Suurperheet... Miten paljon teillä varaa tehdä kesälomareissuja yms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Käytiin juuri kolmen tenavan kanssa huvipuistossa ja rahaa paloi pitkälle yli pari sataa rannekkeisiin, syömisiin, hattaraan yms.
Laivareissuun upposi keväällä monta sataa, koska joutui ottamaan perhehytin.
Loppuvuodesta meille on tulossa neljäs lapsi ja aloin oikein kauhistelemmaan, miten kallista kaikki nykyään on :). Saa nähdä, liikutaanko enää missään sitten kun on neljä tenevaa.

Kertokaapa muut isot perheet, miten te lomailette ja harrastatteko huvipuistoja yms?

meillä on neljä lasta ja meidän tämän kesän reissut on puuhamaa jossa jo käyty,3viikon päästä mennään 8 päiväks kyprokselle ja elokuussa särkkään.likkojen kanssa kävin kyllä särkässä jo toukokuussakin.

Olen neljän lapsen työssäkäyvä yh ja reissataan kesällä mun vapaapäivien mukaan. Opiskelen syksyllä taas joten siksi ei kesälomaa ole. Kerran käyty risteilyllä, toiselle risteilylle menossa viikon kuluttua. Särkänniemessä tuli jo käytyä ja sitten Zoolandiassa. Puuhamaassa vielä käydään jos ilmat lämpenee ja vapaapäivä sopii samaan ajankohtaan. Pitäähän lasten päästä kesällä huvittelemaan.
Reissut tulee paljon halvemmaksi kun ottaa eväitä mukaan. Esim.laivalla meillä oli perhehytti jossa jääkaappi. Emme ostaneet laivalta mitään syötävää. Kotimatkalla käytiin Hesellä. Hyvin lapset pärjäsivät kylmilläkin ruuilla. Pizzaa voi ihan hyvin syödä kylmänä yhden päivän. Jossain pitää säästää et on varaa mennä muuallekin.

meillä neljä lasta ja kyllä sitä reissuja tehdään ja nyttenkin ollaan menossa laivalle koko porukka. huvipuistossa ei olla käyty mut muumimaassa käytiin ja oli kiva reissu lapset nauttivat. Zuulandiaankin on suunniteltu menoa.ja monta kertaa kevempaalapsilla on ollut kun ollaan tehty retki jonnekkin ja siellä grillattu makkaraa ja syöty eväitä luonnon helmassa eikä ole rahaa paljonmennyt. marjassa ollaan käyty ja kalastus on kaikkein kivoin juttu. Isommat tytöt ovat taas innoissaan kun pääsee ongelle ja syömään eväitä luonnon helmassa.

Suurperheenä kokee varmaan jotain erilaista kuin pienemmät perheet. Jotain saa ja jostain joutuu luopumaan. Itse en kahta enempää halua, koska itse tykkään reissata jne.

Me käytiin viime kesänä koko perheellä Särkänniemessä ja tänä kesänä ois myös tarkoitus siellä käydä..
Rannekkeita(tai mitä elämysavaimia ne nykyään onkaan ;) ) ostettiin vaan kahdelle vanhimmalle ja muut on vielä sen verran pieniä,ettei kannata niitä ostaa...

Rahaahan ei juurikaan oo ylimääräisiä :/ ,mutta nytkin nuo isommat ovat säästäneet synttärilahjaks saaneita rahojaan,että saavat sit ottaa niitä mukaan ja ostaa niillä sit mitä sieltä haluavat...
Omat eväät mukaan jne..,niin vietellään hauska retkipäivä,eikä laiteta mahdottomuuksia rahaa sinne...muuten on koko kesän talous ihan kuralla... :whistle:

Mut muita sen isompia reissuja ei sit tehdäkään....

Meillä kolme lasta. Bonuspisteillä tilattiin perhehytti, lähdetään kesäloman aluksi itsemurha-risteilylle koko perhe B). En kyllä pystyisi olemaan syömättä laivalla (tai siis omien eväiden kanssa), kun se hohto on justiin siinä, että PÄÄSTÄÄN MUUALLE RUOKAILEMAAN. Että laivalla normaalit syömiset, juomiset, uinnit ja tuliaiset ostetaan. Tykätään autoilusta, ja joka kesä autoillaan minun ja mieheni muistojen (aika ennen lapsia) vuoksi Poriin ja Seinäjoelle. Porissa käydään viettämässä kesäinen päivä Yyterissä, Kirjurinluodolla ja kaupungilla, matkaa ei ole sinne kuin 2 h. Seinäjoelle yleensä yövytään S-ketjun hotellissa jossain ihanassa luksussviitissä lasten kanssa, sielläkin sitten fiilistellään pienen kaupungin tutuissa nurkissa lasten kanssa. Ihania opiskelumuistoja.

