Sydänlapset ja hoitotuki

  • Viestiketjun aloittaja Sydäntyttö
  • Ensimmäinen viesti
Sydäntyttö
Hei,

sydäntyttömme sai 1 v. ikään saakka lapsen hoitotukea (sitä pienintä) Kävimme mm. läpi avosydänleikkauksen ja sairaassa oltiin jonkin aikaa. Nyt sitten hoitotuki anomus hylättiin, olin erittän hämmästynyt. Tytär ei tarvitse lääkkeitä, mutta sairaallakontrolleja on väh. pari kertaa vuodessa ja uusi leikkaus on tulossa.

Millaisia kokemuksia hoitotuesta?

 
noin se menee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 08:39 Sydäntyttö kirjoitti:
Hei,

sydäntyttömme sai 1 v. ikään saakka lapsen hoitotukea (sitä pienintä) Kävimme mm. läpi avosydänleikkauksen ja sairaassa oltiin jonkin aikaa. Nyt sitten hoitotuki anomus hylättiin, olin erittän hämmästynyt. Tytär ei tarvitse lääkkeitä, mutta sairaallakontrolleja on väh. pari kertaa vuodessa ja uusi leikkaus on tulossa.

Millaisia kokemuksia hoitotuesta?
Me saatiin alinta hoitotukea noin neljän kuukauden ajan ennen leikkausta, vaikka meilläkin oli 8 kk:n iässä avosydänleikkaus, ja esim. lääkitystä oli pari kuukautta senkin päälle. Tuen saaminen vaihtelee vähän kunnittain (vaikkei pitäisi), mutta kyllä tuo vuoden ikään saaminen on käsittääkseni sieltä avokätisimmästä päästä. Jos kerran lääkkeitä ei tarvita ja tilanne on kohtuullisen hyvä (ei rajoita elämää), niin ei kai tuenmyöntämisperusteet silloin täyty.
 
näinpä juuri
Näin olen minäkin ymmärtänyt, että tuen arvioinnissa katsotaan sen hetkistä tilannetta ja tuo vuosi on maksimi jota myönnetään kerralla, joten sikäli teille on se annettu tuon leikkauksen suhteen täysiaikaisena. Me saadaan alinta tukea sydänlapsellemme, jolla on vuosia jatkuva lääkitys 3krt/vrk ja kontrolliväli pari kuukautta. Lisäksi meillä perusteluna ova säännölliset terapiat. Eli vaikeakaan sydänvika ei automaattisesti takaa tukea, jos tilanne on tarpeeksi muuten hyvä. Ja tietysti tuki arvioidaan uudestaan kun joudutte leikkaukseen?
 
momma
Hoitotuen saanti kai vaihtelee aika lailla paikkakunnittain. Minä sain 2 vuotta korotettua tukea (vuodeksi kerrallaan myönnettynä), eka vuonna oli lääkitys mutta sen jälkeen ei enää. Sen jälkeen myönnettiin alin tuki suoraan kahdeksi vuodeksi. Kontrolleja on muutaman kerran vuodessa, ja vika aika tavallinen. Tosin meillä on tosi isot ongelmat syömisen kanssa, se varmaan on auttanut tuen saannissa. Sekä se, että olen yksinhuoltaja, vaikka sanotaankin että vain taloudellinen rasitus lasketaan. (Itse sanoisin että yksinhuoltajuus kuitenkin lisää sekä taloudellista että henkistä lastia...)
 
Hoitotuen saannissa vaikuttaa myös se, mitä kerrot hakemuksessa. Ainoastaan se, mitä kerrot, välittyy käsittelijälle. Myös työmäärä vaikuttaa hakiessa, eli verrattuna terveeseen lapseen. Yöheräilyt, peräruiskeet, sokeriarvojen mittaus, yms, yms. Vaikka olisi fyysisesti täysin terve, mutta on muita rasitteita vaikka nyt isommalla lapsella ymmärtämisessä tai hahmotuksessa, tukea voi hakea. Kaikki käsitellään tapauskohtaisesti ja mitä tarkempi selostus, sen helpompi käsittelijän on ymmärtää tilanne.

Ja sain itse vinkin, että jos hakemus hylätään, kannattaa tehdä uusi hakemus, ei valittaa... Jokainen hakemus pitää käsitellä nimittäin uutena ja vastaus tulee nopeammin, kuin valituslautakunnan kautta tehtynä!
 

Yhteistyössä