Suurperheelliset, saako teillä käydä lasten kavereita kylässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Tuntemassani suurperheessä ei saa käydä melkein koskaan lapsilla vieraita.Lapsia kahdeksan, joista osa ihan pieniä vielä. Koululaisia osa ja he ovat aina melkein muiden luona kylässä. Heille ei pääse kuin ehkä kerran kahdessa viikossa. Joitakin vanhempia on ruvennyt häiritsemään se, että aina joku heidän lapsista on kylässä, mutta heille ei pääse.

Tuttu kokemus lähes naapurissa on suurperhe(6lasta, 4-14v ) heille ei saa koskaan mennä mutta meillä ja meidän pihaan olisi aina joku tulossa heiltä.
Oma poika 8v ei ole päässyt edes heidän pihalleen leikkimään , itse ihmetteli sitä kerran ja perheen poika totes että äiti ja isä ei kestä meteliä siksi heille ei saa mennä :) edes pihalle leikkimään.

SAA tulla!! Mieluummin niin et tulevat meille et mitä meidän menevät johonki muualle :D

Mut tosiaan tiedän lapsuudestani perheen johon ei saanu mennä, siksi leikimmekin kaikki meidän pihalla koska sinne mahtu niin omat ku muittenki

Meille saa tulla ja paljon meillä käykin lasten kavereita jopa yökylässä.
Joskus on pakko rajoittaa yökyläilyjä, kun muuten ois joka viikonloppuna jonkun kaveri yökylässä.

Ja minusta tuntuu siltä, että ennemmin meidän lasten kaverit muutenkin leikkivät tuossa meidän pihalla kun mitä meidän lapset ovat kavereiden pihalla, koska tuossa meidän pihassa saa isommat leikit aikaiseksi jos ottaa pienempiä mukaan leikkiin / peliin, sillä noita pienempiä mie en päästä edes naapuriin ilman että itse olisin heidän mukanaan.

Me ei ihan vielä olla suurperhe, kun on vaan minä ja neljä lasta. Mut jos sitten, kun lisätään mies ja kaksi lasta. Saa tulla kaveritkin.

Joo.
Eniten taisi olla lasten kavereita meillä niihin aikoihin kun oli eniten pieniä lapsiakin kotona.
Nykyään saattaa olla viikossa useitakin öitä, että ei yökyläläisiä... tai pari ainakin.

Sittenkun omat lapseni ovat tuossa iässä, niin haluankin että meillä käytäisiin ja voitaisiin olla.
Itse olen suuresta perheestä, ja muistan kun meille ei koskaan saanut tuoda ketään kavereita. Ja harvoin edes itse pääsimme minnekkään. Jos kysyi syytä, tuli vastaukseksi äidiltä "koska sanon niin". jep jep, en tiedä vieläkään todellista syytä tuohon.

mä en oikeasti jaksaisi sitä että mun kotini on jatkuvasti täynnä vieraita ihmisiä mutta on pakko jaksaa koska mies on sitä mieltä että tyttärensä saa pitää lähes jatkuvasti kavereitaan kylässä. mulla ei ole omassa kodissani minkäänlaista yksityisyyttä kun vierasta porukkaa on kokoajan olohuone ja keittiö täynnä :| palstan mukaan olen ilmeisesti sitten täysin paska ihminen, mutta hlausiain omassa kodissani edes joskus olla rauhassa.

Meillä ei ole suurperhettä, mutta itse olen kasvanut sellaisessa (6 lasta) ja kyllä meille sai aina kavereita tulla. Itseasiassa mitä naapurustoa ja meidän sisarusten kavereita mietti niin eniten vietettiin aikaa juuri meillä ja meidän pihassa. Meille sai tulla miltei aina yökylään ja muutenkin ovet oli aina auki kavereille, ruokaa oli niin että aina mahtui porukkaan useampi ruokavieras jne.

Minusta tuntui välillä oudolta kun monien kavereiden perheissä piti niin hyvissä ajoin aina kysyä lupa saako heille tai heidän pihalleen tulla leikkimään.

Meitä oli monta, eikä meitä rohkaistu tuomaan kavereita kotiin,jos ei nyt sitten kiellettykään. Mutta äitini ei erityisemmin pitänyt naapureiden lapsista, joten olimme enemmä leikkipuistossa kuin kenenkään kotona. leikit olivat mukavia, pihaleikkejä.

