Sydämessä vikaa? Vai normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Vierass
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
Yleensä iltaisin levolle mentyä sydän alkaa heittää ihan omaa elämäänsä. Välillä muljuu todella inhottavasti, välillä hiljemmin. Myös haukotuksen yhteydessä saattaa alkaa muljua, kuin myös aivastuksen.

Olen lukenut hieman sydämen vajaatoiminnasta. Siinä oli turvotuksista ja sydämen muljumisista, on myös väsymystä, hengenahdistuksia etenkin niissä ylämäissä vaikka kunto hyvä. Myös paino on nousee välillä selittämättömästi vaikka ruokapuoli kunnossa.

Noh, jotenkin en kuitenkaan jaksa uskoa sydämen vajaatoimintaan tai muuhunkaan sydänvikaan koska ikää alle 30 ja olen perusterve.
Mutta mitä se voisi sitten olla?

"Lydi"
Ei välttämättä vikaa, sanottiin mulle tutkimusten jälkeen. Sain kuitenkin omaa mieltäni rauhoittamaan lääkettä, joka tasoittaa sydämen lyöntejä.
Kantsii käydä lääkärissä zekkauttamassa kuitenkin.

"vieras."
Rytmihäiriötä eli ylimääräisiä kammiolisälyöntejä. Hoidetaan beetasalpaajalla joko siten, että otetaan tarvittaessa tai ihan säännöllisesti. Aloitetaan pienellä annoksella.

Minni-hiiri harmaana
Mulla on noita sydämen rytmihäiriöitä ja miehellä tosi pahojakin. Ne on kai kuitenkin "vaarattomia", mutta ilkeen tuntusia. Yön pimeinä tunteina kun ne alkaa niin ahistaa tosi paljon.

Lisätään siihen vielä vaihdevuosien huonounisuus ja järkyttävä hikoilu niin kyllä siinä skitsoaa :(

mullakans
Mulla on ihan samanlaisia, eniten tuntuvat makuulla tai puoli-istuvassa asennossa iltaisin. Tutkittu on ja vaarattomaksi todettu mut kyllä joka kerta tuntuu hirveeltä. Voit saada holterin jolla saa koko vrk tykytykset talteen ja lääkärin katottavaks. Käy ihmeessä tarkiatuttamassa !

Mullakin rytmärei, tosi ilkeitä on. Saattaa syke reagoida tunteisiin ihan oudosti, voi muuttua puolta hitaammaksi ja raskaaksi minuutin ajaksi jonka jälkeen palautuu normaaliksi. Viimeksi kävi noin kun istuin sohvalla, syke hidastui ja sitte huimas ja palautu. Tuntui rinnassa ilkeeltä. Sydänfilmi ok joten lekuri ei tutki enempää. Suvussa hyvin paljon sydänvikaa, 4 kuollut alta 40v sydänkohtauksiin.

sivusta
Jos rytmihäiriö kestää useita minuutteja tai kauemmin, kannattaa pyrkiä päivystysluonteisesti terveyskeskukseen sydänfilmiin. Jos kyse flimmeristä ja tarvitaan rytminsiirtoa, nopeus on valttia. Niin tai näin, sydän kannattaa aina tutkituttaa sen oireillessa. Sydänfilmin perusteella lääkäri voi määrätä sinulle beetasalpaajaa rytmiä rauhoittamaan. Mikäli sinulla on sukurasitusta sydänsairauksiin, lääkäri määrää tarkemmat tutkimukset. Jos rytmihäiriöön liittyy hengenahdistusta, kannattaa lääkäriin hakeutua viipymättä.

Todennäköisintä on, että rytmihäiriöt ovat sinulla vaarattomia mutta tutkituttaa ne silti pitää.

"aloittaja"
Jos rytmihäiriö kestää useita minuutteja tai kauemmin, kannattaa pyrkiä päivystysluonteisesti terveyskeskukseen sydänfilmiin. Jos kyse flimmeristä ja tarvitaan rytminsiirtoa, nopeus on valttia. Niin tai näin, sydän kannattaa aina tutkituttaa sen oireillessa. Sydänfilmin perusteella lääkäri voi määrätä sinulle beetasalpaajaa rytmiä rauhoittamaan. Mikäli sinulla on sukurasitusta sydänsairauksiin, lääkäri määrää tarkemmat tutkimukset. Jos rytmihäiriöön liittyy hengenahdistusta, kannattaa lääkäriin hakeutua viipymättä.

Todennäköisintä on, että rytmihäiriöt ovat sinulla vaarattomia mutta tutkituttaa ne silti pitää.
molemmin puolin suvussa on sydänvikaa.

gtqey
niin, aika suurella osalla suomalaisista on suvussa sydänvikaa kun sehän on kansantauti meillä, samoin kuin diabetes. Rytmihäiriöt on kyllä inhottavia ja pelottavia...on vaikea yrittää pysyä itse rauhallisena ja ilman kuolemanpelkoa kun muljuminen alkaa..huh. mutta hengissä ollaa vaikka kauan niitä ollut ja mennyt....enkä ole lekuris vielä(kään) käynyt. en halua edes tietää jos on joku sydänvika...hui

Yhteistyössä