niihin.. Inhottava kattoa kun toinen vääntelehtii ja huutaa.. :(

O&O + rinsessa 20pvä :heart:

Rimpulakissa: Juu tosiaan siellä haikarenpesässä suhtaudutaan varmaan tosiaan vielä niukemmin, mä olin ihan tavallisella osastolla.
Pakkasin nyt mukaan vauvalle tutin mutta tuskin sitä edes annan. Ja kävin ostamassa myös rintakumin..

Moikka,

o&o kokeilepa sellaista pumppaustekniikkaa, jossa nostelet vauvan jalkoja hänen vatsan päälleen. tarkemmat ohjeet löydät varmasti netistä. meillä on kumpainenkin käytössä ja cuplatonia täytyisi kaiketi antaa joka syötöllä. meillä kans paraikaa kovat ilmavaivat ja mies tuolla yrittää rauhoitella tyttöä. nyt täytyy kans mennä

Jooseppi & Möykky 3vkoa 1pvä

o&o: Meilläkin käytetään tuota jalkojen pumppausta. Joskus auttaa joskus ei :/ Relat on käytössä, mutta nehän on lähinnä vatsan yleiseen hyvinvointiin. Cuplatonia ollaan käytetty vasta eilisestä enkä ole muistanut joka syötöllä antaa. Mut esikoisen ajoilta olis mielikuva, että auttoivat. Meillä tosin taitaa enemmänkin olla ongelmana se, et vauva kitisee ja venkoilee ennen kuin saa ähellettyä kakan. Niitä kun tekee vaan yhden/vrk niin ilmeisesti tekee olon tukalaksi. Ei niinkään ilmavaivoja ole.

inka85: Mullakin oli omat rintakumit varmuudeks mukana, mut sain tosiaan sieltä sitten. Mut ihan hyvä olla varuilta mukana.

O&O meilläki on relat ja cuplatonit käytössä ja mä syön ite gefilus maitohappobakteereita.. En tie vaikuttaako noi gefilukset mittää mutta tuntuu et sen jälkee ku alotettii relojen lisäks cuplatonit niin on jotain auttanu.. kyllä yhä mahaa kitkutetaan välil mutta ei niin pahasti :)

Huh, on tämä vaan niin raskasta mutta ihanaa :heart: . Ollaan vielä 3 tunnin syöntirytmissä, joten elämä on yhtä syömistä ja kellon vahtaamista. Maanantaina on neuvola, sitten selviää mitä Leidin painolle on tapahtunut. Voi että mä niin toivon, että kaikki olisi kunnossa ja päästäisiin harjoittelemaan lapsen omaa rytmiä. Jännittää se neuvola enemmän kuin ehkä ikinä ennen.

Vähän panikoituttaa kun mietin, että mitä jos paino ei olekaan lähtenyt kunnolla nousuun. Leidi imee kyllä sen sovitun 15 min rinnalta ja sen jälkeen pullosta 30-50 ml (lääkärin määräys väh. 30ml!) mutta kun ei ole mitään tietoa paljonko rinnalta saa. Mä en ylipäätänsä tunne maidon herumista ollenkaan, tunnetteko te muut? Kuitenkin maitoa tulee, sillä sitä on kumissa ja pumppauskin onnistuu. Tosin saan pumpatessa vain noin 60ml kasaan eli reilun yhden annoksen. Parempi sekin tietty kun ei mitään. Annan sitten vuorotellen Nania ja pumpattua pullosta.

Tänään pitäisi aloittaa sitten d-vitamiinit. Saa nähdä mikä möykkä siitä tulee kun ovat kuulemma erittäin pahan makuisia. Kävin päivällä apteekista ostamassa (Jekovit), mutta en ole muistanut aiemmin niitä antaa. Mihin aikaa vuorokaudesta te niitä annatte? Pitäisi löytää joku hyvä rytmi että muistaisi ne sitten kanssa antaa. Helpommin sanottu kun tehty, on niin laho pää nykyisin :kieh:

Rintakumista ja tutista. Me saatiin kummatkin käyttöön heti sairaalassa. Hoitajat olivat sitä mieltä ettei imetys onnistu ilman kumia (?) ja minähän tietty tottelin. Sillä tiellä ollaan edelleen mutta halu päästä kumista eroon on valtava. Roonan esimerkki vähän antoi toivoa, josko mekin jossakin vaiheessa päästään siitä eroon. Tutti saatiin myös heti ensimmäisenä yönä käyttöön kun pienellä on niin valtava imu, lutkuttaa kaikkea ja koko ajan :kieh: . Ollaan tehty niin, että annetaan tutti silloin kun neiti pitää saada rauhoittumaan muuten yritetään olla ilman sitä. Vähän harmittaa sen käyttö mutta en jaksa tuntea ihan joka asiasta huonoa omaatuntoa. Sitä paitsi voiko se oikeasti olla niin huonoksi jos kerran niin monelle se jo sairaalassa annetaan?!?

