Suviseurat, ketä menossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jops
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua vähän huolettaa, ku huomena oon menossa, niin on varmaan hirmu auto+vaunu jono sielä... Viimeksi ku letkaan jouduttiin, rupes jo auto temppuilemaan, nykimään ja muuta, ja nyt se on vielä vähän huonommassaki kunnossa... :| Noh, pitää koittaa välttää sitä että 3 metriä eteenpäin ja taas pysähdys.
Mahtaakohan sinne olla mitään reittiä, jossa ei noita jonoja olis, vai ohjaako ne joka suunnasta, kaikilta pikkuteiltä?

Ja mitenköhän sielä pellolla pääsee tommosella matalalla autolla... En tiedä vielä, meenkö p-alueelle, vaiko sit vanhempien vaunun luo.

Alkuperäinen kirjoittaja lila:
Alkuperäinen kirjoittaja jops:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja erös:
Mä menen lasten kans, vaikka en enää uskovainen olekkaan. Ja ollaan siellä to-ma. :)

kiinnostais tietää mikset ole..?? itsekki entinen..

Oon ollu jo monen monta vuotta. Nuorena rupes kiinnostaan kaikki "maailmallinen" ja sille tielle sitten jäin.

miten tuosta tehdään parannusta teidän piireissä? mä oisin kauhean huolissani, jos olisin epävarma suhteestani Jeesukseen. Onhan kyse iänkaikkisuudesta.

Me uskotaan, että kaikesta "maailmallisesta" voi tehdä parannuksen uskomalla ne anteeksi. Uskomalla ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siis uskomalla ne nöyrästi sydämestään anteeksi. En jaksa sitä sen kummemmin selittää, mutta kun tuo parannuksen tekeminen on niin yksinkertainen, ettei sitä monet voi käsittää. Eikä välttämättä edes halua uskoa. Niinhän sitä Raamatussakin kerrotaan jotenkin näin: helpompi on kamelin mennä neulanreiästä läpi, kuin rikkaan tulla Jumalanvaltakuntaan. Ja tosta Jumalan valtakunnasta myös sanotaan, että sinne on niin ahdas portti, ettei siitä moni mahdu jne...

Että tämmöstä.. :)

Sitä olen muuten aina ihmetellyt, kun sanotte "jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi" niin miten te voitte jeesuksen nimessä antaa synnit anteeksi? Eikö se ole jumalan ja jeesuksen tehtävä? Ihan kun mä sanoisin naapurille, toisen naapurin puolesta että saat anteeksi... Voitko selventää mulle tämän ?

Vanhoillislestadiolaisten mukaan ei ole Jeesuksen tehtävä, vaan vain toinen lestadiolainen (mies) voi saarnata ihmisten syntejä anteeksi.
Tää nyt on yksi näitä kieroutuneita juttuja heidän piirissään.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Onko kaikissa vl. perheissä sitten niitä suviseuralapsia? Olen ymmärtänyt, että yhteinen ehtoollinen ja siihen liittyvä anteeksisaaminen on mainiokin esileikki?

nolona kysyy hän...

Esileikki?Oliskohan sanansa voinut valita paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Vais on ne suviksetkin jo. Mä taidan ootella ihan heinäkuuta, jotta pääsee erotiikkamessuille :p Enemmän minun juttu :D

Mutta onneksi meille jokaiselle on omat juttumme-ja niitä kunnioittaen..

Kyllä. Aivan näin. Vaikken itse suviksista välitäkään niin se oli lapsena aina jotenkin tunnelmallista kun naapurin iso perhe teki porukalla lähtöä sinne. Tiesi aina siitä viimeistään et kesä on tullut =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasvieras:
Mä menen lasten kans, vaikka en enää uskovainen olekkaan. Ja ollaan siellä to-ma. :)

Oon ollu jo monen monta vuotta. Nuorena rupes kiinnostaan kaikki "maailmallinen" ja sille tielle sitten jäin.

miten tuosta tehdään parannusta teidän piireissä? mä oisin kauhean huolissani, jos olisin epävarma suhteestani Jeesukseen. Onhan kyse iänkaikkisuudesta.

Me uskotaan, että kaikesta "maailmallisesta" voi tehdä parannuksen uskomalla ne anteeksi. Uskomalla ne anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siis uskomalla ne nöyrästi sydämestään anteeksi. En jaksa sitä sen kummemmin selittää, mutta kun tuo parannuksen tekeminen on niin yksinkertainen, ettei sitä monet voi käsittää. Eikä välttämättä edes halua uskoa. Niinhän sitä Raamatussakin kerrotaan jotenkin näin: helpompi on kamelin mennä neulanreiästä läpi, kuin rikkaan tulla Jumalanvaltakuntaan. Ja tosta Jumalan valtakunnasta myös sanotaan, että sinne on niin ahdas portti, ettei siitä moni mahdu jne...

