Sydämen muljahtelu eli rytmihäiriöt, löytyykö kohtalotovereita ja vertaistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sitruspuserrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sitruspuserrin

Vieras
Löytyykö palstalta kohtalotovereita?!

Olen 32-vuotias naisihminen ja kärsinyt kohta noin kuukauden sydämen muljahtelusta. Minulta on otettu ekg x2 ja verikokeita, joissa kaikki on kunnossa. Vuorokausi-ekg paljasti, että minulla oli 283 kpl kammiolisälyöntejä ja 1 kpl eteislisälyöntejä. Tämä on todella pelottavaa, vaikka kardiologin mukaan rytmihäiriöt ovat lieviä, eivätkä yleensä edellytä mitään lääkitystä. Myös tk-lääkäri vakuutteli, että minun ei tarvitse pelätä muljahteluita, vaan pystyn elämään normaalia elämää.

Minusta kuitenkin tuntuu, että normaalin elämän eläminen ei onnistu, pelkään jatkuvasti. Onko palstalla muita saman asian kanssa kamppailevia? Kuinka paljon Sinulla on lisälyöntejä ja oletko saanut jostain apua vaivaasi?

Elän sellaista vaihetta elämässäni, että suurempia stressin aiheuttajia ei pitäisi olla. Tosin, olen yrittänyt lopettaa ssri-lääkitystä, mutta nyt tulleiden vaivojen, ja niistä johtuvien ajatusten vuoksi en varmaankaan pysty lääkitystä lopettamaan. Toki olen koko ikäni ollut jännittäjä ja "stressaaja" ilman syytä. Pelkään aina pahinta ja olen kuin viritetty jousi, hermostunut ja "ahdistuntut".

Olen yrittänyt vähentää kahvin juomista, vaikka en kyllä ymmärrä, että voisivatko muljahtelut johtua liiallisesta kahvin juonnista, koska tähän samaan tapaan olen juonut kahvia kohta parikymmentä vuotta. Ajattelin kuitenkin yrittää tätäkin konstia, koska olen valmis kokeilemaan melkein mitä vain, jotta pääsisin eroon rytmihäiriöistä. Kahvia olen vaihtanut teehen, vaikka kyllähän siinäkin jonkin verran on kofeiinia.

Voiko kofeiinille herkistyä yhtäkkiä?

Ostin teetä, jonka etiketissä sanottiin, että se sisältää mielihyvää tuottavaa L-teaniinia, joka vähentää stressiä, rauhoittaa ja parantaa keskittymiskykyä. Toinen teelaatu, jota olen nyt hörppinyt on kamomilla/vanilja -hauduke. Kamomillan pitäisi kai olla myös jotenkin rauhoittava yrtti.

Tuoksulyhdyssä palaa iltaisin kynttilä ja vesikupissa on höyrystymässä muutama tippa laventelia tai appelsiinia. Kuten sanottu, kokeilen mitä vain!! Eli näillä ajan takaa myös rentouttavaa vaikutusta, nämähän ovat aromaterapiassa käytettyjä tuoksuöljyjä, joilla kai ehkä myös voisi olla jotain vaikutusta ihmisen mielialaan. Makoilen melkein joka ilta piikkimatolla 15-30 minuuttia, tällä haen myös rentoutumista ja odottelen endorfiinejä. Kävelylenkilläkin käyn koiran kanssa ja rentoutusmusiikkia on myös hakusessa.

Onko minulla mitään mahdollisuuksia päästä eroon näistä muljahteluista?! Voiko rintaranka/selkäranka, tai lihakset tms. olla jotenkin niin jumissa, että se aiheuttaa rytmihäiriöitä? Tai voiko mahahapot/refluksivaiva edesauttaa muljahteluita? Onko minun vain tultava toimeen näiden päivittäisten muljahtelujen kanssa ja voiko näihin muka tottua?

Omega-3 rasvahappoja en uskalla purkista ottaa, koska minulla on lapsesta asti ollut taipumusta nenäverenvuotoon, mutta ruokavalioon kai voisi yrittää tunkea hyviä rasvoja. Auttaako laihduttaminen siihen, että rytmihäiriöt loppuisivat, olenko pilannut sydämeni läskistymiselläni? Uskallanko ottaa päivittäin Multitabsin, jossa on 10 mikrogrammaa D-vitamiinia ja lisäksi vielä DeviSolin 10 mikrog.?