Tänään käytiin taas ulkona kävelyllä ja kyllä raitisilma tekee koko perheelle hyvää. Mihinkään kauppakeskuksiin emme uskalla vielä mennä ja itse asiassa se oli lääkärinkin suositus. Nyt on niin paljon flunssaa liikenteessä (siis muitakin kuin sitä sika sellaista) ettei viitsitä ehdoin tahdoin lähteä tauteja hakemaan. Enkä mä kyllä niihin kauppohin edes kaipaa. Jos saadaan maanantaina neuvolassa "puhtaan paperit" niin kaverikyläilyt tulevat kyllä varmasti tutuiksi, niitä jo ihan odotan.

Onnea Roonalle ja Vilille :flower: Ihana nimi! Minä viikon päivänä on muuten tapana pitää ristiäiset, onko siitä jotain etikettiä olemassa? La tai su? Me ei olla vielä ristiäisiä sen enempää mietitty mutta kai sitä kohta pitää ruveta suunnittelemaan. Aika kun menee niin hirmuista vauhtia. Muistutan muuten kaikkia, että ilmoittakaa sitten hyvissä ajoin vakuutusyhtiöön lapsen nimi jos olette ottaneen syntymättömän lapsen vakuutuksen. Ettei vaan jää ja sitten raukea koko vakuutus kuten kaverilleni kävi :eek:

Nyt taas syöttöpuuhiin,
Cummastelija ja Leidi

Heippa!

Mä harkitsen vielä pinoutumista, kun en tiedä onko aikaa kirjoitella kovinkaan usein. Oon kuitenkin jatkanut sydäntenmurskaajien lukemista ja elänyt hengessä mukana. :)

Mulle ei tarjottu rintakumia sairaalassa enkä oikein edes tiedä, mikä se on. Sairaalassa sain hyvää tukea imetykseen ja kelloa tulikin soitettua aina, kun tuli jotain ongelmaa imetyksen kanssa. Tyttö imeekin hyvin, mutta ilmeisesti nielee samalla ilmaa ja kärsii sitten ilmavaivoista. Eilen illalla tyynnyteltiin monta tuntia itkevää ja piereskelevää vauvaa, reppana näytti niin kärsivältä ja tuntuu tosi pahalta, kun ei mikään tunnu auttavan. Tuttiakin yritettiin antaa, muttei neiti oikein tajunnut sen jujua. Lopulta nukahti mun rinnalle pienen maitohörpyn jälkeen aivan yliväsyneenä. On kyllä nukkunut sen jälkeen hyvin yönsä, aamulla vasta seiskan maissa annoin maitoa ja nyt on siitä asti taas nukkunut. Miten nuo Cuplatonit, Rela-tipat sun muut.. Voiko noita kokeilla ihan omin päin vai oletteko jutelleet asiasta ensin neuvolassa? Mietin myös, että voikohan mun rautakuuri vaikuttaa tyttöön, kun sehän voi aikuisellekin aiheuttaa pahoja vatsavaivoja? Muuten en tietääkseni ole mitään normiruokaa kummallisempaa syönyt.

Onko kellään "ongelmaa" maidon liikatuotannon kanssa? Mulla maitoa tulee välillä ihan suihkuamalla ja tytöllä kiukku, kun ei ehdi niellä sitä - eikä se varmaan kivaltakaan tunnu, kun suu on täynnä maitoa. Toisaalta rinnat saattaa olla niin pinkeinä syömistä aloittaessa, ettei tyttö meinaa saada otetta millään ja siitä seuraa taas kiukku. Mä lypsin äsken vähän käsin maitoa pois, kun toinen rinta on pakkautunut niin täyteen maitoa, että se on ihan kipeä, mutta vähän mietityttää, miten paljon lypsämistä tai pumppaamista uskaltaa tehdä ilman, että maidontuotanto entisestään vaan lisääntyy. Tietääkö kukaan?

Kauppakeskuksiin tai massatapahtumiin en mäkään ole suunnitellut lähteväni vielä hetkeen. Nythän on se RS-viruskin aktivoitumassa ja vaikka melkein kaikki sen kuulemma sairastavat ennen kahta ikävuotta, haluaisin, että tyttö olis edes vähän isompi ennen kuin mitään flunssia saa.

