"Svenska talande bättre folk???!"

  • Viestiketjun aloittaja Suomi
  • Ensimmäinen viesti
Se on kyllä totta, että suomenkieliset arvostelevat ruotsalaisia, että miks ne ei puhu suomea jne., mut eivät kyl itekään ole valmiita sit ruotsia puhumaan heille. Mä arvostan sitä, että he edes yrittävät vaikka menisikin väärin. Ei kaikki todellakaan osaa sitä suomea, että pärjäisivät arkisissa asioissa suomenkielellä. Kohta joku tokaisee fiksun lauseen, että me asutaan suomessa ja täällä puhutaan suomea |O
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Ei se asia nyt ole noin mustavalkoinen. Kyllä useimmiten joutuu käyttämään vierasta kieltäkin tässä maassa vaikka sanotaan että esimerkiksi Kela, verovirasto, posti ja muut pitäisi voida palvella ruotsinkielellä. Jos ei osaa suomenkieltä niin tulee helposti väärinymmärretyksi.
Kenen syy se on jos uskot ruotsalaisten valheisiin?! Ei kai se mikään ihme ole, että valtakunnan pääkielellä asiat hoituvat parhaiten. Omaa tyhmyyttä on olla jääräpäisesti opettelematta sitä kieltä, mitä muutkin puhuvat. Ymmärretyksi tulemistahan varten kieltä käytetään. Ja rotuerotteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Tuo edellinen viesti jonka kirjoitin oli lähinnä testi siitä miten suomenkieliset reagoivat :D Ärsyttää se kun välillä asiakkaat huomauttelevat työssäni etten puhu ihan sujuvaa suomenkieltä. Ei varmaan missään muualla kuin suomessa tulisi mieleenkään huomautella tuollaisesta asiasta. Täällä vaan ollaan niin tiukkapipoisia ja täydellisiä ettei arvosteta toista vaikka yrittää parhaansa.
Mene sitten henkiseen isänmaahasi siitä ärsyyntymästä, niin ei tarvitse testailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Niistä ruotsinkielisistä kouluista vielä. Itse luin turussa, Åbo Akademissa ammattini, koska missään muualla ei ollut siihen mahdollisuutta ruotsiksi. Suomenkielistä vastaava koulutusta olisi saanut monella eri paikkakunnalla.
Sielläpä teille onkin lokoisat oltavat ja ruhtinaalliset sisäänottokiintiöt - yli väestöosuuden.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on kyllä totta, että suomenkieliset arvostelevat ruotsalaisia, että miks ne ei puhu suomea jne., mut eivät kyl itekään ole valmiita sit ruotsia puhumaan heille. Mä arvostan sitä, että he edes yrittävät vaikka menisikin väärin. Ei kaikki todellakaan osaa sitä suomea, että pärjäisivät arkisissa asioissa suomenkielellä. Kohta joku tokaisee fiksun lauseen, että me asutaan suomessa ja täällä puhutaan suomea |O
se kuule menee toisinkin päin. Ruotsinkielisillä alueilla ihmiset eivät osaa/halua puhua suomea, mutta jos itse et puhu ruotsia niin siitä vasta haloo nousee...joten ihan yhtä "rasisteja" ne ruotsinkielisetkin on!
 
Heh! juu.. tuota mun äiti kuuluu tuohon "parempaan kansanryhmään" On kyllä niin kaukaa haettu tuo sanonta tänä päivänä...Tottakai he itse haluavat vielä antaa tuollaisen kuvan, jos joku vielä uskoo... Se, että eivät halua oppia ja opiskella suomenkieltä vie monilta mahdollisuudet saada kunnon työpaikkaa, he nykyään mökkiytyvät noille pienille paikkakunnilleen ja alkoholisoituvat helposti. Silloin kun olin 18v oli itsestään selvää että jos en pääse suomenkieliseen yliopistoon niin åbo akademinn haen sitten koska sinne pääsee ainakin. Paikkoja oli aina vapaana ja ruotsinkielisille on monissa muissakin paikoissa ollut ne omat "kiintiöpaikat" Onneksi nykyään sinne ruotsinkieliseen yliopistoonkaan ei pääse enää niin helposti joten lienee selvä että noita "paremmin koulutettuja" ruotsinkielisiä on nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Äitini muuten työskentelee Eräällä ruotsinkielisellä alueella sosiaalitoimistossa ja näkee aitiopaikalta mitä siellä tapahtuu. Ei ole hääviä!! Kulissit yritetään pitää loppun asti pystyssä. On todella pieni vähemmistö ruotsinkielisiä, jotka pitävät tuota 17% yllä. Esim. tällä alueella missä mun äiti työskentelee, valtio myöntää JOKA VUOSI lisärahoitusta sosiaalitoimeen moninkertaisena koska normaali rahoitus ei riitä. Luojan kiitos tähän tulee loppu parin vuoden sisälle eikä ruotsinkielisiä enää kohdella eri tavalla vaan heidät ohjataan suomenkielen opetukseen jotta saavat töitä muualtakin kuin synnyinseudultaan.