Neljän lapsen äitinä vastaan, että meille sai aina tulla. Joskus oli sitten kymmenkunta mukulaa hakemassa mehua keittiöstä :D ja osa jäi syömäänkin. Kiva vaan, että itte tiesin missä ja kenen kanssa mun lapset liikkuu.

Tuli mieleen tuosta ap:n tilanteesta, että jos vaikka on lestadiolainen? Olen heistä huomannut, että todellakaan eivät mielellään ota vierasuskoisia kylään. Oman poikani paras ystävä on lestadiolainen, mutta kertaakaan ei poika ole sinne päässyt. Meille pääsee kyllä aina. Lapsia vain 5

Meillä on suurperhe ja meillä ei ole aina ovet auki kavereille, kyllä kylään saa tulla välillä, mutta kun molemmat vanhemmat käy töissä ja on mm. luottamustoimia, lasten harrastuksia jne. niin kyllä se rajoittaa kyläilyjä. Lisäksi lapsilla on omat läksynsä, mitkä pitää huolehtia ennen kuin kutsuvat kavereita. viikonloppuisin pitää siivota, käy vieraita tai on omia menoja, mutta silloin kavereita käy ehkä vähän useammin.
Mitään salailtavaa tai kavereita vastaan meillä ei ole, mutta täytyy sanoa että paljon useammin meille sopi silloin, kun olin kotona ja oli päivät pitkät aikaa esim. tehdä kotitöitä ja hoitaa muita asioita.

mutta kun en ole mikään kaikista sosiaalisin tyyppi, niin oikeasti tarvitsen sitä perheen omaa aikaa ja yksityisyyttä.
[QUOTE="suurperhe";23576890]Meillä on suurperhe ja meillä ei ole aina ovet auki kavereille, kyllä kylään saa tulla välillä, mutta kun molemmat vanhemmat käy töissä ja on mm. luottamustoimia, lasten harrastuksia jne. niin kyllä se rajoittaa kyläilyjä. Lisäksi lapsilla on omat läksynsä, mitkä pitää huolehtia ennen kuin kutsuvat kavereita. viikonloppuisin pitää siivota, käy vieraita tai on omia menoja, mutta silloin kavereita käy ehkä vähän useammin.
Mitään salailtavaa tai kavereita vastaan meillä ei ole, mutta täytyy sanoa että paljon useammin meille sopi silloin, kun olin kotona ja oli päivät pitkät aikaa esim. tehdä kotitöitä ja hoitaa muita asioita.[/QUOTE]

en tiedä jos mua lasketaan suurperheelliseks,mut nyt on 5 lasta ja saa tulla kavereita kylään.kesällä syntyy 6 laps ja uskon kyllä vakaasti että saa edelleen tulla kavereita kylään,ja oikeen mielellään.tykkään siitä kun on tupa täys! on meillä kumminkin aikaraja illalla,19.00 pitää tupa hiljentyä kavereista.

Meillä on kuusi lasta,1kk-10v iältään(kaksi koululaista),sit nuo neljä on alle 4v.Mutta kyllä meillä saa lasten kaverit käydä silloin kun ei päiväuniaika tmv.

Näin "pienperheellisenä" pakko kommentoida, että voi kunpa niitä lapsia tulisi kylään!! naapurustossa ei tällä hetkellä leikkikavereita...TYLSÄÄ kaikkien kannalta.

Omasta lapsuudesta muistan pari nipottajaperhettä keille ei päässyt edes takapihalle leikkimään jne. Meille oli kyllä tervetulleita kaikki ja kyllä niitä lapsia sitten olikin vaikka millä mitalla :) Kivaahan se oli, saatiin hyvin pelattua yms kun tarpeeksi osallistujia.
Ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja luulenpa että innoissaan pari lasta mekastaa lähes kuten kymmenen lasta.

Taitaa tuo vieraiden sieto tai niistä nauttiminen olla enemmän ihan luonne- kuin perheen koko-kysymys. Jännä kuitenkin että osa kuvittelee moisten erojen johtuvan perheen koosta...
:)

Niin mäkin luulen. Ainut mikä isossa perheessä saattaa tulla esille, on pienempien päiväuniajat, jotka rauhoitetaan tai sitten tiedän mm. ison perheen, jossa oli kavereiden määrä rajoitettu kahteen (sisällä), jolloin leikit pienten poikien kesken pysyi rauhallisempina.

Yhteistyössä