Suvut pienenevät, pitääkö paikkaansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fanta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fanta

Aktiivinen jäsen
26.02.2005
14 738
1
36
Verratkaapa, montako serkkua teillä itsellänne on? MOntako serkkua lapsillanne on ja jos olette pienten lasten vanhempia, onko serkkuja kenties tulossa lisää?

Minun sukuni on radikaalisti pienentynyt, samoin miehen. Minulla on useita kymmeniä serkkuja, lapsillani vain kaksi, kolmas on kuollut. Miehelläkin on muistaakseni 8 serkkua, mutta lapsillaan siis vain 2. Lisää serkkuja meidän lapsille ei taida enää tulla.

Herättääkö tämä ajatuksia?

Herättää ajatuksia- esim. meidän suku taitaa "kuolla" koska ainoa suvun "jatkaja" on jo kohta 50-v lapseton mies. Rouvansakin on samoja ikiä :/
Mun miehen suvusta ainoastaan nämä meidän pikkupojat ovat jatkamassa sukua :/

Ja miksi suvun jatkajiksi katsotaan vain miehet? PItääkö naisen pitää avioliitossa oma nimensä että on sukunsa jatkaja? Ovathan ne lapset geeneiltään ihan yhtä paljon suvun lapsia kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Herättää ajatuksia- esim. meidän suku taitaa "kuolla" koska ainoa suvun "jatkaja" on jo kohta 50-v lapseton mies. Rouvansakin on samoja ikiä :/

Ja miksi suvun jatkajiksi katsotaan vain miehet? PItääkö naisen pitää avioliitossa oma nimensä että on sukunsa jatkaja? Ovathan ne lapset geeneiltään ihan yhtä paljon suvun lapsia kuitenkin..

lienee just liittty siihen sukunimeen että ennen nainen vaihto nimen naimisiin mennessään(=siirtyi toiseen sukuun tavallaan) kun taas mies piti oman sukunimensä ja toimi suvun jatkajana.

En ole perehtynyt tähän kyllä tarpeeksi, minua vaan askarruttaa tämä, kun on ollut täällä puhetta niistä turvaverkoista, kyllä ne vaan on vaikeampi ikäänkuin lahjaksi saada, kun perheet ja suvut kutistuvat. Tai sitten se turvaverkon määritelmä muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
Aivan...Mulla on serkkuja yli 30, lapsillani viisi... Ennen oli niin paljon isompia perheitä...

Ei välttämättä... Mulla on yhteenlaskettuna sekä isän että äidin puolelta yhteensä 7 serkkua, miehellä yhteensä 15. Lastemme serkkuja on toistaiseksi kolme, mutta lopullista määrää ei vielä tiedetä pariin vuosikymmeneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä ennenkään kaikki suvut olleet isoja:
Aivan...Mulla on serkkuja yli 30, lapsillani viisi... Ennen oli niin paljon isompia perheitä...

Ei välttämättä... Mulla on yhteenlaskettuna sekä isän että äidin puolelta yhteensä 7 serkkua, miehellä yhteensä 15. Lastemme serkkuja on toistaiseksi kolme, mutta lopullista määrää ei vielä tiedetä pariin vuosikymmeneen.

Okei, olet varmasti aika paljon minua nuorempi, minun vanhempani olivat sotia ennen tai sodan aikaan syntyneitä, heillä oli kummallakin paljon sisaruksia, toisaalta mieheni puolella näin ei ollut. Aina on tietty ollut sekä "niukkoja sukuja" että "runsaita sukuja"

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
eikös se ole selvä, että pienenevät, koska nykyisin tehdään lapsia huomattavasti vähemmän kuin ennen vanhaan

Juu, mutta ehkä tämän päivän keski-ikäiset eivät sitä vielä hoksaa, koska ovat itse usein sellaisten ihmisten lapsia, jotka ovat suurista perheistä. Sinua ja minua selvästi nuoremmat ihmiset ovat jo toisenlaisista perheistä, tai heidän vanhempiensa perhetausta on jo toisenlainen =) En minä kuvitellutkaan ruutia keksiväni, ajattelin vain kysellä, kuinka muut tämän kokevat.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
eikös se ole selvä, että pienenevät, koska nykyisin tehdään lapsia huomattavasti vähemmän kuin ennen vanhaan

Juu, mutta ehkä tämän päivän keski-ikäiset eivät sitä vielä hoksaa, koska ovat itse usein sellaisten ihmisten lapsia, jotka ovat suurista perheistä. Sinua ja minua selvästi nuoremmat ihmiset ovat jo toisenlaisista perheistä, tai heidän vanhempiensa perhetausta on jo toisenlainen =) En minä kuvitellutkaan ruutia keksiväni, ajattelin vain kysellä, kuinka muut tämän kokevat.