Monella ruotsinkielisellä paikkakunnalla on nykyään enemmän suomenkielisiä kuin aiemmin oska ruotsinkielisten on ollut pakko myydä talojaan pois kun ei fyffe riitä..tämä yleensä tapahtuu kun vanha väki nukkuu tästä maailmasta pois..Kolmannelle sukupolvelle ei sitten jääkään enää mitään kun talorahat on tuhlattu mukavaan elämään B)
 
Kaktus
'Turun (ruotsinkielisen) Katedraalikoulun abiturientit pitivät hyvänä v. 1993 koristaa kuorma-autonsa penkinpainajaispäivänä suurella kyltillä, joka esitti ihmisen kehitysvaiheita otsikolla: "Vahvimman eloonjäämisen kolme astetta.: -suomalainen (ugri) - homo sapiens (ihminen) - suomenruotsalainen" (Suomen kuvalehti 8/1993) '

No huhhuh olipa törkeää ja loukkaavaa :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suvut ovat rikkaita, entisiltä ajoilta perityt isot maatilat, perintönä tullut paljon rahaa. Joitten alkuperä saattaa olla esim viinantrokauksella hommattua kieltolain aikana. Ei olla ymmärtävinään suomea ja kuitenkin pyydetään nenä pystyssä *kan ja få yksi pulla* naurettavaa. Karkeasti yleistäen

Ja sinäkö et käytä vierasperäisiä lausahduksia tms.? Puhut ihan täyttä suomea? Riippuu paljolti asuinalueesta ja toki valtaväestöltä tarttuu joitain sanontoja puheeseen, mutta ei se meinaa, että osaisi kommunikoida valtaväestön kielellä. Mä käytän kans joitain lausahduksia esim.englanniksi, mut ei se tarkoita, että osaan puhua sitä kieltä.
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
"Sielläpä teille onkin lokoisat oltavat ja ruhtinaalliset sisäänottokiintiöt - yli väestöosuuden."

Ootko kateellinen :D?
Olen sitä mieltä, ettei ihmisiä pitäisi perusteetta asettaa julkisissa elimissä eriarvoiseen asemaan heidän kielensä, syntyperänsä, uskontonsa tai ihonvärinsä perusteella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suvut ovat rikkaita, entisiltä ajoilta perityt isot maatilat, perintönä tullut paljon rahaa. Joitten alkuperä saattaa olla esim viinantrokauksella hommattua kieltolain aikana. Ei olla ymmärtävinään suomea ja kuitenkin pyydetään nenä pystyssä *kan ja få yksi pulla* naurettavaa. Karkeasti yleistäen

Ja sinäkö et käytä vierasperäisiä lausahduksia tms.? Puhut ihan täyttä suomea? Riippuu paljolti asuinalueesta ja toki valtaväestöltä tarttuu joitain sanontoja puheeseen, mutta ei se meinaa, että osaisi kommunikoida valtaväestön kielellä. Mä käytän kans joitain lausahduksia esim.englanniksi, mut ei se tarkoita, että osaan puhua sitä kieltä.
En käytä. Ei ole tarvis esittää hienompaa kuin mitä on, eli persjalkainen suomalainen :) ja puhun suomea, toki jos multa tullaan jotain kysymään ruotsiksi tai englanniksi jotain niin yritän parhaani mukaan vastata.
 
Kaktus
Luin äskettäin Durm und strangin (hevibändi) haastattelun lehdestä. Pojat olivat tosi nuoria, koululaisia vielä, Vaasassa asuivat. Olin aika järkyttynyt, kun haastattelu oli tehty englanniksi, koska pojat eivät juurikaan osanneet suomea! Meinaavatko asustella Vaasassa koko ikänsä kenties?!
 
Ruotsia puhuva parempi ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
"Sielläpä teille onkin lokoisat oltavat ja ruhtinaalliset sisäänottokiintiöt - yli väestöosuuden."