Sitä olen muuten aina ihmetellyt, kun sanotte "jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi" niin miten te voitte jeesuksen nimessä antaa synnit anteeksi? Eikö se ole jumalan ja jeesuksen tehtävä? Ihan kun mä sanoisin naapurille, toisen naapurin puolesta että saat anteeksi... Voitko selventää mulle tämän ?

Vanhoillislestadiolaisten mukaan ei ole Jeesuksen tehtävä, vaan vain toinen lestadiolainen (mies) voi saarnata ihmisten syntejä anteeksi.

no huh huh, ei oo kyllä oikeeta tietoo taas =(
Synnit voi saarnata anteeksi ihan kuka vaan uskovainen, oli sitten mies, nainen, tyttö, poika....Ihan kuka vaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasvieras:

no huh huh, ei oo kyllä oikeeta tietoo taas =(
Synnit voi saarnata anteeksi ihan kuka vaan uskovainen, oli sitten mies, nainen, tyttö, poika....Ihan kuka vaan =)

Niinpä taisikin olla, ettei ole pakko olla mies, myönnetään.

Mutta Jumala tai Jeesus ei voi antaa syntejä anteeksi, vaan pitää olla vanhoillislestadiolainen!
Aika uskomatonta, että ovat nostaneet itsensä Jumalan asemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasvieras":

Mutta Jumala tai Jeesus ei voi antaa syntejä anteeksi, vaan pitää olla vanhoillislestadiolainen!

Ei pidä paikkaansa, Jumala ne synnit antaa anteeksi, Jumalan-lapsi on "välittäjänä" tässä asiassa, niinkuin raamatussakin neuvotaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasvieras":

Ei pidä paikkaansa, Jumala ne synnit antaa anteeksi, Jumalan-lapsi on "välittäjänä" tässä asiassa, niinkuin raamatussakin neuvotaan =)

Miksei voi tehdä, niin kuin meille kristityille yleisesti opetetaan, että rukoilisi syntejään anteeksi suoraan Jumalalta?

Luetteko te yleensäkään Isä Meidän -rukoustakaan?

Omat kokemuksen vl:sta ovat kahtalaiset. Osa on ihan ok, tavallisia ihmisiä. Mutta suuri osa on sellaisia, joilla on omat lakinsa. Jotkut rikkovat lakeja ihan surutta ja yleisiä moraalisääntöjä, eivätkä kunnoita toisia ihmisiä tai eläimiä.

Olen nähnyt vl:n lyövän vammaista, lyövän koiraa. Minut on yrittänyt lahjoa arvostettu vl mies. Olen kuullut ja nähnyt monta tapausta, joissa vanhuksia on käytetty liiketoiminnassa häikäilemättömästi taloudellisesti hyväksi. Olen kuullut useita tapauksia, joissa vl on tahallaan harhaanjohtanut saadakseen kilpailullista menestystä. Omat vanhempani on hylätty vl-"ystävä"pariskunnan taholta sen jälkeen kun meille ei syntynytkään enempää kuin kahta lasta. Mummiani on syrjitty ja painostettu pysymään poissa seuroista ym. koska heillä oli tv eikä yksikään lapsista "uskomassa".
Tässä muutamia esimerkkejä ja näitä riittää. Silti nämä ihmiset ovat olevinaan arvostettuja uskovaisia.

Joo..mä tunnen kans monia lestadiolaisia ihmisiä...ja onhan meitäkin moneen junaan, niinku kaikkia muitakin.
Ja ikäväkyllä monet sanoo olevansa vl vaikka todellisuudessa ei olisikaan...ja näin antavat väärää kuvaa siitä minkälaisia ihmisiä vl on...
Koska raamatussa opetetaan että saarnatkaa syntejä anteeksi tms. mä en nyt osaa ulkoo, mutta oon monesti lukenu ja kuullu...

Mä täällä lasten kanssa oottelen että isäntä kotiutuu töistä ja haetaan asuntoauto jasaadaan se pakattua ja nokka kohti sieviä!

Ihanaa kun päästään sinne!! Ensin meinattiin että ei lähdetä kun mun olo ollut tän raskauden takia pitkään vähän heikko mutta eipä sieltä osata poiskaan olla. Nyt päästään pe-su mutta joskus toisten sitten koko ajaksi. Ja onneksi suht kyhyt ajomatka tänä vuonna. Lapsena pääsin melkein joka vuonna jo ti-ma ja niitä odotti enemmän kuin joulupukkia jouluna!

Meilläkin suvut aika hajallaan ympäri suomea ja osa ruotsissa ja nyt näkee monia heistä! Sekä monia ystäviä joita ei usein näe.