Olisin todella kiitollinen, jos saisin kommentteja samassa tilanteessa olevilta, (ja miksipä ei muiltakin)! Olen niiiiin yksin ja peloissani tämän asian suhteen. Mikäli joku rytmihäiriöinen olisi kiinnostunut vaikka sähköposteilemaan kanssani, niin sekin onnistuu, vaihdetaan ossat jos halukkaita löytyy.

10 vuotta olen elellyt lisälyöntien ja väliin jäävien lyöntien kanssa. Tuli esiin kuopuksen raskausaikana neuvolassa. Ovat kuulemma vaarattomia ja seurannassa niitä mulla esiintyi yli kolme kertaa enemmän kuin sinulla. Minulle kerrottiin että johtuu naisilla usein hormaalisista syistä eli raskaus tai vaihdevuodet laukaisee.

[QUOTE="vieras";24940151]10 vuotta olen elellyt lisälyöntien ja väliin jäävien lyöntien kanssa. Tuli esiin kuopuksen raskausaikana neuvolassa. Ovat kuulemma vaarattomia ja seurannassa niitä mulla esiintyi yli kolme kertaa enemmän kuin sinulla. Minulle kerrottiin että johtuu naisilla usein hormaalisista syistä eli raskaus tai vaihdevuodet laukaisee.[/QUOTE]

Täällä myös nainen, joka 6 vuoden ajan kärsinyt päivittäisistä kammioperäisistä lisälyönneistä. Sain tämän vaivan riesakseni raskauden loppuvaiheessa ja siitä lähtien ovat olleet ajoittain enenevästi vaivaksi. Tietys asiat provosoivat rytmihäiriötuntemuksia, kuten liiallinen kahvin juonti, raskas liikunta, ylävatsaoireet, stressi jne. Kohtauslääkkeenä itselläni on Bisoprolol 5mg ½-1 tablettia, jota harvoin tarvinnut ottaa.
Yleensä se perus-EKG on siisti, mutta holteroinnissa tai seurannassa tuo rytmihäiriö tulee esiin. Kestäessään tuntikausia tai jos lisälyöntejä tulee tiuhaan, niin jalkoihin tulee voimaton olo ja päässä epämiellyttävä tunne on. Muutoin olen perusterve. Ikävä vaiva sinänsä, vaikka kuinka harmiton olisikin!

Minulla esiintyy noita muljahteluja myös. Kausittain. Eli joskus ei yhtään ja joskus taas useaan kertaan päivässä. Olen kerran käynyt lyhyessä parin minuutin sydänfilmissä, mutta eihän siinä mitään ehtinyt näkyä. Lääkäri kuittaisi muljahtelut vaarattomina.

Itse otan magnesiumia purkista, kun muljahteluja esiintyy. Se on auttanut melko hyvin.

No siis rytmihäiriöt ovat hyvin yleisiä ja sinun noi häiriöt ja lyönnit vaikuttavat olevan ihan normaalirajoissa, minkä perussydän kyllä aina hoitaa. Itselläni on enemmän häiriöitä, mutta ei niin paljoa, että lääkitystä olisi kannattanut. Sydämeni on kuitenkin kuin urheilijalla eli vahva ja kunnossa ja sykevaihtelut on suuret, mikä juurikin kuvastaa sinänsä tervettä sydäntä. Ongelman muodostaa se, että mulla on kroonisesti anemia ja verenpaineeni on tosi matala eli voin pyörtyä helposti, käsistä ja jaloista lähtee välillä tunto. Minulla on myös poikkeava sydänkäyrä t-aallon kohdalla ja aina kun joudun ekg:hen lääkärit alkavat tuota tutkia enemmän, mutta en oikein ole päässyt itse perille onko tuo nyt sit paha vai ei.... Ekan kerran tuo tuli selville ihan omista ekg mittauksista, kun koululla noita tehtiin, mutta kuvittelin että sössin jotenkin piuhojen paikat. Mun t.käyrä on siis vastakkainen mitä normaalisti pitää olla.

Tunnen siis myös selkeesti erilaisia muljahteluita ja huomaan, että sydän saattaa esim. kaksi kolmekin lyöntiä vain jättää välistä tai sitten pamauttaa pari kolme lyöntiä kerralla nopeasti. Noita tulee selkeesti enemmän silloin, kun on väsynyt ja stessaantunut ja esim. lapsen syntymän jälkeen hakeuduin ihan hoitoon, koska pelästyin niin paljon, ettei sydän vain lyönyt muutamaan kertaan ollenkaan. Mutta paras lääke oli tuohon siis lepo lepo lepo ja vielä kerran lepo. Ja tietysti hyvä ruoka ja rauhallinen ilmapiiri.