Onko teillä muuten itkuherkkyyttä vielä ilmassa? Musta tuntuu, että nää hormonit sekoittaa mun pään ihan täysin! Oon tässä parin viikon aikana itkenyt varmaan enemmän kuin viimesen 10 vuoden aikana yhteensä, välillä onnesta ja välillä omasta avuttomuudesta ja peloista.

Rosehip ja typykkä 13pv

rosehip mulla on ainakin kovin herkkää nykyisin tuon mielialan kanssa. Yksi huonosti nukuttu yö voi tehdä sen että kaikki asiat itkettää seuraavana päivänä ja sit kaikki asiat vauvan ja imetyksen suhteen myöskin huolestuttaa. Mut heti kun on saanu edes hieman paremmin nukuttua, tuntuu elo paljonkin valoisammalta!

Huomenta!
Olipahan inhottavaa olla yksin koko yö :( Mies lähti eilen pojun kummisedän kanssa mökille kalaan ja saunomaan... En tietenkään valita siitä, ja ihan hienoahan vaan että menivät, kun kummisetä kuitenkin Rovaniemeltä tuli Tampereelle asti! :) Mutta oli kuitenkin yksinäistä...

Rosehip.
Mulla oli kans rautakuuri synnytyksen jälkeen, ja pojulla ihan kamala ummetus!!! Se loppui sit siihen kun jätin raudat pois... Ja oon antanu pojulle Rela-tippoja (5tippaa päivässä on max)... Nyt paska huilaa vaippaan ihan kiitettävästi, välillä se on vaan kamalaa karjumista kun se vääntää sitä, ja ilmaakin on välilä. Mutta ei sen kummempaa itkemistä tms sen suhteen. Ja yleensä loppuu tunnin sisällä syömisestä.

Mies on pitäny yleensä vielä "pierujumppaa" pojulle. Eli istunut sängyn reunalla, laittanu pojun makaamaan jalkojensa päälle mahalleen ja hyppyyttäny siinä ja samalla taputellu selkään jonkin aikaa, sit nostanu makaan selälleen ja jumpannu jaloilla, ja sit onki alapää rupsannu! B) Ja samaa toisteltu n.30min ruuan jälkeen, niin jo on poika tykännyt!

Itkuherkkyydestä... On varsinkin imetyksen suhteen. Se on mulle jotenki niin tärkee asia, et poika saa olla rinnalla, ja tuntee olonsa hyväksi siinä. Sit jos se takkuaa, tulee itelle paha mieli. Niinkö viime yönä ja tänä aamuna ja nyttenkin. On vaan huutanu naama punasena tissi "suussa"... Eli eipä oo kelvannu jostain syystä :/ Se itkettää joka kerta!
Sit eilen ku jäätiin pojan kans kahestaan, tuli illalla kauheen ontto olo ku mies ei ollu täällä, sit alko itkettään yhtäkkiä onnesta, ku tajusin kuin mahtava perhe meillä on, kuin ihana poika ja rakas mies mulla on... Ja hanat auki :D

Nyt se on tulossa mökiltä kotiin kaupungin kautta ja tuo mulle kiinalaisesta take-away safkaa :D

Mukavaa sunnuntaita kaikille :flower: :heart:

Itkuherkkyyttä on TODELLAKIN. Hetki sitten vollotin kun joku putous, samalla kun imetin. Mulla kans tuo imetys tuntuu olevan tosi herkkä aihe ja saan siitä vähän väliä itkun aikaiseksi. Mulla on niin hirveä huoli, että saako pieni riittäväsi maitoa. Ei siis todellakaan tule suihkuamalla vaan luulen, että melkein liian vähän. Pumppaan pari krt päivässä mutta ei se näytä lisäävän maidon tuloa ollenkaan :ashamed: . Oon jotenkin ihan paskana ja rikki.

Imetän siis sen 15 min kumin kanssa. Yleensä sellainen 7 min menee hyvin ja sitten tyttö rupeaa väsähtämään. Tahti hidastuu ja uni tulee silmään. No eihän tuollainen aika riitä mihinkään! Tämän jälkeen annan pullosta joka sitten kyllä uppoaa, tosin sekin välillä vähän laiskasti. Lääkärin ohjeen mukaan pitää antaa min. 30 ml mutta meillä uppoaa yleensä 50-60 ml pullosta. Mun järjen mukaan tämä tarkoittaisi sitä ettei tyttö saa riittävästi tissistä kun jakaa vielä tuollaisen määrän vetää pullosta. Prkl!