Ja kyllä siellä suviseuroissa oma usko saa vahvistusta ja jaksaa taas arkea paremmin. Näkee sen valtavan ihmismäärän mikä on sinne kokoontunut ympäri maailmaa (tänä vuonna 15 eri maan lippua) ja huomata että vaikka omalla paikkakunnalla meitä on pieni joukko niin samalla lailla uskovia on näin paljon maailmassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mua vähän huolettaa, ku huomena oon menossa, niin on varmaan hirmu auto+vaunu jono sielä... Viimeksi ku letkaan jouduttiin, rupes jo auto temppuilemaan, nykimään ja muuta, ja nyt se on vielä vähän huonommassaki kunnossa... :| Noh, pitää koittaa välttää sitä että 3 metriä eteenpäin ja taas pysähdys.
Mahtaakohan sinne olla mitään reittiä, jossa ei noita jonoja olis, vai ohjaako ne joka suunnasta, kaikilta pikkuteiltä?

Ja mitenköhän sielä pellolla pääsee tommosella matalalla autolla... En tiedä vielä, meenkö p-alueelle, vaiko sit vanhempien vaunun luo.

Mies kävi viemässä sinne pari päivää sitten vuokravaunun. Sanoi, että onneksi ei mennyt omalla autolla. Olisi jäänyt pohjasta kiinni, vaikkei meillä mikään kauheen matala auto edes ole. Oli ollut hirveän rapaista. Lähes kaikki autot oli jouduttu vetään ravasta mönkkärillä tai traktorilla pois.

Oon tosi huono selittämään mitään tai perustelemaan, mutta tulee nyt ekana mieleen, että ennen ku Jeesus ylösnousi, niin Pyhä Henki laskeutui opetuslasten päälle ja Jeesus sanoi opetuslapsilleen (sen ajan uskovaisille): "Kelle te synnit anteeksi annatte minun nimessäni, niin sille ne ovat anteeksi annetut myös Isäni luona taivaassa."
Ja tuo Jeesuksen veri tarkoittaa sitä verta, jonka Jeesus vuodatti kuollessaan ristillä ja sovittaessaan kaikkien synnit.

Saitko minkään näköistä vastausta kysymykseesi?

Hei, miksette lukenu tätä, vai eikö tämän sanoma teille kirkastu? Jeesus itse on antanut uskovaisille (jotka kulkee tällä hetkellä vanhoillislestadiolaisten nimellä) tehtävän saarnata syntejä anteeksi. Ja ne synnit voi antaa anteeksi kuka vaan uskovainen, myös pieni lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja muratti:
Onko kaikissa vl. perheissä sitten niitä suviseuralapsia? Olen ymmärtänyt, että yhteinen ehtoollinen ja siihen liittyvä anteeksisaaminen on mainiokin esileikki?

nolona kysyy hän...

Täh???

Siis heitä, jotka saavat alkunsa viikonlopun aikana ja syntyvät 9 kuukauden päästä seuroista.

Näin olen kuullut yhdeltä vl. äidiltä...

Ja monikohan raskaus saa alkunsa vaikka festareilla tai ulkomaanmatkoilla?

nolona kysyy hän...

voi jee! mä oon pitänyt sua ihan normaalijärkisenä ihmisenä vaan en kyl pidä enää tän kysymyksen jälkeen. tuntuis nääs et jos jostain tollasta kuulee niin ymmärtää kyllä et se on sen yhden mamman fetissi, ei mikään koko herätysliikkeeseen oleellisena osana kuuluva tapa tai käytäntö. tiedäksä piika-äiti, mä en ihan oikeesti ole varmaan kuullut mtn hullumpaa kuin tää on niin yhdistettynä vl-herätysliikkeeseen. aivan absurdi juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja no siis joooooooooo:

nolona kysyy hän...

voi jee! mä oon pitänyt sua ihan normaalijärkisenä ihmisenä vaan en kyl pidä enää tän kysymyksen jälkeen. tuntuis nääs et jos jostain tollasta kuulee niin ymmärtää kyllä et se on sen yhden mamman fetissi, ei mikään koko herätysliikkeeseen oleellisena osana kuuluva tapa tai käytäntö. tiedäksä piika-äiti, mä en ihan oikeesti ole varmaan kuullut mtn hullumpaa kuin tää on niin yhdistettynä vl-herätysliikkeeseen. aivan absurdi juttu!

Jotkut kun ei osaa ajatella tai ottaa oikeista sioista selvää;vaan kaikki maailman jutut uskotaan,ja mikä hupaisinta, kerrotaan totena eteenpäin

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja no siis joooooooooo:

nolona kysyy hän...

Jotkut kun ei osaa ajatella tai ottaa oikeista sioista selvää;vaan kaikki maailman jutut uskotaan,ja mikä hupaisinta, kerrotaan totena eteenpäin

Täähän on muuten täyttä totta. Ehtoollisen jälkeen on niin hyvä olo, että voi vaikka vähän harrastaa seksiä.

Yhteistyössä