Muuten harrastetaan "vain" puutarhan laittoa ja ystävien luona käymistä, grillikutsuja omalla pihalla, piknikretkiä lähimaisemissa, pyöräilyä, kirppiksiä, kodin laittoa ja uimista hiekkamontuilla. Kyllä siinä mukavasti kesä kuluu! :heart: :heart: :heart:

tuo itsemurha risteily on juuri oikea nimitys ko risteilylle. juuri kk saman kokeena.. ja olin yksin, kun mies ei töiden vuoksi päässyt. huh huh! mutta oli kyllä lapsilla kivaakin, pakko myöntää. me menimme kukkatalon lahjakortilla, säästyi monta centtiä. meillä siis 3 lasta : 1vee 9kk, 4 ja 5veet. me matkailemme asuntovaunulla. halpaa ( jos ummistaa silmät diselin hinnalta ) ja helpppoa. ei ole pakko mennä minnekkään alueelle yöpymään vaan tosi kivoja p-paikkoja olemassa. joten tässä säästämme hotellien hinnan. matkailu on kivaa. kerran täällä vaan eletään joten haluamme nähdä ja kokea mahdollisimman paljon. lasten kanssa tietysti.

olemme kiertäneet myös nuo peruspaikat: puuhamaa, zoolandia, särkkis...
jos ajatte lapualla niin menkää kivinokan huvipuistoon oli ihan kiva kokemus. pieni paikka ei jonoa, 11 lippua 25e.

Meillä 4 lasta ja yleensä on tavattu käydä sähköttömässä ja "vedettömässä" kesämökissä kesällä parin päivän ajan, tosin tästä ei tarvii maksaa vuokraa tms. koska on sukulaisen mökki, ruokaan ja muuhun ylläpitoon kyllä rahaa menee. Tänä kesänä ollaan käytyä ähtärin eläinpuistos, viime kesänä oltiin Saarijärven vesieläinpuistos. Tänä kesänä ollaan vielä menos jonnekin kunhan miehen kesäloma alkaa ja päästäis yhteisymmärrykseen mihin, on osaltaan hankala lähteä kun kaikki on pieniä (1v8kk-6v) mutta sitten vanhemmat on jo niin isoja että haluavat laitteisiin mutta pienemmille ne on vielä liian hurjia. Kesämökki on tälle kesää auki, pääseekö sinne. Mummolan väki on myös tavannu isompia lapsia kuskata kerran kesässä jonnekki, viime vuonna olivat powerparkissa, siitä iso kiitos heille. Että kyllä meillä käydään, mutta enemmän ollaan odoteltu lasten kasvua että suurempi nautinto pääsis irti jostain jukujukumaasta tms.

huh... meille ei tuu kolmatta lasta koska ei olis varaa edes isompiin autoihin saati taloon.

Ja nyt kiristelen hampaita kun pitäis maksaa johonki muumimaailmaan 19e/nuppi. Miksei niihin voi aikuiset päästä ilmaiseksi?

Myö ollaan säästetty kaikki S-bonukset aina kesästä kesään, ja jos ei muuten, niin niillä ollaan saatu jotain kivaa kesälomalla tehtyä.
Tykkimäelle mennään niin, etä kaikki lapset pääsee kerran, ja sit jotain Korkeasaarta jne ollaan kierrelty, päivän reissuja.
Ja eväät mukaan, niin on paljon, paljon halvempaa!

Ja aina noille isommille lapsille ollaan koitettu järjestää jotain "erilaista" lomaa / lomatekemistä vähän, tänäkesänä taas 2 lasta menee sukuloimaan Itävaltaan ja esikoinen menee mm. Assembly-messuille.
Kaikki halukkaat pääsevät kesänaikana vuorotellen käymään muutaman yön mummolla ja vaarilla, serkkujen luonakin vieraillaan jne.

