Tulkaa suvaitsevaiset vaihtamaan muutama sana mun kanssa, jooko?
Tota... yleensä asiallinen keskustelu ilman helvetin tiukkaa moderointia on mahdotonta. Missä mamu mainitaan niin sinne tunkee MitäVittua- trollitehdas jokseenkin välittömästi perseilemään.
Mut noist ”asuttamisista”. Valtiolla ei ole juurikaan yleisesti haettavissa olevia vuokrakämppiä. Niit on kunnilla/kaupungeilla, VVO.lla, Satolla ja vaik yksityisillä vuokranantajilla ja niihin on asukasvalinnat. Ei valtio niihin asuta yhtään ketään. Korkolainatuettuihin kämppiin valtio voi määrätä tulorajoja tms, mut ei voi päättää vuokralaisen ihonväriä, puoluekantaa, uskontoa tai sukupuolta.
Ittelläni on yksityinen vuokranantaja ja mun mielestä olis aikamoista hänen oikeuksiensa polkemista jos laki kieltäisi häntä vuokraamasta tätä luukkua vaik oleskeluluvan saaneelle Irakin kansalaiselle. Mut olisko kumminkin hänelle sallittua vuokrata tää kaupungille työsuhdeasunnoksi jolloin tähän vois muuttaa vaik Pakistanilainen bussikuski?
Oikeus valita asuinpaikkansa lukee perustuslaissa ja tommoiset väestön pakkosiirrot oli muotia Stalinin hallituskaudella. Ja saivartelijoille tiedoksi, et oikeus valita asuinpaikkansa ei tarkoita sitä, et mä voisin muuttaa pressanlinnaan vaan sitä, et jos mä saan kämpän jostain niin mulla on oikeus muuttaa sinne ilman, että valtio tai kunta ilmoittaa et pysy saatanan juoppo siellä Märkäjärven peräkylällä äläkä tule ihmisten ilmoille.
Noist ”kuluista” taas sevverran, et miitten laskenta on oikeesti ihavvitun vaikeeta. Noinniinku esimerkiks vaik ”Lapin poliisit”: Jos pollaripartio viettää päivän sahaamalla Maijalla edestakaisin Sodankylän ja Enontekiön välillä, niin kulut on X. Jos he matkan varrelta noukkii yhden juopon kyytiin ja kuskaavat tämän pahnoille, niin kulut on yhä X- mut voidaan toki laskea, et yhden juopon kuskaaminen maksoi valtiolle tonnin.
Just tänään oli lehdessä, et monet kunnat on kusessa tyhjien koulu- yms kiinteistöjen kanssa. Kun niit ei saa myytyä ja ylläpitokulut on isoissa kiinteistöissä kovat. Jos tommoinen muutetaan VOKiksi, niin sit rakennus on käytössä. Kummassakin tapauksessa yhteiskunta maksaa sen rakennuksen ylläpitokulut.
VOKissa asuva turvapaikanhakija saa käyttöönsä noin 90,- /kk. Ton rahan hän kantaa lähimpään markettiin ja valtio saa ALVina oitis neljänneksen takaisin. Loppurahalla maksetaan marketin työntekijöiden liksoja.
Et sinänsä noi kansantalouden kulut ja plusmiinusvaikutukset on vähän hankalammin laskettavia kuin se omasta lompakosta katoava kakskymppinen.
Tost turvallisuudesta taas... Nukkumaluukkuni on lehtitietojen mukaan mitä gauheimmassa mamulähiössä. Naapurissanikin asuu ihka oikea pikimusta neekeri. Siit huolimatta milloin nurkkabaariini on poliisi tarttenu kutsua on ihan joka kerta syynä ollu kantasuomalainen rähisevä känniläinen. Ja usein sellainen, jonka mielestä mamut saatana vie duunit, kämpät ja naiset ja olis nyrkillä ja kirveellä töitä. Vaik duuninsa hän on juonut ihan itse, hänellä on kämppä jota kukaan mamu ei ole vienyt (ja jos hän saa siitä häädön se johtuu siitä, että hän ei osaa ryypätä hiljaa) ja naisenpuutteensa johtuu siitä, että ”anna huora persettä” ei o kovin toimiva iskulause.