sydämen sivuääni ja rytmihäiriöt raskauden aikana

HEippa,

olen hysterioinut eilisestä saakka, kun kävin kardiologilla ja hän kuuli sydämestäni sivuäänen. Olen nyt vko 21 raskaana ja raskauden aikan on alkanut ilmetä myös rutmihäiriöitä. Pelottaa ihan hirveästi, vaikka lääkäri sanoi että ei ole syytä huoleen ja jatko tutkimukena on lähiaikoina tulossa sydämenultra tutkimus.

OIs kiva kuulla onko muilla ollut tällaisia oireita, raskaudessa tai ihan muuten vain? Onko ollut ihan vaarattomia vai merkki jostain vakavasta?

KÄvin viimeksi maanantaina ihan kunnon hikijumpassa, eikä mitään kipuja kyllä tullut eikä ole ollut muutenkaan.. joten tämä kai oikeenkin hyvä merkki. Mutta nyt kun vielä on raskaana nii huoli on tietysti suuri ja minä, kun mutenkin ruukaan hysterioida asioita :) tämä on toinen raskauteni, ensimmäisessä ei ollut mitään rytmihäiriöitä tms.
 
"vieras"
mulla oli kummassakin raskaudessa sydan aivan sekaisin (onnesta:)) ja spoin jopa beetasalpaajia viela imetysaikanani kunnes hormonit tasaantui. Mulle tehtiin sydamen ultrasound ja holter (siis 24h sellainen laite joka mittaa rytmin ja kardiologi sanoi etta johtuu vain hormonitoiminnan muutoksesta ja palautuu normaaliin. Niin palautuukin, lapset on jo yli 10 enka oo vielakaa saanu sydaria ja kuollu, vaikka poika voi tuoda suuria (tropiikin:)) hamahakkeja sisalle lasipurkissa sun muuta, villi kun on . Ihanaa raskausaikaa sulle!!
 
"vieras"
Mulla oli likalyöntejä. Np-ultraaja ne huomasi, mutta sydänkäyrällä niitä ei saatu näkyviin. Lääkärin tulkinnan mukaan liittyi raskaudessa lissäntyvään veren tilavuuteen ja tasoittui mulla nopeasti.
 

Yhteistyössä