Ootko kateellinen :D?
Olen sitä mieltä, ettei ihmisiä pitäisi perusteetta asettaa julkisissa elimissä eriarvoiseen asemaan heidän kielensä, syntyperänsä, uskontonsa tai ihonvärinsä perusteella.
Ei tuu kuule ikinä toteutumaan. Kyllähän sen huomaa ihmisten asenteesta, esimerkiksi sellaista vähemmistöäryhmää kohtaan, joita aina syytetään myymälävarkauksista yms. Tiedät varmaan mitä ryhmää tarkoitan? Ja kyllä maahanmuuttajia kohtaankin ollaan välillä aika "ilkeitä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Se on vaan ruotsinkielisiin liitetty sanonta. Mut on ihan totta(tilastoitu), että ruotsinkieliset ovat paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Sen kyllä huomaa.
Niinhän se on. Jos tehtäisiin tutkimus aiheesta: Onko Suomessa enemmän suomea puhuvia juntteja vai ruotsia puhuvia? Niin tulos olisi ihan selvä: suomea puhuvia juntteja olisi todella paljon enemmän.

Töissä törmään päivittäin sellaisiin ihan ÄO - jotain suomalaisiin, mutta harvemmin tyhmiin ruotsinkielisiin.
Suomea puhuvia juntteja olisi enemmän siitä syystä, että Suomenkielisiä nyt on joka tapauksessa enemmän. Toisaalta taas, suomenruotsalaisista löytyy nousukkaita hiukan enemmän ja kaipa heillä on pikkasen korkeampi itsetuntokin, kuin perussuomalisilla. Se ei välttämättä tee heistä yhtään sen parempia ihmisiä. Joskus päinvastoin.
Joku sanoi koulutuksesta ja siitä, miten ruotsinkielisillä on paremmat koulut jne. Oikeastaan muillakin vähemmistön edustajilla on helpompaa päästä kouluihin. Esim. joka yliopistossa on saamelaiskiintiö ja jos on hakemassa yliopistoon, niin saamelainen pääsee melko varmasti, ihan vain kiintiön vuoksi.

 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Olen sitä mieltä, ettei ihmisiä pitäisi perusteetta asettaa julkisissa elimissä eriarvoiseen asemaan heidän kielensä, syntyperänsä, uskontonsa tai ihonvärinsä perusteella.
Ei tuu kuule ikinä toteutumaan. Kyllähän sen huomaa ihmisten asenteesta, esimerkiksi sellaista vähemmistöäryhmää kohtaan, joita aina syytetään myymälävarkauksista yms. Tiedät varmaan mitä ryhmää tarkoitan? Ja kyllä maahanmuuttajia kohtaankin ollaan välillä aika "ilkeitä".
Heidän kärsimyksellään on ruotsalaisen turha ratsastaa.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Luin äskettäin Durm und strangin (hevibändi) haastattelun lehdestä. Pojat olivat tosi nuoria, koululaisia vielä, Vaasassa asuivat. Olin aika järkyttynyt, kun haastattelu oli tehty englanniksi, koska pojat eivät juurikaan osanneet suomea! Meinaavatko asustella Vaasassa koko ikänsä kenties?!
tämä on ihan normaalia rannikolla! Minun veljenikin avovaimo käyttää usein englantia kun ei suomenkieli taivu (on rannikon ruotsinkielinen) etelän ja muualla suomessa asuvilla ruotsinkielisillä en ole kyseistä tapaa huomannut.
 
Ruotsia puhuva parempi ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruotsia puhuva parempi ihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Olen sitä mieltä, ettei ihmisiä pitäisi perusteetta asettaa julkisissa elimissä eriarvoiseen asemaan heidän kielensä, syntyperänsä, uskontonsa tai ihonvärinsä perusteella.
Ei tuu kuule ikinä toteutumaan. Kyllähän sen huomaa ihmisten asenteesta, esimerkiksi sellaista vähemmistöäryhmää kohtaan, joita aina syytetään myymälävarkauksista yms. Tiedät varmaan mitä ryhmää tarkoitan? Ja kyllä maahanmuuttajia kohtaankin ollaan välillä aika "ilkeitä".
Heidän kärsimyksellään on ruotsalaisen turha ratsastaa.
Nyt en oikein ymmärtänyt. Voisitko selittää saman ruotsiksi?
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Luin äskettäin Durm und strangin (hevibändi) haastattelun lehdestä. Pojat olivat tosi nuoria, koululaisia vielä, Vaasassa asuivat. Olin aika järkyttynyt, kun haastattelu oli tehty englanniksi, koska pojat eivät juurikaan osanneet suomea! Meinaavatko asustella Vaasassa koko ikänsä kenties?!
tämä on ihan normaalia rannikolla! Minun veljenikin avovaimo käyttää usein englantia kun ei suomenkieli taivu (on rannikon ruotsinkielinen) etelän ja muualla suomessa asuvilla ruotsinkielisillä en ole kyseistä tapaa huomannut.
Kyllä kieli taipuu jos tahto taipuu, vaan ylemmyydentunto on verissä ja tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
 
