[QUOTE="Tiina";29053506]No, jos BMI on 25 jo 15-20-vuotiaana, niin mitähän mahtaa olla 40-vuotiaana? Mutta mitäpä se kenellekään kuuluu.[/QUOTE]
Se nimenomaan kuuluu. Vai kuka ne kulut maksaa?
Itse kiinnitän samaan asiaan huomiota, koska joudun työni puolesta myös tekemisiin elintapavalintojen ja niiden seurausten kanssa, ja koulutukseni puolesta valitettavasti tiedän ne kansantaloudelliset rasitteet, joita elämäntavat meille teettävät. Ihmiset saavat liikaa energiaa ja liian vähän ravinteita. Puutostaudit eivät ole enää mikään kaukaa haettu vitsi, jos ruokavalio koostuu vuosia pelkistä eineksistä ja valkoisesta viljasta +sokerista.
Kuitenkaan valistustietä on turhaa enää kulkea. Suomessa ei asu yhtäkään ihmistä, joka ei tietäisi tupakoinnin olevan pahasta, liiallisen alkoholinkäytön johtavan ongelmiin ja ylipainon rasittavan terveyttä monin tavoin. Tietoisuudesta huolimatta ihmiset tekevät valintoja omaa etuaan vastaan. Miten tähän voidaan puuttua?
Sitä ollaan pohtimassa, koska elintapasairauksien kustannuksista emme tule tällä kasvuvauhdilla selviämään. Itse pidän yhtenä hyvänä vaihtoehtona sitä, että ylipainosta johtuvien sairauksien ( sydän- ja verisuonitaudit, kakkostyypin diabetes, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja em. asioista johtuva työkyvyttömyys) poistettaisiin julkisen terveydenhuollo piiristä. Ensitapaaminen ja elintapaseuranta/ hoito olisi maksutonta, mutta jos ylensyönti, liikkumattomuus, tupakointi, päihteidenkäyttö tms. jatkuu, siirtyy hoidon kustannukset potilaalle itselleen. Tiedän kyllä maksukykyyn liittyvän problematiikan, mutta ei mennä siihen nyt.
Eli mielestäni kukaan järkevä ihminen ei voi sanoa, että "olkoonkin puolet kansasta ylipainoisia, mitä se minulle kuuluu?" Niin no, sinä sen maksat.