SUVIVIRSI KIELLETÄÄN! mun lapset ei sit tartte mennä koko juhlaan!

  • Viestiketjun aloittaja eihyvääpäivää
  • Ensimmäinen viesti
Jos palaisimme ajassa 300 vuotta taaksepäin, niin minä saisin näistä keskusteluista kaakinpuuta tai jopa kuritushuonetta. Ajan kuluessa kirkon kuristusote yhteiskunnasta on höltynyt, muttei koskaan vapaaehtoisesti. Jos kirkko saisi päättää, niin mitään uskonnonvapautta ei olisi ja kirkkolain määräämät rangaistukset harhaoppisuudesta olisivat ankaria. Suvivirsi edustaa viimeisiä jäänteitä valtion ja kirkon avioliitosta, jota ei vielä ole kokonaan purettu. Valtio olkoon uskonnoton, älköönkä se tunnustako mitään katsomusta korkeammalle kuin toista. Vasta sitten uskonnonvapaus toteutuu täysin.
Omaan elämänkokemukseni perusteella näen asian ihan toisella tapaa. Olen asunut suurimman osan aikuisuudestani yhdessä maailman uskonnottomimassa maassa. Uskonnollisuuden sijasta yhteiskunassa on vallalla ollut vuosikymmeniä materialisimi. Tämä maa on myös kaikenlaisten horoskooppien kirjoittajien, ennustajien ja ihmeparantajien luvattu maa...Itse näen niin, että suvaitseva uskontoa sisältävä yhteiskunta antaa ainakin suurimmalle osalle ihmisille jonkun perusturvallisuuden. On hieman vaikeaa selittää mitä tarkoitan. Kun ihmisellä on uskontoon tasapainoinen suhde (ei fanaattinen) esim. todellisen kriisin kohdatessa hän voi löytää rauhaa esim. lapsena opitusta iltarukouksesta. Täällä asuinmaassani ihmiset tavallisesti siinä tilanteessa juoksevat ennustajan/parantajan luokse, jotka mielestäni rahastavat ihmisen hädällä...Ja emme todellakaan puhu nyt mistään ns. kehitysmaasta,vaan maasta jossa ulkoisesti kaikki on hyvinkin kehittynyt...Ihmiset ovat tietysti yksilöitä, mutta yhteiskuntaan liittyen en voi allekirjoittaa em. johtuen väitettä, että uskonnoton yhteiskunta on se ideaali ja tavoiteltava. Mielestäni uskonnonvapaus toteutuu juuri siellä, jossa on vallalla salliva uskonnollisuus, jonka sisällä jokaisella on oikeus toteuttaa omaa (lakien puitteissa) uskonnollisuuttaan tai olla uskonnoton. Juuri sellainen, jollainen Suomen yhteiskunta on vuosikymmeniä ollut.
 
"hmm"
mutta tiesitkö, että vaikka sinulla ei tullut Jumala mieleen, niin Jumala muisti kumminkin sinut? Ja oli armollinen ja antoi sun jatkaa vielä elämääsi. Miten sä sitten selvisit siitä tilanteesta? Jos et omin avuin?
no tämä on sinun uskosi, ei minun. uskon, että paikalle tullut autoilija joka oli automatkaansa suunnitellut jo alkuviikosta oli onnekas sattuma.

hän ei saanut omituista tunnetta että nyt lähdetään ajelemaan syrjäteille. hän tiesi jo reilun viikon ajavansa sitä tietä niihin aikoihin. jumalan lähettämänä jumalan olisi siis täytynyt etukäteen tietää että joudun hengenvaaralliseen tilanteeseen (mahdollista jumaluskon mukaan tietenkin), uskomattomilla voimillaan saa autoilijan suunnittelemaan visiittinsä juuri sillä hetkelle, aika voimannäyte! harmi että suunnitelman ok osuus oli että vammaudun ja arpeudun :D

mystiset ovat jumalan tiet ja omituinen on hänen huumorintajunsa vai miten se meni :)
 
[QUOTE="vieras.";29716423]Se on jännä, että nykyäänhän noita kielillä puhumisia ei enää hoideta millään tunnistettavalla kielellä, vaan jollain siansaksalla, joka toki on jotain "enkelten kieltä" tai jo kadonnutta "muinaiskieltä". Paitsi tietysti ne tarinat, joissa mökin mummo, aina omalla kylällä asunut ja ollut alkaa puhua japania/kiinaa/what ever, mutta todisteitahan näistä ei sitten jotenkin hassusti ole.[/QUOTE]

uskaltaisitko sä tulla sitten kuuntelemaan kun kielillä puhutaan? Ei se lahja ole mitään esittelyä varten annettu, se on lähinnä henkilökohtaista käyttöä varten...
 