En ole kuitenkaan missään tutkimuksissa enää, eikä ole lääkitystä.

Mä oon kärsiny rytmihäiriöistä jo 19 vuoden ajan, edelleen hengissä :D Mulla myös lisälyöntisyyttä. Vaaratonta mutta ah niin ahdistavaa!! ymmärrän ap sua hyvin, mä ahdistun aina kovasti jos oikein muljahtelee vaikka tiiän etten kuole niihin.

Kofeiini voi vaikuttaa niin että niitä on enemmän. Sun tilassa lopettaisin kokonaan kahvinjuonnin ja kaikkien muidenkin kofeiinipitoisten juomien nauttimisen. Olen kuullut että närästys/sappivaivat vois laukasita rytmihäiriöt, samoin niskajumit ja rintarangan jumit voi vaikuttaa siihen. itse en oo saanu selville että mistä mulla nämä johtuu, eivät tunnu olevan oikein mihinkään yhteydessä. Mun kohdalla on oireita vähentäny kalaöljyn nauttiminen, en tiiä onko plasebovaikutus mutta kannattaa kokeilla. Jos haluat, niin laita yv:tä js haluat vertaistukea.

Ei kyllä ole itsellä kokemusta, mutta olenkohan ihan väärässä, että magnesium saattaisi auttaa? Korjatkaa, jos olen väärässä (ja ap, tarkista asia... :).
Mutta kovasti voimia, luota lääkäreihisi!!!!

Mulla huomattiin keskimmäisen odotusaikana (vuosi oli 1998), että arviolta joka neljäs lyönti jää väliin. Ei ole koskaan tutkittu, koska ei aiheuta mitään oireita. Joskus tuntuu tuota muljahtelua ja sekin aina nukkumaan mennessä. Rasituksessa ei jää lyöntejä välistä vaan pumppaa ihan tasaisesti.

Laihduttaminen ei tuohoon vaivaan auta. Itse laihdutin silloin keskimmäisen syntymän jälkeen 25 kiloa, ja rytmihäiriöt pysyivät.

Voisiko sulla olla nuo muljahtelut ihan vaan siitä, kun mietit ja seuraat koko ajan? Silloinhan voi tuntea kaikenlaista. Mulla nimittäin meni siihen silloin aluksi, kun kuulin vaivasta, mutta nykyään en edes muista koko rytmihäiriön olemassaoloa jokapäivä.

Mullakin on noita ollut viitisen vuotta, ikää nyt 26v. Mulla tulee rytmihäiriöt stressistä, esim. synnytyksessä oli niitä. Ja väsymyksestä kans. Lääkäri sanoi etteivät ole vaarallisia ja siihen olen luottanut. Vaikka eihän nuo mukavia ole..

Minulla on rytmihäiriö. Tulen sen kanssa toimeen ihan hyvin. Ei minua pelota, ei pitäisi sinuakaan. Eikö lääkäritkin ole sanoneet ettei ole mitään syytä pelkoihin. Noi on ihan vaarattomia, joskin epämiellyttäviä.

Ainoa kerta, kun asiasta kärsin, oli kiireellinen sektio johon jouduin. Epiduraalia oltiin laittamassa, kun rytmihäiriö alkoi, ja jouduttiin odottamaan että se menee ohi. Siinä olisi lapselle voinut käydä huonosti, mutta sitten oltaisiin päädytty hätäsektioon. Nyt odotettiin että menee ohi, ja sektio meni hyvin. Raskausaikana rytmihäiriöitä oli joka päivä monta kertaa, sen jälkeen vain 2 kertaa viikossa. Nyt siis 3 vuoden ajan.

En syö mitään lääkkeitä, kun ei niistä mitään hyötyä ole, kun ei tästä rytmihäiriöstä mitään haittakaan ole (paitsi että on epämiellyttävää).

Magnesium ja kalaöljy voivat helpottaa oireilua. Samoin kofeiinin jättäminen pois ruokavaliosta, säännöllinen elämä (nukkumaanmenoajat säännölliset, tarpeeksi unta jne), riittävä rentoutuminen eli ei lennetä tukka putkella paikasta toiseen joka päivä. näillä voi kokeilla, että helpottaisko oireilu.

Magnesium ja kalaöljy voivat helpottaa oireilua. Samoin kofeiinin jättäminen pois ruokavaliosta, säännöllinen elämä (nukkumaanmenoajat säännölliset, tarpeeksi unta jne), riittävä rentoutuminen eli ei lennetä tukka putkella paikasta toiseen joka päivä. näillä voi kokeilla, että helpottaisko oireilu.