Ruotsia puhuva parempi ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Luin äskettäin Durm und strangin (hevibändi) haastattelun lehdestä. Pojat olivat tosi nuoria, koululaisia vielä, Vaasassa asuivat. Olin aika järkyttynyt, kun haastattelu oli tehty englanniksi, koska pojat eivät juurikaan osanneet suomea! Meinaavatko asustella Vaasassa koko ikänsä kenties?!
tämä on ihan normaalia rannikolla! Minun veljenikin avovaimo käyttää usein englantia kun ei suomenkieli taivu (on rannikon ruotsinkielinen) etelän ja muualla suomessa asuvilla ruotsinkielisillä en ole kyseistä tapaa huomannut.
Kyllä kieli taipuu jos tahto taipuu, vaan ylemmyydentunto on verissä ja tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
No niin näköjään kärsii. Sinun kroppasi siis. :p
 
MySelene
voi myös kertoa ettei suomenkielenopetus on kaikkialla niin kovin tasokasta. esim. kokonainen lukiokurssi missä vaan taivut sanoja. ja niinkö opitaan puhumaan suomea. ja jos ei puhu kovin paljon niin helposti unohtuu.emmäkään 3v sitten osannu puhua kovin hyvin. ;)
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja PerkeIe:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Luin äskettäin Durm und strangin (hevibändi) haastattelun lehdestä. Pojat olivat tosi nuoria, koululaisia vielä, Vaasassa asuivat. Olin aika järkyttynyt, kun haastattelu oli tehty englanniksi, koska pojat eivät juurikaan osanneet suomea! Meinaavatko asustella Vaasassa koko ikänsä kenties?!
tämä on ihan normaalia rannikolla! Minun veljenikin avovaimo käyttää usein englantia kun ei suomenkieli taivu (on rannikon ruotsinkielinen) etelän ja muualla suomessa asuvilla ruotsinkielisillä en ole kyseistä tapaa huomannut.
Kyllä kieli taipuu jos tahto taipuu, vaan ylemmyydentunto on verissä ja tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
ei pidä ylestää. ;) loukkavaa tommonenkin asenne. harmi että aika monella tuntuu olevan samanlaisia mielipiteitä ku sulla.
 
PerkeIe
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
voi myös kertoa ettei suomenkielenopetus on kaikkialla niin kovin tasokasta. esim. kokonainen lukiokurssi missä vaan taivut sanoja. ja niinkö opitaan puhumaan suomea. ja jos ei puhu kovin paljon niin helposti unohtuu.emmäkään 3v sitten osannu puhua kovin hyvin. ;)
Tämä on suoraa seurausta siitä nurkanvaltauspolitiikasta, jolla ruotsalaiset ovat hankaloittaneet suomenkielisen asutuksen levittymistä Suomen ruotsinkielisille alueille. Eristäytymisestä ei ole seurannut kenellekään mitään hyvää, ja sen saavat nyt myös ruotsalaiset ihan itse huomata.
 
vieras
Svenska talande bättre folk on lähinnä vitsi nykyään. Usein saatetaan lohkaista kaverien kesken niin ;)
Mulle on ihan sama, mitä kieltä ihmiset keskenään puhuu, mutta vaikeeta on työllistyminen tai kaikenlainen virallinen asiointi, jos ei Suomessa osaa suomen kieltä. Se koskee niin ruotsinkielisiä kuin muista maista Suomeen muuttaneita.
 
PerkeIe
Ote YLEn vuosien 2001 ja 2002 vuosikertomuksista

2001 Analogiset kanavat
TV1 92,9 Milj.euroa katseluaika 36 min
TV2 82,0 Milj.euroa katseluaika 33 min
FST 30,8 Milj.euroa katseluaika 3 min

2002 Analogiset kanavat
TV1 78,4 Milj.euroa katseluaika 39min
TV2 77,7 Milj.euroa katseluaika 36 min
FST 23,8 Milj.euroa katseluaika 3 min

2002 Digitaaliset kanavat
YLE 24 ohjelmatunteja 10,1 tunnin hinta 4700e
YLE teema ohjelmatunteja 6,6 tunnin hinta 3600e
FST-D ohjelmatunteja 5,8 tunnin hinta 12948e
 

Yhteistyössä