"Svenska talande bättre folk???!"

  • Viestiketjun aloittaja Suomi
  • Ensimmäinen viesti
Tiedättekö kuinka paljon suomen valtio on pitänyt yllä suomenruotsalaisuutta? Se, että täällä on vallinnut ns. "pakkoruotsi" myös suomnekielisille on mahdollistanut sen, että koska ruotsinkielisten on ollut saatava kaikki palvelut omalla äidinkielellään niin se on maksanut valtiolle MALTAITA. Sama palvelu ruotsinkielisenä on aina hinnoiteltu kolminkertaiseksi, Joten peruskoulujen, päivähoitojen, terveyspalvelujen yms. ylläpito ruotsinkielisenä on vienyt hehtaarisuuren osan rahaa veronmaksajien kukkaroista. Päätökset kelle sitä ylisuurta "ruotsinkielistä rahaa" annetaan tekevät ruotsinkieliset itse ja jakelevat sitä todella anteliaasti. Ei sitä ajattelisi mihin kaikkeen vaikuttaa tuollainen "kielellinen asia".

Nyt kun pakkoruotsia ei enää ole ei ole mitään tekosyitä myöskään ylläpitää valtion toimesta ylisuuria tukia vain ruotsinkielisille vaan kilpailuttaminen alkaa, voipi olla että kohta ei enää saa palvelua ruotsinkielellä kun ruotsinkielisillä ei ole niitä varaa ylläpitää.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suvut ovat rikkaita, entisiltä ajoilta perityt isot maatilat, perintönä tullut paljon rahaa. Joitten alkuperä saattaa olla esim viinantrokauksella hommattua kieltolain aikana. Ei olla ymmärtävinään suomea ja kuitenkin pyydetään nenä pystyssä *kan ja få yksi pulla* naurettavaa. Karkeasti yleistäen
Onkohan niitä perintörahoja mitään jäljellä. Minusta tuntuu, että suomenruotsalaiset on aika näppäriä kuluttamaan.
Jos alkaisin omakohtaista vertailua tekemään, niin suomalaiset voittais varoillaan. Äitin on suomenruotsalainen, eikä heillä mitään hurjia perintörahoja ole ollut. Itse on pitänyt tienata oma varallisuutensa. Eräs sukulainen on kyllä sikarikas, mutta ei hän ole niitä rahoja mistään saanut. Hän on ne omalla työllään ja hyvällä bisnesvainullaan tienannut.
Sen sijaan isän puolelta, isoisälläni ja kaikilla hänen seitsemällä sisarellaan, on perintöomaisuutta ja maata aika isot pläntit. Niin että kukas se olikaan syntynyt kultalusikka suussa.

 
Kaktus
Alkuperäinen kirjoittaja venera:
Tiedättekö kuinka paljon suomen valtio on pitänyt yllä suomenruotsalaisuutta? Se, että täällä on vallinnut ns. "pakkoruotsi" myös suomnekielisille on mahdollistanut sen, että koska ruotsinkielisten on ollut saatava kaikki palvelut omalla äidinkielellään niin se on maksanut valtiolle MALTAITA. Sama palvelu ruotsinkielisenä on aina hinnoiteltu kolminkertaiseksi, Joten peruskoulujen, päivähoitojen, terveyspalvelujen yms. ylläpito ruotsinkielisenä on vienyt hehtaarisuuren osan rahaa veronmaksajien kukkaroista. Päätökset kelle sitä ylisuurta "ruotsinkielistä rahaa" annetaan tekevät ruotsinkieliset itse ja jakelevat sitä todella anteliaasti. Ei sitä ajattelisi mihin kaikkeen vaikuttaa tuollainen "kielellinen asia".

Nyt kun pakkoruotsia ei enää ole ei ole mitään tekosyitä myöskään ylläpitää valtion toimesta ylisuuria tukia vain ruotsinkielisille vaan kilpailuttaminen alkaa, voipi olla että kohta ei enää saa palvelua ruotsinkielellä kun ruotsinkielisillä ei ole niitä varaa ylläpitää.
Tämä on totisinta totta. Itse valtion hommissa työskennellessäni törmään päivittäin tähän, että kaikki lippulaput, kirjeet, ohjeet, nettisivut jne. pitää olla myös ruotsiksi. Käännöstyössä kuluu aikaa ja rahaa palaa hirmuiset määrät.