Kuinka moni suvivirsien ja joululaulujen vastustajista nostaa käden pystyyn ja sanoo -MÄÄ en sitten ainakaan ole töistä pois joulupäivänä, pääsiäisvapaina jne....vaan teen töitä siten vaikka kotona.
Ei haittaisi tehdä, mutta eipä taida onnistua tässä työssä. Sairaanhoitajien yms. puolella taitaa olla enemmän noita jotka tekevät juhlapäivinä töitä ja käsittääkseni mukana on kristittyjäkin. Ovatko ne tapakristittyjä?
 
Kristilliset VP:t
Juu"u, mutta ne on ihan kristinuskon vuoksi vapaapäiviä. Jos oot tuolloin töissä, niin saat sen vapaan pitää muulloin, koska et voi sitä pitää kyseisenä päivänä. Ihan sama siis milloin sen pidät, mutta pidät sen kristinuskon vuoksi, muuten sitä vapaata ei olisi olemassa.
Joka tapauksessa tää on kumma juttu tästä suvivirrestä tappeliminen ettei tosikaan. Minun mielestä on todella itsekkäitä tuo porukka joka "vaatii" sen poistamista, mitä he itse siitä saavat että pääsevät "jyräämään" pitkäaikaisen perinteen (hyvän mielen)?.
 
"vieras."
mutta tiesitkö, että vaikka sinulla ei tullut Jumala mieleen, niin Jumala muisti kumminkin sinut? Ja oli armollinen ja antoi sun jatkaa vielä elämääsi. Miten sä sitten selvisit siitä tilanteesta? Jos et omin avuin?
Onko sillä sun jumalalla huono muisti vai millä perusteella hän muistamisiaan jakaa, kun maailmassa kuolee kuitenkin tuhansia ihmisiä joka päivä erilaisissa onnettomuuksissa. Vai onko se armo kortilla ja sitä pitää säännöstellä ettei lopu kesken?
 
Juu"u, mutta ne on ihan kristinuskon vuoksi vapaapäiviä. Jos oot tuolloin töissä, niin saat sen vapaan pitää muulloin, koska et voi sitä pitää kyseisenä päivänä. Ihan sama siis milloin sen pidät, mutta pidät sen kristinuskon vuoksi, muuten sitä vapaata ei olisi olemassa.
Joka tapauksessa tää on kumma juttu tästä suvivirrestä tappeliminen ettei tosikaan. Minun mielestä on todella itsekkäitä tuo porukka joka "vaatii" sen poistamista, mitä he itse siitä saavat että pääsevät "jyräämään" pitkäaikaisen perinteen (hyvän mielen)?.
Totta kai sama määrä vapaapäiviä riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta, ellei asiaa huomioida palkassa. Vai meinaatko että uskomalla johonkin pitäisi saada etuja joita muut eivät saa?
 
[QUOTE="hmm";29716435]no tämä on sinun uskosi, ei minun. uskon, että paikalle tullut autoilija joka oli automatkaansa suunnitellut jo alkuviikosta oli onnekas sattuma.

hän ei saanut omituista tunnetta että nyt lähdetään ajelemaan syrjäteille. hän tiesi jo reilun viikon ajavansa sitä tietä niihin aikoihin. jumalan lähettämänä jumalan olisi siis täytynyt etukäteen tietää että joudun hengenvaaralliseen tilanteeseen (mahdollista jumaluskon mukaan tietenkin), uskomattomilla voimillaan saa autoilijan suunnittelemaan visiittinsä juuri sillä hetkelle, aika voimannäyte! harmi että suunnitelman ok osuus oli että vammaudun ja arpeudun :D

mystiset ovat jumalan tiet ja omituinen on hänen huumorintajunsa vai miten se meni :)[/QUOTE]

Jos uskotaan että Jumala on suunnitellut sinut ja tiennyt päiviesi kulun jo siitä asti kun olit vasta saanut alkusi, niin tottakai tuo kaikki oli jo Jumalan tiedossa. Ei ihmisjärki vaan voi selittää sitä millä periaatteella Jumala tekee kaiken, kuten sanotaan Jumalan tiet ja ajatukset eivät ole ihmisen tason ajatuksia.