Mutta parasta lomaa on se, että voidaan vaikka vaan olla ja ihmetellä ja grillata ja saunoa kotipiirissä, vaikka keskellä yötä, yöretki omassa pihassa ;) :D

Mietimme minne oikeasti haluamme, ja sen mukaan toteutamme jonkinlaisen lomamatkan tai kaksi eri tyyppistä matkaa joka kesä. Käymme huvipuistoissa tosi harvoin (minä en siis koskaan). Onneksi(?) kahdella lapsella on kohtuullisen hankalaa asentohuimausta, eli huvipuistojen sijaan museot, taidekeskukset, sellaiset touhupuistot, taidetyöpajat ja tätä nykyä jo festarit ovat mieluisimpia kuin Särkänniemi.

Joka kesä olemme tarjonnneet lapsille jonkun huvipuistomahdollisuuden (kiertävä tivoli, lintsi, särkänniemi), jota on eri vuosina vaihdellen käytetty hyväksi. Esimerkiksi tänä vuonna lapset valitsivat Heurekan Lintsin sijaan.

Niin, ja tänään tapasin pienen pojan, ikää 5 v. Hän oli käynyt Helsingissä hiljattain ja nähnyt vaik-ka mi-tä. Eniten tohkeissaan hän oli kuitenkin naisesta, joka oli ajanut mönkijällä ja mönkijän perässä oli ollut ihan oikea peräkärry...

Ja sekin on hyvä juttu, että vähän jakaa lapsia... Että ei aina koko perhe ryysää joka paikaan. Mielelläni olen antanut lapsia kavereiden mukana kylpylöihin, Puuhamaahan yms. Ei tarvitse aina itse lähteä ja maksaa, mutta lapset pääsee.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Ja sekin on hyvä juttu, että vähän jakaa lapsia... Että ei aina koko perhe ryysää joka paikaan. Mielelläni olen antanut lapsia kavereiden mukana kylpylöihin, Puuhamaahan yms. Ei tarvitse aina itse lähteä ja maksaa, mutta lapset pääsee.

Tuota olemme mekin käyttäneet, maksettu kavereille ja sukulaisille hiukan bensoja ja rannekerahoja niillä kerroilla kun huvipuistoihin on ollut ihan hirveä hinku.

Ne asentohuimauksesta kärsivät muuten muistavat sen päänsäryn ja pahoinvoinnin noin 2 vuotta alakouluiässä, sitten mieli alkaa taas palaa härveliin oksentamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
:wave: Meillä on muuten Suomen ainoa ilmainen huvipuisto täällä Lappeenrannassa, tervetuloa vaan isotkin perheet!

Mikäs se sellainan paikka on :O

No siis Lappeenrannan satamassa on muutamia noita ilmaisia härveleitä, niihin saa ilmaiseksi lippuja sieltä hiekkalinnan infosta (ja saa muualtakin). Siellä on siis Suomen suurin hiekkalinna.. Ja sit jotain possujunia, carting-auton tapasia, jotain erikoisia pyöriä jossa useampi ihminen voi ajella ja semmosia autoja jotain..Ja pomppulinna (2 euroa tosin maksaa) ja mitäs siellä on, maailmanpyörä...

Ja sit on ilmainen semmonen liikennepuisto, aikas hieno kans, mut se on siellä vesitornin lähellä.

Me ei paljon täällä kotimaassa matkailla vaan suunnataan aina ulkomaille (mieskin ku on muualta kotoisin). Ei olla kylläkään suurperhe mutta lisää lapsia toivotaan. Ei mitään sikakalliita huvipuistoreissuja, kun niillä rahoilla saa jo lentolipun toiseen kotimaahan. Paljon muutenkin kuljetaan Euroopassa kun asuu ystäviä ympäriinsä. Joko vuokra-autolla tai miehen vanhempien autolla matkataan. Jos muualle matkataan, niin ostetaan aina erikseen lennot ja varataan itse hotellit, pääsee niin paljon halvemmalla kuin pakettimatkoilla. Luin juuri että joku pakettimatka (siis vain lennot ja hotellit ja jotkut oppaan palvelut) Aasiaan oli maksanut saman verran kuin mitä meillä meni ihan koko reissuun per aikuinen! Oikeastikin, järkätkää itse matkat niin halvemmalla pääsee. Samoin joku mökin vuokraaminen esim. Ranskasta tai Espanjasta vaikka ystäväperheen kanssa voi olla tosi hyvä homma rahallisesti isolle perheelle!

Yhteistyössä