Minä koen sen niin, että on sääli kun suvut pienenevät- sieltä sen tukiverkon voi saada paljon helpommin kuin esim. ystäväpiiristä :/ Ehkä siksi haluan itselle mahd. suuren perheen kun suku on pieni :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä ennenkään kaikki suvut olleet isoja:

Okei, olet varmasti aika paljon minua nuorempi, minun vanhempani olivat sotia ennen tai sodan aikaan syntyneitä, heillä oli kummallakin paljon sisaruksia, toisaalta mieheni puolella näin ei ollut. Aina on tietty ollut sekä "niukkoja sukuja" että "runsaita sukuja"

Pikemminkin olen melko varmasti vanhempi, olen yli 40 v, samoin mies. Mutta sattui vaan niin että äidilläni oli kolme sisarusta, joista vain yksi perusti perheen; ja isälläni puolestaan kaksi sisarusta, kummatkin naimisissa mutta vain toinen sai lapsia. Miehen isällä ja äidillä oli kummallakin enemmän sisaruksia, mutta sielläkin kaikki eivät avioituneet tai perustaneet perheitä.

Mulla on 4 serkkua ja lapsella ei vielä toistaiseksi yhtään, toivottavasti lähiaikoina tulossa. Mulla tosin vaan 1 sisarus, ukolla ei yhtään, et ei kai niitä serkkuja kovin hirveesti tule muksullekaan.

Minä koen sen niin, että on sääli kun suvut pienenevät- sieltä sen tukiverkon voi saada paljon helpommin kuin esim. ystäväpiiristä :/ Ehkä siksi haluan itselle mahd. suuren perheen kun suku on pieni :)

Ja sekin varmaan vaikuttaa, että nykyään muutetaan herkemmin kauemmas siitä suvusta, olipa se pieni tai suuri, joten se tukiverkko rakennetaan eritavalla usein kuin ennen, ei ole siten että voi automaattisesti odottaa, että tuo auttaa, koska on sukua. Vaan pitää itse etsiä/tutustua ihmisiin ja heidän kanssaan sitten kehittää se verkko. Ei kukaan voi mennä sanomaan vieraille ihmisille, että hei minä tarvin turvaverkon, ala sinä minulle sellaiseksi. Sitä minä tuolloin joku päivä sitten ihmettelin, kun eräät sanoivat, että se verkko pitää olla tai eivät ymmärrä, jos ihmisillä ei sitä ole. Eikä kuitenkaan tullut mitään vinkkiä, miten sen saisi. Ja niinhän se on, että ystävistä sen saa, mutta ensin pitää ystävystyä, eikä mennä perä edellä puuhun =)

Lieneekö "kiitos" ehkäisyn??

Itelläni tosiaan se reilu 30 serkkua ja miehellä suurin piirtein saman verran. Lapsillamme 6 serkkua ja muutama tulee ehkä lisää...

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä...:
Pikemminkin olen melko varmasti vanhempi, olen yli 40 v, samoin mies. Mutta sattui vaan niin että äidilläni oli kolme sisarusta, joista vain yksi perusti perheen; ja isälläni puolestaan kaksi sisarusta, kummatkin naimisissa mutta vain toinen sai lapsia. Miehen isällä ja äidillä oli kummallakin enemmän sisaruksia, mutta sielläkin kaikki eivät avioituneet tai perustaneet perheitä.

Okei, me olemme samanikäisiä =) Itse asiassa aika samanlaiset taustat mitä tulee sukujen kokoihin. Minun puoleltani isot perheet, miehen puolelta pienet.

minulla on kaksi serkkua ja yksi serkku"puoli" ja lapsillamme on 1 serkku. Tosiaan kyllä pienenevät. Kun on ollut pieni jo ennestään, ihan 1800-luvulta alkaen. Meidän suku vaan on älyttömän pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä...:

Okei, me olemme samanikäisiä =) Itse asiassa aika samanlaiset taustat mitä tulee sukujen kokoihin. Minun puoleltani isot perheet, miehen puolelta pienet.

Tämä selvä :-D Mulla on kyllä pikkuserkkuja aikamoinen katras, monta kymmentä, mutta serkkuja tosiaan seitsemän, heistä viisi äidin siskon perheestä ja kaksi isän siskon perheestä. Näin se vaan joskus menee!

Yhteistyössä