Ei usko tarkoita sitä, ettei ikinä sairastuisi tai tapahtuisi mitään kamalaa, joskus Jumala vaan sallii senkin.

Olen minäkin viettänyt työkyvytöntä elämää jo varmaan vuoden, mutten mä siitä Jumalalle katkera ole... Päivä kerrallaan
 
"hmm"
Juu"u, mutta ne on ihan kristinuskon vuoksi vapaapäiviä. Jos oot tuolloin töissä, niin saat sen vapaan pitää muulloin, koska et voi sitä pitää kyseisenä päivänä. Ihan sama siis milloin sen pidät, mutta pidät sen kristinuskon vuoksi, muuten sitä vapaata ei olisi olemassa.
Joka tapauksessa tää on kumma juttu tästä suvivirrestä tappeliminen ettei tosikaan. Minun mielestä on todella itsekkäitä tuo porukka joka "vaatii" sen poistamista, mitä he itse siitä saavat että pääsevät "jyräämään" pitkäaikaisen perinteen (hyvän mielen)?.
suvilaulu suvivirren tilalla tyydyttää useita jotka haluavat säilyttää tämän perinteen eikä kristinuskon rautaisen otteen vuoksi. minusta tuo on myös yhtä kaunis laulu kuin alkuperäinen virsi, kauniimpi oikeastaan, koska siinä ylistetään enemmän luontoa kuin olentoa joka ei ole (minulle) todellinen.

asioiden pitäminen täysin ennallaan vain perinne-kortilla on järjetöntä. silloin kai lapsia hakattaisiin perinteiden mukaan viivoittimella sormille koulussa, naiset pidättäytyisivät perinteikkäästi äänestyksestä ja perinteitä kunnioittaen liikkuisimme hevosvankkureilla (jos nyt siis olisimme perinteiden kunnioituksen vuoksi päässeet ikinä pyörä-, koulu- saatikka demokratia-aikaan :) ).

lisäksi, siinä missä suvivirsi on sinun perinteinen muistosi, se ei ole sitä lapsellesi. lapsesi rakentaa omat muistonsa, sinun omasi eivät siirry hänelle. suvilaulu voisi olla hänen muistonsa.
 
[QUOTE="vieras.";29716473]Mitä kieltä sä käytät? Onhan noita esim. Nokia-mission videoita ollut netissä, jossa ihan keskusteltiin näillä kielillä, harmi kun poistivat videonsa.[/QUOTE]

Ja on olemassa noiden lahjojen väärinkäyttöäkin... En mä oikein tiedä mitä kieltä mä puhun, mutta siitä olen varma ettei se mun mielikuvituksesta tule. Jos mut herätettäisiin keskellä yötä ja mun pitäisi puhua kielillä, niin suusta tulisi juuri ne kielet mitä olen puhunut 2vuotta, ilman mitään pinnistelyjä tai ajatteluja tai miettimisiä ja sanatkin on aina prikulleen samat, siis ne kuulostaa aina samalta. En osaa antaa mitään järkeen käyvää selitystä miten muuten ne olisi voinut mulle tulla, kuin lahjana Jumalalta.
 
"vieras."
Jos uskotaan että Jumala on suunnitellut sinut ja tiennyt päiviesi kulun jo siitä asti kun olit vasta saanut alkusi, niin tottakai tuo kaikki oli jo Jumalan tiedossa. Ei ihmisjärki vaan voi selittää sitä millä periaatteella Jumala tekee kaiken, kuten sanotaan Jumalan tiet ja ajatukset eivät ole ihmisen tason ajatuksia.

Ei usko tarkoita sitä, ettei ikinä sairastuisi tai tapahtuisi mitään kamalaa, joskus Jumala vaan sallii senkin.