Huomenna on sitten neuvola asian tiimoilta ja samalla tehdään ruokapunnitus. Pelottaa, jännittä, kauhistuttaa. Mä niin haluisin imettää työttöä ja tuntea olevani hyvä äiti mutta vaikka tekisin mitä, niin ei tunnu auttavan :'( . Surettaa niin kovin.

Meillä mies on vielä isyysvapaalla ja menee tiistaina takaisin töihin. Hän tekee ainoastaan yövuoroa ja tuleva pelottaakin minua huimasti. Pärjäänkö kaikki yöt yksin, miten selviän, miten jaksan??? Saan toki sitten nukkua päivällä kun hän herää mutta kun hiljaiset, pimeät yöt tuntuvat muutenkin niin kovin pitkiltä... Voi apua, miten sitä voikin olla näin allapäin vaikka kaikki on oikeasti ihan hyvin :eek:

Cummastelija

Heippa!

Onnea Roonan pienelle nimestä :flower:

Cummastelija: :hug:

Mä en sitten saakaan papereihin merkintää: säännöllinen synnytys :kieh: Kalvot ja istukka oli kyllä repaleiset, niinkuin ennenkin ja käskettiin seuraamaan vuotoa. Torstaina oli siteessä kalvon paloja ja alavatsa kipuja, sekä selkä- ja lantio arkoja. Kävin vessassa ja pönttöön valahti kunnon hyytymä.

Soitin perjantai aamuna neuvolaan, mutta se meinas, että painetta voi tuntua muutenkin, kun on jo viides synnytys |O Tää on sen vastaus joka oireeseen! Sain kuitenkin lähetteen labraan. Soitin vastauksia ja samantien lääkärille. Tulehdus arvot ok, mutta muuten jotain häikkää... Tutkimuksessa näkyi, että hyytymää oli vielä tulossa joten lähete kiireellisenä gynen polille ultraan. Kohtu oli täynnä verta ja kalvon paloja :eek: Kaks vaihtoehtoa. kaavinta tai lääkkeellinen tyhjennys!?! Halusin lääkkeellisen.

Kotona otin illalla 2 Cytotec tablettia ja kolmen tunnin päästä kaks lisää. Kipuja oli ja kalvonpaloja sekä verta tuli koko yön. Aamulla tarkastus polilla klo 9.00. Ei ollut tyhjentynyt, vaan kaavintaan :'( Joiduin odottaa aikaa saliin yli 5h ja vauva oli kokoajan kotona pullolla. Mä itkin osastolla ja rinnat oli aivan räjähtämäisillään. Jus kun mies ehti tuoda vauvan rinnalle, pääsin saliin. Sieltä oli tyhjätty 300ml verta ja kalvonpaloja. Nyt on olo niinkuin olis nyrkillä survottu alapäätä |O Vähän kuin ekat päivät synnytyksen jälkeen, mutta kivut (joiden takia menin lääkäriin) ovat poissa. Jouduin olla osastolla 11,5h vaikka parista tunnista oli puhe. Onneksi Sanni suostui juoda pullosta!

Vaipoista: Nyt ollaan käytetty Pampersin 1 kokoa. Imee kakan hyvin, mutta ei istu haaroista!
Rela-tippoja ei olla kokeiltu. Sanni nukkuu päivisin 3-5h pätkiä ja yöllä 1-3h. Hiukan rytmi väärinpäin. Rintamaidolla mennään, paitsi eilen sai Nania, kun olin osastolla.

Itkuherkkyyttä ei juurikaan ole ollut. Mutta eilen kaikki hoitajat aloitti keskustelun: Voi sulla on pieni vauva kotona ja mä repesin aivan hysteeriseen itkuun :'( Ei äitiä saa erottaa näin pienestä ilman ennakkovaroitusta!

Huomenna alkaa sitten miehellä työt ja mulla arki vaikka kuuluis olla 5 vrk sairaslomaa kaavinnan jälkeen. Eikö isä vois pitää sen tässä tilanteessa?

MN ja Sanni 2 vk

Meillä on vauva lähtenyt kasvamaan alkuhankaluukisen jälkeen. Lapsi on nyt 3,5 viikkoa ja vasta puolisentoista viikkoa on saanut tarpeeksi syödäkseen. Minulta ei tullut tarpeeksi maitoa, mikä huomattiin vasta sairaalareissulla. Jäivätpähän ylimääräiset itseskelytkin pois lisämaidon aloitettuamme.