 
PerkeIe mikä on sun pointtis? Ootko jotenkin kade jostain, etkö ite osaa ruotsia vai missä mättää? Mä ite muutin kuopiosta porvooseen ja olen asunut ruotsinkielisellä alueella 10v. Kertaakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmia ruotsinkielen tai sen puutteen takia. Miehen suku ottaa mut todella hyvin huomioon. Kun mä olen paikalla niin he puhuvat suomea vaikka ei tarvitsisi koska ymmärrän heitä täysin. Kaikkialla olen saanut hyvää palvelua vaikka toisinaan en olekaan kaikkea ymmärtänyt, jos on ollut huonosti suomea puhuva virkailija tms., mut ei sellainen mua haittaa. Näen ruotsinkielen vain ja ainoastaan rikkautena, siksi lapsemmekin liitettiin ruotsalaiseen seurakuntaan eli hekin ovat siis tätä vähemmistöä. Nyt 3,5v poikani puhuu molempia kieliä erittäin hyvin ja siitäkös tämä mamma on iloinen. Ainakanaan siis esim.saksankielikin tulee olemaan hänelle varmasti helppoa opiskeltavaa. Oma kielitaito on karttunut rutkasti kun kuulen ruotsinkieltä joka päivä. Mä en todellakaan näe mitään negatiivista asiassa. Sellaiset, jotka ei asu ruotsinkielisellä alueella tai ole tekemisissä sr kanssa ovat kaikkein kapeakatseisimpia ruotsinkieltä kohtaan.
 
Eila
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Ruotsinkielisistä ylioppilaista yli puolet saa opiskelupaikan yliopistoista -suomenkielisistä vain kolmannes. Kiitos kielikiintiöiden ja alhaisempien pääsyvaatimusten. Pienipalkkaisista ruotsinkielisistä taas on pulaa mm. hoitoalalla, mutta miksi mennä mummoja kääntelmään, jos pääsee helposti maisteriksi?
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Mitä pahaa siinä pakkoruotsissa on, kun pohjoismaissa kerta asutaan. Ruotsinkielellä voin tehdä asiani selväksi, menin sitten Tanskaan, Norjaan tai Islantiin. Hieman eri asia on, että ymmärränkö tanskan kielestä hölkäsen pöläystä.
Maailmassa kun on muitakin paikkoja. Mutta sinä kai valitset suunnaksi vain joko Tanskan, Norjan tai Islannin.
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja Eila:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Ruotsinkielisistä ylioppilaista yli puolet saa opiskelupaikan yliopistoista -suomenkielisistä vain kolmannes. Kiitos kielikiintiöiden ja alhaisempien pääsyvaatimusten. Pienipalkkaisista ruotsinkielisistä taas on pulaa mm. hoitoalalla, mutta miksi mennä mummoja kääntelmään, jos pääsee helposti maisteriksi?
ja taas kerran! ei pidä ylestää. ;)
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja Eila:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Ruotsinkielisistä ylioppilaista yli puolet saa opiskelupaikan yliopistoista -suomenkielisistä vain kolmannes. Kiitos kielikiintiöiden ja alhaisempien pääsyvaatimusten. Pienipalkkaisista ruotsinkielisistä taas on pulaa mm. hoitoalalla, mutta miksi mennä mummoja kääntelmään, jos pääsee helposti maisteriksi?
ja taas kerran! ei pidä ylestää. ;)
Nimenomaan pitää yleistää, jos kysymyksessä on opiskelupaikkojen jako niinkin asiaankuulumattoman seikan kuin äidinkielen perusteella. Tietenkin on aina vajaa 50 % sellaisiakin ruotsinkielisiä, jotka eivät pääse yliopistoon, vaan joutuvat esimerkiksi ammattikorkeakouluun, mutta suhteellisesti näitä epäonnisia on huomattavasti vähemmän kuin suomenkielisiä. Ja sellainen järjestelmällinen suomalaisten syrjintä on yleistäen sanottuna väärin.
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
okei..ymmärsin pointtin jo. vien teiän rahat. mihin mun nyt pitäis muuttaa? :(
Kun tiedostat tilanteen, voit aktiivisesti kieltäytyä tukemasta vääryyksiä kun ne tulevat kohdalle.
???
Et käytä ruotsalaisille varattuja eliittipalveluja tai etuoikeuksia. Ilmoittaudut maistraattiin suomenkieliseksi niin voit varmimmin taata, ettet ole kuormasta syöjien joukossa.
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
okei..ymmärsin pointtin jo. vien teiän rahat. mihin mun nyt pitäis muuttaa? :(
Kun tiedostat tilanteen, voit aktiivisesti kieltäytyä tukemasta vääryyksiä kun ne tulevat kohdalle.
???
Et käytä ruotsalaisille varattuja eliittipalveluja tai etuoikeuksia. Ilmoittaudut maistraattiin suomenkieliseksi niin voit varmimmin taata, ettet ole kuormasta syöjien joukossa.
hei nyt meet vittuun siitä lässyttämästä! |O et voi olla tosissas. :headwall: :headwall: :headwall:
 
supisuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
okei..ymmärsin pointtin jo. vien teiän rahat. mihin mun nyt pitäis muuttaa? :(
Kun tiedostat tilanteen, voit aktiivisesti kieltäytyä tukemasta vääryyksiä kun ne tulevat kohdalle.
???
Et käytä ruotsalaisille varattuja eliittipalveluja tai etuoikeuksia. Ilmoittaudut maistraattiin suomenkieliseksi niin voit varmimmin taata, ettet ole kuormasta syöjien joukossa.
hei nyt meet vittuun siitä lässyttämästä! |O et voi olla tosissas. :headwall: :headwall: :headwall:
Oh oh. Onko tässä nyt taas malliesimerkki bättre folk -sivistyksestä? :hug:
 
Kaktus
Kohta Suomessa alkaa olla venäjää ja somalia puhuvia enemmän kuin ruotsinkielisiä. Pitäisikö heillekin olla omat kiintiöt ja palvelut joka paikkaan? Em. kielien opiskelu pakolliseksi peruskouluun?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
PerkeIe mikä on sun pointtis? Ootko jotenkin kade jostain, etkö ite osaa ruotsia vai missä mättää? Mä ite muutin kuopiosta porvooseen ja olen asunut ruotsinkielisellä alueella 10v. Kertaakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmia ruotsinkielen tai sen puutteen takia. Miehen suku ottaa mut todella hyvin huomioon. Kun mä olen paikalla niin he puhuvat suomea vaikka ei tarvitsisi koska ymmärrän heitä täysin. Kaikkialla olen saanut hyvää palvelua vaikka toisinaan en olekaan kaikkea ymmärtänyt, jos on ollut huonosti suomea puhuva virkailija tms., mut ei sellainen mua haittaa. Näen ruotsinkielen vain ja ainoastaan rikkautena, siksi lapsemmekin liitettiin ruotsalaiseen seurakuntaan eli hekin ovat siis tätä vähemmistöä. Nyt 3,5v poikani puhuu molempia kieliä erittäin hyvin ja siitäkös tämä mamma on iloinen. Ainakanaan siis esim.saksankielikin tulee olemaan hänelle varmasti helppoa opiskeltavaa. Oma kielitaito on karttunut rutkasti kun kuulen ruotsinkieltä joka päivä. Mä en todellakaan näe mitään negatiivista asiassa. Sellaiset, jotka ei asu ruotsinkielisellä alueella tai ole tekemisissä sr kanssa ovat kaikkein kapeakatseisimpia ruotsinkieltä kohtaan.
No näissä sinun kokemuksissako on joku hyvä syy opettaa ruotsia jokaiselle suomalaislapselle?
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja supisuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
okei..ymmärsin pointtin jo. vien teiän rahat. mihin mun nyt pitäis muuttaa? :(
Kun tiedostat tilanteen, voit aktiivisesti kieltäytyä tukemasta vääryyksiä kun ne tulevat kohdalle.
???
Et käytä ruotsalaisille varattuja eliittipalveluja tai etuoikeuksia. Ilmoittaudut maistraattiin suomenkieliseksi niin voit varmimmin taata, ettet ole kuormasta syöjien joukossa.
hei nyt meet vittuun siitä lässyttämästä! |O et voi olla tosissas. :headwall: :headwall: :headwall:
Oh oh. Onko tässä nyt taas malliesimerkki bättre folk -sivistyksestä? :hug:

oonko sanonu olevani "bättre folk"??? häh..oon puhunu koko ajan suomenruotsalaisista. tajuutko??? :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
PerkeIe mikä on sun pointtis? Ootko jotenkin kade jostain, etkö ite osaa ruotsia vai missä mättää? Mä ite muutin kuopiosta porvooseen ja olen asunut ruotsinkielisellä alueella 10v. Kertaakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmia ruotsinkielen tai sen puutteen takia. Miehen suku ottaa mut todella hyvin huomioon. Kun mä olen paikalla niin he puhuvat suomea vaikka ei tarvitsisi koska ymmärrän heitä täysin. Kaikkialla olen saanut hyvää palvelua vaikka toisinaan en olekaan kaikkea ymmärtänyt, jos on ollut huonosti suomea puhuva virkailija tms., mut ei sellainen mua haittaa. Näen ruotsinkielen vain ja ainoastaan rikkautena, siksi lapsemmekin liitettiin ruotsalaiseen seurakuntaan eli hekin ovat siis tätä vähemmistöä. Nyt 3,5v poikani puhuu molempia kieliä erittäin hyvin ja siitäkös tämä mamma on iloinen. Ainakanaan siis esim.saksankielikin tulee olemaan hänelle varmasti helppoa opiskeltavaa. Oma kielitaito on karttunut rutkasti kun kuulen ruotsinkieltä joka päivä. Mä en todellakaan näe mitään negatiivista asiassa. Sellaiset, jotka ei asu ruotsinkielisellä alueella tai ole tekemisissä sr kanssa ovat kaikkein kapeakatseisimpia ruotsinkieltä kohtaan.
No näissä sinun kokemuksissako on joku hyvä syy opettaa ruotsia jokaiselle suomalaislapselle?

Enhän mä sitä meinaa. Mun pointti tuossa oli vaan se, etten itse näe kieltenopiskelussa mitään huonoa, päinvastoin. Oli kieli sitten ruotsi tai arabia. Taitaa ne kielitaidottomat eniten olla täällä äänessä. Mut voi voi, hakeutukaapa vaikka kansalaisopiston järjestämälle "ruotsin alkeet" kurssille niin ehkä innostus alkaa.
 
no huh
Itse henkilökohtaisesti en voi kyllä väittää tätä suomessa puhuttavaa "ranta-ruotsia" kyllä ruotsin kieleksi !
Kuinka monta makeaa naurua olenkaan saannut kuunnellessasi sitä mongerrusta ! Ja kuinka moni umpi ruotsalainen tuttavani, ei ole ymmärtänyt moista "kieltä" ollenkaan.....
Ruotsi ruotsiksi ja suomi suomeksi !!
Ei mitään seka sikiö siansaksaa, KIITOS !!!
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Enhän mä sitä meinaa. Mun pointti tuossa oli vaan se, etten itse näe kieltenopiskelussa mitään huonoa, päinvastoin. Oli kieli sitten ruotsi tai arabia. Taitaa ne kielitaidottomat eniten olla täällä äänessä. Mut voi voi, hakeutukaapa vaikka kansalaisopiston järjestämälle "ruotsin alkeet" kurssille niin ehkä innostus alkaa.
Niin, sivistymättömät metsäsuomalaiset täällä vain mussuttaa.
 

Yhteistyössä