Olen minäkin viettänyt työkyvytöntä elämää jo varmaan vuoden, mutten mä siitä Jumalalle katkera ole... Päivä kerrallaan
Jos jumala on suunnitellut kaiken ja tietää jokaisen päivien kulun, niin miten tähän yhtälöön mahtuu se vapaa tahto? Vai suunnitteleeko jumala toisista ateisteja ja jehovan todistajia ja muslimeja?
 
xti
[QUOTE="vieras.";29716423]Se on jännä, että nykyäänhän noita kielillä puhumisia ei enää hoideta millään tunnistettavalla kielellä, vaan jollain siansaksalla, joka toki on jotain "enkelten kieltä" tai jo kadonnutta "muinaiskieltä". Paitsi tietysti ne tarinat, joissa mökin mummo, aina omalla kylällä asunut ja ollut alkaa puhua japania/kiinaa/what ever, mutta todisteitahan näistä ei sitten jotenkin hassusti ole.[/QUOTE]

Tämä ei kyllä pidä paikkansa. Usein täällä Suomessa kielillä puhuminen kuulostaa heprealta tms (oletko joskus kuullut itse?), mutta olen ollut paikalla esim Namibiassa, kun eräs paikallinen seurakunnan jäsen puhui kielillä, ja siinä suomen sanoja, hyvin useita ja selkeitä lauseita.
 
"vieras."
Ja on olemassa noiden lahjojen väärinkäyttöäkin... En mä oikein tiedä mitä kieltä mä puhun, mutta siitä olen varma ettei se mun mielikuvituksesta tule. Jos mut herätettäisiin keskellä yötä ja mun pitäisi puhua kielillä, niin suusta tulisi juuri ne kielet mitä olen puhunut 2vuotta, ilman mitään pinnistelyjä tai ajatteluja tai miettimisiä ja sanatkin on aina prikulleen samat, siis ne kuulostaa aina samalta. En osaa antaa mitään järkeen käyvää selitystä miten muuten ne olisi voinut mulle tulla, kuin lahjana Jumalalta.
Ymmärrätkö sä itse näitä kieliä? Onko ne jotain olemassa olevia kieliä? Sua ei yhtään kiinnosta, että mitä kieltä puhut ja mitä sanot?
 
[QUOTE="vieras.";29716509]Jos jumala on suunnitellut kaiken ja tietää jokaisen päivien kulun, niin miten tähän yhtälöön mahtuu se vapaa tahto? Vai suunnitteleeko jumala toisista ateisteja ja jehovan todistajia ja muslimeja?[/QUOTE]

ei, Jumala haluaisi että jokainen pelastuu, mutta Jumala ei voi tehdä meidän puolesta niitä päätöksiä mitä me tehdään elämässä. Jokaiselle ihmiselle on suunnitelma Jumalalla, Jumalan suunnittelemalla tiellä, mutta meidän tehtävä on joko vastaan ottaa se tai sitten hylätä.
 
"vieras."
joo, mä arvasin että tämä vedetään nyt tähän ja joo, en nyt valitettavasti jaksa alkaa perustelemaan sitä, miksi joku joutuu raiskatuksi ja miksi joku tapetaan, miksi joku lapsi kuolee jo syntyessään, miksi joku tulee raskaaksi raiskauksesta jne... :D
Sun jumala on sadisti. Ei kai sille muuta perustelua voi olla, jos hän kerran suunnittelee sen, että tämä lapsi kidutetaan kuoliaaksi ja tämä lapsi raiskataan ja tuolle lapselle voisi antaa tällaisen kivuliaan syövän.
 
"hmm"
Jos uskotaan että Jumala on suunnitellut sinut ja tiennyt päiviesi kulun jo siitä asti kun olit vasta saanut alkusi, niin tottakai tuo kaikki oli jo Jumalan tiedossa. Ei ihmisjärki vaan voi selittää sitä millä periaatteella Jumala tekee kaiken, kuten sanotaan Jumalan tiet ja ajatukset eivät ole ihmisen tason ajatuksia.

Ei usko tarkoita sitä, ettei ikinä sairastuisi tai tapahtuisi mitään kamalaa, joskus Jumala vaan sallii senkin.