Vauva-arki on muuten melkeinpä auvoista. Tosin nukkuakin olisi kiva joskus, mutta ilmeisesti väsymys helpottaa viimeistään ensi vuoden puolella. :)

Heippa täältäkin :wave:

Ensinnäkin Roonalle ja pojalle nimionnittelut! :flower: komea nimi! =) miten teidän juhlat meni?

MN-82 suuri :hug: voi mitä kaikkea sitä saattaa joutua kokemaan..kovasti jaksamisia.

Lisämaidosta.. Mä jouduin antaan lisämaitoo pienelle sairaalassa vikana päivänä ja kotona ekana kokonaisena päivänä, kun ei maito ollut vielä noussut. Hoitajat neuvoivat, kun vauvan paino oli myös erityistarkkailussa, että neljäntenä päivänä synnytyksestä annetaan syöttöjen (rintamaidon) jälkeen 40ml lisämaitoa, viidentenä päivänä synnytyksestä 50ml jne.. En muista mihin asti tota määrää olisi pitänyt nostaa kunnes ois sit pysynyt samana määränä joka kerralla. Mutta en tiedä, ehkä noi ohjeet oli sen vuoksi että painoa tarkkailtiin niin tarkkaan. Mutta nyt on asia kyl niin että enemmänkin maitoa suihkuaa kuin et ois puutetta..vauvalla on maitoparta lähes joka syötön jälkeen :heart:

Itkuherkkyyttä on mullakin, kaiken ihanan suhteen! Tultiin kotiin bussilla vauvan kanssa tänään ja katsoin tota näkymää tästä Pyynikinharjulta tuonne Pyhäjärvelle ja siinäkin meinas alkaa itkettään :LOL: mutta lähinnä kun kyse on vauvasta, kun vain ajattelenkin pientä, on itku herkässä :heart:

Meidän arki sujuu hyvin ja nyt ollaan keskiviikosta asti oltu kaksin Nököttimen kanssa kotona kun hänen isä lähti takaisin kotiin. Yöt mennään yleensä kahden-kolmen tunnin välein heräten ja syöden ja päivät myös mutta tuntuu että silti jaksan itse tosi hyvin. Paras neuvo jonka oon saanut on tosiaan tää minkä varmaan kaikki on kuullut; lepää itse kun vauva nukkuu. Joka päivä en sitä "ehdi" tekemään mutta jo tunnin päikkärit edes joka toinen päivä virkistää! Pisimmät ajat pieni poika muuten nukkuu näin iltaisin - klo 18 ja 23 välillä kertaheitolla vähintään 4, ellei jopa 5h :eek: en todellakaan valita, mutta mukavahan se ois jos tuon pätkän nukkuisi yöllä ;) rytmiä odotellessa.. =)

nyt hän heräilee, aika mennä! huomenna sitten neuvolaan, katsotaan kuinka hyvin poika on kasvanut.

kerttuneiti ja Puru Nökötin :heart:

Heippa!
Cummastelija - tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu! Toi tunne on niin tuttua... Täällä edelleen jatkuva kamppailu rinnalla. Ja mä oon jo luovuttanu sen suhteen, että poika kasvais pelkällä rintamaidolla... Kyllä se on korvikkeet oltava ohessa. Yritä pitää tyttöä ihan paljaalla rinnalla ilman kumia, silloin kun ei ole vielä liian nälkä, mutta kuitenkin niin että hän hamuilee tissiä ja ottaa suulla kontaktia... Se parantaa maidontuloa! Meillä ainakin toiminut.
Tässä meillä vaan on kyse siitä, että välillä poika ei huoli tissiä, vaan huutaa naama punaisena... Eri asentoja ym on kokeiltu ahkeraan, ei vaikutusta. Välillä kummatkin tissit tihkuttaa maitoo ja jätkä vaan karjuu tissi suussa. Siinä sitä itkuherkkyyttä koetellaan. Tulee aika paska fiilis: mun lapsi ei huoli mua. :'(
Tosin, on niitäkin hetkiä kun tissi maistuu, ja se jos mikä auttaa jaksamaan :heart:
Esim tunti sitten imi ihan täysii rinnalta 15min putkeen! :) Sit viel korviketta päälle 70ml, en tiiä olisko enemmänki menny... Pullosta jos ottaa pelkästään: menee yhellä syötöllä yleensä 125ml kerralla.
Noh, mut... tsemppiä kovasti!

MillionNights-82
:hug: :hug: :hug: Tuohon ei voi mitään järkevää sanoa! Koita jaksaa :flower: :heart:

Yhteistyössä