Jep, näitä voisi kokeilla. Tai sitten ei. Meillä 2 alle 3-vuotiasta ja olen kotiäiti. Ainoa, mihin pystyisin olisi kofeiinin pois jättäminen, mutta sitten en pysy hereillä näiden risaisten öiden jälkeen. Joten ei haittaa rytmihäiriö.

En ole itse kalaöljyä koskaan kokeillut, mutta googlailin äsken, kun ajattelin itsekin voivani kokeilla. Päädyin keskustelupalstoille, joilla kerrottiin, että kalaöljyt voivat joillakin aiheuttaa rytmihäiriöitä eikä suinkaan auttaa niihin. :O

Jep, näitä voisi kokeilla. Tai sitten ei. Meillä 2 alle 3-vuotiasta ja olen kotiäiti. Ainoa, mihin pystyisin olisi kofeiinin pois jättäminen, mutta sitten en pysy hereillä näiden risaisten öiden jälkeen. Joten ei haittaa rytmihäiriö.

Juu sama mullakin on. Kuopus valvottaa öisin, en oo yli vuoteen nukkunu kunnolla ja nyt onkin ollu häiriöitä enemmän ku yleensä.Mutta jos ap:lla ei ole valvottavaa muksua niin voi kokeilla.

Mulla on kerran-pari vuodessa rytmihäiriöitä, alkaa ihan varoittamatta, silloin leposyke n. 180-200. Tilanne jatkuu niin kauan että menen sairaalaan rytminsiirtoon. Kuulemma vaaratonta :D

Mulla on muljahduksia. Olen käynyt käyrillä ja sydämen vuorokausitarkkailussa, on otettu verikokeita. Ei mitään vikaa. Harmittomia tuntemuksia. Mutta oman mielenrauhani takia sain Propralia, jota voin ottaa jos muljut häiritsee.
Ja yllätys,yllätys, lääkkeet on kaapissa enkä ole niitä tarvinnut. Jo se lääke siellä kaapissa tuntuu auttavan =)

[QUOTE="moikka";24940305]En ole itse kalaöljyä koskaan kokeillut, mutta googlailin äsken, kun ajattelin itsekin voivani kokeilla. Päädyin keskustelupalstoille, joilla kerrottiin, että kalaöljyt voivat joillakin aiheuttaa rytmihäiriöitä eikä suinkaan auttaa niihin. :O[/QUOTE]

Millähän keskustelupalstalla sellasta on kerrottu? Itse oon sh ja lukenu alan kirjallisuutta (siis faktaa sisältäviä kirjoja) ja esim ensihoidon oppikirjassa kerrottiin että kun Suomessa on alettu käyttää enemmän kalaöljyä sisältäviä tuotteita niin se on vähentäny rytmihäiriöitä ja sydänperäisiä äkkikuolemia. Kalaöljyt sisältää ainesosia joilla on edullinen vaikutus sydämen toimintaan ja se vähentää näin rytmihäiriöitä. En sitten tiedä, mutta näin on meille koulussa opetettu ja myös kardiologi sanoi mulle että kannattaa kokeilla kalaöljyä. Ja mulla se on auttanu.

Voi ihanaa, tännehän ryöpsähti heti kokonainen tulva viestejä! Lisääkin toki saa tulla.

Ai, tuo olikin uusi asia, että kalaöljyt voivat jopa aiheuttaa rytmihäiriöitä. Magnesiumia olen jonkin verran yrittänyt ottaa, mutta sillä on sellainen ikävä sivuvaikutus, että se pakottaa minut turhan usein wc-pöntölle. Kofeiinin voisin kyllä kai jättää kokonaan pois, eikös se voi lisätä hermostuneisuutta ja pitää jatkuvasti yllä sellaista "säikkyä" tilaa? (Ehkäpä lähes koko ikäni vaivoinani ollut jännittyneisyys johtuukin kahvin litkimisestä?!) ;D

Tuokin on kyllä ihan totta, että kun jatkuvasti odottaa muljumisia ja nuljumisia, niin ei voi olla normaalisti ja nauttia elämästä. Mutta en vain juuri nyt tiedä miten voisin suhtautua rennosti noihin. Ehkäpä muutaman vuoden päästä, kun huomaan että kitkutan vielä elävien kirjoissa? Beetasalpaajaa voisi kai kokeilla, vai onkohan mun häröt vielä niin lieviä, että niihin ei mielellään edes kirjoiteta lääkkeitä.

