Suuvedellä pesukone puhtaaksi

  • Viestiketjun aloittaja minä,
  • Ensimmäinen viesti
Kuh
Voi apua mitä soopaa!
Paremmin se puhdistuu kun pesee pyykkinsä tarpeeksi kuumalla eikä pääse kerääntymään mitään töhnää. Pesen lakanat ja pyyhkeet 95 asteessa eikä kone koskaan haise millekkään, ja pyykki on puhdasta ja raikasta.
 
Nooh
Listerinehän on kehitetty alunperin leikkausvälineiden desinfiointiin, myöhemmin sitä myytiin lattianpesuun. Ja kun keksittiin halitoosi, alettiin samaa ainetta käyttämään suuvetenä. Joten pesukoneen puhdistamiseen varmastikin oiva aine.
 
pyykkipirkko
No ei tasan poista mitään bakteereja suuvesi pyykkikoneesta. Miettikää jo laimennussuhdetta. 1 dl suuvettä, jota suuhun käytetään sellaisenaan laimentuu vielä useampaan litraan vettä pyykkikoneessa... Teho sama kuin jossain homeopatiassa.

Toisekseen kun pesette pyykkinne oikeassa lämpötilassa ja ette jätä pyykkejä päiväkausiksi homehtumaan koneeseen, niin varmasti tulee puhdasta. 60 astetta riittää jo pöpöjen tappamiseen normipyykissä, 90 astetta sitten pyyhkeille jne. Lisäksi, jos pesee vaatteet vähän useammin, niin eivät ne ehdi likaantuakaan niin etteikö lika lähtisi alemmissakin lämpötiloissa.
 
:headwall: Minä torvi kokeilin tuota aiemmin viikolla, koska aiemmasta koneen puhdistuksesta oli jo aikaa ja suuvettä kaapissa. Pitikin jälkeenpäin tarkistaa oliko juttu mahdollisesti julkaistu aprillipäivänä... Sen verran kamala haju koneesta tuli tuon pesun jälkeen, kun ennen pesua ei haissut ollenkaan. Vahingosta viisastuu, mutta en suosittele.
 
HippuTAR
No ei tasan poista mitään bakteereja suuvesi pyykkikoneesta. Miettikää jo laimennussuhdetta. 1 dl suuvettä, jota suuhun käytetään sellaisenaan laimentuu vielä useampaan litraan vettä pyykkikoneessa... Teho sama kuin jossain homeopatiassa.

Toisekseen kun pesette pyykkinne oikeassa lämpötilassa ja ette jätä pyykkejä päiväkausiksi homehtumaan koneeseen, niin varmasti tulee puhdasta. 60 astetta riittää jo pöpöjen tappamiseen normipyykissä, 90 astetta sitten pyyhkeille jne. Lisäksi, jos pesee vaatteet vähän useammin, niin eivät ne ehdi likaantuakaan niin etteikö lika lähtisi alemmissakin lämpötiloissa.
Illodinia ku laittaa niin taitaa laimennussuhteet olla aika kohdillaan.

Mä Käytän koneen omaa rummunputsausohjelmaa ja pari kertaa vuodes sitruunahappoa. Ja sillon tällön yheksänkympin pesu. Saa ny nähdä riittääkö noi tolle uudelle koneellle, kone nyt n. vuoden vanha ja toistaiseksi ei haise.
Edellistä konetta piti jatkuvasti olla putsaamas ja pesemäs kuumalla, muuten alko haista. Sit se oli yhdes välis viikon käyttämättä ja sen jälkeen haisi karmeelta eikä sitä hajua saanu enää millään kokonaan pois.
 
Jaanaliisa
No ei tasan poista mitään bakteereja suuvesi pyykkikoneesta. Miettikää jo laimennussuhdetta. 1 dl suuvettä, jota suuhun käytetään sellaisenaan laimentuu vielä useampaan litraan vettä pyykkikoneessa... Teho sama kuin jossain homeopatiassa.

Toisekseen kun pesette pyykkinne oikeassa lämpötilassa ja ette jätä pyykkejä päiväkausiksi homehtumaan koneeseen, niin varmasti tulee puhdasta. 60 astetta riittää jo pöpöjen tappamiseen normipyykissä, 90 astetta sitten pyyhkeille jne. Lisäksi, jos pesee vaatteet vähän useammin, niin eivät ne ehdi likaantuakaan niin etteikö lika lähtisi alemmissakin lämpötiloissa.
60 astetta ei aina riitä tappamaan kaikkia bakteereja pestävästä pyykistä, koska tuon lämpötilan tulisi vaikuttaa kaikkiin koneessa oleviin tekstiileihin vähintään kymmenen minuutin ajan. Käytännössä näin ei usein ole, varsinkin jos kone on täynnä. 70 astetta on varmempi valinta, jos 90 astetta ei jostain syystä käy.
 
HippuTAR
Miksi teillä koneet haisee?

Mä vedän kerran kuussa 95 asteen tyhjäpesun eikä ole kone koskaan haissut. Käytättekö liikaa pesuainetta ja onko luukut kiinni 24/7 vai mikä mättää?
Mä melkein väittäisin et on konekohtaista.
Mulla on ollu 4 pesukonetta mikään muu kone ei oo haissu ku toi edellinen. Sen hajun sai pidettyä kurissa säännöllisellä putsauksella (kaikki röörit mihin mitenkään ylettyi) ja noilla 90:n pesuilla ja sitruunahapolla. Mutta tosiaan kun viikon oli käyttämättä niin ei enää se haju lähteny kokonaan millään.
 

Yhteistyössä