Olen minäkin viettänyt työkyvytöntä elämää jo varmaan vuoden, mutten mä siitä Jumalalle katkera ole... Päivä kerrallaan
en minäkään ole katkera, en jumalalle (miten voisinkaan?) tai millekkään muullekkaan asioista, jotka ovat minulle tapahtuneet, sillä minun uskossani asiat vain tapahtuvat. tietenkin jos itse olen tyhmyyttäni jotain aiheuttanut niin voisin koittaa vaikka oppia siitä, nyt ajelen talvisin paljon varovaisemmin :D

mutta uskosta itsessään, tai jumalan olemassaolosta, on ainakin minun kanssani turha keskustella. joskus angstisena nuorena siitä jaksoin puhua vaikka aamusta iltaan. mutta nykyään en välitä aiheesta, sillä tiedän, ettei sellainen tai tälläinen keskustelu ketään käännytä, ei minua kristinuskoon eikä sinua jättämään uskoasi :) siitä tulee vain turhautumista minulle kun uskonnolliset argumentit ovat omassa käsityksessäni vailla järkeä ja mahdollista pahaa mieltä toiselle osapuolelle, kun saatan puhua loukkaavasti aiheesta. en tahallani mutta joillekkin jo jumalan kieltäminen on loukkaavaa. ja koska kunnioitan täysin sinunkin uskoasi, keskustelu siitä onko se todellista vai ei on jotenkin täysin järjetöntä.

siksi keskustelun ei mielestäni pitäisi olla siitä kumman tai kenen usko on oikein, vaan siitä miten meille kummallekkin uskomme salliva uskonvapaus toteutuu.
 
[QUOTE="vieras.";29716529]Ymmärrätkö sä itse näitä kieliä? Onko ne jotain olemassa olevia kieliä? Sua ei yhtään kiinnosta, että mitä kieltä puhut ja mitä sanot?[/QUOTE]

no oon mä senverran utelias että joskus googlasin sanoja mitä puhun... Sanat vastasi african swahilin ja espanjan kieltä, ne tuli googlaamalla vastaukseksi. Ja mulla ei ole hajuakaan miksi osaisin jotain afrikkalaista kieltä, mulla ei ole edes kielipäätäkään yhtään, suomi onnistuu just ja just :D

En mä kumminkaan niitä ole yrittänyt suomentaa...
 
vierass.
Tämä ei kyllä pidä paikkansa. Usein täällä Suomessa kielillä puhuminen kuulostaa heprealta tms (oletko joskus kuullut itse?), mutta olen ollut paikalla esim Namibiassa, kun eräs paikallinen seurakunnan jäsen puhui kielillä, ja siinä suomen sanoja, hyvin useita ja selkeitä lauseita.
Kuulostaa heprealta vai on tunnistettu hepreaksi?

Namibiassa suomalaisia sanoja.. Aika jännä, se maahan ei ole mitenkään Suomeen kytköksissä eikä kukaan nyt niin alkaisi hassutella, että suomalaisten suosiota/huomiota/lompakkoa hamutessaan noin juksaisi..
 
"nutcase"
no oon mä senverran utelias että joskus googlasin sanoja mitä puhun... Sanat vastasi african swahilin ja espanjan kieltä, ne tuli googlaamalla vastaukseksi. Ja mulla ei ole hajuakaan miksi osaisin jotain afrikkalaista kieltä, mulla ei ole edes kielipäätäkään yhtään, suomi onnistuu just ja just :D

En mä kumminkaan niitä ole yrittänyt suomentaa...
Mistä siis tiedät, että puhut jumalan sanoja? Ehkä manaat demoneita kylään ;)
 
"vieras."
ei, Jumala haluaisi että jokainen pelastuu, mutta Jumala ei voi tehdä meidän puolesta niitä päätöksiä mitä me tehdään elämässä. Jokaiselle ihmiselle on suunnitelma Jumalalla, Jumalan suunnittelemalla tiellä, mutta meidän tehtävä on joko vastaan ottaa se tai sitten hylätä.
Eli jumala suunnitellessaan suunnittelee myös sen, että tämä ihminen ei ota vastaan sitä suunniteltua tietä.
 

Yhteistyössä