Todella helpottavaa lukea teidän viestejänne, kiitos niistä! Palaan koneelle myöhemmin ja saatanpa laittaa yv:tä Eedlalle. :)

Millähän keskustelupalstalla sellasta on kerrottu? Itse oon sh ja lukenu alan kirjallisuutta (siis faktaa sisältäviä kirjoja) ja esim ensihoidon oppikirjassa kerrottiin että kun Suomessa on alettu käyttää enemmän kalaöljyä sisältäviä tuotteita niin se on vähentäny rytmihäiriöitä ja sydänperäisiä äkkikuolemia. Kalaöljyt sisältää ainesosia joilla on edullinen vaikutus sydämen toimintaan ja se vähentää näin rytmihäiriöitä. En sitten tiedä, mutta näin on meille koulussa opetettu ja myös kardiologi sanoi mulle että kannattaa kokeilla kalaöljyä. Ja mulla se on auttanu.

Joo siis löysin tuollaistakin tietoa, että se voi auttaa. Mutta googlen heti ensimmäinen linkki johti suomi24:n keskustelupalstalle, jolla moni kertoi saaneensa rytmihäiriöitä kalaöljystä. Eli yksilöllistä tuo reagointi voi näköjään olla.

kalaöljy ja sydämen muljahtelu - Luontaistuotteet - Suomi24

Minulla on ollut rytmihäiriöitä ehkä 8-vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti. Pahimmat oli alkuraskaudessa. Koskaan niitä ei ole tutkittu, kun aina epäilen niiden loppuvan kun pääsen labraan. Lähetteet löytyy kyllä mehiläisestä sekä terkkarin puolelta. Meillä löytyy suvussa näitä isän puolelta monessa polvessa, siksi en hätäile, on vain inhottava vaiva.

Alkuraskaudessa oli niin pahoja, että päikkäreitä ei pystynyt nukkumaan kun ahdisti niin paljon rinnasta (usein rytmihäiriöt tunnistan tästä).

Tässä on perää, mutta kalaöljytkään ei kaikille sovi. Itselläni kaikki kalaöljyvalmisteet, joita olen kokeillut, laskee verenpaineen niin alas, että kuljen pitkin seiniä, yökkäilen ja välillä makkaan ketarat ojossa jossaki nurkassa.

[QUOTE="moikka";24940419]Joo siis löysin tuollaistakin tietoa, että se voi auttaa. Mutta googlen heti ensimmäinen linkki johti suomi24:n keskustelupalstalle, jolla moni kertoi saaneensa rytmihäiriöitä kalaöljystä. Eli yksilöllistä tuo reagointi voi näköjään olla.

kalaöljy ja sydämen muljahtelu - Luontaistuotteet - Suomi24[/QUOTE]

No mä en luottais jonkun suomi 24 palstan kirjoittajien oletuksiin vaan faktatietoon. Koulussa meille opetettii että kun tietoa hakee niin kannattaa ensimmäisenä kattoa se mistä se tieto on peräisin. Kun on olemassa tietoa ja "tietoa".

Yksilöllinen vaihtelu on toki mahdollista, voihan olla että joku saa siitä häiriöitä, mutta jos on rytmihäiriöistä kärsivä ihminen kyseessä niin miten se ihminen voi satavarmasti sanoa että se kalaöljy juuri on se aiheuttaja?

Tässä on perää, mutta kalaöljytkään ei kaikille sovi. Itselläni kaikki kalaöljyvalmisteet, joita olen kokeillut, laskee verenpaineen niin alas, että kuljen pitkin seiniä, yökkäilen ja välillä makkaan ketarat ojossa jossaki nurkassa.

Aika jännä reaktio. en oo ikinä kuullu.

No, oli miten oli niin ap:n kannattaa mun mielestä ainakin kokeilla. Jos se ei hälle sovi niin sitten jättää välistä. Mutta aina voi kokeilla kuitenkin.

No mä en luottais jonkun suomi 24 palstan kirjoittajien oletuksiin vaan faktatietoon. Koulussa meille opetettii että kun tietoa hakee niin kannattaa ensimmäisenä kattoa se mistä se tieto on peräisin. Kun on olemassa tietoa ja "tietoa".

Yksilöllinen vaihtelu on toki mahdollista, voihan olla että joku saa siitä häiriöitä, mutta jos on rytmihäiriöistä kärsivä ihminen kyseessä niin miten se ihminen voi satavarmasti sanoa että se kalaöljy juuri on se aiheuttaja?

Juu en mä keskustelupalstan tietoja tutkimusfaktana pidäkään, kunhan huomautin, että tuollaisiakin kokemuksia ihmisillä voi olla.

Uusimmat

Yhteistyössä